Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor
Det här med at ha hästen skodd eller inte har ju mycket med vad man använder hästarna till.
Har man en häst som enbart går i hagen och finns där för att ägaren ska klappa på den någon gång då och då, kanske rida en lite kortare sträcka, ja då klarar sig de flesta hästar utan skor.
Men för våran del som har hästen till någon form av tävling, är det yterst få individer som har hovar som klarar det.
Varför skor man?
Slitage.
Grepp.
Att hästen kan gå barfota, behöver man ju inte diskutera, alla hästar som inte behöver korrigeras går ofta barfota till de börjar tränas regelbundet.
Det handlar ju inte om att kunna gå en fälttävlansbana eller en hoppbana utan skor, inte heller om att gå ett travlopp utan skor.
De flesta som tränar seriöst mot ett mål, vet hur mycket träning det är innan man kommer så långt.
Våra hästar rids och tränas så mycket att vi måste sko om den var fjärde vecka. De rids varierande på hårt och mjukt underlag, för att stärka upp sener leder och ligament. Detta för att klara de belastningar de utsätts för i tävling.
När skorna nöts ner så sömmarna släpper efter några få veckor så inser man ganska snabbt att den hästen är inte född än med hovkvalitet som skulle klara detta slitaget.
Jag är uppvuxen med hästar, min pappa var kavallerist, som tävlade i hoppning och fälttävlan och hade en hel del egna hästar, Jag själv har hålit på hel del med hästar. Mina barn tävlar aktivt både hoppning och fälttävlan.
Jag ser när en oskodd häst börjar korta steget och visa ömhet, då vet jag, att ska jag fortsätta träningen mot de mål jag har för hästen måste jag sko den. Gör jag inte det får jag en häst som inte är brukbar lång tid framöver.
Den här nya vågen av barfota fantaster skrämmer mig lite.
En del har kunskap att se när hästen kortar steget, men många saknar kunskap om hur en häst ska röra sig, fortsätter man att belasta hästen då, kommer många andra skador som ett brev på posten.
Tänk er lilla Lisa får sin första ponny. Mamma och pappa har knappt sett en häst på vykort.
Tänk om hon fastnar för barfota fanatikernas lovsång, Hur ska hon kunna förstå att hästen inte går att rida fullt ut som kanske tidigare ägare har gjort. Hur ska hon förstå att hästen kanske får ont i ryggen får att hästen går spänd hella tiden.
Sluta upp med skrönor typ att hovarna växer under tiden man rider en distanstävling. Endast de som rider distans vet hur mycket träning det vill till för att genomföra en 8mils distans. Den som säger att en distans häst eller travhäst eller annan typ av tävlingshäst kan gå barfota, har ringa eller ingen erfarehet alls av träning av hästar.