Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Det fanns en tråd om Keratex tidigare på detta forum. Hur ställer ni er till sådana hjälpmedel? Ett tips var att skrubba sulan med jodopax några gånger i veckan, det skall göra sulan hårdare. Någon som provat?

När det gäller is kan man väl salta uteridbanor etc? Enligt vår veterinär är det ok, förutsatt att man oljar in hovarna innan och/eller spolar av dem efteråt med vatten. Förskjuter ju fryspunkten några grader iallafall.

Om en häst redan har väldigt hårda hovar är det väl inte lika noga med typ 2 mil om dagen??? Då räcker det väl med det vanliga?!

Det har väl i alla tider varit vanligt att man tar av skorna under en viloperiod, t ex sommarbete. Någon skrev i sin bok att det är bra för hoven att få växa naturligt iallafall ett par månader om året. Stämmer det - är lite bättre än inget? Gör det någon nytta/skada?

Vad gäller motion motsvarar väl 2 km promenad 1 km ridning??? Typ. Ur hovsynpunkt, menar jag.

Det är inte så himla noga med milen för hästar som har riktigt bra hovkvalitet. Bara hästarna rör sig mer eller mindre konstant dygnet runt så är det inte alltid man behöver oroa sig. Jag har t.ex. inga stegmätare på mina hästar ;P
Men har man hästen uppstallad på natten kan det ju vara bra att försöka tänka på att man inte skippar hästens dagliga motionspass. Det gör mycket för hästens övriga välbefinnande också. (BTW. det är en myt att hästar måste gå på lösdrift utan täcken för att kunna gå barfota) Rörelse är som sagt alltid bra men för hovmekanismens del så spelar det mindre roll om du rider eller om du promenerar. Det finns ingen regel att du måste gå på ett visst underlag så och så mycket. Bara onödigt i det första stadiet.
När man skall vänja in hästen på tuffare underlag skall man alltid se så att hästen är bekväm, dvs man skall inte utsätta hästen för tufft underlag under längre sträckor på en gång eftersom man då riskerar att hästen kan bli öm. Jämför med hur våra egna händer härdas. Jobbar man tills man får ont i händerna blir man avigt inställd, men tar man bara lagom så härdas man och har kvar arbetsglädjen.

Ang. Keratex ställer jag mig tveksam till ett sådant ämne. Övht känns det som att jag inte vet tillräckligt för att säga hur det påverkar hoven i det långa loppet. Jag skulle inte vilja testa iaf.

Mot is på begränsade ställen är skitigt spån jättebra och billigt! skall du salta är det nog bra om du spolar av hovarna sedan, jag vet inte hur mycket olja skulle skydda egentligen.

Att ta av skorna t.ex. till sommarbete är, för det mesta, jättebra för hovarna. Särskilt om det gjorts regelbundet sedan fölåldern. Om hovarna lidigt mycket skada av sina skor eller om hästen övht är väldigt dålig i hovarna kan den dock ömma. Men lite skofrihet är definitivt mycket bättre än inget!
Min gamla ridlärare har många av sina hästar barfota vintertid (ja, här uppe i norrland) och de som kan gå barfota på vintern får en helt annan kvalitet på sina hovar än de som inte gör det. Hon har en vanlig, ganska dålig, hovslagare.

Hon har en vanlig, ganska dålig, hovslagare.

Det finns tyvärr inte så många dåligt utbildade hovslagare i dag, bara en massa dåliga hovslagare.

Vore kul o höra hur många av Er som här förespråkar barfotagång avseende era älskade hästar som själva går barfota.

Varför skall Era hästar gå barfota om ni inte själva göra det? :confused: :smirk:

Smärta är inte alltid det man ser men lätt själv känner.

Du kan väl inte dra såna paraleller? Att vi människor inte går barfota är väl inget argument för att ej sko hästar. Kom med bättre!!! :idea:
Vi människor fryser ju faktiskt rätt ordentligt utan skor. men en häst fryser inte mer eller mindre för att de har skor eller ej... Du måste kanske skoja lite med oss? På sommaren går jag så mkt barfota jag kan. men inte för att min häst är barfota, utan för att det är underbart skönt och för att det är bra för fossingarna. På sommaren när vi var barn sprang vi alltid utan skor, vi hade lagt nytt grus mellan husen och inte fan satte vi på några skor. Det var lite ömt i början men efter ett par dar var det full rulle igen.

du skrev: "Det finns tyvärr inte så många dåligt utbildade hovslagare i dag, bara en massa dåliga hovslagare."
Ursäkta, men kan du förklara dig lite bättre, det låter hel konstigt ju. Det finns både duktiga och usla hovslagare...

Du har rätt angående smärta!!! Håller verkligen med dig där. Därför är det viktigt att man inte i blindo förlitar sig till "talibanerna"... Men jag tycker IVA är en ödmjuk person som lyssnar på vad vi andra har att säga! Credits!!!
/cj

ja, och askoola Boots med snakeskin... shhh... säg inget till nån djurvän, då blir man kanske hängd här... :angel:

Apropå det här med att vildhästarna har så bra hovar, och mår så bra. Finns det ingen som kollat hur t ex mustangerna mår i benen? Jag skulle vara väldigt intresserad av att veta hur det ser ut med pålagringar och ledinflammationer eftersom jag är övertygad om att de INTE är förskonade av det, däremot att de inte visar samma/lika stora symptom som ridhästarna generellt, eftersom det inte ställs samma krav på mustangerna som ridhästarna (de grava fallen med vildhästarna de blir gamföda helt enkelt och deras 'taskiga hållbarhet' sprids inte eftersom det sker naturligt urval)

En fråga till barfotaverkarna..

VAD gör ni med ett föl med uppenbar felställning? Vi kan ta min toka som ex, som föddes med böjda och krokiga framben, och en utåtvriden bakhov (vriden från strax ovanför kotan och ner, med resultat att ena bakhovens tå pekade utåt). Fölet hade dessutom svaga böjsenor bak vid födseln och trampade nästan igenom och hade tårna en aning i luften bak.

Ni rings ut när fölet är 8 dagar gammalt, det har då spontanrätat frambenen en del men är fortfarande skev och dessutom böjd i frambenen (bockbent), även genomtrampningen bak har spontanrättat sig en del men tån är fortfarande en aning i luften bägge bak. Den vridna bakkotan har inte förändrats sedan födseln.

Så, ni barfotaverkare, vad GÖR ni? (Ni kan få bilder om ni vill, om än inte de bästa)

Undran:
Kan man säga att det finns hästar som klarar att gå barfota utan AANHCP, hästar som bara klarar det mha AANHCP (e.d.) och hästar som inte klarar barfota alls?
Kan man säga att det finns hästar som INTE tar skada av att vara skodda?
(Alltihop är neutralt ställda frågor och förutsätter att hovslagaren/verkaren gjort ett riktigt jobb. Alltså principfrågor.)

Jag tycker såhär. Klart att hästar klarar av att gå utan skor även om de inte är verkade enligt AANHCP. Sen finns det hästar som inte kan gå barfota, kan tex bero på medfödda sjukdommar, man bor där det finns mycket is osv. Men detta är en liten skara, de flesta kan gå utan bara de ges rätt förutsättningar tex rätt till en övergångsperiod, de måste få röra på sig så mycket så möjligt osv.
Sen tycker jag att alla hästar med skor tar skada, men har man en duktig hovslagare så är skadan naturligtvis mindre. Anledningen till att alla hästar med skor tar skada är för att hovmekanismen hämmas av skorna, alltså mindre blod strömmar genom hoven.

Jag har fått ett intryck av att debatten här i stort mer handlar om olika skolor är rätt eller fel i princip. Självklart en viktig fråga. Men det borde också finnas utrymme för frågor kring teknik och praktik. Några har frågat vad skillnaden egentligen är mellan en hov som är verkad av en vanlig hovslagare och en AANHCP-verkare är. Det borde gå att få mer exakta svar på den frågan.

Kunde vi få lite mer tekniskt och praktiskt resonemang typ "Tåvagga är nödvändig därför att..." "Nej, tåvagga behövs inte därför att..." "Gjorde en tåvagga, men..." etc, om överrullning, form på hornväggen, urskålning mm... ingen som provat något? Kan själv inte börja, för jag är alltför grön.

Är det ingen mer än jag som undrar hur man praktiskt ska gå till väga med just sin egna hästs hovar?

På en hemsida som saluför boaboots läste jag att man bör vänta med att ta måtten tills hoven har de mått den ska ha när den fått korrekt form. Men det tar väl lång tid? Och det är väl fram tills dess man behöver bootsen mest? Hur löser man det?

Tack Emindy för alla svar!!! Även på andra trådar... :)

knasan skrev:
Är det ingen mer än jag som undrar hur man praktiskt ska gå till väga med just sin egna hästs hovar?

Jooo, JAG!! Men jag får väl vänta tills IVA är tillbaks??

"Jag har ett travsto med "plattfot" som har gått barfota i drygt 6 år.... Hon nöter sina hovar bra själv, så det finns nästan inget att verka på henne.

Hon är verkligen JÄTTEÖM i fötterna fortfarande, och går nästan ej att leda på varken grusväg eller asfalt, för hon väljer att gå nere i diket då. Å skulle vi råka vara på en grusplan eller dylikt, så att hon inte KAN gå undan till mjukare underlag, så blir det myrsteg av högsta graden....

Nu är hon bara "sällskapshäst" och används ej, varför hon ändå kan gå barfota i hagen, där underlaget passar henne bra.

MEN, frågan är:

KOMMER sulorna att skåla upp sig???? (Skulle inte tro det va!!)

Finns det möjlighet att "hjälpa" sulorna att skåla sig, men hjälp av en viss typ av verkning??

Och hur går det isåfall till att verka om en häst som det nästan inte finns något att verka av på??

Skulle verkligen vilja få bort plattfoten på henne om det går"

precis håller med visst tror jag att vildhästarna har några problem men som sagt så dom som inte klarar av det dör.
men jag tror inte dom har mer och allvarligare problem än ridhästarna!

Nu spårar väl jag ur lite här men har ni tänkt på en sak??
I vildhästvärlden finns ju inga valacker.. valacker kan ju i " vår värld" som en del vet lätt bli himla feta ,( bla pga hormonknas tror jag )
vildhäststona är oxå ständigt dräktiga oftast o deras hormonsystem hålls i balans.

För visst måste hormonella obalanser hos hästar kunna orsaka hovproblem oxå, kanske lite långsökt men ändå..
"Hormonmärrar" o extremt lättfödda valacker borde ju lättare hamna i riskzonen för fång, eftersom hormoner styr en hel del funktioner o balanser i kroppen eller hur??

Är det nån mer än jag som tänkt på det??

jamenar jag har aldrig sett en FET vildhäst!!har ni?? jag har inte ens sett en som är lite mullig!! :angel: :idea: :confused: :cool:

Plattfotade hästar kommer alltid att vara plattfotade, de är ju födda så. Jag tycker inte du ska försöka skåla hoven med verkning för det är en tumregel med barfota hästar att man aldrig rör sulan!
Tyvär vet jag inte tillräckligt om detta, kanske går att göra nått kanske inte...
Annars så brukar en lösning vara boots på plattfotade hästar eftersom de oftast klarar sig i hagen.

Och verka om? En AAHNCP gör egentligen inte så mycket märkvärdigt som många kan tro, det är egentligen mycket enkelt. Om er häst sköter verning själv så ordnar hon till sina föter så som hon vill ha dem. Det är detta som eftersträvas av en AANHCP utövare. Offtast behöver de bara fila till en gång sen sköts resten av sig självt!

Senast ändrad av en moderator:

Hej Knasan. jag var en av de som ville ha mer specifik skillnad på verkningen. I och med den här debatten så har jag läst och luskat lite eftersom IVA inte kan svara pga modemhaveri eller nåt liknande.
Det jag har hittat är: Det som är skrivet inom parentes är mina gissningar.
Man vill sänka trakterna för att ballarna skall kolla i kontakt med markytan. (ökad blodstimulering )
man vill inte verka trakterna för mkt åt gången, utan ta lite mer varje gång. (ungefär samma funktion som att klippa klorna på hund)
Man rundar kanten på hoven s.k mustangrundning/överrullning. (för att minska risken för sprickor)
Urskålning för att sulan inte ska ligga jämte markytan (minskar känsligheten/smärta)
Sen verkar det i stort sett samma principer. Man tittar på hela benet, gör en bedömning om det finns felaktiga vinklar, åtgärdar det, långsamt om det är en stor skillnad eftersom det kan bero på skada eller annat.
Dina frågor om tex tåvagga etc. vet jag inte. Jag är också nyfiken och söker vidare.
Jag tycker filosofin i stort sett är bra, men att de inte får glömma att många hästar inte klarar att vara barfota. Att man inte utsätter en häst för plåga bara för att man prompt följer sin lära.
Spännande när Iva kommer tillbaka och se om hon kan förklara mer detaljerat!

/cj

Dina gissningar är inte riktigt korrekta. Det lilla jag vet är bla att man sänker trakten eftersom att många av någon anledning vill ha dem för höga. Har man höga trakter så är inte hovbenet parallelt med marken (rent karst hovbensrotation, obs mycket liten sådan), är inte hovbenet parallelt med marken så blir belastning i ben och leder även längre upp fel eftersom inte stötdämpningen ligger rätt. Man urskålar inte sulan!! Den rörs aldrig, dessa utövare rör aldrig levande vävnad. Urskålningen är ett slutresultat i hur hoven kommer att bli efter ett tag. Mustangrundningen vet jag tyvär inte mycket om.

Senast ändrad av en moderator:

En fungerande barfotagång kan mycket väl göra sulan mer konkav hos en plattfotad häst. Tyvärr är ju plattfötterna samtidigt de som klarar sig sämst barfota.
Strasser förespråkar urverkning av sulan vilket nog kan göra nytta i enstaka fall av plattfot med extremt tjock sula, knappast vanligt o bör nog bekräftas med röntgen först.
Att försiktigt ta bort det lösaste hornet i sulan behöver inte vara fel.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka