Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

HannaZ skrev:
Här har en hovslagare skrivit lite om fördelar med dess askor.

http://www.lindkvisthovslageri.se/sjukbeslag.htm

Flapp-skon och Päronskon

Flapp-skon och Päronskon är dom skor som är så nära barfota som möjligt då hovhalvorna inte är låsta till varandra som dom är på en vanlig sko. Hoven kan alltså utjämna snedbelastningar och ojämnheter eftersom hästen sätter i trakten först. Flapp-skon har också samma stötdämpande effekt som PG-skon har.
Det gör att den är bra för hästar med led problem som fram-knän och kotor
Flapp-skon fins i många olika fabrikat den typ som Erik Hådèn gör (bilden) är stadigare än t.ex. den som Steotèc gör som är populärast av dom som jag skor åt
Eftersom att Flapp-skon och päronskon ökar hovmekanismen är dom bra på hästar med trånga hovar ballförsjutningar och strålfårs-sprickor .
Den är också bra på hästar med hovsprickor då hovarna växer fortare och blir friskare utav att hovmekanismen ökar
Flapp-skon är suverän på hästar som trampar av sig skorna då den bara flappar undan om dom trampar på den.

NU börjar jag bli rädd på riktigt. Snälla, snälla snälla sitt inte och framhåll päronsko som ett bra alternativ till barfota och bättre än järnskon. Päronskon har en rad oönskade biverkningar med och har sabbat en hel del travarfötter.

I VISSA fall är de VÄLDIGT bra och i andra fall är de rena döden. Så snälla, inte sitta och rekommendera päronskon sådär rakt av!

Flappskon är generellt bra men viss häastar fungerar inte alls på flappsko eftersom de behöver traktstöd.

Jag syftade inte på skorna i sig utan på hur hovslagaren beskrivit fördelarna med barfota. Förbättrad hovmekanism.

"X och X är dom skor som är så nära barfota som möjligt då hovhalvorna inte är låsta till varandra som dom är på en vanlig sko.

Eftersom att X och X ökar hovmekanismen är dom bra på hästar med trånga hovar ballförsjutningar och strålfårs-sprickor .

Den är också bra på hästar med hovsprickor då hovarna växer fortare och blir friskare utav att hovmekanismen ökar."

Det är väl ok om man vill acceptera en viss inskränkning i användningen bara man inte begär att alla skall göra det. Själv tycker jag inte att boots har fungerat riktigt bra, min häst blev snubblig o tappade till viss del steget. Min fru hade problem att dom ville ramla av i djupsnö.
PL

HannaZ skrev:
http://hem.bredband.net/b271765/ovrigt/fang.html

Här har en distansryttare berättat om när hans häst fick fång.

Efter en vecka travade Askungen på gräs och bockade av glädje. Efter fem veckor kom återfallet. Plötsligt kunde hon inte stödja på vänster bakhov. Sulan hade spruckit framme i tån och ut vällde vit köttig vävnad. Sedan släppte sulan på höger framhov. Hon hade svåra smärtor och hög puls, stod i fångställning när hon inte låg. Kronisk fång, sade veterinären, dags att ta bort henne. Vår skotske veterinär Jim Kerr slog bort det, det var inget återfall utan sviter av det första angreppet. Död vävnad stöts bort.

-klipp-

Askungen är nu återställd och rids på milslånga turer, trots att hon drabbades av vad som på fackspråk kallas grad 4-fång och borde ha varit invalid. Det tog ett år med sulavlossning och abscesser från det inre av hoven. Vi följde Dr Strassers anvisningar. Inte boxvila utan fri rörelse dygnet om. Inte mjukt utan hårt underlag (steniga marker). Inga sjukbeslag som hindrar hovmekanismen. Ingen medicinering, eftersom metabolismen är störd som den är. Det som krävde tid och eftertanke var att för hand återställa hovens naturliga form genom att stegvis verka ner trakterna, skära bort de övervikta hörnstöden och justera hovvinkeln till 45 graders lutning.

Ovanstående är till sidan som Hanna Z länkade till. Och jag har bara en sak att säga, och det är att om jag skulle gå tag i den där ägaren i en mörk gränd skulle jag inte vara trevlig. Hur i helvete resonerar man när man har en häst med de problemen ochh ffa den SMÄRTAN under där omständigheterna och ta mig f*n inte ens erbjuder medicinering. Utan släpper den dygnet runt på STENIG mark, med sulavlossning osv, och vägrar smärtlindra. Och låter henne ha det så ETT ÅR.

Okej, hästen blev iaf partiellt återställd (det står inget om helt återställd), men till vilket pris för hästen under det året? Och motiveringen: man gräver inte ner en unghäst som man investerat fem år i.

peter_lundin skrev:
Marquis superboot, samt easyboot för många år sen.
PL

Vad tyckte du om Marquis? (går den brodda btw). Den kom på tapeten när jag för några år sedan pratade boots med hovslagaren.. (Dvs att OM jag nu skulle prova boots så var det dem och inga andra)

Jag har inte provat annat än EasyBoot och de fungerar inte (får man skiten att sitta kvar så skaver de hysteriskt)

Strasser!!!
Sen att veterinärer ffa tidigare underskattade möjligheten att få en fungerande hov efter hovbensrotation är en annan sak.
PL

Marquise går att brodda men man kan inte ha dem på flera timmar i hagen som jag antar att du behöver.

peter_lundin skrev:
Strasser!!!
Sen att veterinärer ffa tidigare underskattade möjligheten att få en fungerande hov efter hovbensrotation är en annan sak.
PL

Jo, och okej den här hästen blev bra 'trots' att veterinärerna inte trodde det. MEN observera att flera av veterinärutlåtandena var via TELEFON, och de anser jag inte ska hålla emot veterinären.

Men alltså, hur i helvete kan folk köpa Strassers argument och bara blunda för den extrema smärta deras häst under lång tid får utstå.

Fö, OM någon vettig veterinär sett den där hästen så hade ägaren på stört åkt på en djurskyddsanmälan om djurplågeri, det där är inte förenligt med svensk djurskyddslag (Jag vet att Peter vet det, men till ev andra som fått vilda ideer nu)

men om metoden fungerar varför inte smärtstilla hästen och följa resten av rekommendationerna?

HannaZ skrev:
Marquise går att brodda men man kan inte ha dem på flera timmar i hagen som jag antar att du behöver.

Nja, min huvudtanke är boots på sommaren, och skor på vintern. Men det är bra om det går att brodda för då kan de ha det i början av vintern en sådan här vinter t ex, när det är SNÖ, men det blir för halt att rida på de plogade och tillkörda vägarna (men inte är ett problem i hagen).

I HAGEN är det fortfarande helt okej här, men det går inte att rida någonstans alls mer än på ängarna (och hästen ska inte gå på djupa/tunga underlag eller i djupsnö/vatten). Men hade jag haft bra botts som funkade hade han kunnat gå barfota men ha broddade boots vid ridning ett tag till.

Oh jag funderar ju på att (ev) prova boots i vår/sommar, att ha när jag rider (så kan jag rida på ALLA vägar och inte bara de utan stora stenar), och då kan jag lika gärna ta ett par som går att brodda och anv enligt ovan.

HannaZ skrev:
men om metoden fungerar varför inte smärtstilla hästen och följa resten av rekommendationerna?

För att Strasser är EMOT smärtlindring och du vet endera ska du följa hennes ordination fullt ut (dygnet runt utevistelse, inga täcken, viss mark, hästen SKA röra på si hur ont den än har etc) eller så kan du strunta i alltihop, enligt henne. och uppenbarligen var den här djurägaren inte smart nog att tänka själv och plocka bitar.

Sen ska tilläggas att Strassers dåraktigheter lika gärna kan misslyckas, och att JAG (Peter kan det bättre) är tveksam till om man med t ex butta kan smärtstilla bort såpass att det blir drägligt för hästen under de omständigheterna. Dessutom, ska du ge en häst butta dagligen under ett helt år i de doser som krävs så riskerar du magsår och magproblem.

Senast ändrad:

tror att Boa-boots är ett bättre alternativ. De går också att brodda.
+ att de är billigare.

Min häst kan få lite skav av Marquisen om jag inte har strumpor på, men så är han också extremkänslig på ballarna.

HannaZ skrev:
Måste väl finnas alternativ till Butta?

Det var just det som var frågan. Finadyne finns men det ger samma biverkningar i princip.

Och jag är tveksam om det finns så himla mycket annat lämpligt för ändamålet (men Peter kan det bättre än mig).

Och en magtarmstörning eller ett magsår är det SISTA du vill ha på en fånghäst.

HannaZ skrev:
tror att Boa-boots är ett bättre alternativ. De går också att brodda.
+ att de är billigare.

Min häst kan få lite skav av Marquisen om jag inte har strumpor på, men så är han också extremkänslig på ballarna.

Skavkänslig herre här med (vilket t ex gör att han inte kan ha botts (vanliga alltså) i hagen en hel dag för han får skav). Varf anser du Boabootsen vara bättre?

med injektioner så undviker man ju det problemet.

Därför att den vetenskap jag stöder mig på (lite modernare än Paracelsus) säger att om man inte är försiktig första tiden så släpper ännu mer av basalmembranet mellan överhud o underhud i hovens lamellskikt.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka