Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Jag tror inte att du får svar på din fråga men jag skulle gissa på en häst som gått barfota 6-8 månader o inte används till ngt speciellt.
PL

Jag tycker det låter som att er erfarenhet av att verka enligt AANHCP är begränsad.

Du ge fan i att spekullera hur jag har det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eller vad jag gör låt mig svar på det om jag vill!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Får jag inget svar får jag väl spekulera så mycket jag vill, du spekulerar ju om min erfarenhet av AANHCP verkning.
PL

Aja, vill lägger ribban där då. Jag la ett påstående för övrigt.

Men spekulera som ni skotalibaner hur mycket ni vill jag tänker inte skriva mer i denna tråden nu. Kom igen när ni kan bete er som vuxet folk och inte dra till ytterliggheter för att komma nånvart!

Haha - jag tror du missade att mina egna hästar är barfota. Men hejdåååå!

Mjaooo - den ena är konvalecent efter hovbensfraktur så han går bara i hagen där det är rätt mycket snö just nu. Den andra har jag bara ridit på ridbanan senaste tiden där det också är snö - är den frusen och hård kan jag inte rida där eftersom han ömmar. Nu börjar det bli is tyvärr så det är svårt att ta sig t i l l hagen och jag hoppas verkligen inte att det blir is överallt men det är nog bara en tidsfråga.

Okej. Ungefär som det funkade för mej då. Dvs inge bra alls tyckte jag. Men nu är vi skodda o kan slappna av lite igen. *Pustar ut*

Ung som du undviker min?

Ursäkta?? Har visst missat något...vad är det du vill veta?

Det JAG undrade är:
Hur många hästar har du?
Har många barfota?
Hur länge har de gått barfota?
Vad använder du dem till?
Och hur ofta använder du dem?

Jag svarar gärna på dina frågor, så upprepa de gärna igen!

Jag undrade hur mycket erfarenhet du har av AANHCP.

JAG har INGEN erfarenhet av detta!!

Men jag har erfarenhet av MIN häst som nu gått barfota i drygt 6 år och som nöter sina fötter jättebra själv. Har ställt frågan MASSOR av gånger HUR ska jag göra för att få henne att fungera barfota, men jag får INGET svar!!

Bara att jag ska ta på henne boots som hon ej fungerar med!!

Hur är det med din erfarenhet då??
När kom du i kontakt med detta i praktiken?

Sen i augusti i år. Enda hästen som jag haft i min ägo som är verkad enligt AANHCP metoden, iofs är det också den enda häst jag ägt!
Sen har jag erfarenhet av andra hästar i min närhet som är verkade på samma sätt, ung ett 15 tal. All info jag har fått är från nätet, eller från utövaren själv, inget är direkt påhittat av mig så var snälla att ifrågasätt inte trovärdigheten vad gäller metoden, utan som sagt mig isåfall.

Var gäller din häst så har det skrivits flera gånger att plattfotade hästar är ett problem, samma sak som is osv...
Jag har erfarenhet av en häst som är plattfotad i min närvaro och denna häst fungerar som innan, dock kommer boots tt behövas sen. Kan du som du säger inte ha boots så ha skor på då eftersom att det är onödigt att utsätta den i onödan, men se till då att du har en bra hovslagare så blir det mindre skada för hoven.

