Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Håller med Cecely i det hon säger.

Trakterna sänks för att få hovbenet paralellt med marken.
Strålen kapas ytterst lite, då man vill att denna ska ha kontakt med marken för en bättre blodpumpning.

Cecely skrev:
Man urskålar inte sulan!! Den rörs aldrig.

Mustangrundningen vet jag tyvär inte mycket om.

Sulan ska egentligen inte behöva hållas efter, och heller inte skålas ur. Barfotahästar har förmågan att själva "ömsa" sulan och gör det med några månaders mellanrum. Resultatet blir bättre än vad en hovslagare någonsin hade kunnat åstadkomma.

Mustangrundningen innebär att man raspar ner själva hovväggen, eller som namnet låter - just "rundar av" hela hovväggen runt om, några mm. Den yttre hovväggen är inte viktbärande, utan det är den inre väggen som bär all vikt. Därför kan man runda av denna vägg några mm. och på så sätt också motverka att hoven flisar sig.

Fast det mustangrundningen främst står för är att raspa ner själva tådelen. Först ska yttre hovväggen raspas tillbaks till den viktbärande väggen. Sedan ska själva tån kortas underifrån, så att den har någon mm plats till marken. Detta för att hjälpa överrullningen och hovens expansion.

Sedan så brukar man korta upp ett litet område på sidorna av hoven, undertill, också för att hjälpa hoven att expandera.

Alla dessa verkningar är för att hjälpa hästen snarast att få fungerande "vildhästhovar" som de så käckt kallar det. Men snart nog kommer hästen att självmant bibehålla dessa former, med ett minimalt underhåll med raspen på det som inte lyckats slitas ner naturligt.

Yepp, strasser gör så men inte AANHCP. De skrapar bara bort det döda laget för att låta frisk sula komma fram, i nått fal är det kanske som du säger att man kan ta på sulan men det är sällan. Att den blir urskålad är meningen men det är inget människan gör nått åt utan det blir ju så av sig själv efter ett tag då hästen gått utan skor.
Tänka sig att vi kan komma överens om detta!=)

Tro det eller ej men jag är väldigt positiv till barfotagång. Däremot anser jag att barfotaförespråkarna kraftigt överdriver det problem en korrekt skoning ger.
Det låter oftast som om hovproblem pga skoning skulle vara den största anledingen till att hästar tas bort i förtid, så är inte fallet utan det är ridning körning o de felaktiga belastningar som ofta blir fallet som är den största boven.
Vad jag tycker om att en ömfotad häst skall behöva gå hur länge som helst för att få friska hovar behöver jag knappast upprepa.
För höga trakter är rena döden men för låga trakter kan mycket väl ge problem med felaktiga ledvinklar o för stort tryck i strålbensområdet, här har barfotafolket valt sin position medns forskarna fortvarande inte har en gemensam lösning på hur krafterna fördelas i hoven.
Att ett markparallellt hovben ofta(st) ger en felaktig tåvinkel finns beskrivet i mkt veterinärlitteratur, det syns hur bra som helst på en röntgenbild.
PL

Sussie918 skrev:
Däremot anser jag också att en häst inte kan gå barfota längre tider på ren grus eller asfalt. Då finns det ju boots.

Så visst barfota om hästen går på mark som fyller ut hoven. Annars ser jag det rätt så omöjligt..

Varför skulle det vara omöjligt för?

Varför skulle det överhuvudtaget vara Bättre med en skodd häst på asfalt än en oskodd???

Den ENDA fördelen jag ser med skor är att man kan BRODDA dem för ridning på ren is, och gräsbanor (till min häst menar jag då. Oskodd. Ömmar inte. Sliter inte. Halkar inte.)

Zindy16 skrev:
När vi köpte honom hade han totalt nerverkade trakter och gick i princip på tå. Men nu är det bättre
Ehh... om trakterna har växt ut nu, så går han garanterat mer på tå nu än vad han gjorde då! Dags att rekapitulera hästens anatomi lite? :angel:

p-ö skrev:
Varför skall Era hästar gå barfota om ni inte själva göra det?
:rofl: :rofl: :rofl:

Precis lika svårt som det är att rehabilitera en skodd häst till barfotagång, är det att plocka av en människa skorna och tvinga den att gå barfota.

Skelett, leder, muskler, senor, nerver... dessa måste alla vänja om sig till de nya omständigheterna, som kan vara ganska påfrestande till en början.
Men med tiden vänjer man sig vid det nya rörelsemönstret som krävs när man inte längre har skor, sulan härdas och man kan gå på grus utan att bry sig så nämnvärt mycket. Men det tar tid. Och är väldigt obekvämt under tillvänjningsfasen, även om slutresultatet blir kanonbra ;)

Självkalrt är skadan mycket mindre om hoven är rätt verkad med skor på. Men hur ofta händer det att den är det? Tyvär tycker jag att man ofta ser hästar som har utflutna hovar, höga trakter, de är helt obalanserade mm... Och självkalrt ska man se till helheten på en häst, det finns många faktorer som hör ihop för att man ska få en frisk häst. Men jag tycker man tar ett steg i rätt riktning när man slänger av skorna!

Jag tror att jag har sett fler djurskyddsfall på oskodda än på skodda hovar. Har inte direkt räknat.
PL

Men jag räknar generellt sett! Jag håller med om att man inte ska göra vad som helst för att få hästen att gå utan skor. Det du tar upp är en sån liten skara av hästar.

Ojojoj.. Många inlägg här! Har inte orkat läsa alla.

Peter Lundin: Är du hovslagare eller på något annat sätt utbildad eller har du bara stor erfarenhet själv? Frågar inte för att jag tycker du verkar ha fel, bara nyfiken eftersom du skrivit så mkt här o det mesta verkar rätt vettigt.

Drog av pållen skorna för att ha honom barfota i vinter men det sket sej rätt rejält när det frös på här. Så nu har han skor med 4 broddhål o snösulor på sej. Min hovslagare anser att det är mkt positivt med barfotagång ett par månader på vintern om man ändå inte använder hästen speciellt mkt men han tror inte det funkar på sommaren då man rider i princip 7 dgr i veckan + tävlar.
Tycker det låter vettigt.

Självklart är väl drömmen att ha en barfota häst som funkar som när den är skodd men jag vet faktiskt inte om jag tycker det är värt det besvär som blir för hästen i övergången..
Även de av er som är "barfotafantaster" måste väl ha ett o annat negativt att säja om den fasen? Om man använder sin häst aktivt i vanliga fall? Hur gick det till lixom?

Visst hade jag fruktansvärda skuldkänslor när jag såg att min polle ömmade, men i slutändan tycker jag att det är värt det! Ett år av 20 år är ju egentligen inte så länge! Besväret tycker jag var när min häst hade skor på, hon var obalanserad, hovarna flöt ut, hon var stel i bakänden. Allt detta är borta nu!
Jag värdersätter också min hästs hälsa framför ridningen. Kan jag inte rida på en mån eller två så får det vara så bara hon blir bättre.

På annat sätt utbildad men det ingår en hel del om hovar i min utbildning inkl grunderna i skoning.
Har verkat o skott egna hästar i 22 år.
Studerat barfotarörelserna på nätet sista året o läst ngn bok.
PL

Jag tror ni underskattar antalet kraftigt åtminstone om man tänker använda hästen aktivt o inte begränsas av barfotagången.
Ett år av 20 känns ganska bortkastat när det ändå inte fungerar.
Sen underskattar barfotarörelsen tidiga hästfolk som i ett par tusen år försökt lösa problemet med att kunna använda hästar på olika underlag.
PL

Så man ska ge upp innan man ens försökt? Trevlig livsfilosofi...
Tycker du ska lägga av och måla upp folk som tycker att barfota gång är positivt till nån talibanregim i Irak. Det är inte frågan om att man ska behöva ta ställning.
Jag tycker man begränsas av skor....Att skita i att göra ett försök tycker jag kan vara själviskt ibland, speciellt om man ursäktar sig med att det inte går att rida en tid. Dessutom finns det boots numera som hjälper till hästar som har problem vid övergången.

Jag har inte träffat på någon här som ska ha sin häst barfota till varje pris faktiskt utan alla här som har barfotahästar är de som är väldigt måna om sina hästar och vill deras bästa.

Vi är ingen sekt, bara en grupp som hittat ett altrenativ som funkar bättre än skor.

Asså, jag är så trött på att behöva försvara detta när det är en så bra grej, varför fattar ingen det?

Jag o många andra här har haft massvis av barfotahästar genom åren, fungerar dom till det vi vill använda dom till så är det OK annars blir det skor, det är definitivt inte att ge upp utan att försöka.
Oftast blir det ju så att man har unghästarna utan skor till dess att de inte fungerar längre.
PL

Ja men det är ju det jag menar....
kommer hon någonsin att kunna användas barfota?????

Att verka SULAN förstår jag att man naturligtvis inte gör...men kan man verka hoven spå något sätt för att minska plattfoten, det var det som var frågan,

En barfotahäst är en häst som går barfota, och den har INGA boots på sig...

Jag skulle säkert tyckt det var värt det om jag visste han skulle fungera utan skor som han gör med!

Som jag har det nu är det MKT blandade underlag, jag behöver kunna träna ordentligt vår, sommar och höst mm. Innan jag kan trava och galoppera ordentligt på grusväg utan att behöva oroa mej för att han spänner sig p g a ont i fötterna kan jag tänka mej att det tar mer än ett år?

Hade jag haft hästen enbart som "skogsmulle" eller haft ett problem med skorna skulle jag definitivt provat på allvar. Men då hade man väl ändå fått räkna med ganska mkt kontakt med massör osv? Eller har det funkat ändå?? *Nyfiken*

Som det är nu vill vi kunna tävla lite till innan killen är för gammal o då är det nog tyvärr bättre att köra på gammal visa. Som trots allt funkat bra hittills.
Killen trivs inte bra med att gå o göra ingenting heller så det är lixom inte bara att ställa av han ett år för hans eget bästa...

Sen är det ju faktiskt som Peter skriver, det finns en anledning till varför skorna åker på från början..

Peter: Vad är det du anv hästarna till? Trav? Western? Annat?

Cecely: Hade du provat olika hovslagare o så innan p g a de problem du hade? Hade du en duktig hovslagare? (Ingen tyken fråga, jag är BARA nyfiken!! :) )

Lillsillen: Utan skor vet jag inte alls men med skoning kan man sko med en sko med dubbla tåkappor (eller om det var ringsko :confused: , kommer inte säkert ihåg, har inte problemet själv, var något hovis pratade om senast) och sko liiite trångt så att man PÅ SIKT får hoven att skåla sig och därmed ingen plattfot längre!! Kanske inte aktuellt för en häst som inget gör men annars...

Enligt det hovis hade att säja om plattfötter kommer hon nog inte kunna användas barfota.. Och inte enligt det jag själv sett av barfotahästar heller. Men hoppas du får ett annat svar av någon som verkligen kan det här med barfotahästar.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har för tillfället en kallblodstravare som körs o rids ett halvblod o en PRE. Ridningen är numera akademisk ridning. Jag har tidigare tävlat hoppning i lättare klasser o min fru dressyr.
Vi har även hållit på med turridning.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka