Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Det var därför jag skrev osv.

För mig känns det som hela grejen med att ha hästen barfota går förlorad om man håller på och plockar av och sätter på skorna hela tiden. Anpassningsperioden, som brukar vara det stora gisslet till att det inte funkar, är inget jag vill ha regelbundet.

Senast ändrad:

Om du klickar på rubriken uppe til höger ser du vilket inlägg jag svarade på.

"Boots behöver man oftast inte ha annat än på ojämn mark som ex grusvägar.

Ridbana, asfalt, ängar kan gå alldeles utmärkt utan boots."

Förstår inte. Var ska jag klicka för att se vilket av mina inlägg du svarade på?

Men jösses, vad kommer man med att ta fram undantag efter undantag. Har man mycket grusvägar och inte kan rida på dem för att hästen ömmar för mycket så sätt på bootsen då!

Så svårt är det ju inte.

Citerar mig själv: "För mig känns det som hela grejen med att ha hästen barfota går förlorad om man håller på och plockar av och sätter på skorna hela tiden. Anpassningsperioden, som brukar vara det stora gisslet till att det inte funkar, är inget jag vill ha regelbundet."

Sen vill jag ju kunna brodda och har aldrig haft skorelaterade problem under mina snart 30 år som hästägare så jag har inte riktigt förstått det fina i kråksången.

"Boots behöver man oftast inte ha annat än på ojämn mark som ex grusvägar.

Ridbana, asfalt, ängar kan gå alldeles utmärkt utan boots."

Elektron skrev:
På a l l a hästar menar du eller?

Sen vet jag inte hur det ser ut i övriga landet men hos mig så måste jag alltid passera grusväg för att komma till ställen där jag ev. skulle kunna rida barfota sommartid.

Du behöver bara läsa innantill för att få svar på den frågan....

Så ser det inte ut hos mig och det finns säkert många andra som inte behöver rida långa sträckor på grusväg först.

Ofta finns det dessutom vägrenar med gräs, speciellt där det är grusväg.

Eftersom du verkar vara en person som inte vill ha hästen barfota så tror jag säkert att du alltid kommer att komma på saker som gör det omöjligt för dig att ha den barfota.

Kan man lösa ett problem så kan man. Går det inte så går det inte. Det är upp till var och en att ta ställning till utifrån sina egna förutsättningar.

Känns som om vi har tjatat om dom egna förutsättningarna rätt mycket nu. Den som fortfarande inte fattar kanske skulle ta och gå om lågstadiet.

Så du ser inte till individen?

Ok, grattis till dig då, här har många skorrelaterade problem.

Va?

Jag undrar när dom där "många" ska ge sig in i diskussionen.

Surprise- Jag vet redan att du har dina hästar barfota.

Är det mig du menar? Jag trodde vi var överens vid det här laget om att det bästa för hoven (inte alltid för hästen fäst i den dock) är att gå barfota. Därför har jag dom barfota i den mån det går, sen blir det billigare också. Men det är i väldigt begränsad mån det fungerar och problemen vid övergång sko-barfota är alltid jobbiga så jag vete sjutton om inte besväret är större än nyttan. I mitt fall.

Har du några boots hemma?

Ex Boa, Marquis, Old Mac, Swiss, etc

Cecely - jag väntar fortfarande på svar ang vilka av de där skorelaterade åkommorna är?

Nope. Eftersom jag gillar barfota men inte heller har nåt emot skor så har jag ist skott när det behövts.

Här har en hovslagare skrivit lite om fördelar med dess askor.

http://www.lindkvisthovslageri.se/sjukbeslag.htm

Flapp-skon och Päronskon

Flapp-skon och Päronskon är dom skor som är så nära barfota som möjligt då hovhalvorna inte är låsta till varandra som dom är på en vanlig sko. Hoven kan alltså utjämna snedbelastningar och ojämnheter eftersom hästen sätter i trakten först. Flapp-skon har också samma stötdämpande effekt som PG-skon har.
Det gör att den är bra för hästar med led problem som fram-knän och kotor
Flapp-skon fins i många olika fabrikat den typ som Erik Hådèn gör (bilden) är stadigare än t.ex. den som Steotèc gör som är populärast av dom som jag skor åt
Eftersom att Flapp-skon och päronskon ökar hovmekanismen är dom bra på hästar med trånga hovar ballförsjutningar och strålfårs-sprickor .
Den är också bra på hästar med hovsprickor då hovarna växer fortare och blir friskare utav att hovmekanismen ökar
Flapp-skon är suverän på hästar som trampar av sig skorna då den bara flappar undan om dom trampar på den.

Elektron skrev:
Nope. Eftersom jag gillar barfota men inte heller har nåt emot skor så har jag ist skott när det behövts.

Men hur kan du ha dem barfota om du rider fälttävlan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka