Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hej Iva!
Ville bara skriva att jag varit på en Informationskurs som hölls av Ove. Skulle varit på kurs också men blev tyvärr sjuk :(

Min uppfattning om barfota verkning har blivit att en häst kan gå barfota om den går på samma sorts underlag dvs ett som fyller ut hoven, ex. sand eller gräs.
Däremot anser jag också att en häst inte kan gå barfota längre tider på ren grus eller asfalt. Då finns det ju boots.

Sen skulle man kunna gå tillbaka hur långt som helst med att tänka som så att hästarna från början har strövat fritt och gjort det på en mark välanpassad för hoven, hästen har heller inte varit riden och har på så sätt inte "slitit" ut hoven som den idag gör med ridning.
Men för en ryttare som dagligen rider/kör sin häst på asfalt och grus går det inte att ha en häst helt barfota.
Och att hästar som har gått med skor i mängder av år i sträck, ja då blir man ju inte precis förvånad om de inte skulle klara av att gå barfota och att där sedan uppstår problem såsom bölder osv.

Så visst barfota om hästen går på mark som fyller ut hoven. Annars ser jag det rätt så omöjligt..samtidigt som jag själv inte tycker om skor. Vintertid går mina hästar alltid barfota då det inte blir så halt och att det inte bildas snösulor.

Men om trakterna är nerverkad för mycket som du skrev , så är det helt totalt omöjligt att hästen gick på tå

"...och håller hela hästens liv till skillnad från de flesta skodda hästar som lever så länge hovarna håller."

Oj, herregud vilket inskränkt tänkande !!!!! :eek:

"Man dör inte bara av dåliga hovar, men dåliga och deformerade hovar påverkar ju musklar, ben, leder, senor, orsakar massa andra problem som man också dör/blir slaktad av. Man måste öppna ögonen och förstå helheten."

Vad dör vildhästverkade hovar av ?????
...eller dör de över huvudtaget ?? :confused:

Sussie918 skrev:
Men för en ryttare som dagligen rider/kör sin häst på asfalt och grus går det inte att ha en häst helt barfota.

Det går faktiskt. Men ALLA hästar klarar det inte. Men det är lika fel att säga det du sa ovan som att inga hästar bbehöver skor

Sussie918 skrev:
Hej Iva!
Ville bara skriva att jag varit på en Informationskurs som hölls av Ove. Skulle varit på kurs också men blev tyvärr sjuk :(

Min uppfattning om barfota verkning har blivit att en häst kan gå barfota om den går på samma sorts underlag dvs ett som fyller ut hoven, ex. sand eller gräs.
Däremot anser jag också att en häst inte kan gå barfota längre tider på ren grus eller asfalt. Då finns det ju boots.

boots används i övergångsperioden då hästen ömmar, men målet är att hästen ska röra sig utan problem på alla underlag.

Sen skulle man kunna gå tillbaka hur långt som helst med att tänka som så att hästarna från början har strövat fritt och gjort det på en mark välanpassad för hoven, hästen har heller inte varit riden och har på så sätt inte "slitit" ut hoven som den idag gör med ridning.
Och att hästar som har gått med skor i mängder av år i sträck, ja då blir man ju inte precis förvånad om de inte skulle klara av att gå barfota och att där sedan uppstår problem såsom bölder osv.

vildhästarna sliter mera hov än våra tamhästar, de har även fått chansen att anpassa sina hovar till det livet genom mycket rörelse och varierat underlag.

det går... det finns det flera bevis på. jag tränar min egen häst barfota, och det mestadels på asfalt och grus. du har absolut rätt i att man inte ska tro att en häst som varit skodd en längre period ska klara av att gå smärtfritt som barfotahäst genast. man får försiktigt anpassa hästen till detta och i träningen användasig av boots vid behov.
marken har ingen anledning att anpassa sig till hoven, det är tvärtom...

Så visst barfota om hästen går på mark som fyller ut hoven. Annars ser jag det rätt så omöjligt..samtidigt som jag själv inte tycker om skor. Vintertid går mina hästar alltid barfota då det inte blir så halt och att det inte bildas snösulor.

hoppas att du kommer med på nästa kurs. det var mycket intressant och roligt att träffa andra "barfotafantaster". ha de!

*Lånar knapp*

Jag tycker det är konstigt att vi barfotatalibaner måste tjata oss till fördärvet egentligen. Här kommer man med en ny grej som kan jälpa många hästar att bli bättre och så många förkastar den direkt.

Ok, att det finns ex strasser eller vanlig barfotaverkning som inte alltid funkar, men förväxla inte det med AANHCP. Deras motto är ju för f*n att det ska gå så smärtfritt som möjligt och att man ska anpassa till individen! Var låter det illa?

Jag kan iallfall säga såhär med min häst som är verkad enligt denna metod att hon har större chans att få ett bättre liv än de med skor. Men visst jag får göra vissa uppoffringar, jag får rida i rännan på vägen, kanske skiter i att galloppera på blankis men jag prioritera hennes hälsa självklart!

Vi som har hästar som inte ens klarar att gå barfota i en knagglig hage hur skall vi göra.
Den riktiga vildhästvarianten är förstås att de som inte klarar underlaget dör!
Att barfota är bra för hovar är verkligen ingen nyhet.
Nyteten är budskapet att gör ni bara enligt vår metod kan alla hästar gå/fungera? barfota. Jag har väl egentligen inget emot metoden som sådan om man inte överdriver den låga trakten.
PL

Hej hej Peter!=)

Nej nej, alla hästar kan inte gå barfota. Men kom ihåg att denna skara är endå liten. Det man får höra här är ofta att hästen ömmar eller att hoven nöts ner för mycket osv osv... Det är dessa argument jag inte köper. Jag vill bara att alla hästägare som inte har så bra koll ska förstå vad det kan innebära att hästen är barfota. Därför tjatar jag, jag ser ofta hästar med fovar som är för höga i trakterna, de är av dålig kvallite, de flyter ut osv, och dessa ägare vet säkert inte att det är fel! Man sväljer allt vad hovslagarn säger eftersom man inte vet nått...Min häst blev hallt pgr av min okunskap!
Ska det behöva gå så långt innan man tar reda på saker å ting?

Jag tycker folk borde öppna ögonen för nya saker som kan gynna sin häst. Inte vara så konservativ som många hästägare är!=)

Från min sida sett är problemet med barfotatalibanerna som just propagerar att, om ni bara gör på vårt sett så kan din häst gå barfota, det potentiellt nya djurskyddsproblemet.
Att dålig verkning alltid varit ett problem är jag helt medveten om.
Om du inte menar så är du ingen barfotataliban, det var jag som myntade uttrycket så jag bestämmer :devil:
Såg det förresten på hovslagarföreningens hemsida nyligen.
Hos oss skor vi bara där det verkligen behövs.
PL

Cecely skrev:
Jag tycker det är konstigt att vi barfotatalibaner måste tjata oss till fördärvet egentligen. Här kommer man med en ny grej som kan jälpa många hästar att bli bättre och så många förkastar den direkt.

Ok, att det finns ex strasser eller vanlig barfotaverkning som inte alltid funkar, men förväxla inte det med AANHCP. Deras motto är ju för f*n att det ska gå så smärtfritt som möjligt och att man ska anpassa till individen! Var låter det illa?

Jag kan iallfall säga såhär med min häst som är verkad enligt denna metod att hon har större chans att få ett bättre liv än de med skor. Men visst jag får göra vissa uppoffringar, jag får rida i rännan på vägen, kanske skiter i att galloppera på blankis men jag prioritera hennes hälsa självklart!

Som jag ser det (som haft både hästar som kunnat gå barfot och de som inte kunnat gå barfota) så nya rön och läror i all ära, men en häst som övht inte kunnat annat än mycket ömt STAPPLA fram i hagen och där jag gjort flera seriösa försök, som varit väl genomtänkta, att ta av skorna, så är jag helt ärligt INTE intresserad av att hamna i den situationen igen. Dvs jag vill ha skorna kvar, om jag inte är helt säker på att det för hästen blir smärtfritt.

Sen, om man tar steg två, så är jag av ett flertal olika orsaker inte intresserad av att ställa av hästen 6-12 månader för att kunna ta av skorna. Dels för jag vill rida såklart, men också dels för att ffa äldre individer ofta tappar oerhört av en så lång vila.

Och så den omdiskuterade isen, här handlar det inte om atts trunta i att GALOPPERA, det handlar om atts trunta i att RIDA under halva året, samt riskera att hästarna slår sig sönder och samman i hagen.

Och jag anser inte att det är med hästens bästa för ögonen men varesig låter dem stappla omkring och ömma, gå och skrota och ha tråkigt i en hage i 6 - 12 månader eller riskerar liv och lem på dem och låter dem halka runt som bambi på hal i s i hagen på vintern.

Jag har ju i år gjort ÄNNU ett försök att ha barfota vintertid, men fått inse att 'Nej, det GÅR fasiken inte hur gärna jag än vill'. Och jag vet i just det fallet att det är HALKAN som är problemet och den kan ingen verkningsmetod i världen verka bort.

På kallblodsstoet så hade jag heller inte varit intresserad (hon är i himlen nu) av nya barfotaläror, den arma kraken kunde knappt RÖRA SIG om man tog av skorna fram. Och vi försökte, och försökte men det slutade hela tiden på samma sätt - att vi fick slå på skorna för HÄSTENS skull igen.

Och jag har haft hästar som varit skodda hela livet och ändå blivit LÅNGT över genomsnittsåldern, så jag köper INTE att rätt skodda hästar får en förkortad livslängd eller ett sämre liv pga skorna!

När tänderna tar slut o resten av häster dör så springer förstås vildhästhovar vidare.
PL

Vilken verkning använde du dig av när du slängde av skorna? Det har större inverkan än vad man kan tro nämligen.
Sen tror inte jag att en hästs liv förlängs markant heller men jag minnimerar endå risken för att den ska behövas avlivas för en skada som uppkommit för hovrnas skull eller benen.

Detta problem finns ju inte bara i barfotaverkning utan även hos massörer, homeopater osv. Då får man ju ifrågasätta personen inte tekniken!

Nej det är inte personen jag ifrågasätter i det här fallet utan "läran".
Gäller definitivt homeopati också o ännu mer.
PL

Cecely skrev:
Vilken verkning använde du dig av när du slängde av skorna? Det har större inverkan än vad man kan tro nämligen.
Sen tror inte jag att en hästs liv förlängs markant heller men jag minnimerar endå risken för att den ska behövas avlivas för en skada som uppkommit för hovrnas skull eller benen.

Den enda gång jag varit med om att hovarna tagit slut före hästen är vid fång. Annars är det (vilket även veterinärer stöder) TÄNDERNA som sätter livslängden på våra tamhästar. De håller oftast längre än hästen i sig gör, men utan tänder blir det inte så lätt för magen och sen är nedåtspiralen igång. Kunde man bara fått TÄNDERNA att hålla längre än 33 år på min förstaponny tex hade han nog banne mig tufflat runt än. Med sina skor ;)

Ang stoet så när jag köpte henne var hon 12 år. Barfota som unghäst och sedan skodd. De hade gjort flera försök att ha henne barfota men misslyckats. (Hur vet jag inte, jag bara upplystes om det). När jag köpte henne var det oktober och hon hade gått barfota sen i april. Skorna hade då tagits av när det var som mjukast för att hon övht skulle kunna röra sig. Sen hade hon gått på bete ända till oktober. Och hon kunde gå hjälpligt på gräs men inte alls på hårdare underlag och var i princip blockhalt bara hon kom ut på stallplanen. Jag slog på skor, men tänkte jag skulle göra ett försök att ha henne barfota i 'framtiden'.

Första försöket gjorde jag en sommar. Vi tog av skorna bak i april när det var mjukt och efter två skoperioder ungefär gick det bra på 'stampat jordgolv' och gräs, men inte grus - alls. Vi tog av skorna fram i juni, och hon fick smärtstillande i samband med det och pga att det var en torr sommar fick hon fotbad dagligen. Gick först bara i hagen, sen provade jag att korta stunder per dag leda henne på andra underlag (asfalt, grus, sand, sumpig mark etc). Gav mer smärtstillande inför detta, och målet var ju att få igång hovarnas cirkulation och att genom att försiktigt gå på olika underlag få dem att ställa om gradvis. I november slog jag på skorna igen då hovslagaren förklarade att han tänkte säga upp sig om jag inte slog på skor på den arma kraken igen.

Sen gick hon med skor, men till nästa vinter provade jag ta av igen, med tanken att det kanske gick lättare på snö. Dock hände i princip exakt samma sak, vi blev tvugna att slå på skorna helt enkelt. Bak gick hjälpligt efter cirka två månader men fram gick bara inte alls.

Sista försöket så skodde vi henne med tunnare sko ett par perioder, och tog sen av skorna (en höst). Gick bra sålänge det var lerigt och hon bara behövde gå på mjukt underlag, men när leran torkade (ons att det INTE frös på) så gick det åt skogen igen. Där gav jag upp, jag ansåg inte det var sjysst mot henne att behöva stå still pga smärta alt stappla runt på smärtstillande för att övht kunna röra sig, så hon fick skor igen, och sen fick hon fång på våren och fick då ha skor livet ut.

'Tofflor' fanns i princip bara i form av EasyBoots då, som vi provade fram, men problemet var ju att vi aldrig kunde ta av dem, såfort de togs av kom ju ömheten.

Damen hade fö kass hovkvalitet oskodd. Skodd var det jättefint, inga sprickor eller någonting, men tappade hon en sko eller gick oskodd så blev det snabbt SOPOR av hovarna, vilket nog kan ha påverkat också.-

hej.
jag hade en arab som hade varit skodd hela livet tog av skorna och provade barfotagång det gick inte alls bra kanske blev något fel vad vet jag.
men jag tror att många men inte alla hästar kan gå barfota.
beroende på vilka krav man har på hästen .
nu har jag ett paint sto som jag rider barfota ska försöka få ut någon som kan verka henne rätt. men det går kanon bra men då rider jag runt 1 timme per dag i blandad terräng.
sedan tycker jag att människan har avlat sönder vissa raser så tyvärr kommer det fel på hästarna tex som det lilla fölet som nämdes tidigare.
vildhästarna utsätts för stor påfretning för hovarna men inte på samma sätt som tävlingshästarna som står inne flera flera timmar i en lite box varje dag och sedan tränas på ett sätt som inte vildhästar utsätts för.
för att barfota ska fungera till 100% tror jag den ska vara ute och ha möjlighet till att gå runt i olika underlag dygnet runt och få naturlig slitning.
tror att alla hästar som rids som fritidshästar kan gå barfota.
och jag förstår att dom uppe i landet har skor med broddar det hade jag också haft.
har provar detta med boots inget jag kan rekomendera dom skaver välldigt mycket.min häst fick stora sår .

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju inte hoven som dör, hon skrev vildhästen... Förstår inte varför folk inte kan läsa inlägg ordentligt... :confused:

/cj

Cecely skrev:

Ja för yngre individer kan det gå. Min förra häst(17 år) fick gå barfota då han varit trångskodd innan han kom till mig...efter 6 månader hade han fått pålagringar på alla fyra grad 3 = utdömd! och han fick sluta sina dagar. Han valde nämligen att inte röra sig så mycket trots 4 ha kuperad terräng och kortade steget betänkligt under ridning men hade inte några andra problem med barfota gången. Med skor hade han rört sig mer och troligen varit kvar idag. Jag anlitar hovslagare, skolade i Skara men som även studerat in sig på vildhästverkning. Samtliga förordar barfota. :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka