Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Cecely skrev:
Sen fattar inte jag var alla läser att ALLA hästar ska kunna gå barfota (visst jag har det sagts nån gång men i denna tråden tycker jag att man är väldigt ödmjuk i frågan)...
Många har ju den uppfattningen att man ska se till individen och att man ska titta på vilka förutsättningar man själv har tex is, plattfothet osv.
Vissa har det lättare än andra.

hur svårt är detta att förstå för dig?????????

enda sättet att få din plattfotade häst att börja skåla upp i sulan är genom RÖRELSE. Hovmekanismen måste få komma igång ordentligt etc.
Det är i sådana här fall som två-mil-om-dagen regeln kommer in, ömmar hon inte i hagen? Super! då har ni en vettig chans!
Se till att hon rör sig mycket i hagen och far ut på långturer varje dag med boots på hovarna så att hon inte ömmar. Ser du inga förbättringar alls på några månader så måste hästen röra på sig mer :P
Det finns vissa saker med verkningen som man kan göra för att skynda på saker, men det måste man se hoven för att kunna säga vad som krävs.

Argumentationen har verkligen nått botten, nu kallas vi jävla blinda, döva o trångsynta för att vi har andra erfarenheter o kunskaper o därmed tolkar barfotarörelsens information på ett annat sätt än vad du gör.
PL

Men, du är ju endå lite vettig, håller du inte med om att det börjar gå lite till överdrift? Jag har ju skrivit åtskiliga gånger att alla hästar inte kan gå barfota men endå fortsätter man och frågar varför jag sägar att alla hästar kan gå barfota? Är man inte blind då? Eller att man ska titta till sina egna förutsättningar? Är man inte döv då?

Jag höll tom med nån här i tråden att det verkade vara vettigare att behålla skorna på om man har det isigt och man skulle tävla!!

Senast ändrad av en moderator:

När man backar i en åsikt betyder det oftast att man lärt sig någonting nytt och kanske insett att man haft fel i en fråga. Då behöver man kanske inte sitta och analysera och undra varför de ändrat åsikt. Nu har de backat för att flera på detta forum lärt dem något nytt och det är väl bra att kunna dela med sig av sin erfarenhet.

Men du ändrar dig ju med tiden som du blir överbevisad. Sen, SOM JAG NYSS SA, så ger du hela tiden sken av att tycka att att vi som skor är ena lata jävlar som inte ids göra några uppoffringar för våra hästars skull.

Och du behöver varken svära, vara otrevlig eller använda 18 utropstecken för att öka trovärdigheten om det var det du var ute efter.

Ja men du kallar ju folk talibaner, är inte det ganska lågt?

Ett långt förklarande inlägg (stackars missförstådda, hånade Cecely):
Vad Cecely och jag är överens om är att de flesta hästar har grundförutsättningarna i sig själva för att kunna gå barfota. Men sedan kan det finnas externa förutsättningar som gör att barfotagång inte är möjligt.
Antingen det handlar om isen, TR eller vad som helst!

Därför kan man säga att hästen i sig har förutsättningarna, men att det finns andra faktorer som inte gör det möjligt att ha hästen oskodd, än.

Men barfotarörelsen är egentligen i sin linda. Verkningsmetoderna utvecklas, det kommer bättre boots, bättre broddar och framför allt mer kunskap. Om tio år kanske det verkligen blir så att nästan alla hästar kan gå barfota, vem vet?
Men visst är det en utopi...

Exempelvis jobbar folk runtom i Sverige just nu frenetiskt på att försöka uppfinna ett vettigt halkskydd, men det är tveksamt om det någonsin kommer att finnas ett bättre alternativ för de hästar som har komplett isgata i hagen hela vintern (och inte klarar att gå utan brodd därför). Det är mycket möjligt att vi inte kommer ifrån broddade järnskor i sådana fall! Men det återstår att ses

Det är det som pågår nu tycker du? Utbyte av erfarenheter?

Om man backar i en sån viktig fråga så kan man ju lägga fram det och tala om varför ist för att försöka dölja det man sagt en vecka tidigare.

Så nu är det fel att ändra uppfattning? Att vara öppen och kunna se saker från alla håll å kanter?

Vad dölja du försöker ju bara svartmåla, har du inget bättre för dig?

Jag gör ett sista försök nu.

Säg att vi har en häst som befinner sig uppe i norrland där man har mycket is. Denna hästen bör ha skor med brodd på för annars är risken att den fläker sig, gör den det inte så kommer den inte våga röra sig utan. Enligt den synpunkten så är det bäst att ha skor eller hur.

Men vi är väll endå överens om att detta inte är det bästa för hoven. I alla fall med skor så hämmas hovmekanismen.

Så om denna häst hade befunnit sig i skåne där man inte har så mycket is så hade det varit ett bättre allternativ att ha den oskodd.

Men eftersom att man ska se till sina egna förutsättningar så är valet i norrland att ha skor på, fördelarna överväger här!

Detta var ett exempel på hur det kan vara. Jag pallar inte skriva ner alla men förstår ni nu hur jag menar?

Om du hade varit öppen med att du verkligen ändrat uppfattning och varför ist för att förneka att du ens sagt att ALLA hästar kan gå barfota hade jag kanske sett det som att du var öppen för nya infallsvinklar. Just nu känns det mest som diu ändrar uppfattning efter hand som du blir överbevisad. <-------- Som jag sa alldeles nyss.

Om du på allvar tror att jag sitter här för att svartmåla dig så har du sannerligen överskattat din betydelse.

TACK!!!!

ÄNTLIGEN får jag ett svar på min fråga :D

Nu är det ju så att tanten är sällskapshäst/pensionär och bara går o skrotar i hagen. Så m a o så går det ej att få bort plattfoten eftersom jag inte kan/vill/kommer att sätta igång ridningen på henne igen.

Möjligen hade jag tänkt att hon kunde få hänga med på nån liten promenad ibland, då vi brukar göra utflykter till häst med fika mm (månskenritter o juldagsutflykter mm) och det ibland finns fler ryttare än hästar...

Vad anser DU när det gäller hennes egna nötning av hovarna då?

En häst som nöter sina hovar så pass bra själv, nöter den RÄTT eller finns det risk att den nöter fel?? Förstår att det är svårt att säga rakt av, men hur är det vanligtvis??

Med tanke på vad som skrivits så utgår ni ju efter hur hästen VILL ha sina hovar, och hon har ju uppenbarligen sina hovar så som HON vill ha dem med tanke på att man sällan behöver gå in o verka då inget finns att ta...

Du är bara för mycket...
Det är inte bara ajg längre som tycker du börjagå över styr.

VAR döljer jag att jag för ung för en mån sen skrev att alla hästar kan gå barfota?
Och vad har det med saken att göra nu?

I en perfekt värld kan hästarna gå barfota men eftersom vi inte gör det så går det inte.

Men men, antagligen är jag väldigt ursel på att förklara så att du ska förstå...

De har ändrat sig i frågan därför att ni har övertygat dem om att det inte är alla som har förutsättningarna för att ha hästen barfota och att det finns hästar som inte kan gå barfota. Förklaringen är alltså att ni har argumenterat bra och delat med er av era erfarenheter.

*lånar knapp*

Nått jag inte förstår,är hur folk kan "köpa" saker och ting som t ex AANCHP där det är 1 person som hävdar en det ena och en det andra,han dömer ut "hela" veterinärkåren och hovslagarkåren och säger att de är helt okunniga i att kunna behandla hästar osv..

(Hur nu de hästarna har kunnat bli gamla och överleva sen efter div. skador är ju konstigt ;) )

Jag har varit på föreläsning och lyssnat på O.L och då jag verkligen drog öronen åt mig var när han iskallt talade om att hästar med felaktiga benställningar hade inte överlevt som vildhäst så därför "behandlar" han inte den typ av hästar..Det må ligga sanning i det hela,men han förenklar livet för sig själv om han bara tar "korrekta" hästar.

För mig liknar detta Knutby-historien med en stark messias som lyckas övertyga framförallt,de som jag såg,folk som "inte använder" sina hästar och ser en chans på att spara hovslagarpengar..
För de jag såg,såg INTE till hästarnas bästa..

Haha - det har mer med saken att göra än att fler än du tycker att jag börjar gå överstyr iallafall. Till skillnad från dig har jag varken svurit eller kallat folk döva och blinda.

Sen har du ju missuppfattat vad det är jag m fl hakat upp oss på och det är inte att du sa för x antal dagar sen att alla hästar kan gå barfota.

Kritos - tänk om t ex Cecely kunde säga det istället för du.

Senast ändrad:

Ung samma sak som en utbildad hovslagare kom ut till mig och sa att min häst aldrig kommer att få normala vinklar eller att det inte var möjligt att återställa hennes "bockhov"?

AANCHP är inte en grej man hittat på. Det liger flera års studier bakom denna teknik.

Och var dömmer vi ut hela hovslagar och vetkåren?

Varför måste man jämföra detta med knutby? Är dt där vi ska lägga nivån hela tiden?
Anledningen till att jag fortsätter å tjatar är inte för att jag är fantatisk (som sagt jag är beredd att ändra mina vyer) utan för att folk inte kan lyssna och ändra sina vyer!

Många som ger utlägg och dömmer ut och kallar ossdet ena eller det andra har ju itne ens varit i närheten av AANHCP!

Sen tror jag aldrig att O.L skulle låta ett föl ligga och dö för att den skulle gjort det i det vilda. Antagligen bara för att det än så länge inte finns nått han kan göra.

Men varför tjatar du om det då?
Jag har ingen förståelse för dig eller hur du ser på saken.
Men tack så mycket du har fått mig att känna mig ursel, ledsen, frusrerad, dum mm. Grattis hoppas det gör din dag.

Cecely skrev:
Vafan spelar det för roll vad jag har min häst till?? Hon är en travare som jag ska rida på!! (hjälp sjönk min trovärdighet ännu mer för jag har en travare?)

Nej, inte alls!! Min plattfot är också travare ;)

Men det SPELAR ju roll vad du använder hästen till!!
Används den inte så KAN man ju ha den barfota (det har jag!!)
Tränar man hopp/dressyr, så gäller det att ha bra underlag på banan
Fälttävlan ex. kräver brodd...

Så visst spelar det roll VAD du gör med DIN häst...
Du säger att du SKA rida på den, alltså så gör du det inte nu
och såvitt jag förstått så drog du skorna i mitten på augusti och kan det möjligen vara så att du inte ens har PROVAT att rida den barfota? DET ÄR DET JAG VILL VETA...

Ännu mer förvirrad blir jag nu av DITT svar som jag visserligen tog upp i mitt senaste inlägg (och gärna vill att du besvarar!!) nu när jag fått svar från emindy (som också är den som ÄNTLIGEN givit mig svaret på min fråga som jag ställde redan för 300 inlägg sedan :confused: )

Du säger:
"Men det är en annan sak, du har ju en redan plattfotad häst!! Det är det som är problemet, det går tyvär inte vad jag vet att ändra på detta?"

Och emindy säger:
"enda sättet att få din plattfotade häst att börja skåla upp i sulan är genom RÖRELSE. Hovmekanismen måste få komma igång ordentligt etc.
Det är i sådana här fall som två-mil-om-dagen regeln kommer in,"

ALLTSÅ SÅ KAN SULAN SKÅLA SIG :banana: :banana:

Det verkar helt enkelt som om du har alldeles för lite kött på benen för att försvara denna metod, kanske medverkar du rentutav till att ge hela metoden ännu fler motståndare då du vacklar så mycket...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka