Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

bobo skrev:
Som jag ser det är ställningarna låsta då ena sidan är fanatisk. Det är bara att hoppas på att inte alltför många hästar får plågas av denna fanatismen och att de som vägrar se nyanserna i det hela en gång må inse att de kanske inte hade helt rätt.

Jag kan inte säga att en enda av barfotaförespråkarna i den här tråden är fanatiker. Alla skriver att man måste se till individens förutsättningar men att det är långt fler hästar som kan gå barfota än vad folk tror. Tycker inte att det låter särskilt fanatiskt.

Du däremot verkar ha svårt att se nyanserna. Eller så har du bara svårt att läsa innantill.

Senast ändrad:

Smärta är ju individuellt hur man upplever det och vilka olika smärttrösklar varje individ har, gäller både djur och människor. Jag tror det är mycket svårt att mäta smärta i sig.

Då kanske du ska skriva att du menar "barfotamänniskor" här på Bukefalos.

Kritos skrev:
Vad ska man ha för kunskaper för att våga sig in på detta forum då? Bara för att man inte är bra på att argumentera betyder det inte att man totalt obildad.

Bra fråga Kritos. Tror det är så här att ju mer kunskap man innehar du mindre behöver man argumentera utifrån sin bildning.

Bara min personliga tanke eller :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Ja precis .. och flockdjur som hästar har ibland en instinkt att faktiskt inte alltid visa hur ont de har eftersom rovdjuren då lättare tar de svagaste som visar rörelsestörningar.. nåt att tänka på om man har en ras som är känd för hög smärttröskel tex ponnier o islänningar.
men frågan är väl.. har de ont o inte visar det, eller döljer de smärtan i det längsta pga instinkter inlärda sen tusentals år??
Och när hästen visar minsta tecken på smärta kanske den egentligen har jätteont??
Alla hästar är olika individer, men jag är övertygad om att många hästar lider mer än vad husse eller mattar kan ana.. nåt att tänka på för dem som har ömfotade barfotahästar.. :idea:
Men alltför ofta visar hästen smärta ,men människan vill inte se,en del har kroniskt tunnelseende tyvärr..
Människor borde vara intelligentare än rovdjur o se de små första tecknen som hästarna visar vid smärta,blockhälta är inget litet tecken tex hmm.. :(

Senast ändrad:

Men alltför ofta visar hästen smärta ,men människan vill inte se,en del har kroniskt tunnelseende tyvärr..

Kroniskt tunnelseende kan bara människor ha utifrån sin oförmåga att se,tänka häst samt vissa som här hela tiden tjatar om att ALLA HÄSTAR KAN GÅ BARFOTA.

Visst är det så,bara dom inte utsätts för träning som ger större slitage än tillväxt samt att dom är korrekta i sin benställning som inte gör att dom sliter sina hovar snett vilket i slutändan ger ledskador. Slutligen är det ju så att om den som rider o tränar denna individ inte själv gör det i balans så kommer hästen heller inte att kunna gå i balans eller om den besitter en skada som ofelbart ger en avlastning i det skadade området med följd av en överbelastning i en annan.

Detta eller föregående inlägg riktat till dig Kritos? Kan jag inte tänka mig.

Senast ändrad av en moderator:

p-ö skrev:
Bra fråga Kritos. Tror det är så här att ju mer kunskap man innehar ju mindre behöver man argumentera utifrån sin bildning.

Bara min personliga tanke eller :confused:

Du verkar ha både kuskap och lite argument. ;)

Och så är jag barnslig oxå vilket jag måste ta som en komplimang. Ingen kärringstämpel här inte! :-D

Ok, så hädanefter så får man bara utala sig här på buke om man har 25 års erfarenhet av hästar, gärna utbildning i ämnet och en 10 årig forskningsstudie bakom sig!

Och varför är information på internet mindre trovärdig än det man läser i böcker?

En sak som du dessutom missat tycker jag att dessa människor som kanske har längre erfarenhet av hästar men har aldrig har varit i närheten av AANHCP.

Sen fattar inte jag var alla läser att ALLA hästar ska kunna gå barfota (visst jag har det sagts nån gång men i denna tråden tycker jag att man är väldigt ödmjuk i frågan)...
Många har ju den uppfattningen att man ska se till individen och att man ska titta på vilka förutsättningar man själv har tex is, plattfothet osv.
Vissa har det lättare än andra.

Varför är det då så svårt för barfotaförespråkare att acceptera att majoriteten av oss inte har förutsättningar att ha hästen barfota utan fortsätter upprepa att det bara handlar om att göra lite "uppoffringar" om vi vill hästens bästa?

Och ja du har sagt själv att ALLA hästar kan gå barfota men du har ändrat uppfattning säger du - vad nu det kan bero på.

Senast ändrad:

Jahap, man försöker och man försöker å sä är man där igen....

Är du blind eller vad är problemet??????

Ja men nu har ju flera "barfotatalibaner" här backat med åsikten att alla hästar kan gå barfota. Varför hacka på dem fortfarande?

Det är inte underligt att man blir förvirrad!!
Vem ska man tro på? TVÅ förespråkare som talar EMOT varann....

Så här säger du:
"Ok vi tar om det här igen...
Det är strasser som säger att alla hästar kan gå barfota. AANHCP är inte lika envisa med detta utan tittar naturligtvis till individen, deras motto går tex ut på att övergången ska vara så smärtfri som möjligt?"

Och så här säger IVA:
"Svaret är ja, alla hästar kan gå barfota i slutändan?"

Och båda talar ni FÖR samma metod.

Inte nog med detta:
"En hov skålar sig med tiden ja. Men det är en annan sak, du har ju en redan plattfotad häst!! Det är det som är problemet, det går tyvär inte vad jag vet att ändra på detta?"

VAD BETYDER DETTA?? Först säger du att hoven skålar sig, sen säger du att en plattfot inte går att ändra på!! SKÅLAR DEN SIG ELLER EJ????

"Hur kan du vara så tvärsäker att allt är hopplöst vad gäller barfota gång när du egentligen inte har sett en häst som är verkad enligt metoden?"
JAG ÄR INTE TVÄRSÄKER ALLS PÅ ATT DET ÄR HOPPLÖST!!!!!!!!
Jag upprepar: JAG VILL jag VETA hur man går till väga, för jag VILL ha tanten barfota och OÖM.

GE MIG ETT SVAR NÅN GÅNG DÅ!!

Hela AANHCP-grejen går ut på att hästen själv ska sköta nötningen av sina hovar. DET GÖR MIN HÄST REDAN!! Under det senaste året verkas hon inte alls av hovslagare, utan JAG tar raspen lite i tån på henne med ca 4 månaders mellanrum.......I och med detta så BORDE jag väl vara en god bit på väg enligt AANHCP-metoden redan, eller???

Och, du har fortfarande inte svarat på VAD du använder din häst till!!!!!

Cecely - det jag fortfarande är irriterad på, och många med mig är att du hela tiden säger att 'alla hästar kan gå barfota i en perfekt värld'. Och så säger du i nästa andetag att 'går de på is kanske man måste sko' medan du lite senare häver ur dig att skor är döden för hästarnas hovar på sikt, och VILL man inte så kan man ju strunta i att göra det bästa för hästen.

Dvs du 'går med på' att en del hästar behöver skos, men det genomsyrar hela dina svar att EGENTLIGEN så skulle de VISST kunna gå barfota om bara hästägarna orkade anstränga sig.

Och det är där jag och andra reagerar. Vi VILL ju för sjutton att hästarna SKA kunna gå barfota året om, men vi har insett att det inte GÅR ( t ex pga is). Och att då hela tiden få de där små antydningarna om att skodda hästar alltid är döden på lång sikt och att DU minsann ALDRIG skulle ta risken (men villnågon annan riskera sin häst så låt dem då, du vet vad som är bäst i längden) och att VILL man inte göra små uppoffringar ja då kan man ju sko.

Den dag du VERKLIGEN fattar att det handlar varken om vilja eller uppofrring, det finns gånger då DET BÄSTA är att slå på sko, då ska jag tycka att du är både ödmjuk och vettig.

Än är du fanatisk i mina ögon, tack vare att du säger en sak men sedan hela tiden ger små indikationer på att du egentligen inte alls tycker som det du sa!

Hacka på? Jag tycker det är intressant att dom backar på en sån viktig punkt. Vad backar dom på nästa gång och varför?

Ja det måste jag uppenbarligen vara för jag tycker fortfarande det mesta du säger går ut på att vi som skor inte ser till det bästa för våra hästar och inte orkar göra lite uppoffringar. Det kan också ha lite med att göra hur du uttrycker dig och inte med min syn.

Ne nu skiter jag i det här ni är ju så förbannat jävla blinda och döva så det spelar ingen roll vafan jag säger!!

Tack å lov för att alla inte är så jävla trångsynta som vissa här inne!!

Vafan spelar det för roll vad jag har min häst till?? Hon är en travare som jag ska rida på!! (hjälp sjönk min trovärdighet ännu mer för jag har en travare?)

Och för att förtydliga en sak...Jag slutar inte att skriva i den här tråden nu bara för att jag inte har fler argument, än är inte sista ordet sagt.

tack hej

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka