Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Och då vill jag fråga vilken kontakt du har haft till utövare av AANHCP?

Det är inte alls nödvändigt att slänga på skor på en unghäst bara för att den ska ridas, visst om man börjar arbeta med den 6 gånger i veckan på en gång men då kommer säkert den hästen få förslitningsskador också!

Lillsillen: Att ha en häst med boots max 2 tim om dagen är väll inte så farligt!!
Jaja, bättre att ha järnskor då 24 tim!

och då få bort plattfotheten genom att skapa ett annat problem -->trångskoddheten? :smirk:

Absolut ingen. Därför jag är nyfiken på hur det gått till när ni dragit av dojorna på era.

Förhoppningsvis börjar ingen rida sin unghäst 6 dgr i veckan o får alla dom där skadorna men förr eller senare behöver man ju vanligtvis börja träna på allvar o då kanske även på mkt olika underlag osv.. O det är väl oftast då skorna åker på runt om.

Sen har jag en annan fråga när det gäller det här: Kan ni som har hästarna barfota rida var som helst osv? Behöver ni tänka mkt på att inte rida på grusväg för mkt t ex? Eller att inte rida 2 dgr en vecka o 6 dgr andra veckan om det skulle slumpa sej så? O kan ni utan att behöva fundera innan åka iväg för att tävla på en bana ni inte vet underlaget på? Eller för att rida någonstans där ni inte varit tidigare? T ex om ni ska springa med hästen på en vet besiktning inför tävling o man springer på grus, vet ni då säkert att hästen inte kommer att ömma?

Sånt funderar jag en del på. :confused:

Japp, min häst har en tendens till bockhov på ena benet, det vär där allt startade. I början använde jag mig av en hovlsagare jag haft tidigare som vatt lärling hos en av traktens bättre hovslagare (dock vet jag nu att han inte alls hade koll på vad som behövdes göras med mitt problem). Jag bytte när han inte redde ut det till en annan hovslagare som vatt utbildad i USA, han gjorde den friska hoven fram halt! Vet fortfarande inte riktigt hur men jag tror han verkade aldeles för mycket. Han dömde dessutom ut min häst och sa att hon kommer aldrig att bli normal i sina hovar...
Men när jag trodde att loppet var kört så kom en AANHCP utövare ut och fixade allt! Iofs kommer det ta lite tid innan allt kommer ställa sig tillrätta men det kommer att hända!

Frågade hovis det samma men det skulle bli marginellt. PÅ SIKT innebär att det här kan ta upp till 2 år att genomföra vilket innebär att hästens fot har lång tid på sig att anpassa sig. Och välj mellan pest eller kolera. Jag skulle inte ha råd att ha en oanvändbar häst i stallet så jag skulle välja skoningsvarianten där.

Har man problem med ömmhet så finns ju boots, det finns numera boots som inte skvare eller är särskilt svåra att sätta på.

Det finns faktiskt idag distanshästar i både england och norge som tävlar barfota. Dessa om några borde ju slita ut fötterna men det gör de inte. Hoven är nämligen väldigt anpassningsbar. Ju mer den nöts desto mer växer den! Detta görs iofs inte över en natt utan tar en tid så man får ta det pö om pö.

Okej.. Hoppas verkligen det löser sej då! Min hovis berättade just i helgen om en häst med bockhov han hjälpt just genom att ha honom barfota o verka honom speciellt osv. Så vissa vanliga hovisar kan oxå.. :smirk:
Kan tänka mej att din hovis ändrade på saker för snabbt, då blir det ofta hältor ist för bättring..

Hörde det där med distanshästarna någon stans oxå! Häftigt tycker jag. Men vägen dit är nog lång ja.

Hjälper boots för plattfötter?

Senast ändrad av en moderator:

Tack cecily, då vet jag lite mera. Som sagt, det var bara mina gissningar. Men att ballarna kommer i kontakt med marken gör faktiskt ökad stimulans i blodcirculationen...
urskålningen menade jag inte att man ska verka i frisk vävnad. Utan skrapa bort den döda vävnaden. Sen om du verkar en hov och har det i minnet så sparar man ju hovväggen just för att den inte ska bli helt platt mot marken. Då gör man ju en urskålning, fast genom att spara kanterna runt om. Eller?
Jag gör så iallafall när jag verkar min häst. Dock rör jag ingen annans häst och har därför inte stött på problemet...
Men jag tror att den konkava/urskålade hoven inte alltid är ett resultat av att en häst går barfota.
Hittade lite intressant länkar med bilder, bland annat en efterlängtad x-ray...
http://www.thenakedhoof.com.au/html/article-strasser_vs_jackson.htm
http://www.tribeequus.com/wildfeet.html

/cj

Cecely skrev:
Japp, min häst har en tendens till bockhov på ena benet, det vär där allt startade. I början använde jag mig av en hovlsagare jag haft tidigare som vatt lärling hos en av traktens bättre hovslagare (dock vet jag nu att han inte alls hade koll på vad som behövdes göras med mitt problem). Jag bytte när han inte redde ut det till en annan hovslagare som vatt utbildad i USA, han gjorde den friska hoven fram halt! Vet fortfarande inte riktigt hur men jag tror han verkade aldeles för mycket. Han dömde dessutom ut min häst och sa att hon kommer aldrig att bli normal i sina hovar...
Men när jag trodde att loppet var kört så kom en AANHCP utövare ut och fixade allt! Iofs kommer det ta lite tid innan allt kommer ställa sig tillrätta men det kommer att hända!
Men snälla nån problemet är ju tydligen inte löst än!!?
Jag tycker det låter som om din häst har ett problem längre upp i kroppen som den avlastar o därmed växer olika i trakterna..
att verka oftare är ju bra men löser ju inte det riktiga problemet..

Din AANCHP har ju inte alls fixat allt än.. suck ..är det inte bättre o verka mer kaxig när hästen är ok?? som det nu verkar är det ju inte löst problemet än??Tänk om din barfotaverkare inte heller har koll?? :confused: :eek:

Tycker det är lite märkligt hur du kan döma ut en hel yrkeskår som du gör och samtidigt bli upprörd över att själv bli ifrågasatt. :smirk:
Självkalrt är skadan mycket mindre om hoven är rätt verkad med skor på. Men hur ofta händer det att den är det? Tyvär tycker jag att man ofta ser hästar som har utflutna hovar, höga trakter, de är helt obalanserade mm...
Personligen kan jag inte ens komma ihåg när/om jag sett en häst med höga trakter, obalanserade mm. Den senaste hästen med utflutna hovar var vår egen när hon kom som ny import. Nu har hon fina hovar tack vare en duktig hovslagare. De påståenden angående skodda hästar som du m fl häver ur er existerar inte i min värld och då har jag hållit på med hästar i många år och varit i många stall från lappland och neråt. Ja, jag har ganska bra koll hur en hov både är uppbyggd och hur den fungerar + att jag är mycket petig både med hovarna och med dem som sköter dem. :D

*knapplån*

Sen undrar jag hur man ska göra om man vill starta en liten fälttävlan då och då och vill brodda? Hur funkar dom boots som finns på en fälttävlansbana?

Alexandra_W skrev:
En fråga till barfotaverkarna..

VAD gör ni med ett föl med uppenbar felställning? Vi kan ta min toka som ex, som föddes med böjda och krokiga framben, och en utåtvriden bakhov (vriden från strax ovanför kotan och ner, med resultat att ena bakhovens tå pekade utåt). Fölet hade dessutom svaga böjsenor bak vid födseln och trampade nästan igenom och hade tårna en aning i luften bak.

Ni rings ut när fölet är 8 dagar gammalt, det har då spontanrätat frambenen en del men är fortfarande skev och dessutom böjd i frambenen (bockbent), även genomtrampningen bak har spontanrättat sig en del men tån är fortfarande en aning i luften bägge bak. Den vridna bakkotan har inte förändrats sedan födseln.

Så, ni barfotaverkare, vad GÖR ni? (Ni kan få bilder om ni vill, om än inte de bästa)

Hej.
Eftersom ingen barfotaförespråkare svarat ännu, så kan jag anta att de inte gör nånting mer än kliar sig i huvudet eftersom de förmodligen saknar kunskapen. :eek:

Utan att ha sett hästen ifråga så får vi improvisera lite.

Den "utåtvridna kotan bak behandlas med en Medial (insida, mot mitten) extension sko. ( sko med brerdare insida) om felställningen sitter i en tillväxtzon. (vilket är det vanligaste).
Om avikelsen sitter i en tillväxtzon eller inte kan välutbildade hovslagare oftast se utan att först röntga benet. samma sko bör även ha ett "långt utlägg caudalt (bakåt) för att inte hoven skall felbelastas i onödan.

Den andra bakhoven som endast har "tån i luften" bör skos med en caudal extension så att den inte överbelastas pga fölet förmodligen avlastar det krokiga benet och lägger mer vikt på denna hov.

Detta svar är ej ett svar jag ger mina kunder, till dem svarar jag aldrig innan jag sett fölet ifråga. Men eftersom ingen barfotaverkare har hört av sig här ännu så är detta en "standardlösning" på ett "teoretiskt" problem.

Alexandra, jag gillar din stil. ;)

Mvh stuv

Enligt Svensk lag så kan endast hästägaren själv anmälas för vanvård, djurplågeri oavsett vem,vilken verkningsmetod som utförts.

I dessa fall gäller då att den enskilda individen utsatts för långvarigt lidande,smärta oavsett om verkningen varit så grov att det börjat blöda eller i ett senare läga blöder. All verkning som är av den grad att hästen ömmar i bärranden,sulan, i strålen,ballarna eller pga att den verkats så bakåtbruten i benaxeln utifrån att hovbenet skall ligga parallelt med underlaget (eller vad ni nu kallar det för) och skapar långvarigt lidande kommer enligt lagen vid anmälan ge dagsböter alt, vid grovt djurplågeri(återkommande) fängelse upp till 1 år. Det är alltså inte den som utfört detta som fälls utan endast hästägaren som har det yttersta ansvaret.

Det finns forskning som visar att blodcirkulationen i hovarna inte märkbart förändras utifrån om hoven är skodd,oskodd eller om hästen står konstant i box eller dagligen vistas i frihet(hage) samma forskning påvisar oxå att det aldrig är samma cirkulation i alla fyra benen samtidigt utan oftast mer i ett eller två ben. Svaret är ganska enkelt, hjärtat har helt enkelt inte kapacitet att hålla jämn cirkulation i alla fyra benen samtidigt, om så sker kommer hästen att uppvisa oroveckande hög vilopuls med risk för nedsatt cirkulation i övriga kroppen.
Därav ser man ofta hästar "vila" på ett ben i taget med olika intervaller från ben till ben.

Plattfotade hästar har ofta låga trakter,utflutna tunna hovväggar,samt långa veka kotor med bakåtbruten benaxel, stor välutvecklad stråle samt "tunn" sula. Dessa individer är extremt känsliga för sulömhet på främst stenigt underlag, man ser ofta små kratrar i sulan efter perforeringar av tramp, så kallade stengallor. Dessa perforeringar ger blödningar i kötthoven som sitter under det naturligt skyddande sulhornet och kan mkt lätt ge sulläderinflamation vilket medför höggradig smärta samt lidande för hästen. I dom flesta fall har hoven en god läkningsprocess men om så ej sker finns stor risk för att hela sulan blir underminerad vilket leder till att sulan helt enkelt släpper och kötthoven blottas.I dessa fall finns inget "skydd" kvar för hovbenet som då helt enkelt kommer att blottas genom kötthoven med slakt som följd.

Genom den forskning som dokumenterat finns utifrån dom sk. vildhästars skelettskador,pålagringar i både leder och skelett utifrån deras mer eller mindre inkorrekta benställning med påföljd av överbelastning i den mer belastade skelettdelen samt dom skador dom ådragit sig genom slagsmål avseende rangordning,trauma mm
så finns detta att tillgå för den som finner det av kunskapsrelaterad info. Det finns även tydliga bilder från flertalet mustangers hovben som aldrig varit i kontakt med en verkning, allt från föl upp till vad man kan avspegla ca 15 års ålder och aldrig har man påträffat ett hovben som "ligger paralellt med underlaget" utan tvärtom. Hovbenet har den graden av lutning utifrån hästens övriga exteriör,benaxel vilket i dom flesta fall visat sig vara ca 51 grader.

Dessa nymoderniserade verkningsteorier fallar tyvärr på eget grepp då man först skall verka ned trakterna så hårt så man skapar en bakåtbruten benaxel för att i nästa skede verka en tåriktad snabb överrullning.

Mitt tips är att inte se sig blind på hoven utan se till hela benaxeln. Gör man inte det blir det lätt lite av lutande tornet i Visa. :confused:

jag kan ge en kort förklaring på vad man gör; man läser av hoven för att se vilken nivå den levande sulan ligger på, så verkar man ner hovväggen ner till eller strax ovanför sulan. Detta sänker oftast trakterna på hästen, men hästen bestämmer själv hur mycket vid varje tillfälle.
Vad som eftersträvas är låga trakter, korta tår samt en väl utvecklad stråle. Utan strålen hämmas hovmekanismen, därför är man extremt vaksam mot strålröta.
Hovväggen rundas i mustangroll. Även där finns vissa riktmärken.
Överlag försöker man hjälpa hoven att komma i balans, men när hoven är "färdig" kompenserar hoven själv för snedslitningar etc genom sin egen tillväxt.

Man rör aldrig levande sula! Urskålning hör till Strasser (och vissa hovslagare)... Det man kan göra är att plana ut valkar/knölar eller skrapa bort död sula. OBS. död sula går att skrapa bort med en bordskniv!

Det STORA målet är att få hästen att själv klara av sina hovar, dvs att man aldrig mer behöver verka. Jag är på tre månaders intervall med mina hästar nu, och då behöver jag bara justera några millimeter varje gång.

Det finns forskning som visar att blodcirkulationen i hovarna inte märkbart förändras utifrån om hoven är skodd,oskodd eller om hästen står konstant i box eller dagligen vistas i frihet(hage) samma forskning påvisar oxå att det aldrig är samma cirkulation i alla fyra benen samtidigt utan oftast mer i ett eller två ben.

Du får gärna komma med källhänvisningar till den forskning du refererar till.

Finns den publicerade i någon vetenskaplig tidskrift?

//Hanna

Hästar som behöver sjukbeslag ska ha skjukbeslag. Tror inte att det finns nån barfotaverkare som inte håller med mig om det.

-Ring en bra hovslagare, tror jag hade blivit svaret om en barfotaverkare blivit tillfrågad om ett föl med större felställningar.

Ett föl med större felställningar i ben som inte korrigerats av sig själv på två veckor efter födelse trots att det fått röra på sig mycket... Jag skulle leta reda på någon som kan korrigera sådant.
Oftast rätar ju fölet upp sig själv på två veckor (enligt avelsböckerna jag läst iaf) men om det inte inträffar till fullo måste man få någon hjälp innan tillväxtzonerna börjar sluta sig.
hovslagare har väl bättre utbildning på sådant, så dit skulle jag vända mig än så länge.

boots "hjälper" inte plattfötter på annat vis än att de erbjuder en komfort och därmed underlättar rörelse. Nog så viktigt visserligen, men det är inget undermedel. Det är rörelse som är undermedlet.

Det som är viktigast i rehabiliteringen av en plattfot är rörelse. Om verkningen är optimal och hästen vågar röra på sig kommer hoven att kunna bli bättre. Tyvärr är det så att inte alla plattfötter kan rehabiliteras till fullo. På vissa är skadorna så omfattande att den helt enkelt inte KAN välva sulan mer än till en viss nivå. Eller så går det men det går väldigt långsamt.

Klarar hästen att gå barfota i hagen tycker jag att det kan vara värt att försöka med boots under ridning och barfota all annan tid. Samt att se till att hästen rör på sig mycket. Rehabilitering av plattfot kan ta lång tid så man måste se till att hästen inte har det för obekvämt.

Plattfot orsakas ofta av tidig skoning. Man tror att detta är orsaken till att så många galoppörer (fullblod) får plattfot. Därför är det viktigt att vi tänker på att inte sko våra unghästar i onödan!

emindy skrev:
Ett föl med större felställningar i ben som inte korrigerats av sig själv på två veckor efter födelse trots att det fått röra på sig mycket... Jag skulle leta reda på någon som kan korrigera sådant.
Oftast rätar ju fölet upp sig själv på två veckor (enligt avelsböckerna jag läst iaf) men om det inte inträffar till fullo måste man få någon hjälp innan tillväxtzonerna börjar sluta sig.
hovslagare har väl bättre utbildning på sådant, så dit skulle jag vända mig än så länge.

Om vi nu tar ett föl med veka böjsenor,kotor så är det faktiskt så att den kan inte stärka upp sig mer än vad den muskulärt klarar av innan den blir trött. Så fort den blir trött så sätter den mjölksyra i muskelaturen vilket endast gör den svagare både i musklerna och senorna (som för övrigt i alla lägen är förlägningen av muskeln. Då vet vi att det är ytterskt vilktigt för detta föl att få tillgång till mkt vila utan påverkan från övriga "lekkamrater" för att inte överanstränga sig, och detta föl skall ha intervallerna dom första två veckorna hage 2 timmar,boxvila 3 timmar,hage 2 timmar,osv. Har den efter dessa två veckor inte "stabilliserat sig" så är det endast en yrkesman med kunskap,utbildning (som vet vad han/hon gör ) som genom mekaniska åtgärder förhoppningsvis kan återställa den i en fysiologisk benställning.

Om vi nu tar och ser till tillväxtzonerna avseende kotan så är det faktiskt så enligt fakta,forskning att vi kan bara korrigera den under fölets första 6 levnadsveckor,sedan är den så pass förbenad att övrig korrigering är mer till skada än hjälp. Hur många som har föl har inom 6 veckor ens tänkt på att verka det fölet?

emindy: Jag tror din trovärdighet och kunskap skulle uppfattas som mer seriös utifrån vad du skriver om den hade lite mera fakta,kunskapsrelaterad forsknings värde,än utifrån vad du läst i div. böcker utan citat om vilken bok,tryckår,mm. Läser man tio böcker som avhandlar samma sak fast dom är utgivna,skrivna med ett års mellanrum samt av olika författare får man oxå tio olika förklaringar. Bättre då att i stället ta del om den forskning som hela tiden bedrivs och analysera den mot tidigare redan kända för att här inför hela världen delge sin kunskap,eller okunskap.

Läser man tio böcker av olika författare med olika instruktörer avseende ridlära får man oxå tio olika svar. Tyvärr finns det ingen genväg avseende våra hästar,bara senväg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka