Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor
NU börjar jag bli rädd på riktigt. Snälla, snälla snälla sitt inte och framhåll päronsko som ett bra alternativ till barfota och bättre än järnskon. Päronskon har en rad oönskade biverkningar med och har sabbat en hel del travarfötter.
I VISSA fall är de VÄLDIGT bra och i andra fall är de rena döden. Så snälla, inte sitta och rekommendera päronskon sådär rakt av!
Flappskon är generellt bra men viss häastar fungerar inte alls på flappsko eftersom de behöver traktstöd.
HannaZ skrev:Här har en hovslagare skrivit lite om fördelar med dess askor.
http://www.lindkvisthovslageri.se/sjukbeslag.htm
Flapp-skon och Päronskon
Flapp-skon och Päronskon är dom skor som är så nära barfota som möjligt då hovhalvorna inte är låsta till varandra som dom är på en vanlig sko. Hoven kan alltså utjämna snedbelastningar och ojämnheter eftersom hästen sätter i trakten först. Flapp-skon har också samma stötdämpande effekt som PG-skon har.
Det gör att den är bra för hästar med led problem som fram-knän och kotor
Flapp-skon fins i många olika fabrikat den typ som Erik Hådèn gör (bilden) är stadigare än t.ex. den som Steotèc gör som är populärast av dom som jag skor åt
Eftersom att Flapp-skon och päronskon ökar hovmekanismen är dom bra på hästar med trånga hovar ballförsjutningar och strålfårs-sprickor .
Den är också bra på hästar med hovsprickor då hovarna växer fortare och blir friskare utav att hovmekanismen ökar
Flapp-skon är suverän på hästar som trampar av sig skorna då den bara flappar undan om dom trampar på den.
NU börjar jag bli rädd på riktigt. Snälla, snälla snälla sitt inte och framhåll päronsko som ett bra alternativ till barfota och bättre än järnskon. Päronskon har en rad oönskade biverkningar med och har sabbat en hel del travarfötter.
I VISSA fall är de VÄLDIGT bra och i andra fall är de rena döden. Så snälla, inte sitta och rekommendera päronskon sådär rakt av!
Flappskon är generellt bra men viss häastar fungerar inte alls på flappsko eftersom de behöver traktstöd.