Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag är verkligen inte låst till det här med skor. Jag skor när det behövs o lämnar barfota annars. Fundamentalismen ligger åt andra hållet. Några skotalibaner som säger att man inte kan ha en häst barfota har jag inte träffat.
PL

Cecely skrev:
Som jag lagt in tidigare finns det både hopp och distanshästar som går utan skor.
I norge och england är det lagligt att tävla distans utan järnskor, i sverige ligger det uppe på tapeten.

Vet du, det är lagligt att tävla utan järnskor i Sverige med. Det är bara inte tillåtet att tävla utan skor. Men du kan tävla med Öllövskor och du kan tävla med Hippogrip. Bara hästen har skor fastspikat på fossingarna. JÄRN har det aldrig varit krav på, men SKO

Ok vi tar om det här igen...
Det är strasser som säger att alla hästar kan gå barfota. AANHCP är inte lika envisa med detta utan tittar naturligtvis till individen, deras motto går tex ut på att övergången ska vara så smärtfri som möjligt.

Sen har vi kommit fram till många gånger att det bästa för hoven är att gå utan skor eftersom att den hämmar hovmekanismen. Det är därför jag tjatar....
Men som sagt innan har man inte förutsättningarna så strunta i det då.

En hov skålar sig med tiden ja. Men det är en annan sak, du har ju en redan plattfotad häst!! Det är det som är problemet, det går tyvär inte vad jag vet att ändra på detta. Din häst har ju tom så känslig sula att den inte kan ha boots på. Jag har inget svar på hur du ska göra för att kunna gå utan min erfarenhet tar slut där.

Min häst verkar sina hovar själv också det är det som är meningen, det är då de är naturliga, en verkare hjälper bara till på traven, jag har hört om en häst som verkas 1 gång i halvåret just därför!

Jag är väldigt tvärsäker på min sak för att jag tagit fakta från de som har hållt på länge!!

Hur kan du vara så tvärsäker att allt är hopplöst vad gäller barfota gång när du egentligen inte har sett en häst som är verkad enligt metoden?
Du tar bara från sånt jag och andra "fanatiker" har skrivit här.

jahap där ser man. vi säger väll såhär då att man inte får tävla barfota då.

argumenten tar inte slut, man slutar bara diskutera.

Senast ändrad av en moderator:

jag har sagt flera gånger att alla inte kan...
men vissa här hör ju bara det de vill höra...

Det ända jag egentligen ifrågasätter när det gäller metoden är att hovbenet skall vara parallellt med marken men eftersom utövarna knappast har tillgång till röntgen är det i normala fall inget problem.
Vad jag ifrågasätter så är det mycket av barfotarörelsens argumentering o här verkar gränsen mellan Strasser o övriga vara ganska flytande.
Jag har arbetat hårt på att sätta mig in i både barfotaverkning o argument sen förra sommaren när jag påbörjade ett ettårigt försök att ha min häst barfota. Jag har tidigare mångårig erfarenhet av att verka o sko egna hästar. Jag skor o verkar inte andras hästar men jobbar med hovar på andra sätt. Min erfarenhet av hästar o vad jag vet om forskning på hästhovar gör att jag inte sväljer barfotarörelsens argumentering annat än till en del.
PL

Senast ändrad:

Det är säkert jättebra för många hästar att vara barfota det som alltid gör mig mycket skeptisk är när någon anser sig har en metod som löser alla problem. Bara för att ni kallar något AANHCP så tror jag inte på att allt från fång till hövbölder och sprickor bara försvinner. Jag tror helt enkelt inte på mirakelkurer.

Det finns säkert många inom AANHCP som gör ett jättebra jobb men att ni skule lösa nästan alla hovproblem som finns tror jag inte på.

:bow: :bow: :bow:

Över min döda kropp att en häst över huvud taget kliver utanför stalldörren utan brodd!! :mad:

iva skrev:
Hej Stuv och alla andra,
tänkte faktiskt att det kan vara bra att göra något sånt med tanke på hur mycket man pratar om detta nuförtiden. Hoppas bara att jag hinner svara till alla och att ni kan förlåta mig om jag missar någon i denna djungel.
Svaret är ja, alla hästar kan gå barfota i slutändan. Långtidsmässigt vinner alltid RÄTT verkad barfota häst över en skodd häst. Skor (och det är bevisat) skadar hovar på många sätt och förhindrar deras naturliga funktion, det erkänner många. För eller senare får man problem och med tanke på alla kadaver hovar som vi verkar på kurserna så finns det nästan ingen häst som kommer till slakteri som har bra hovar. Verkligen skrämmande. Jag påstår inte att barfota hästar har alltid perfekta hovar, men de är funktionella, spricker inte, får inte hovbölder och håller hela hästens liv till skillnad från de flesta skodda hästar som lever så länge hovarna håller.

Förr eller senare skriver du - du menar alltså att ALLA skodda hästar någon gång får problem av just skoningen? Det låter i mina öron helt befängt. Det är ju dessutom inte helt okänt att även en järnskodd hov har en hovmekanism och rör sig, det är därför den sömmas endast i den främre delen som inte har så stor rörlighet, och det går till och med att se i järnet hur hoven har rört sig.

Jag har med stort intresse läst hela denna tråden, jag har också deltagit i tidigare diskussioner om detta. Jag har kommit fram till en del slutsatser som kan vara upprepningar av vad andra har sagt, men jag säger det ändå ;)

Det har kommit fram ett par nya rörelser som predikar hårt för att hästar ska hållas barfota. Många i dessa rörelser är helt övertygade om att alla hästar kan gå barfota och argumenterar varmt för detta. De flesta av dom som har köpt hela barfotapaketet är hästägare med inte särskilt lång vana med hästar. De har kanske nyligen köpt sin första häst, prövat att ha den barfota vilket har fungerat på den hästen och så är den hästägaren såld och helt övertygad om att detta fungerar på alla hästar. Man märker att det är oerfarna hästägare då de inte visar upp någon erfarenhet i sin argumentering utan mestadels rabblar upp vad som står på nätet om barfotahästar. Bl.a. framhåller de envist hur illa det är för en häst att ha järnskor på hovarna och tar fram skräckexempel på illa skodda hästar.

De som argumenterar emot barfotaförespråkarna säger alla, att de har inget emot att ha hästar barfota i de fall där det går. De är många gånger personer med lång erfarenhet av hästhållning, som har prövat att ha hästar barfota, men har i många fall insett att det inte är möjligt på grund av olika omständigheter som underlag, användningsområde, hornkvalitet, hovform m.m. Många här har försökt ställa frågor till "barfotatalibanerna" om hur dom ska göra i konkreta fall, men lyckas aldrig få något annat svar än att hästar kan gå barfota även om de ömmar en längre tid och att det finns boots. De kan inte komma med några lösningar, bara rabbla upp sina argument om och om igen. Tyvärr :(

Som jag ser det är ställningarna låsta då ena sidan är fanatisk. Det är bara att hoppas på att inte alltför många hästar får plågas av denna fanatismen och att de som vägrar se nyanserna i det hela en gång må inse att de kanske inte hade helt rätt.

GiG skrev:
Förr eller senare skriver du - du menar alltså att ALLA skodda hästar någon gång får problem av just skoningen? Det låter i mina öron helt befängt. Det är ju dessutom inte helt okänt att även en järnskodd hov har en hovmekanism och rör sig, det är därför den sömmas endast i den främre delen som inte har så stor rörlighet, och det går till och med att se i järnet hur hoven har rört sig.

jag köper inte att hoven tar slut före hästen jag heller, som generellt argument.

Min första ponny blev 33, och det var INTE hovarna som tog honom. Andraponnyn blev 28, där var det fång, men alltså inget som hade med verkning/skoning att göra. Första stora hästen blev 20, inte heller där var det hovarna (hon fick förvisso fång men hon togs inte bort pga det i sig utan på att hon blev psykiskt instabil när hon inte fick jobba, och blev aggresiv).

Herrn i stallet nu är utdömd som nioåring och det hade INGET med hovar eller verkning att göra.

Förra unghästen blev två år, hade inget med hovarna att göra.

Och jag försöker fundera på det STORA antalet hästar jag vet som gått till himlen under alla de år jag har haft häst. Och om man bortser från sådana som pga olycksfall skadat hoven så svårt att de inte gått att rädda, och de som fått fång så kommer jag bara på EN som fått tas bort pga hovrelaterade grejer. Den där åringen som hade sockekvalitet på hovarna. Sen vet jag ett par utdömda för strålbenshälta som är kvar i livet ENBART tack vare skor.

Vet minst 15 hästar/ponnyer som levt över 25 år, och som inte haft minsta problem med sina hovar trots skor hela livet. Och som när de fick fara till himlen INTE gjorde det pga hovproblem.

Så.. jag köper inte det där argumentet helt enkelt såvida ingen ger mig STATISTIK som visar att så verkligen är fallet.

bobo skrev:
Jag har med stort intresse läst hela denna tråden, jag har också deltagit i tidigare diskussioner om detta. Jag har kommit fram till en del slutsatser som kan vara upprepningar av vad andra har sagt, men jag säger det ändå ;)

Det har kommit fram ett par nya rörelser som predikar hårt för att hästar ska hållas barfota. Många i dessa rörelser är helt övertygade om att alla hästar kan gå barfota och argumenterar varmt för detta. De flesta av dom som har köpt hela barfotapaketet är hästägare med inte särskilt lång vana med hästar. De har kanske nyligen köpt sin första häst, prövat att ha den barfota vilket har fungerat på den hästen och så är den hästägaren såld och helt övertygad om att detta fungerar på alla hästar. Man märker att det är oerfarna hästägare då de inte visar upp någon erfarenhet i sin argumentering utan mestadels rabblar upp vad som står på nätet om barfotahästar. Bl.a. framhåller de envist hur illa det är för en häst att ha järnskor på hovarna och tar fram skräckexempel på illa skodda hästar.

De som argumenterar emot barfotaförespråkarna säger alla, att de har inget emot att ha hästar barfota i de fall där det går. De är många gånger personer med lång erfarenhet av hästhållning, som har prövat att ha hästar barfota, men har i många fall insett att det inte är möjligt på grund av olika omständigheter som underlag, användningsområde, hornkvalitet, hovform m.m. Många här har försökt ställa frågor till "barfotatalibanerna" om hur dom ska göra i konkreta fall, men lyckas aldrig få något annat svar än att hästar kan gå barfota även om de ömmar en längre tid och att det finns boots. De kan inte komma med några lösningar, bara rabbla upp sina argument om och om igen. Tyvärr :(

Som jag ser det är ställningarna låsta då ena sidan är fanatisk. Det är bara att hoppas på att inte alltför många hästar får plågas av denna fanatismen och att de som vägrar se nyanserna i det hela en gång må inse att de kanske inte hade helt rätt.

Jag kan inte mer än:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

:bow: :bow:
Helt låst men jag fortsätter ändå i förhoppning att inte alltför många skall svälja barfotakonceptet okritiskt.
Som sagt gärna barfota men inte till varje pris.
PL

iva skrev:
du har väl inte broddar på i hagen eller :o Barfota hästar klarar faktiskt isen bättre än skodda utan broddar, skor halkar ju mera på is. Så i stället att sko med broddar för att kunna rida på is,(i hagen broddar man väl inte, eller?) så kan man sätta broddar på boots. Det går att brodda BOA eller SWISS boots.

SJÄLVKLART har man hästen broddad även i hagen om underlaget så kräver. Jag hoppas verkligen inte att du eller någon annan anser att man ska brodda ur när hästen går i isig hage för då blir jag :devil:

Men vilken tur att DU har träffat ALLA barfota människor för det måste du ju ha gjort om du kan påstå att DE FLESTA barfota människor är oerfarna.

Kritos skrev:
Men vilken tur att DU har träffat ALLA barfota människor för det måste du ju ha gjort om du kan påstå att DE FLESTA barfota människor är oerfarna.

Ja, jag påstår att de flesta som argumenterar varmt för barfotaverkning på detta forumet är ganska oerfarna hästägare. Jag har naturligtvis inte träffat alla (barnsligt påstående från dig).
Läser man igenom diskussionen så märker man det.

Det är också mycket förvånande att folk ska delas upp i två lägen, barfotamänniskor och dom som är emot. När egentligen ingen är emot att ha hästar barfota i de fall det är möjligt. Jag och flera andra här har sagt tills vi blir blåa i ansiktet :eek: att det är fanatismen och trångsyntheten vi är emot då den kan orsaka lidande på många hästar och inte leder till något positivt.

:cool: :eek: :eek: :cool:
Oftast är kunskapsnivån inte på topp heller.
PL

Senast ändrad:
Inte e riktat till den sista som skrivit utan mer till alla barfotapropagerande.

Sko som ni vill verka Strasser eller detta AAchp eller vad det heter. Men sluta med er propaganda. Kanske är inte skoning det bästa kanske är det det bästa. Personligen tycker jag att vi har en fin hovslagarskola i sverige som årligen utbildar ett antal hovslagare som forskar i hovar och allt som har med det att göra.

Jag skor mina hästar ALLA hästar, dom broddas med brodd på sommaren då dom rids på gräs o 4 brodd på vintern då dom går på snö, is o annat slask.

Jag kan bara berätta om en häst som jag hade.. Franke kallades han. Han var född 83 och importerad från Belgien. Tävlade 140 i verksamma dagar. På grund av skada blev han pesionerad som tävlingshäst i hoppning och fick bli dressyrhäst istället. Han blev så utlånad till en tjej i norra delarna av sverige. Enda kravet var TA INTE AV HONOM framskorna. han hade super kvalitet. För att spara pengar gick han alltid utan skor bak under innesäsongen (tävlingssäsongen alltså) och med skor runt om när vi tävlade ute.
Hur som helst var han borta i två år och sedan ringde tjejen som hade honom. Han hade blivit halt, utdömd och hon ville inte ha honom. Vi var tvugna att hämta honom. Vilket vi gjorde 60 mil enkel resa. När jag såg honom fick jag en chock. Han stapplade ur transporten. I övrigt var han tjock o fin o hårremmen glänste. Men han hade ont riktigt ont i fötterna. Sagt och gjort släpade vi hem honom. (och ja vi skulle skjutit honom där och inte släpat hem honom 60 mil igen *jävla djurplågare* :smirk: )

Hur som helst han kom hem gick i hagen stod i box o han var öm haltade rejält och efter en vecka kom hovis. Det första jag sa till hovis var SKO honom runt om han är öm i fötterna. Hovis sa NEJ han har bra kvalitet. Han kan barfota. Han blev bara verkad och inga skor. 2 dagar senare ringde jag o sa nu måste du komma o sätta på skorna på honom det handlar inte om kvaliteten på hovarna det handlar om psyket. Sagt o gjort skor åkte på o jag fick en extra dyr räkning av en sur hovis.
Efter ett par dagar kunde vi märka att han började återvända. Han var inte längre apatisk o slö utan sitt vanliga sura jag. Efter två veckor var han haltfri och for omkring som en tok i hagen. 1 månad senare sattes han igång försiktigt för att ridas promenader med.

Nästa gång hovis kom räkte det med skor fram. Så hade han oxå resten av sitt liv. Han gick bort 19 år gammal på grund av foderstrupsförstoppning.

Kom ALDRIG och berätta för mej hur jag skall sko och inte sko. I slutändan är det ändå upp till den enskilde hästen och inte till vad någon charmerande verkare säger..

Tack för mej.
Penny

Vad ska man ha för kunskaper för att våga sig in på detta forum då? Bara för att man inte är bra på att argumentera betyder det inte att man totalt obildad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka