Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Skall du komma och komma om källhänvisning???
vad har du att säga till ditt försvar om ditt påstående att blodcirkulationen i hovarna är densamma oavsett om hoven är barfota, skodd, i rörelse eller stillastående???
Samt att hovbenet skall ha en lutning av 51 grader mot underlaget? befängt!!!
och dessutom utan källhänvisning...

Eftersom jag, med min begränsade ekonomi, inte köper böckerna jag läser utan lånar de flesta har jag heller varken författare eller utgivningsdatum. Titlarna på de två böckerna jag läst om föl och hästavel heter just "Att skaffa föl" och "Hästavel"
Båda dessa böcker samt "hovvård och hovbeslag" hävdar att tillväxtzonerna på föl stängs efter sex månader, men ju tidigare man kan korrigera desto bättre.

Beror benställningsfelen verkligen bara på muskulära problem? Kan fölet verkligen inte vila när det behöver det utomhus?
Jag bara undrar hur man ordnar boxvila för alla föl som föds och vistas utomhus tills de är tre år. De måste ju se horribla ut i benen eftersom de aldrig haft någon boxvila.
*ironisk*

Som jag förstår det är det bästa att de får vara utomhus och röra sig så mycket de bara orkar eftersom detta är det enda som kan räta ut benen utan beslag.

Fast jag hade en gång en liten paint-tjej som var hälften fullblod. Hon hade varit oskodd hela sitt 6-åriga liv o bara gått som fölmärr.. O hade rätt så rejält utflutna plattfötter. :smirk:

Jag skulle oxå gärna vilja veta källan till att cirkulationen är densamma skott/oskott. Det hade varit toppen om det stämt.

Ang lutningen av hovben etc så ska ju vinkeln i normalfallet vara densamma genom hov, hovled och kota. Varken mer eller mindre.

Senast ändrad av en moderator:

Ehhh, ursäkta? Min häst har haft denna hov till hon var 9 år!! Tror du att det ändras bara sådär?? Jag gav de vanliga hovslagarna ett år på sig och inget blev bättre, bara sämmre. AANHCP utövaren har hållt på i 4 mån och har gjort betydligt mer. Hela hästen håller på och ändras så problem har kommit till pgr av den hoven (inte bara min mening utan även sagt av en mycket bra och erfaren equiterapeut).
Tycker du ska hålla tyst vad gäller min häst då du inte vet ett smack om hur hon ser ut...

Dessutom refererar jag inte bara till min häst, många andra hästar i min närhet är verkad enligt denna metod som har blivit kanon fina!

Jag dömmer inte ut en hel arbetskår! Jag är blad för de som har en kompetent hovslagare, jag har inte träffat mer än en i min omkrets.
Problemet är skon!!! Det är den som är boven, kan någon förklara för mig hur hovmekanismen ska kunna fungera när strålen aldrig nuddar marken, hoven får inte utvidgas som den ska, det är bara den yttre hovväggen som tar tryck??

Du pratar inte om AANHCP nu utan strasser. Glöm inte att dessa är helt olika grejer!

Enligt Ove Wattle måste korrigeringar av kotled o nedanför ske före 6-8 veckor. Framknä o has kan åtgärdas senare. 51 grader är en ganska normal vinkel men då är det fråga om hovbenets framsida.
Man måste skilja mellan muskulära tillstånd som veka kotor o felatigheter i skelettet, vid de förra kan det finnas anledning att ta det lite lugnt men fölet måste ändå få röra sig ordentligt, vid de senare skall fölet UT.
Viktigt är att man ger fölet en chans att rätta till sig innan man korrigerar, risken finns annars att åtgärden samverkar med kroppens egen korrigering så att man får en motsatt felställning, tex en innåttåad häst istället för en utåttåad vilket ju är värre.
Jag skulle också vilja veta var p-ö fått sina uppgifter om vildhästar från.
PL

Hej Peter! Det verkar som ni haft en del hästar i omlopp o hållt på ett tag. Jag undrar om ni kunnat ha någon av dem barfota helt och hållet i den användning ni haft och helt problemfritt? I så fall vilken användning och vad tror du var orsaken till att just den hästen funkade barfota?

Jag sysslar med westernridning och jag vet inte med mej att jag sett en enda oskodd häst på någon av tävlingsbanorna.

""Lillsillen: Enligt det hovis hade att säja om plattfötter kommer hon nog inte kunna användas barfota.. Och inte enligt det jag själv sett av barfotahästar heller. Men hoppas du får ett annat svar av någon som verkligen kan det här med barfotahästar.""

Nej, det är precis min uppfattning också. Eftersom hon gått barfota så länge nu, och eftersom hon själv nöter fötterna så som hon tydligen vill ha dem, men fortfarande är plattfot och jätteöm på grus o asfalt, så KAN hon inte fungera barfota anser jag.

MEN det anser ju tydligen inte NI som förespråkar barfotagång.
Och INGEN av er har ju heller hittills inte påvisat VAD jag kan göra med tantens fötter för att få dem mindre plattfot. För hon KOMMER att få fortsätta vara barfota eftersom det funkar i hagen. MEN ingen skulle hellre än jag vilja få bort ömheten som hon dras med utanför hagen.

*knapplån*

Var min fråga för svår eller för konkret för barfotaförespråkarna eftersom den inte får svar?

Cecely skrev:
Plattfotade hästar kommer alltid att vara plattfotade, de är ju födda så.
Hmmm, nu blir jag lite förvirrad.......vad MENAR du egentligen???

Cecely skrev:
Att den blir urskålad är meningen men det är inget människan gör nått åt utan det blir ju så av sig själv efter ett tag då hästen gått utan skor.

Och hur lång tid tar detta?????
Men min häst har ju gått barfota i över 6 år nu. Hon har fortfarande inte blivit skålad i sulan.....hur länge ska jag vänta.....

Cecely skrev:
Visst hade jag fruktansvärda skuldkänslor när jag såg att min polle ömmade, men i slutändan tycker jag att det är värt det! Ett år av 20 år är ju egentligen inte så länge! Jag värdersätter också min hästs hälsa framför ridningen. Kan jag inte rida på en mån eller två så får det vara så bara hon blir bättre.
OK, jag värdesätter också min hästs hälsa framför ridningen, framför allt annat också för den delen, annars ska man överhuvudtaget inte ens HA nån häst!!
MEN,,,detta betyder ju att om barfota är det som är bäst för hästens hälsa, då skulle jag inte på några villkor kunna använda min häst....Ett år av 20 är väl inte så länge, men jag är redan uppe i drygt 6....himla djurvän jag är då......i synnerhet som hästen tycker att det är JÄTTEKUL när hon väl får komma ut och vidga sin vyer lite...

Och du: (och alla ni andra som är insatta och förespråkare för detta med barfotagång)
- Jag vill fortfarande veta VAD jag kan göra för att få min häst att fungera barfota, ge mig gärna konkreta tips :)

Man kan ju inget göra med plattfötter det har jag redan skrivit! Det går inte verka på nått sätt för att det ska bli annorlunda! Men oftast så klarar ju sig en plattfotad häst i hagen, när man rider så går det ju bra att använda boots!
Min svärmor har en väldigt plattfotad häst och när hon slängde avskorna så gick det bättre än väntat. Denna häst används som vanligt och än så länge har det gått riktigt bra. Dock kommer hon att få använda boots när hästen sätts igång riktigt, det är bara en 4 åring.

Elektron skrev:
*knapplån*

Var min fråga för svår eller för konkret för barfotaförespråkarna eftersom den inte får svar?

Jag misstänker att det någonstans trots allt är så att det är väldigt svårt att få det att funka med barfotagång på hästar som verkligen används mkt och inriktat, träning och tävling. Detta skriver jag utan några som helst belägg mer än det jag ser på tävlingsbanorna = skor på, och mina egna erfarenheter.

Sen det här med hästens hälsa framför allt: Jag tycker självklart det ska gå först men om man har en problemfri skosituation och hästen inte gillar att bara gå och slå dank, ska man då dra av skorna och låta den göra det i ett år bara för att kunna ha den barfota på sikt? Vilken hälsa är viktigast? Psykisk lr fysisk? O är en häst med problemfri skoning inte hälsosam...? Detta är funderingar, ingen kritik till någon.

Cecely skrev:
Lillsillen: Att ha en häst med boots max 2 tim om dagen är väll inte så farligt!!
Jaja, bättre att ha järnskor då 24 tim!

Nej, jag tycker inte att det är så farligt att använda boots ett par timmar vid ridning. Men nu är det inte alla "plattfötter" som har så pass bra hage som funkar att gå barfota i, så för dessa hästar skulle det inte funka att bara ha boots vid ridning, utan de skulle isåfall behöva bootsen på sig i hagen HELA DAGARNA!!!!

Men det jag försöker få fram är att ALLA hästar inte KAN gå barfota, vilket det verkar som om dessa AANHCP-förspråkare menar!!!
Skulle de kunna det, skulle man inte behöva boots!

Det är klart man kan använda boots när man rider men hur går det på tävling?

Det kanske inte finns någon som vet hur det är att rida fälttävlan...Inte jag iallafall, därför vill jag inte svara på din fråga.

Till alla: Det är bra att ifrågasätta en ny sak som kommer ut på marknaden man ska inte svälja allt med hull å hår som man får höra. Dock tycker jag att man inte kan förvänta sig av iallafall en som mig att man ska ha svar på alla frågor, dock gör jag så gott jag kan, det finns ung 3 st i detta land som utövar AANHCP och de sitter deffenetivt inte framför datorerna, de är ute och verkar hästar nästan 24 tim om dygnet. Så att förvänta sig att vi ska kunna veta hur man rättar till föl som föds fel är inte det lite övedrivet och sen bara förkasta tekniken och påstå att den otrovärdig?
Jag hoppas inte att jag förmörkar denna teknik bara för att jag inte sitter med all kunskap om området än, ifrågasätt mig isåfall inte tekniken.

Men de flesta kan bara de ges rätt förutsättningar! Jag flyttade min häst för att hon gick i en bedrövlig hage och hämmades för att hon gick barfota, men det är mitt val. Men är man inte beredd att göra det så behåll skorna på då, jag är inte heller för att man ska plåga sin häst i onödan.

Så OM min hage hade varit för dålig för en barfota häst, så skulle jag med andra ord sälja min gård och köpa mig ett nytt ställe??

Eller skulle jag kanske hyra in dem i ett annat stall och ha mitt egna stall/hagar hemma tomma??

Allt är inte svart eller vitt!!

Senast ändrad:

En sak till:

MIN häst kan tyvärr inte ens ha boots!!!

Det går inte ens att sko henne med hel sula för det blir då ett konstant tryck på sulan som gör att hon blir jätteöm hela tiden.

Enbart skor, och då extra höga skor eller möjligen gummidojjor, är det enda som fungerar BRA på henne......

Och hon är säkerligen inte den enda hästen i denna värld med detta problem....Hur gör man då då om man envist ska köra barfota??

emindy skrev:
Eftersom jag, med min begränsade ekonomi, inte köper böckerna jag läser utan lånar de flesta har jag heller varken författare eller utgivningsdatum. Titlarna på de två böckerna jag läst om föl och hästavel heter just "Att skaffa föl" och "Hästavel"
Båda dessa böcker samt "hovvård och hovbeslag" hävdar att tillväxtzonerna på föl stängs efter sex månader, men ju tidigare man kan korrigera desto bättre.

Det finns tillväxtzoner som inte stängs förrän vid 1½ år ålder, och det finns tillväxtzoner som stängs på ett par månader. Beror på var de sitter etc.

Det som gör att man ska korrigera såfort man ser att det behövs är att små föl växer FORT och de anpassar sig således VÄLDIGT fort till påverkningar utifrån. Således om du korrigerar när de är små har du bättre chans till perfekt resultat än om du börjar senare. Dock gäller det att korrigera 'lagom'. Om du har ett felställt ben och korrigerar det till perfekt kommer du tack vare hästen snabba tillväxttake och 'formbara' ben få problemet att när du nått perfekt och slutar så kommer du få en överkorrigering av hästen själv. Därför det är så viktigt att man vet vad man gör, det gäller korrigera till nästan perfekt och låta hästen korrigera det sista.

Hade vi väntat med fölis bakben till 6 månader hade hon varit skev resten av livet.

Beror benställningsfelen verkligen bara på muskulära problem? Kan fölet verkligen inte vila när det behöver det utomhus?
Jag bara undrar hur man ordnar boxvila för alla föl som föds och vistas utomhus tills de är tre år. De måste ju se horribla ut i benen eftersom de aldrig haft någon boxvila.
*ironisk*

Felställningar på nyfödd kan bero på att de legat för trångt, att de har lite för veka senor och muskler, att de har muskulära problem etc. De spontanrätar oerhört mycket första två veckorna, men ett föl med felställning som inte MARKANT spontanrätat på en vecka ska träffa en hovslagare som kan fölkorrigeringar. Man ska inte vänta halva betet innan man konstaterar att 'ojdå, det är fortfarande skevt'. VAD orsaken till felställningen är ser en utbildad hovslagare med kunskap om fölkorrigerig/vana av detta.

Som jag förstår det är det bästa att de får vara utomhus och röra sig så mycket de bara orkar eftersom detta är det enda som kan räta ut benen utan beslag

Rörelse räcker inte alltid, däremot om det är veka senor eller liknande så är rörelse nyckeln. Dock ska det vara i fölets takt och på fast, plant underlag (lera t ex är ett helsike). Är fölet irriterat av insekter, tempot i hagen för högt eller liknande så ska fölet tas in med jämna mellanrum och ges möjlighet att vila annars blir det problem. För MYCKET rörelse kan nämligen skapa problem det med (även på en 'frisk' fölunge). En balansgång det där.

Det jag menar är att säga att inte alla hästar kan gå utan skor för att man har för dålig hage är inte rätt argument heller. För hade du haft bättre hagar så hade säkert hästen kunnat gå utan skor eller hur. Ta inte detta på fel sätt nu jag tycker inte du ska sälja din gård utan försöker bara få fram att många hästar kan gå barfota bara de ges rätt förutsättningar.

Har du ens testat boots? Det är inte samma sak som att ha sko med sula.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka