Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Visst, alla som har sina hästar barfota är djurplågare.
Hur är det med läskunnigheten? Jag har min unghäst oskodd och kommer ha henne så, så länge det funkar. Min gamling har jag testat med när hon gick på lösdrift med föl vid sidan och hon fick skos eftersom hon fick problem. Det andra stoet fick även hon skos när hon sattes igång eftersom hon ömmade.

Jag rider inte på halta hästar, gör du? :mad: Jag tvingar inte heller en häst med ömma hovar fortsätta gå med värk när jag istället kan lindra hennes plågor. Att utsätta djur för onödigt lidande är inte min melodi. :angel:

På dig verkar det som om hästar generellt blir halta om man tar av dom skorna, oavsett underlag.

Det är väldigt stor skillnad på att hästen är konstant halt, eller att den ömmar på alla underlag och att den inte går obehindrat på ex vassa stenar.

Har plockat av skorna på flera hästar och dom har klarat sig utmärkt på plana (ex asfalt) eller rel mjuka underlag.
Problemen har kommit på ex grusväg. Men då kan man faktiskt använda boots under övergångsperioden (eller resten av häsens liv om den funkar bra för övrigt). Eller om man tex har en unghäst som man börjar arbeta mer och som behöver stärka sina hovar i lugn takt.
Använd boots på underlag som hästen inte är bekväm på och så kan den få gå barfota de övriga 23 timmarna av dygnet.

Alla undantag som is, stenöken, konstiga benställningar etc kan vi kanske lämna därhän för en gångs skull.

Ja! Att jag inte tänkte på det. :bow: Jag skulle naturligtvis satt på stoet på lösdriften boots en timme/dag så kunde hon fortsatt gå barfota och haltat de övriga 23. :smirk: Jag har öht inte ens nämnt is, stenöken, konstiga benställningar så var du fått det ifrån har jag ingen aning.
På dig verkar det som om hästar generellt blir halta om man tar av dom skorna, oavsett underlag.
Som vanligt när någon inte delar eran uppfattning så trycks det ner i halsen påståenden som aldrig sagts.

"Det andra stoet fick även hon skos när hon sattes igång eftersom hon ömmade."

När du säger att hon ömmar så tar jag för givet att du menar att hon ömmar på vissa underlag. Inte att hon är halt på gräs.

Att hästen är halt och att den ömmar är två skilda saker.

Har faktiskt inte sett någon av dom barfotahästar jag varit i kontakt med som varit halta på gräs.
Verkar som om det är hög tid att se över vad det är vi avlar på :smirk: .

"men började halta redan första veckan vid igångsättningen "

Så hon blev alltså regelrätt halt så fort ni tog henne från hagen?
Hon funkade bra i hagen under 6 månader men när ni ridit några dagar så haltade hon dygnet runt sen oavsett underlag. Har jag förstått dig rätt då?

Senast ändrad:

is, stenöken etc. etc brukar alltid tas upp av någon. Det var inte riktat speciellt till dig.

Nu måste jag bara krypa in och säga...

Jag har 4 hästar. 2 kallblodstravare en D-ponnykorsning och ett Hbl modell stor.

Tanken att ta av skorna och verka för barfotagång har inte slagit mig förrän i höstas när jag tog hem hästarna. Vi rider hästarna på "lunknivå"
och hovslagaren har sagt åt mig att verka hästarna själv, han har visat hur jag ska göra samt så har jag kompetensen från andra håll själv.

Detta har inte varit intressant då jag fortfarande varit skeptisk.

Jag jobbar väldigt mkt i Tyskland där det är väldigt utbrett med barfotagång. Jag tittar på minst 10 -80 nya hovpar i månaden året om. 50% av dessa har varit barfotahästar, i alla fall det senaste året.

Jag har inte förstått riktigt vad hur och varför men en tanke föddes ändå fram.....eftersom vi inte rider hästarna sådär våldsamt mkt så kanske?

Så, istället för att sko dem fick jag råd av barfotaverkare hur jag skulle göra, det var nu dax att sko hästarna, eller i alla fall verka dem.

Kallis 1 är jätteömfotad barfota. Så att han knappt kan gå.

Kallis 2 är mer van barfota men hade fula hovar och dåliga vinklar samt var rejält öm på grusväg.

D-ponnyn kunde inte alls gå på grusväg. hon vägrade.

Hbl. tänkte jag inte ens försöka med. hans hovhistoria är låååång och tråkig. Han ömmar bara man tittar på honom.

Jag verkade i alla fall hovarna först på Kallis 1. Efteråt fick både jag och min hjälpreda en chock. Han travade ut till kompisarna i hagen utan att ömma.......

Ok....vi kanske ska ta och verka ponnyn också??

Sagt och gjort.

Hon blev ganska lycklig kan jag säga, och gick mer än gärna med ryttare dagen efter, lite öm i mitten på grusväg såklart.

Alltså, vad jag förstod så skulle det ju ta lång tid för hästen/hoven att vänja sig?

Kallis 2 blev verkad och mindre öm, han rids inte bara tömkörs pga: gaffelbandskada. Man såg riktigt hur han rätade upp sig, från den ena timmen till den andre. Dessutom blev formen på hovarna så mkt bättre!

Hbl skulle vi invänta hovslagare till.

Jag fick kontakt med barfotaverkare som kom hit för att studera mina verkningar så att inget var galet.

Hon sa att jag hade gjort alldeles rätt, bara att korrigera små saker och slipa lite här o där.

Dagen efter gick hästarna riktigt bra även på grusvägen! (TACK snälla för hjälpen :bow: )

Kallis 1 och D-ponnyn till och med travade!!!!! på grusvägen! med rejäla kliv och vilja!

Ok, jag plockade in Hbl-valacken som fortfarande stod och väntade på hovis, verkade honom och vad händer?

Han galopperade, bockade, fes, travade, gjorde krumelurer halva dagen i hagen!! :) helt oöm!!!

Detta har hänt på så kort tid att jag kan knappt fatta att det händer, jag är på inget sätt "frälst" eller talibanisk men så in i helvetes :o glad att jag vågade försöka.

Det som slår mig först är hur fort hoven ändrar sig, det är riktigt kul att kolla hovarna och tydligt kunna se hur det ändrar sig!

Det enda jag retar mig på nu är att jag inte provade tidigare. :p

Har provat jag med men det fungerade tyvärr inte på de hästar vi har nu.
När jag däremot efter ett år satte tillbaka skorna fick jag en ny glad häst.
Gärna barfota men inte till varje pris.
PL

HannaZ skrev:
-Sämre stötdämpning
-vibrationer som fortplantar sig rakt in i vävnaderna via sömmarna
-en hov som inte kan utvidgas ordentligt
-en stråle som inte har markkontakt, vilket ger dåligt understöd till de inre vävnaderna i hoven
-sämre hornkvalitet
-sämre blodgenomströmning
-ökad belastning på hovväggen

etc.
Jag brukar inte sätta sömmen i mjukvävnaden utan i hornet!
Ja det är visát att hoven utvidgar sig sämre med sko, men även en korrekt skodd hov utvidgar sig.
Det är inte visat att sämre utvidgning eller dålig markkontakt av strålen ger sämre blodförsörjning man vet överhuvudtaget inte hur blodgenomströmningen i hoven fungerar, det finns olika modeller o teorier här. Troligen är det knappast risk för syrebrist i vävnaden ev kan den ökade blodgenomströmningen under rörelse ha betydelse för stötdämpningen.
Det är visat att vibrationerna i hoven ökar men hur mycket varierar mellan olika undersökningar, åtminstone en undersökning visar att när man mäter uppe vid kotan är det ingen skillnad.
Strassersidorna refererar till två undersökningar som skulle visa på häftiga skillnader men ingen av dessa går att hitta så de är troligen inte publicerade.
PL

Vad roligt att det går bra!

Efter förutsättningarna (både hästens och ägarens) är det jag försöker säga.

Jag tycker att fördelarna är stora och att om det går utan allt för mycket modifikationer så är det helt klart det bästa.

Ett stort plus är att ägaren får upp ögonen för att hovar faktiskt är nåt som dom kan hålla koll på själv, åtminstone så att dom lär sig hur dom bör se ut. Alltför många idag har ingen aning utan överlämnar allt ansvar till hovslagaren och vi vet alla hur många hästar ser ut om hovarna....
Dom duktiga, engagerade hovslagarna växer inte på träd tyvärr.

Med boots och lita anpassad ridning så kan man klara sig länge även om man har en häst som ömmar på grusväg. Många av oss skulle kunna göra dom här modifikationerna. (Dom som inte kan av en eller annan anledning kan inte)

Sen om man använder sig av en duktig hovslagare eller en duktig barfotaverkare är fulllständigt oväsentligt.

Och funkar det inte så kanske man kan prova syntetskor fram och se om det funkar och är tillräckligt.
Alla steg är bättre än inget.

Verkar inte vara min dag med tangenterna idag.
Ja ja måste sticka ändå.

Hejsvejs!

HannaZHar faktiskt inte sett någon av dom barfotahästar jag varit i kontakt med som varit halta på gräs. Verkar som om det är hög tid att se över vad det är vi avlar på :smirk: . [/QUOTE skrev:
Jag har sett en som faktiskt ömmade på gräs under en torrperiod!
Här har du faktiskt träffat huvudet på spiken, vi har idag ett hästmaterial som under de senaste dryga tusen åren inte alls avlats för att gå barfota, med vissa undantag ffa på ponnysidan. Om vi huvudsakligen skall kunna ha barfotahästa o kunna använda dem utan större begränsningar måste vi ta bort alla hästar ur aveln som inte klarar att gå barfota.
Tyvärr har det även avlats på hästar som har så dålig hovkvalite att de inte ens klarar att gå skodda.
Även med ett sånt hästmaterial skulle vi förstås få begränsningar i användbarheten, det var ju därför man började sko en gång i tiden, för att lösa ett flera tusen år gammalt användbarhetsproblem.
PL

peter_lundin skrev:
Gärna barfota men inte till varje pris.
PL

Detta ser jag som en självklarhet!

Idag dagen efter verkningen på halvblodet var han lite stel ut i hagen, om det berodde på verkningen eller hans cirkusuppvisning efter 4 månaders bete och vila får jag se om ett par dagar... ;)

Det jag noterar på allihop som en märkbar förändring är bogrörelsen, det är en stor skillnad och en mkt "öppnare" bog som släpper fram benen. Intressant!

Lånar nicket.
Jag har haft barfotahästar jämt. Den äldsta är 19 och har gått oskodd i hela sitt liv. De andra tre som är uppfödda hos mig 1,5, 12, och 13 år likaså. Vid några få tillfällen har de haft skor. De här hästarna rids inte nämnvärt mycket utan går i en fin kuperad skogsterräng med berg, planmark osv. De har en fin balans, alltid bra musklade, är observanta, kan hantera is. Hästarna verkas på sin höjd två ggr per år. Alltså en drömtillvaro för hästar med korrekt benställning och bra hovkvalitét.
För några år sedan var en av hästarna på galoppträning/tävling. Det jag inte då visste var att hästen tränades barfota på grusväg. När hon efter några år kom hem så var ta mig tusan hela hästen skev i kroppen. Hon gick på ballarna, hasarna slog emot osv.osv. Det har tagit tre-fyra år att rätta upp hästen både fysiskt och mentalt. Idag ser hon ut som när jag lämnade ifrån mig henne men många år togs ifrån henne.
Så gärna barfota i hovvänlig miljö och till lunkridning men när det ställs högre krav bör man nog tänka till.

Jag hänger inte med riktigt. Var det verkningen i sig som tog bort ömheten? Vad fick du för tips om hur du skulle verka?

Jag har gärna mina barfota så länge det går så alla tips är välkomna.

peter_lundin skrev:
Man skall inte vara för rädd att använda finadyne längre än 5 dagar det finns inget som säger att det är skadligt men man har heller inte någon dokumentation på långtidsbehandlig. När det gäller butta så är knappast dokumentationen bättre men erfarenheten är större.
PL

Ah, tackar =) Jag har ingen större erf av finadyne, jag föredrar butta. Det däremot vet jag ju att man kan (dvs att det görs) ge i längre perioder.

Mia_R skrev:
Jodå, att folk älskar sina djur till döds och i all välmening vet jag förekommer, men att utsätta en häst för sånna här plågor i ett år är för mig totalt ofattbart! När mina djur har ont lider jag, det värker i mig så jag kan gå sönder. Jag skulle aldrig klara av att se dem plågas på det här viset utan låta dem somna in istället, både för deras och min egen skull. :crazy:

Istället för att dra åt mig öronen kanske jag skulle dra i öronen, andras? :D

Jag kan inte motivera det för ett par veckor ens. Ex jag berättade om (fångponny som stod med buktande sulor pga hovbensförsänkning: Dock kan ju som försvar sägas att hästen var PG-skodd och detta inte syntes utan att dra av skorna, men det räckte med att se på resten av hästen för att inse att det var dags nu) var min ponny, som stod hos pappa =/

Fick ett väldigt atypiskt fånganfall som kom smyyygande och som inte ens veterinären kunde diagnosticera innan det var försent. Men sen var pappa för 'blödig'

I maj så började hästen stå mycket på en fläck i hagen. Ingen värme och ömhet. Fick en unghästkompis för att se om det blev lite mer fart (ponnyn gick ensam). Men efter några dagar hade unghästkompisen antagit samma softa livsstil (dvs ät - siesta - ät lite till - siesta). Så okej, ha sommarlov då. Sen ville ponnyn självmant inte gå ur boxen på morgonen. Normalt öppnades bara dörren och han travade ut. Men nu fick man leda honom (då gick han fint dock) Inte öm, inte halt, inte varm, ingen ökad puls. Vet var ut men hittade inget och tyckte 'han är gammal, låt honom hållas'

I början av juni så fick man övertala honom att gå ut ur boxen, men när han gjorde det så gick han ohalt osv. Men man fick övertala honom att gå ut. Vet ut igen, hittar fortfarande ingenting.

En vecka senare vägrar ponnyn gå ut ur boxen och när man väl lyckats tvinga honom är han liite öm (inte varm, ingen puls etc). Vet ut, ställer diagnosen fång, hästen ställs på box, sätts på medicinering. Skos dessutom med PG.

Jag bodde i Södertälje då men visste ju via telefonrapporter att ponnyn tillslut diagnosticerats med fång.

Till midsommar var jag hem, och jag blev ARG. I boxen står ponnyn, och har så ont att han vägrar röra sig frivilligt, och tack vare att han stått så pinstill och så vidare så är hela bakdelen så spänd att det var som att klappa på en bräda. Ponnyn är dock vid gott mod, kelig, social och faktiskt 'pigg' på ögonen.

Jag får tag i pappa och frågar vad i HELVETE han hålle rpå med, och pappa tycker att 'Ja men får man honom bara att röra sig lite så rör han sig faktiskt bättre nu än för några dagar sen, s medicinen hjälper nog, snart kanske den hjälper helt.

Jag vill se hur det ser ut när han rör sig, så jag lyckas med extrem övertalning få honom att röra sig. Inledningsvis vägrar han helt att röra sig, men när jag (med tårarna rinnande) envisas så okej, han BLEV något bättre efter några steg rörelse om man räknar det som förbättring att gå från att vägrar röra sig övht till att med stor möda och mycket besvär stappla fram.

Jag talade om för pappa att nu jäklar fick han fan i mig (inkl alla svordomar) ringa veterinären och be henne ta bort hästen, vilket pappa också gjorde nästa dag. (Det var när hästen var död jag drog av PG:t och såg den buktande sulan där hovbenet var påväg att perforera sulan)

Och pappa är OTROLIGT mån om alla sina djur, och otroligt fäst vid dem. Och ibland lite FÖR fäst vid dem, så att det blir fel fast han vill rätt. Ponnyn är enda fallet som gått så långt att det blivit tal om djurets välmående, men det var den sista hästen på gården, pappa vill gärna ha hästar där (han är jätteglad när jag släpper mina på bete där och går och skämmer bort dem hela tiden *s*) och han hade haft ponnyn sedan den kom som vanvårdad tvååring. Så han ville ju göra allt för att den skulle bli bra (det var en otroligt frisk ponny annars och med excellenta tänder för sin ålder, så han hade nog kunnat ha många år kvar), och litade då för blint på veterinärens ord om att ge medicineringen tio dagar, tittade på att ponnyn fortfarande var kelen, social och (konstigt nog) glad och pigg på ögonen och inte verkade misstycka med att stå där han stod, eller ens stappla små bitar och röra sig (när jag fick honom att röra sig var det öronen framåt, vaken blick och huvudet upp..). Men missade (dels för han inte VILLE se och dels för han inte hade kunskap nog att inse vidden, och vad fång gör inuti hoven etc) att det tyvärr var utom räddning för ponnyn.

Så han följde veterinärens ord till punkt och pricka (box, fjolårshö, inget kraftfoder, vatten, medicin, filmjölk samt PG). Men borde ha stängt av 'jag älskar den här hästen och vill den ska bli bra'-filtret och sett att det var försent. (Och när jag skakat om honom och tyckt 'men TITTA på honom, det här går inte pappa' direkt öppnade ögonen och insåg och omedelbart tog bort hästen. Men det krävde sliksom att någon skakade om honom. Det hade räckt med veterinären, men tyvärr så var ju hon inte där, och hon sa bara att 'det kan ta ett tag innan medicinen hjälper, men det är viktigt du ger den 10 dagar ändå')

Så, jag har förståelse för varför det kan bli fel. Men som sagt, några veckor - ja. Ett ÅR - nej!

HannaZ skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många av dem som tagit av skorna som har hästar som varit halta i flera månader.

Att ömma på vassa stenar tex är nåt helt annat.

Jag har haft en som var halt i flera månader. Hon var de facto halt tills hon fick skor igen.

(Sök bakåt i den här tråden så finns det en förklaring om vilka försök jag gjorde med henne)

C_L skrev:
Det jag noterar på allihop som en märkbar förändring är bogrörelsen, det är en stor skillnad och en mkt "öppnare" bog som släpper fram benen. Intressant!

Det där är intressant! jag brukar ibland på skämt säga att jag direkt efter skorna är av kan se vilka som kommer klara av det. Helt sant är det ju inte, men generellt så.

Valacken är lite öm (såklart) på stort grus ( a la stenar) första tiden men inte annars. Han har en omställningsperiod som är i princip den tid det tar att dra av skorna.

Vi plockade av skorna på en 31 år gammal ponny en gång, som varit skott året om iaf sedan han var 12 (och såvitt jag vet innan det med). Han var ohalt från dag ett. Inga problem ens på grus.

Men de som inte kommer klara av det brukar man kunna se på en gång hur de blir otroligt låsta fram (och ömmar rejält) och snarare låser bogen än 'öppnar upp' den.

Och när isen kommer (dvs det blir halt) ser man direkt hur steget förämrad när de inte får grepp och de blir korta, stumma och låsta, både bak och fram. När de då får grepp (skor, men det skulle räcka med GREPP av något slag) så kommer steget från dag till annan tillbaka och de blir luftiga och framåtgripande igen.

Jag skulle inte kallat min halt bara otroligt ömfotad bägge fram, men hade jag lagt en hovbedövning fram hade man garanterat sett en hälta.
Dvs för att få en tydlig hälta måste smärtan oftast vara osymmetrisk.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka