Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor
Här är endel av mina inlägg, var ble det fel?
Jag tycker såhär. Klart att hästar klarar av att gå utan skor även om de inte är verkade enligt AANHCP. Sen finns det hästar som inte kan gå barfota, kan tex bero på medfödda sjukdommar, man bor där det finns mycket is osv. Men detta är en liten skara, de flesta kan gå utan bara de ges rätt förutsättningar tex rätt till en övergångsperiod, de måste få röra på sig så mycket så möjligt osv.
Sen tycker jag att alla hästar med skor tar skada, men har man en duktig hovslagare så är skadan naturligtvis mindre. Anledningen till att alla hästar med skor tar skada är för att hovmekanismen hämmas av skorna, alltså mindre blod strömmar genom hoven.
Plattfotade hästar kommer alltid att vara plattfotade, de är ju födda så. Jag tycker inte du ska försöka skåla hoven med verkning för det är en tumregel med barfota hästar att man aldrig rör sulan!
Tyvär vet jag inte tillräckligt om detta, kanske går att göra nått kanske inte...
Annars så brukar en lösning vara boots på plattfotade hästar eftersom de oftast klarar sig i hagen.
Och verka om? En AAHNCP gör egentligen inte så mycket märkvärdigt som många kan tro, det är egentligen mycket enkelt. Om er häst sköter verning själv så ordnar hon till sina föter så som hon vill ha dem. Det är detta som eftersträvas av en AANHCP utövare. Offtast behöver de bara fila till en gång sen sköts resten av sig självt!
Yepp, strasser gör så men inte AANHCP. De skrapar bara bort det döda laget för att låta frisk sula komma fram, i nått fal är det kanske som du säger att man kan ta på sulan men det är sällan. Att den blir urskålad är meningen men det är inget människan gör nått åt utan det blir ju så av sig själv efter ett tag då hästen gått utan skor.
Det kanske inte finns någon som vet hur det är att rida fälttävlan...Inte jag iallafall, därför vill jag inte svara på din fråga.
Till alla: Det är bra att ifrågasätta en ny sak som kommer ut på marknaden man ska inte svälja allt med hull å hår som man får höra. Dock tycker jag att man inte kan förvänta sig av iallafall en som mig att man ska ha svar på alla frågor, dock gör jag så gott jag kan, det finns ung 3 st i detta land som utövar AANHCP och de sitter deffenetivt inte framför datorerna, de är ute och verkar hästar nästan 24 tim om dygnet. Så att förvänta sig att vi ska kunna veta hur man rättar till föl som föds fel är inte det lite övedrivet och sen bara förkasta tekniken och påstå att den otrovärdig?
Jag hoppas inte att jag förmörkar denna teknik bara för att jag inte sitter med all kunskap om området än, ifrågasätt mig isåfall inte tekniken.
Ja jag tycker man ska ta sig en funderare innan man slänger av skorna. Har man mycket sten i hagen kanske man ska överväga. Som sagt innan man ska inte ha hästen barfota till varje pris, man måste väga fördelar mot nackdelar.
Men för att vi ska slippa missförstånd nu då så för det första så kan många hästar gå barfota om de inte har en medfödd sjukdom eller om de har för dålig sula tex (som kom fram av för tidig skoning tex). Det är dessa ex som gör att alla hästar inte kan användas barfota. Men detta är en lite bråkdel av alla hästar vi har i sverige.
För det andra så finns det de som inte kan ge sina hästar rätt förutsättningar som dåliga hagar, man vill inte ge upp ridningen mm. Dessa saker gör att hästen inte kan gå utan skor heller, men egentligen kan de, hänger ni med?
Det jag menade var att när man slänger av skorna så kommer självverkningen automatiskt och hästen får hovar som den vill ha dem. Har man sen en hovslagare som vet hur en naturlig hov ska se ut så tappar man inte formen när man har skor.
Jag känner tyvär ingen som tävlar barfota idag. Och jag tycker itne man ska riskera liv å lem för att ha sin häst barfota.
Här är en sida som endå visar att det går att tävla i de flesta sporter barfota!
http://www.tribeequus.com/action.html
Jag gör ett sista försök nu.
Säg att vi har en häst som befinner sig uppe i norrland där man har mycket is. Denna hästen bör ha skor med brodd på för annars är risken att den fläker sig, gör den det inte så kommer den inte våga röra sig utan. Enligt den synpunkten så är det bäst att ha skor eller hur.
Men vi är väll endå överens om att detta inte är det bästa för hoven. I alla fall med skor så hämmas hovmekanismen.
Så om denna häst hade befunnit sig i skåne där man inte har så mycket is så hade det varit ett bättre allternativ att ha den oskodd.
Men eftersom att man ska se till sina egna förutsättningar så är valet i norrland att ha skor på, fördelarna överväger här!
Detta var ett exempel på hur det kan vara. Jag pallar inte skriva ner alla men förstår ni nu hur jag menar?
Sen fattar inte jag var alla läser att ALLA hästar ska kunna gå barfota (visst jag har det sagts nån gång men i denna tråden tycker jag att man är väldigt ödmjuk i frågan)...
Många har ju den uppfattningen att man ska se till individen och att man ska titta på vilka förutsättningar man själv har tex is, plattfothet osv.
Vissa har det lättare än andra.