Det här med at ha hästen skodd eller inte har ju mycket med vad man använder hästarna till.
Har man en häst som enbart går i hagen och finns där för att ägaren ska klappa på den någon gång då och då, kanske rida en lite kortare sträcka, ja då klarar sig de flesta hästar utan skor.
Men för våran del som har hästen till någon form av tävling, är det yterst få individer som har hovar som klarar det.
Varför skor man?
Slitage.
Grepp.
Att hästen kan gå barfota, behöver man ju inte diskutera, alla hästar som inte behöver korrigeras går ofta barfota till de börjar tränas regelbundet.
Det handlar ju inte om att kunna gå en fälttävlansbana eller en hoppbana utan skor, inte heller om att gå ett travlopp utan skor.
De flesta som tränar seriöst mot ett mål, vet hur mycket träning det är innan man kommer så långt.
Våra hästar rids och tränas så mycket att vi måste sko om den var fjärde vecka. De rids varierande på hårt och mjukt underlag, för att stärka upp sener leder och ligament. Detta för att klara de belastningar de utsätts för i tävling.
När skorna nöts ner så sömmarna släpper efter några få veckor så inser man ganska snabbt att den hästen är inte född än med hovkvalitet som skulle klara detta slitaget.
Jag är uppvuxen med hästar, min pappa var kavallerist, som tävlade i hoppning och fälttävlan och hade en hel del egna hästar, Jag själv har hålit på hel del med hästar. Mina barn tävlar aktivt både hoppning och fälttävlan.
Jag ser när en oskodd häst börjar korta steget och visa ömhet, då vet jag, att ska jag fortsätta träningen mot de mål jag har för hästen måste jag sko den. Gör jag inte det får jag en häst som inte är brukbar lång tid framöver.
Den här nya vågen av barfota fantaster skrämmer mig lite.
En del har kunskap att se när hästen kortar steget, men många saknar kunskap om hur en häst ska röra sig, fortsätter man att belasta hästen då, kommer många andra skador som ett brev på posten.
Tänk er lilla Lisa får sin första ponny. Mamma och pappa har knappt sett en häst på vykort.
Tänk om hon fastnar för barfota fanatikernas lovsång, Hur ska hon kunna förstå att hästen inte går att rida fullt ut som kanske tidigare ägare har gjort. Hur ska hon förstå att hästen kanske får ont i ryggen får att hästen går spänd hella tiden.
Sluta upp med skrönor typ att hovarna växer under tiden man rider en distanstävling. Endast de som rider distans vet hur mycket träning det vill till för att genomföra en 8mils distans. Den som säger att en distans häst eller travhäst eller annan typ av tävlingshäst kan gå barfota, har ringa eller ingen erfarehet alls av träning av hästar.

Tycker du ska ta reda på mer om barfotagång. För mig låter det som att du har erfarnehet av hur det har varit inte vad som finns som altrenativ nu.
Som jag lagt in tidigare finns det både hopp och distanshästar som går utan skor.
I norge och england är det lagligt att tävla distans utan järnskor, i sverige ligger det uppe på tapeten. Hade det varit så att det absolut inte varit möjligt att ha en häst oskodd när den rids varje dag så hade det inte varit så eller hur, för om det är några som utsätter hovarna för påfrestning så är det just sporten distans.

En grej jag undrar över hur du ser på skorna. Vet du vad som händer med hoven om den är skodd?

""Kan du som du säger inte ha boots så ha skor på då eftersom att det är onödigt att utsätta den i onödan, men se till då att du har en bra hovslagare så blir det mindre skada för hoven.""

Ja, men om jag har skor, så anser ju DU och alla andra "fans" att jag inte ser till min hästs bästa.

Försök att förstå vad du själv har skrivit!! Du klankar ju verkligen ner på oss som har "problemhästar" istället för att försöka förstå att de inte KAN vara utan skor OM de ska användas!!

Men som jag förstår AANHCP så SKA ALLA hästar KUNNA gå utan.
Och då VILL jag VETA hur man går till väga, för jag VILL ha tanten barfota och OÖM.

Båda DU och IVA har nämligen skrivit att sulorna skålar upp sig efter en viss tid, ibland tar det så lång tid som mer än ett år. Men jag har väntat i över 6!! Vad gör MIN hovslagare för fel?

i mitt första inlägg skrev jag:
Finns det möjlighet att "hjälpa" sulorna att skåla sig, men hjälp av en viss typ av verkning?? Alltså menar jag AANHCP´s typ av verkning!! Blir sulorna skålade om jag byter till en "bra" hovslagare??

Och hur går det isåfall till att verka om en häst som det nästan inte finns något att verka av på?? Eftersom hon nöter sina fötter så bra själv, så bör de väl redan vara "naturliga"?

Skulle verkligen vilja få bort plattfoten på henne om det går .

DETTA ÄR ANLEDNINGEN TILL ATT JAG ÄR MED I DEBATTEN!!!!
Och du, måsta säga att du är väldigt tvärsäker på din sak med tanke på att du är så pass "ny" i branschen...

Och, du har fortfarande inte svarat på VAD du använder din häst till!!!!!

Vad händer med hoven om den är skodd??

Cecely skrev:
Aja, vill lägger ribban där då. Jag la ett påstående för övrigt.

Men spekulera som ni skotalibaner hur mycket ni vill jag tänker inte skriva mer i denna tråden nu. Kom igen när ni kan bete er som vuxet folk och inte dra till ytterliggheter för att komma nånvart!

Och när argumenten tar slut - vilket de ALLTID gör för barfotaförespråkarna - så kommer hinken och spaden och sandlådan fram..

Det ÄR inte ytterligheter. Det ÄR blankis är större delen av vintern. Det ÄR så att det finns hästar som har extremt svårt med övergången eller inte klarar den alls. Osv.

Och det är jud et vi reagerar på, att ni räknar in de där fallen och anser att alla hästar kan vara barfota och det är bäst för att hästar att vara barfota.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka