Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

martha skrev:
Det där är bara "ridhästfasoner"...att inte ha brodd på dygnet runt, och ännu värre...att ha två brodd i varje sko...

klart man får nåt broddtramp under vintern, men det är ändå så få så det inte spelar roll, och trampen får dom INTE inne, utan ute i hagarna......

Ok, sällar mig till den broddade skaran fast jag har ridhästar. :banana: Och hör och häpna, de har fyra låga på varje hov. :eek:

Det jag menar är att säga att inte alla hästar kan gå utan skor för att man har för dålig hage är inte rätt argument heller. För hade du haft bättre hagar så hade säkert hästen kunnat gå utan skor eller hur.

Och då bör nog halva hästsvergie sälja av sina gårdar, och gör sig av med hästarna. Vissa delar av Svergie är så väderutsatta, att det inte spelar någon roll om det finns häst i hagen blankisen kommer i varje fall ändå.

*Suck* Jag ger upp. Ni hör bara vad ni vill höra...

"Ta inte detta på fel sätt nu jag tycker inte du ska sälja din gård utan försöker bara få fram att många hästar kan gå barfota bara de ges rätt förutsättningar"

Nu är ju mina hagar ok, så jag HAR ju barfota häst.
Tyvärr är det ju inte bara jag som har eget stall och egna hagar.

Men vad ÄR RÄTT förutsättningar då?
Och hur många hästägare tror du har RÄTT förutsättningar i ALLA avseenden?
NÄR ALLA har det, DÅ kanske större delen av hästarna KAN gå barfota.

Viktigt meddelande till alla som tänker överväger att sko av hästarna!!
INNAN du sliter av din häst skorna, se till så att du har RÄTT förutsättningar.
(hur många tror du kollar upp detta först?? och hur mycket onödigt lidande skapas??)

Att släppa ut dem vilda kan ju vara det som är mest rätt isåfall.

När det gäller bootsen, så visst har jag provat!
Detta var visserligen några år sen, och utveckligen går ju framåt.
Möjligen finns det några som passar nu, men det vesäntliga är ju att INGENTING får trycka på sulan, och det tror jag blir svårt att hitta boots som inte gör.

Försök att förstå istället!!

Att det funkar bra med DIN häst (åtminstone så här långt) betyder inte att det funkar för alla. När Till o med IVA (som till o med utövar metoden) var mer ödmjuk är du...

Ja jag tycker man ska ta sig en funderare innan man slänger av skorna. Har man mycket sten i hagen kanske man ska överväga. Som sagt innan man ska inte ha hästen barfota till varje pris, man måste väga fördelar mot nackdelar.

Men för att vi ska slippa missförstånd nu då så för det första så kan många hästar gå barfota om de inte har en medfödd sjukdom eller om de har för dålig sula tex (som kom fram av för tidig skoning tex). Det är dessa ex som gör att alla hästar inte kan användas barfota. Men detta är en lite bråkdel av alla hästar vi har i sverige.

För det andra så finns det de som inte kan ge sina hästar rätt förutsättningar som dåliga hagar, man vill inte ge upp ridningen mm. Dessa saker gör att hästen inte kan gå utan skor heller, men egentligen kan de, hänger ni med?

Va? Kan du hitta nått ställe jag skrivit att alla hästar kan gå barfota? Det är ju IVA som säger att alla hästar kan gå barfota!!

Lånar knapp för att ge svaret om fölet.

Damen träffade min hovslagare när hon var åtta dagar gammal eftersom jag INTE Gillade hur hon såg ut i benen. Då hade fram rätat sig spontant en del men var fortfarande inte vackert, hon hade stärkt senorna bak en del men den utåtvridna vänster bak var intakt.

Så hovslagaren (vanlig, utbildad, jobbat på SLU och kunnig på både sjukbeslag och fölkorrigeringar kom ut) och konstaterade att knäna skulle nog spontanräta själv, samma sak med böjsenorna. Däremot var den utåtriktade bakkotan ett problem. Således filades det lite på fölis vä bakhov, och hovslagaren konstaterade att om vi inte omedelbart såg en positiv förändring inom ett par dagar så var det bara att limma på Daimlersko. Fölis skulle ges tillfälle att röra sig, helst på plant och fast underlag, men skulle själva välja omfattningen av rörelsen.
Det där gav lite problem eftersom det här var i april och det var GEGGA överallt, men hon gick i hagen med mamma, togs in såfort hon ville lägga sig ner (för kallt för att ha föl liggandes på backen här den årstiden), och släpptes ut när hon vilat klart. Dessutom promenerade vi en del på stallgången.

4 dagar var hovis här igen, och det sågs en liten förbättring, och vi beslöt att avvakta ett tag med sko och fiade FÖRSIKTIGT ner utsidan av hoven en liten aning. Hovslagaren var här var tredje dag och filade.

Sen tillstötte oväntade komplikationer. Fölis fick lunginflammation. Och nu stod jag med kontrarekommendationer. För HOVENS skull skulle hon UT, för lunginflammationens skull skulle hon vara INNE om det inte var strålade sol. Och hon skulle inte fnatta runt. Här någonstans började jag undra varför i helvete jag skaffat föl för *S*

Det var SKITVÄDER under den här perioden, det regnade och det blåste och så vidare. Inget alls bra väder att ta ut en sjuk fölis i. Samtidigt som hoven inte alls mådde bra av att stå på bädd hela dagarna.

Hoven var dock ingen vidare vacker syn efter ett par dagar och den korrigering vi gjort var i princip bortkastad och försvunnen. Jag hade en ganska hetsig diskussion med hovslagaren där han slet sitt hår och tyckte att 'hon MÅSTE ut NU, annars kommer det här riskera att gå åt skogen', och samtitigt så hade hon ju kraftiga restriktioner pga lunginflammationen. Och jag stod mitt emellan och skulle välja mellan pest eller kolera (vad ska vi riskera - att hon får bestående men av lunginflammationen för hon släpps ut för mycket, eller att hon aldrig blir bra i sitt ben och får kass hållbarhet för hon släpps ut för lite?)

Hovis konstaterade att nu måste vi på med sko, men det kräver ju också att hon är ute. SÅ det var bara avvakta tills hon kunde släppas ut ordentligt igen. För att ytterligare trassla till det var det ett ELÄNDE att få tag i just en sådan sko vi skulle ha den här perioden. Det fanns ingen helt enkelt. Så då skulle jag bli tvungen att traila till klinik och där låta dem försöka specialtillverka en i väntan på den rätta. Men fölet fick inte trailas förrän hon var friskförklarad från lugninflammationen. Jag utvcklade magsår under den här perioden (på riktigt alltså..)
Dessutom stod jag med en stoägare som ville ha iväg sitt sto till station, men med en fölis som inte kunde åka med (och då kunde ju inte stoet åka heller). Gissa om jag kände mig hopplöst trängd från alla hörn..

Så, det var bara att fortsätta fila på hoven var tredje dag, och be en bön och hoppas på vackert väder och snart tillfrisknande hos fölis.

Tack och lov kom vi ju in i maj och vädret vände tillslut och fölis kunde börja gå ute längre, sammahängande stunder. Och vi lyckades få det att vända och börja bli bättre (hoven alltså) igen men jagade fortfarande sko utan framgång.

Månadsskiftet maj/juni var hoven såpass hyfsad att jag vågade låta sto och föl åka iväg till hingsstationen. Sto och föl åkte dit och blev såklart kvar längre än beräknat efter märreländet först inte brunstade, men när vi beslutat oss att spruta igång henne så brunstade hon, men tänkte fasiken inte låta sig betäckas. I grevens tid stod hon dock för hingsten, men fick bara två språng (ooch dagarna efter varandra) innan hon gick ur brunst (men hon tog sig). Fölis kom hem och vi fortsatte fila, men sträckte ut intevallerna mer och mer. I mitten på juni konstaterade vi att vi nog kunde sträcka intervallet till tre veckor. MEN vi konstaterade också att det nog var en rätt stor kvarvarande risk för skevhet i hasen, däremot från kotan och ner var det rakt.

Nu rätade sig hasen bättre än vi hoppats och var ju i juli något bättre. Då kom NÄSTA problem. Föleländet växte för fort och började hänga i knäna fram. Hovis ut, och visade hur jag skulle stretcha, samt filade lite. Dock försämrades det och då fick jag börja ta IN hästarna dagtid för att få bort dem från betet och se till fölis viiilade. Och så stretcha, stretcha och stretcha. Inte för att det hjälpte, och så blev det risk för att det skulle behövas limmade skor igen. På plussidan var att jag upptäckt det såfort det började vilket ju ökade prognosen för att få rätt på det. Men nu gällde det att hon INTE gick upp på tå (utvecklade bockhov). Var in på klinik med henne för frambenen, men de ansåg att man nog kunde prova avvakta ett tag till men gick hon upp på tå bara minsta lilla skulle skor på PRONTO. Och så beslöt vi att avvänja så fort det någonsin var möjligt.

Behöver jag säga att eländet fick med sig en förkylning hem från kliniken, som utvecklades till en bakteriell luftvägsinfektion och bihåleinflammation. Jippi.. =/ Och du avvänjer inte en sjuk fölis. Så bara skjuta på avvänjningen.

När fölis var fem månader separarerades de på natten och vid sex månader åkte mamma hem igen. Så, skulle jag äntligen få någon ordning på den där damens ben nu då?

Knäna ville dock inte bli varken bättre eller sämre, men bara se det positiva (de inte blev sämre). Och stretcha, se till att hon togs in dagtid (bort från betet och insekter) och fick vila.

Knäna de var sm de var och det var inte något att göra åt om de inte blev sämre, och borde bli bättre över tid, och om inte annat så borde det bara ligga på nivån skönhetsfel om de inte rätade sig. Bakbenet var så fint så. Och när hon var dryga halvåret var vi uppe i en-månadsintervaller med hovslagarbesöken.

Vintern gick, och i februari så är damen plötsligt påväg upp på tå på bägge fram. (Där nånstans hade jag lust att skjuta både mig och fölet). Så in på klinik (jag hade bägge hästarna på klinik ett tag, himla kul). Där de konstaterade att om hon försämras så ska hon in igen DIREKT, blir det ingen förbättring på 2 veckor så på med tåsko. Så då hade jag hovis här var tredje dag och filade igen. Fick ner tårna igen och hovarana blev som de skulle.
Knäna rättade sig lite, men hon var fortfarande krokig. Hon är fortfarande inte helt rak i sina knän (men mycket bättre än förr) och antagligen blir hon aldrig det heller

Idag (1½ år) så är hennes VB utmärkt, hon hänger lite i knäna men är korrekt i sina hovar och hovvinklar. Knäna får jag leva med och det ska inte påverka hållbarheten såvitt samlad expertid kan bedömma.

Det var ett heltidsjobb med den där damens första halvår kan jag säga, och med fel råd eller fel hovslagare hade jag haft en häst idag som bara dugt som trädgårdstomte. Hade jag haft ut en naturfanatiker som tyckt 'låt den gå ute dygnet runt' så hade jag haft en häst som haft fullt utvecklad bockhov bägge fram t ex.

Just för det är SÅ lätt att det blir fel om man inte vet, så undrade jag hur ni barfotaverkare gör när ni får ett föl med felställningar. Jag vet flera som ansåg att alla fölis problem skulle rätta sig själv. Och hade man gått på det och när fölet var ett år insett att 'oj, fortfarande krokigt' så hade det liksom varit försent att göra något.

Cecely skrev:
Det jag menar är att säga att inte alla hästar kan gå utan skor för att man har för dålig hage är inte rätt argument heller. För hade du haft bättre hagar så hade säkert hästen kunnat gå utan skor eller hur. Ta inte detta på fel sätt nu jag tycker inte du ska sälja din gård utan försöker bara få fram att många hästar kan gå barfota bara de ges rätt förutsättningar.

ISEN då, hur i helvete får man bort den?

Det är ju det som för mig och MÅNGA ANDRA med mig är det som fäller barfotagången. Det blir för HALT. okej att ha boots när man ska rida, men isen i hagen då, vad gör man åt den? När man har de där bra, stora och kuperade hagarna och alltså inte kan sanda den t ex?

"Hur många som har föl har inom 6 veckor ens tänkt på att verka det fölet?"

Nej och det är väl för sorgligt att folk kan skaffa föl utan att ha kunskap om att deras hovar måste skötas. men det beror knappast på barfotaverkarna i allafall. Snarare på bristande kunskap hos hästägarna (hovar är inte nåt man behöver ha kunskap om är väl den allmänna uppfattningen som det verkar) och hos deras hovslagare som om väl borde ta upp vården av fölhovar när dom får reda på att ett sto till deras kund är dräktigt.

För typ 100 gången så vet jag att is är ett stort problem. Än finns ingen bättre lösning för det. Hade jag bara haft tillgång till blankishagar så hade antagligen jag med haft skor. Men nu har jag turen att slippa det så därför går det bra.

Alexandra_W skrev:
ISEN då, hur i helvete får man bort den?

Det är ju det som för mig och MÅNGA ANDRA med mig är det som fäller barfotagången. Det blir för HALT. okej att ha boots när man ska rida, men isen i hagen då, vad gör man åt den? När man har de där bra, stora och kuperade hagarna och alltså inte kan sanda den t ex?

Då skor man på vintern och tar av dojorna på våren. Finns inte så mycket mer att tillägga. (såvida man inte kan sanda hela hagen eller nåt)

Men, sabbar man då inte hela poängen med hästens "egna" verkning/nötning av hovarna?? Det är väl den man eftersträvar med denna typ av verkning, att hästana ju själva ska hålla fötterna i rätt form??

För, det räcker ju inte med att sko på när isen kommer, man lär få sko ett par tre gånger under den värsta perioden. Och alla vet ju att hovarna växer hela tiden och alltså måste verkas av hovslagare under skoperioden.

Men det kanske räcker med att säga åt hästen att:
- Nu tar vi av skorna för nu är isen borta, nu kan du verka dig själv ett tag igen...

eller???

Men som sagt varför ska det vara svart eller vitt? Det är ju bättre än ingenting eller hur. Det man eftersträvar är ju att hästen ska gå utan skor, när den gör det så kommer det mesta automatiskt. Har man dessutom en vettig hovslagare så ska det ju inte vara så farligt.

Cecely skrev:
För typ 100 gången så vet jag att is är ett stort problem. Än finns ingen bättre lösning för det. Hade jag bara haft tillgång till blankishagar så hade antagligen jag med haft skor. Men nu har jag turen att slippa det så därför går det bra.

Kan du då SLUTA tjata om att de flesta hästar skulle kunna vara barfota om bara ägarna var beredda att göra det som krävdes?

Det är det jag blir så irriterad på. Jag VILL fan inget hellre än ha dem barfota året om. Det blir mer pengar i plånboken för mig (en verkning kostar 250 kr, en skoning kostar 800 kr), hovarna mår bättre etc. Men det GÅR inte om jag inte ska ha hästarna som någon jäkla prydnad bara på vintern, och även då skulle det vara en stor skaderisk och göra att en hel del hästars livslängd skulle förkortas (för de bröt benen, för de fick problem av att spänna sig hela tiden, för de fick problem av det spända, stappliga rörelsemönster de får på is). Dessutom skulle jag få ha dem på box mer för att minska verkningarna av isen.

Innan det kommer en boot anpassad för 12 - 24 h användning per dag, som går att brodda, garanterat inte skaver, inte stänger in hoven så den inte kan andas, och som sitter där den ska i både djupsnö och lera och inte släpper in en massa skit mellan boot och hov så är det traditionellt hovslageri som krävs.

Så skriv då att du anser majoriteten av hästarna kan gå barfota på sommaren. Och skilj på ridhästar och haghästar (dvs unghästar, avelsston etc).

Lillsillen skrev:
Men, sabbar man då inte hela poängen med hästens "egna" verkning/nötning av hovarna?? Det är väl den man eftersträvar med denna typ av verkning, att hästana ju själva ska hålla fötterna i rätt form??

För, det räcker ju inte med att sko på när isen kommer, man lär få sko ett par tre gånger under den värsta perioden. Och alla vet ju att hovarna växer hela tiden och alltså måste verkas av hovslagare under skoperioden.

Men det kanske räcker med att säga åt hästen att:
- Nu tar vi av skorna för nu är isen borta, nu kan du verka dig själv ett tag igen...

eller???

Här får du sko på i oktober och sko av i mars (förhoppningsvis). Det är INTE blankis HELA den perioden, men man kan ju inte hålla på och plocka av och på skor varannan vecka heller. Och oktober - mars är 6 månader, dvs du har halva året 'borta' från barfotagång: En häst som har det jobbigt med omställningen hinner ju knappt anpassa sig till barfotagång innan det är dags att sko på igen. Är det inte bättre en sådan häst får ha skor året runt, ev om den går på sommarbete då slippa skor. Men är det verkligen fair att rycka av skorna för sex månader, väl medveten om attd et kommer ta dne här hästen 4-5 månader minst att anpassa sig?

OM man bodde där ingen is fanns skulle den säkert kunna gå barfota bara den fått vänja sig, men när man nu bor där det är is, är det då inte sjysstare att låta denna häst ha skor 12 månader om året?

Och ska alla flytta till isfria ställen så blir det rätt överbefolkat där..

Men det är ju SÅ!
En häst kan gå barfota utan is!
Gå tillbaka till förra sidan och läs vad jag skrivit där!

".......när den gör det så kommer det mesta automatiskt. Har man dessutom en vettig hovslagare så ska det ju inte vara så farligt."

Det där förstod jag ingenting av :(

Men om du nu skor vintertid, så får du ju en övergång till barfota varje vår.....
Varje övergång innebär ju återigen ömma hovar i ett par månader eller mer.....
Är det verkligen det som är det bästa för hästens hälsa??

Där jag kommer ifrån skulle det funka att ha hästen barfota utan problem, iaf min häst. MEN: Eftersom både pållen och jag är tävlingsintresserade så kommer kruxet in där. Vi kan inte åka iväg till en tävlingsplats där det allt som oftast finns grusplaner att gå över mm samt där vi inte vet hur underlaget kommer att se ut och hoppas på tur så att vi kan vara med lixom..

Jag förstår hur ni som förespråkar det här menar; de flesta hästar klarar att gå barfota med rätt förutsättningar osv o det är säkert sant. Men jag är intresserad av om ni tävlar osv? För jag vill veta om och hur det isf funkar bra för er? Som vanligt frågar jag för att jag vill veta, inget tyket med dessa frågor fall någon skulle uppfatta det så.. :smirk:

Sen kan jag köpa det där med att sulan blir för tunn p g a skoning till en viss del, vissa skor ju sina plattfötter med sulor t ex för att de ska bli mindre ömma, det gör ju givetvis bara att sulan blir ännu tunnare. Men jag tror inte till 100% på att t ex fullblod har dåliga fötter p g a att de skos tidigt efter som jag sett bevis på annat själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka