Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Med tanke på att tillvänjningsperioden är så lång för många hästar så är det där knappast ett bra alternativ. Du har uppenbarligen inte läst tdigare trådar där försök gjorts att få hästar att gå barfota (tror det var Asa).

Sen det där med tillgång till blankishagar - det handlar inte om vad man har tillgång till - i stora delar av landet är det blankis i ALLA hagar och kom gärna med förslag till hur man ska kunna undvika det. Gå med hårtorken?

Det beror på vad man menar med tävlig.
En dressyrhäst skulle helt klart kunna gå barfota. Och en hopphäst i lättare klasser också. Man får väl se till vilket underlag man ska rida på.

Jag hade som sagt inte startat på en blöt gräsbana.

Du säger hela tiden att nästan alla kan gå barfota o det kan ju iofs stämma om man helt anpassar användningen därefter. Men det är många här som inte är ute efter en hag- o promenadhäst.
PL

Du kanske ska läsa mitt inlägg ordentligt innan du svarar.

Ang tillvänjningsperioden så finns det faktiskt boots att använda. Hippogrip är ett annat alternativ som passar en del.

Ska man bara rida på grusväg den tid hagarna inte är stenfrusna så måste man kanske hitta ett alternativ till barfota. Boots, hippogrip, eller järnskor. Men om man kan variera sin ridning så kanske man kan använda boots på grusvägarna och barfota på banan, asfalt, ängar etc.

Vad var det jag missade? Har du några idéer angående fälttävlan?

Nä precis... O visst blir man påverkad av allt prat om att det ska vara naturligt osv o det vill man ju gärna att det ska.. Men det är väl bara att inse emellanåt att det vi använder hästarna till o de förhållanden vi har dem i inte heller är "naturliga" isf... Så för att kunna använda sin häst o se att den trivs så gott som möjligt är det bara att falla till föga igen ibland... =)

Ja det gör ju det... O det är ju inte alltid man vet innan.. För min del är gräs inte aktuellt men mkt olika sorters underlag på ridbanorna finns ju ändå.

Jag har funderingar på hur det funkar med barfota i reining. Med slidestop osv?? Någon som vet?

Senast ändrad av en moderator:

HannaZ skrev:
För att hippogrippen ger belastning på sulan också + att skon är flexibel i sidled och den´följer därför hovens rörelse.

Fint att du 'glömde' nämna att hästar som har problem med barfotagång ofta också har problem med övergången till Hippogrip..

Så jag frågar igen, om nu hästen fungerar bra på sina järnskor, varför inte låta den gå med sina järnskor året om istället för att traggla med Hippogrip? Kom ihåg att vi i exemplet talar om en häst som har rejäla problem med övergången till barfota.. Och hippogrip just har det du skrev om, men det även gör att den passar bäst på hästar som utan problem kan gå barfota, och att du kan få rejäla omställningsproblem från järnsko till hippogrip med om du har en häst med stora omställningsproblem till barfota. (Och detta talar även Hippogrips tillverkare om själva, vilket de ska ha heder för)

VAD är det som är så hemskt med att ha en häst som inte på ett vettigt sätt kan hållas barfota men som fungerat utan problem med järnskor att ha sina järnskor året om?

Alexandra_W skrev:
VAD är det som är så hemskt med att ha en häst som inte på ett vettigt sätt kan hållas barfota men som fungerat utan problem med järnskor att ha sina järnskor året om?

Jag har haft den frågan på tungan oxå.

Det som inte går att lösa går inte att lösa och då får man göra det bästa av situationen och se till att man har en bra hovslagare :)

Man får utgå från det specifika fallet.

Sen kan jag inte tänka mig att en häst som har svårt att gå barfota skulle ha lika svårt att gå med hippogrip. Det blir trots allt ett extra skydd för sulan. Det måste vara bättre att gå via hippogrip till barfota fö en sådan häst.
men som sagt man får se till det enskilda fallet, men provar man inte så får man aldrig veta.

Ne percis så har jag sagt de senaste 20 inläggen. Är maninte beredd att göra lite uppoffringar så är det väll lika bra att ha skorna på. Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst. Sen kan det likaväll som att gå åt skogen att tävla med häst som att gå skitbra det vet man först när man testat eller hur. Det är inte så att man måste ge upp ridningen bara för att man slänger av skorna heller. Jag får alltid höra när min häst verkas att jag ska röra på min häst varje dag gärna långt just för att hovmekanismen ska ta fart! Vilda hästar rör sig flera mil varje dag, varje gång de tar ett steg så används hovmekanismen, ju mer desto bättre!

För att en sko alltid hämmar hovens hovmekanism! Har ni tex någonsin sett en stråle vidröra marken med en sko på? Men som sagt ju bättre hovslagare desto mindre skada skedd!

Lite uppoffringar? Typ sluta med det som man skaffade häst för att göra från första början för menar du?

Tips på hur jag uppoffrar bort blankis mottages tacksamt. Sen var det ju det där med fälttävlan som jag envisas att hålla på med.

HannaZ skrev:
Det som inte går att lösa går inte att lösa och då får man göra det bästa av situationen och se till att man har en bra hovslagare :)

Man får utgå från det specifika fallet.

Sen kan jag inte tänka mig att en häst som har svårt att gå barfota skulle ha lika svårt att gå med hippogrip. Det blir trots allt ett extra skydd för sulan. Det måste vara bättre att gå via hippogrip till barfota fö en sådan häst.
men som sagt man får se till det enskilda fallet, men provar man inte så får man aldrig veta.

DÄR håller jag med dig, att Hippogrip kan vara en bra övergång mellan sko till barfota om hästen har det jobbigt med omställningen. För klarar den inte hippogrip klarar den antagligen inte barfota heller. Däremot att börja joxa med hippogripen för en så kort period, det är det jag inte gillar, vi vet ju ändå att hästen ska ha på sig järnskor om ett halvår igen.

Så vi är nog rätt överens i just det här fallet =)

Ehh, lägg av...Har inget mer att säga dig.

Cecely skrev:
För att en sko alltid hämmar hovens hovmekanism! Har ni tex någonsin sett en stråle vidröra marken med en sko på? Men som sagt ju bättre hovslagare desto mindre skada skedd!

Skor, oavsett typ, hämmar hovmekanismen ja. Det är ALLA överens om.

MEN, när du nu har etts tycke häst som fungerar utmärkt trots att den har sina hovmekanismhämmande järnskor, VARFÖR är det då så hemskt att låta den fortsätta ha det så att hästen inte har ont, matte/husse kan rida och alla är nöjda och glada?

För att undvika att hästen om 10 år ev får problem av sina skor? Hur stora är då oddsen för det egentligen?

Hur stora är oddsen för att denna häst om den 'tvingas' ställa om till barfota och har en mycket lång och plågsam period för detta (om det lyckas övht) att den får problem som hör ihop med ändrat rörelsemönster, ändrad motionsintensitet etc?

Cecely skrev:
Ne percis så har jag sagt de senaste 20 inläggen. Är maninte beredd att göra lite uppoffringar så är det väll lika bra att ha skorna på. Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst.

*bankar huvudet i väggen*

Nu är du där IGEN, säger att barfota i alla lägen är bäst. Och det finns och kommer alltid sålänge vi inte avlar efter naturliga urvalet finns hästar som inte KAN gå barfota om de ska göra annat än stappla runt i hagen.

Och lite uppoffringar, där håller jag med elektron, det är då att hagpensionera hästen (efter att man flyttat till någonstans där det inte är is) och börja knyppla eller? FÖr RIDA kan man ju glömma.. Det anser jag vara rätt stora uppoffringar.

Så är vi på den nivån då står jag för att jag är en taskig, hästplågande matte som vägrar göra uppoffringar för mina hästar.

Vad förvånande.

Men om jag nu skaffat häst för att träna och tävla, t ex fältävlan, regelbundet och det inte går utan skor så får jag ju helt enkelt sluta upp med det som jag skaffat häst för att göra. Det tycker jag är lite mer än en "uppoffring". I mitt fall väljer jag ist att sko.

Men med hämmad hovmekanism så följer problem, tex sämmre hovkvallite, kännsliga hovar, belastings skador osv. Men visst har man en bra hovslagare så behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av!
Sen vill inte jag att man målar upp övergången som jätte plågsam, visst i vissa fall kanske, men ofta så är det inte så farligt som man kan tro. Och vad tvingas? Den tvingas ju ha skor eller hur!

Cecely skrev:
Men med hämmad hovmekanism så följer problem, tex sämmre hovkvallite, kännsliga hovar, belastings skador osv. Men visst har man en bra hovslagare så behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av!
Sen vill inte jag att man målar upp övergången som jätte plågsam, visst i vissa fall kanske, men ofta så är det inte så farligt som man kan tro. Och vad tvingas? Den tvingas ju ha skor eller hur!

Det KAN följa problem, det BEHÖVER inte följa problem. Hästen kan knata runt i sina järnskor i över 30 år utan att minsta lilla yttepytteproblem från skor/hovar. Inse det.

Övergången från sko till barfota kan vara helt odramatiskt men också innebära en extrem plåga för hästen. Beror helt på individ.

och vi tvingar hästen till ALLT. Vi 'tvingar' den att bo i boxar/hagar, att ha folk och grejer på ryggen, huvudet, benen och i munnen. Vi 'tvingar' den att äta det vi väljer, när vi väljer och i den mängd vi väljer. Osv osv.

Med tvingar menade jag att vi faktiskt INTE ser till att slå på skor så den slipper smärtan utan 'tvingar' den att stå ut med smärtan. Och jag kan banne mig inte berättiga det på en sådan häst.

Jag har INGET emot barfota och det är det jag STRÄVAR efter, men samtidigt lever jag i en verklighet som sätter begränsningar, t ex då i fråga om underlag, halka osv. och jag tar hänsyn till begränsningarna när jag måste. Men strävar efter barfota. Dock är jag inte så fanatisk att jag anser att det bara finns EN rätt lära, utan man måste se hur verkligheten ser ut och anpassa den såmycket det går och när den inte får att förändra anpassa sig efter den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka