Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Det jag menade var att när man slänger av skorna så kommer självverkningen automatiskt och hästen får hovar som den vill ha dem. Har man sen en hovslagare som vet hur en naturlig hov ska se ut så tappar man inte formen när man har skor.

Ja, övergången kommer årligen om man har skor vintertid, är den väldigt jobbig för hästen ha skor på då. Annars kan man ju använda boots när man är ute och rider om hästen klarar sig i hagen.

Jag känner tyvär ingen som tävlar barfota idag. Och jag tycker itne man ska riskera liv å lem för att ha sin häst barfota.
Här är en sida som endå visar att det går att tävla i de flesta sporter barfota!
http://www.tribeequus.com/action.html

Alexandra_W skrev:
Här får du sko på i oktober och sko av i mars (förhoppningsvis). Det är INTE blankis HELA den perioden, men man kan ju inte hålla på och plocka av och på skor varannan vecka heller. Och oktober - mars är 6 månader, dvs du har halva året 'borta' från barfotagång: En häst som har det jobbigt med omställningen hinner ju knappt anpassa sig till barfotagång innan det är dags att sko på igen. Är det inte bättre en sådan häst får ha skor året runt, ev om den går på sommarbete då slippa skor. Men är det verkligen fair att rycka av skorna för sex månader, väl medveten om attd et kommer ta dne här hästen 4-5 månader minst att anpassa sig?

OM man bodde där ingen is fanns skulle den säkert kunna gå barfota bara den fått vänja sig, men när man nu bor där det är is, är det då inte sjysstare att låta denna häst ha skor 12 månader om året?

Och ska alla flytta till isfria ställen så blir det rätt överbefolkat där..

Instämmer helt o fullt!!

Det där körde min hovslagare på senast faktiskt, min pålle fick ju gå utan skor nu i 3 veckor bara men han har ju redan hunnit slita så man ser hans egna vinklar lixom. Jättebra enligt hovis, då skor man efter dom sen lixom. Min hovslagare förespråkar att ha hästen oskodd ett par månader just under vintern om man kan med tanke på användningsgrad, is, hårt i backen osv, för att sedan sko på på vårkanten när man börjar rida rejält igen, om man nu är en sån som gör det, o träna inför tävlingssäsongen.

Så hade jag tänkt göra men det höll ju som sagt inte p g a stenhård mark när det frös på vilket ledde till inga hovar kvar att stå på. Ändå har han mkt bra hovar...

Så för hans del, om han ska användas alls, är det inte värt övergången. Ska han ha vila hela vintern så skulle han kanske klara det beroende på förhållandena.

Jag skulle jättegärna haft honom barfota, utan täcke o hela balunsen o det var lite tanken i vinter men nu står han med skor, 4 brodd, snösulor o täcke på o massör anlitad.. :D Det blir inte alltid som man tänkt sej.. Men huvvesaken är pållis verkar må så bra som möjligt.

Tack för svar ang tävling!! Häftiga bilder.. Gissa om jag önskar det funkade så för oss!! Nu är pållis 15 år så jag tycker det är lite sent att börja krångla, kanske jag gör ett försök om förutsättningarna blir bra en dag..
Annars ska jag helt klart låta bli o sko tills jag isf ser att jag måste den dagen jag får en unghäst i min ägo!!

Det låter som en vettig inställning tycker jag! Det blir ju tyvär inte alltid som man vill eftersom att man måste titta till vilka förutsättningar man har! Jag har tex fått byta ställe för bättre hagar och tillgång till lösdrift för att få bättre förutsättingar. Men hon är täckad varje dag nu när det är kallt och regnit eftersom att hon har otroligt känsliga muskler för detta. Så helt naturligt blir det inte.

Cecely skrev:
Men det är ju SÅ!
En häst kan gå barfota utan is!
Gå tillbaka till förra sidan och läs vad jag skrivit där!

Jag har läst alla inlägg i tråden så jag har läst dem.

Men du kan ju inte å ena sidan sägan 'majoriteten av hästarna kan gå barfota' för att sedan rada upp en massa OM.. dvs

OM det inte är is
OM man inte rider
OM bla bla

Du lär ju titta på hur det ser ut i verkligheten. De flesta hästar kan gå utan täcke med. OM de inte tränas hårt, OM de inte får isbjörnspäls OM de inte.. När alla om:en är klara och man tittar på verkligheten så finns det en massa OM där, och då får man ju istället säga att 'de flsta fullpälsade hästar med fri tillgång på mat som inte arbetas hårt/blir svettiga kan gå utan täcke'. Och då är det plötsligt inte de flesta hästarna i verkligheten, utan en ganska begränsad grupp. Och man kan öka den gruppen genom att köpa in vettigt hö och ge fri tillgång t ex, anpassa klippningen på de som måste klippas till minsta möjliga klippning (den kanske bara behöver spårklippning och inte helklippning t ex) men det kommer fortfarande finnas fall där verkligheten gör att RIDhästen måste ha både skor och täcke. T ex.

Att prata utopier hjälper ju inte alla hästägare boende i mellansverige t ex, de bor i mellanSverige och inte Utopia. Och MellanSveriges vintrar är helt annorlunda än i Utopia..

Lillsillen skrev:
Men, sabbar man då inte hela poängen med hästens "egna" verkning/nötning av hovarna?? Det är väl den man eftersträvar med denna typ av verkning, att hästana ju själva ska hålla fötterna i rätt form??

För, det räcker ju inte med att sko på när isen kommer, man lär få sko ett par tre gånger under den värsta perioden. Och alla vet ju att hovarna växer hela tiden och alltså måste verkas av hovslagare under skoperioden.

Men det kanske räcker med att säga åt hästen att:
- Nu tar vi av skorna för nu är isen borta, nu kan du verka dig själv ett tag igen...

eller???

Du skor hästen tre fyra prioder, sen tar du av skorna och verkar hovarna för barfotagång resten av året. Hur svårt kan vara?

HannaZ skrev:
Du skor hästen tre fyra prioder, sen tar du av skorna och verkar hovarna för barfotagång resten av året. Hur svårt kan vara?

Rejält svårt om vi står med en häst som behöver 4-5 månader på sig för att ställa om till barfotagång. Det innebär att hästen lagom hinner ställa om till barfotagång tills det är dags att slå på skor till nästa vinter. Och som sagt, är det verkligen fair mot hästen att ha skor 6 månader, dra skorna och låta hästen gå med de besvär övergångsperioden innebär för att när den ställt om sko igen?

En del hästar kan gå barfota när det inte är is andra kan det inte, vilka beror dels på användningsområde o dels på hästens förutsättningar. Hur många barfotahästar har du haft o vad har du använt dem till?
PL

Little_Cowgirl skrev:
Jag skulle jättegärna haft honom barfota, utan täcke o hela balunsen o det var lite tanken i vinter men nu står han med skor, 4 brodd, snösulor o täcke på o massör anlitad.. :D Det blir inte alltid som man tänkt sej.. Men huvvesaken är pållis verkar må så bra som möjligt.

Går lika bra för dig somf ör mig hör jag (dvs inte alls). Jag såg också en vinter framför mig med hästen barfota och täckeslös. Nu blev det täcke, skor, snösulor och brodd. Ändå =/ Men som sagt, kan ju inte låta hästen må dåligt bara för att

Jag har iallafall tävlat 1-metersbanor inomhus och på grusbana barfota. Men jag skulle inte ge mig på blöta gräsbanor barfota.

Men du har laggt upp en helt ny diskution! Det finns ju två helt olika sidor att se på saken! Den ena är att majoriteten kan gå utan skor med rätt förutsättningar det är det jag tjatar om.

Men å andra sidan vill man inte eller kan inte ge rätt förutsättnignar så är det en helt annan grej för hästan kan egentligen gå utan skor eller hur!

HannaZ skrev:

Jo förresten, det finns ett annat problem.

Min valack har inga problem med övergången till barfota och inga problem att gå barfota när det inte är halt. MEN, tack vare att jag rider på grusväg och asfalt ENBART och har den intensivaste träningsperioden på SOMMAREN så kom ett nytt problem. Hästkraken slet ner hovarna för mycket under sommarhalvåret. Inte för mycket för hans skull, men för mycket för att det bak skulle finnas något att spika på skor i när det var dags för vinterskoningen. Således gick det inte att sko på bak utan jag fick vänta in en period av mjuk (blöt) mark så hovarna blev längre och det fanns nåt att spika i.

Går han barfota sommartid och arbetas så behöver hovis inte ens raspa ett drag bak, och det är ju precis som det är tänkt så. Men det ger problem sen när skorna ska på inför vintern.

Det är ju det jag försöker säga!!!!!! Är jag så dålig på att förklara eller vill man bara missuppfatta mig eller?

Cecely skrev:
Men du har laggt upp en helt ny diskution! Det finns ju två helt olika sidor att se på saken! Den ena är att majoriteten kan gå utan skor med rätt förutsättningar det är det jag tjatar om.

Men å andra sidan vill man inte eller kan inte ge rätt förutsättnignar så är det en helt annan grej för hästan kan egentligen gå utan skor eller hur!

Men snälla människa!

Då kan vi ju säga att människor kan egentligen gå utan kläder så vi borde sluta ha kläder. För med rätt förutsättningar (värme) så kan människan klara sig utan kläder.

Så alla nordbor kan egentligen gå nakna.

Hör du inte hur det låter? Du kan ju för sjutton inte bara blunda för verkligheten (t ex att vi har vinter och kallt i norden)

HannaZ skrev:
Då hade jag haft hippogrip på sommaren

Men Hippogrip är likförbaskat SKOR och då föll barfotaargumentet liksom..

Och om vi då har en häst som fungerar utmärkt på järnskor, varför kan den då inte lika gärna gå med sina järnskor året om då?

För att hippogrippen ger belastning på sulan också + att skon är flexibel i sidled och den´följer därför hovens rörelse.

Det verkar vara få som propagerar för barfotagång som tävlar öht. Kan det vara så att ni inte har det intresset och därför lättare kan anpassa barfotagång än vi som vill tävla?

Med tanke på att flera stycken här sagt att alla hästar kan gå barfota så borde väl nån rimligen ha en teori - fälttävlan innebär ju inget annat än hög fart på gräs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka