Jag har med stort intresse läst hela denna tråden, jag har också deltagit i tidigare diskussioner om detta. Jag har kommit fram till en del slutsatser som kan vara upprepningar av vad andra har sagt, men jag säger det ändå
Det har kommit fram ett par nya rörelser som predikar hårt för att hästar ska hållas barfota. Många i dessa rörelser är helt övertygade om att alla hästar kan gå barfota och argumenterar varmt för detta. De flesta av dom som har köpt hela barfotapaketet är hästägare med inte särskilt lång vana med hästar. De har kanske nyligen köpt sin första häst, prövat att ha den barfota vilket har fungerat på den hästen och så är den hästägaren såld och helt övertygad om att detta fungerar på alla hästar. Man märker att det är oerfarna hästägare då de inte visar upp någon erfarenhet i sin argumentering utan mestadels rabblar upp vad som står på nätet om barfotahästar. Bl.a. framhåller de envist hur illa det är för en häst att ha järnskor på hovarna och tar fram skräckexempel på illa skodda hästar.
De som argumenterar emot barfotaförespråkarna säger alla, att de har inget emot att ha hästar barfota i de fall där det går. De är många gånger personer med lång erfarenhet av hästhållning, som har prövat att ha hästar barfota, men har i många fall insett att det inte är möjligt på grund av olika omständigheter som underlag, användningsområde, hornkvalitet, hovform m.m. Många här har försökt ställa frågor till "barfotatalibanerna" om hur dom ska göra i konkreta fall, men lyckas aldrig få något annat svar än att hästar kan gå barfota även om de ömmar en längre tid och att det finns boots. De kan inte komma med några lösningar, bara rabbla upp sina argument om och om igen. Tyvärr
Som jag ser det är ställningarna låsta då ena sidan är fanatisk. Det är bara att hoppas på att inte alltför många hästar får plågas av denna fanatismen och att de som vägrar se nyanserna i det hela en gång må inse att de kanske inte hade helt rätt.