Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

peter_lundin skrev:
Jag skulle inte kallat min halt bara otroligt ömfotad bägge fram, men hade jag lagt en hovbedövning fram hade man garanterat sett en hälta.
Dvs för att få en tydlig hälta måste smärtan oftast vara osymmetrisk.
PL

Min stappeldam bedövades på klinik och fasiken vad halt hon blev på det obedövade benet då =/ Men köper resonemanget, eftersom det var dubbelsidigt fram så såg hon ju eg inte halt ut utan extremt ömfotad och stapplig, men när man tog bort det onda i ena fram så syntes du ju tydligare hälta på det obedövade.

Innan bedövning så skrittade och travade hon stappligt och ömt på gången, efter bedövning så var hon enligt vet ungefär 3 grader initalhalt på det andra frambenet.

Att hon kollades var för jag ville sätta ins märtstillande för att fortsätta barfotabesöket men vet på fältet intetyckte att han ville det för reaktionerna tyckte han var för starka för att bero bara på barfotagången, så innan smärtis sattes in ville man att det utretts så det inte var något annat (typ strålbenshälta eller så). Dvs så vi inte hinkade i henne smärtis och bara dolde symptom på något som hon faktiskt BEHÖVDE skor för.

När hon kollades för sin fång på klinik drog de skorna på plats, och då travade hon näranog obehindrat på gången (asfaltsgång) trots viss hovbensrotation. Det som syntes var dubbelisättning och viss ömhet samt förkortat steg BF. Det fick mig att haja til, om hon med fång var (i jmf) såpass 'lite' bekymrad och mitt i mitt barfotabesök var så påverkad, så fasiken vad ont det stackars livet måste haft då när vi var in mitt i barfotaförsöket =(

Här har du faktiskt träffat huvudet på spiken, vi har idag ett hästmaterial som under de senaste dryga tusen åren inte alls avlats för att gå barfota, med vissa undantag ffa på ponnysidan. Om vi huvudsakligen skall kunna ha barfotahästa o kunna använda dem utan större begränsningar måste vi ta bort alla hästar ur aveln som inte klarar att gå barfota.
Tyvärr har det även avlats på hästar som har så dålig hovkvalite att de inte ens klarar att gå skodda.

Tyvärr är det inte bara hovkvaliten som dagens "tamhäst" nedärver utan oxå den exteriör som vi människor envisas med att avla på sedan tusen år tillbaka sedan den vilda hästen blev en "hobbyhäst" för människan. Som jag ser det finns det ingen annan lösning utifrån att skapa nya individer som rent naturligt är den starkaste,besitter bästa exteriör samt bästa hovkvalite inget annat val än att helt enkelt släppa alla dagens tamhästar fria i naturen så kommer vi om ca 2000 år ha återskapat deras naturliga förutsättningar.

Detta förutsätter dock att vi inte inverkar på deras naturliga egenskaper så som att rida på dom ex. då dom inte är naturligt skapta för det.

P.S. Har man ngn gång sett en äkta flock med vilda islänningar och deras naturliga miljö,starka hovar o exteriör så kan man inte annat än bli förskräckt över hur både deras exteriör,hovar,totalhavererar inom 6 månaders vistelse i Sverige och den hantering dom här utsätts för utifrån för dom för snabb omställning avseende vårat foder som saknar deras naturliga intag av mineraler, typ Kalcium,magnesium,kisel,bor, mm utifrån deras lavarika miljö.

Att sedan den största delen av imp. islänningar är fria från spatt vid exp. men inom ett år innehar aktiv spatt kan inte vara nedärft utan endast bero på den hantering,ridning den utsätts för.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

p-ö skrev:
Tyvärr är det inte bara hovkvaliten som dagens "tamhäst" nedärver utan oxå den exteriör som vi människor envisas med att avla på sedan tusen år tillbaka sedan den vilda hästen blev en "hobbyhäst" för människan. Som jag ser det finns det ingen annan lösning utifrån att skapa nya individer som rent naturligt är den starkaste,besitter bästa exteriör samt bästa hovkvalite inget annat val än att helt enkelt släppa alla dagens tamhästar fria i naturen så kommer vi om ca 2000 år ha återskapat deras naturliga förutsättningar.
Detta förutsätter dock att vi inte inverkar på deras naturliga egenskaper så som att rida på dom ex. då dom inte är naturligt skapta för det.
Ja om ens syfte att ha häst är att titta på hästarna så kanske det fungerar, men om man tänker rida på hästarna så fungerar det bäst med hästar framavlade för ridning.
P.S. Har man ngn gång sett en äkta flock med vilda islänningar och deras naturliga miljö
Det finns inga vilda islänningar så det har nog ingen sett, det är vanligen bara unghästarna som inte har ett visst mått av tämjning.
,starka hovar o exteriör så kan man inte annat än bli förskräckt över hur både deras exteriör,hovar,totalhavererar inom 6 månaders vistelse i Sverige och den hantering dom här utsätts för utifrån för dom för snabb omställning avseende vårat foder som saknar deras naturliga intag av mineraler, typ Kalcium,magnesium,kisel,bor, mm utifrån deras lavarika miljö.
Visst har jag sett importerade islänningar som farit illa, men de flesta klarar sig utan totalhaveri och många mycket bra, inte är importerade isläningar kända för dålig hovkvalitet:confused:
Att sedan den största delen av imp. islänningar är fria från spatt vid exp. men inom ett år innehar aktiv spatt kan inte vara nedärft utan endast bero på den hantering,ridning den utsätts för.
Vid en undersökning på island så visade det sig att ca hälften av de undersökta hästarna hade förändingar i hasleden. Jag antar att det är de hästarna som klantiga svenska turister rider :angel:

Att hästarna som importeras, åtminstone på röntgen, är fria från spatt vid importen är knappast något konstigt, spattrötgen tillhör den vanliga proceduren i samband med import. Däremot så har inte så att större delen av islandsimporterna drabbas av spatt under första året här, hur många som gör det har jag ingen koll på, men jag kan garantera dig att importen hade minskats mycket drastiskt i synnerhet om de dessutom varit vrak inom 6 månader.

Var har du hittat dessa uppgifter :confused:

Ärligt talat så fattar jag inte hur korkade människosläktet är...kan ingen tänka samt ta reda på fakta utan att bara hugga på allt som serveras ?? *detta är INTE riktat mot dig Lobelia*..orkade inte bläddra helt enkelt. Människosläktet slukar tydligen allt med hull och hår och sedan gnäller dom när saker och ting inte fungerar som det ska......Använd hjärnan lite mer är mitt svar......TA REDA PÅ SAKER......Det finns ju en uppsjö av människor som forskar...varför inte kontakta dessa ?

Bara att gratulera dig att det funkade för dina hästar.

Min var det tvärtom med. Har en hovis med "open mind" och är väl insatt i vildhästverkning. Han fick mycket bra vägledning dessutom av mina kontakter i USA. Funkade perfekt på varmblodskorsningen men halvblodet blev tvärhalt efter några veckor. Efter 3 riktiga fångsymtom med finadynbehandling m.m. utan att hon blev bättre (kunde inte gå i lera, gräs eller annat...) slog vi på skor igen (flapp). Röntgade och fann att hovbenet låg så parallellt mot underlaget man kan önska (vilket inte ska vara möjligt på en häst som varit skodd hela livet av vad jag hört) men inga fångförändringar kunde upptäckas. Däremot har hon extremt tunna sulor. I övrigt är hoven väldigt stark utan sprickor eller bitar som faller ur. Hon har bra hornproduktion...men barfota?...Näpp, det utsätter jag henne inte för nåt mer. Dom andra är barfota dock (Varmblodskorsning och en Welsh Cob) och jag rider western för tävling. :cool:

Skulle inte utsätta hästarna om det inte funkar, då blir det skor igen, utan tvekan!

Ja om ens syfte att ha häst är att titta på hästarna så kanske det fungerar, men om man tänker rida på hästarna så fungerar det bäst med hästar framavlade för ridning.

Utifrån vad denna tråd ursprungligen handlar om så har du rätt,det blir utifrån dagens avel väldigt mkt tittande på på den.Trots att majoriteten av dagens hobbyhästar sedan födseln aldrig haft skor på sig så måste tyvärr en alldeles för stor majoritet skos vid inridning,kommande mer krävande arbete utifrån två orsaker.
1. Deras exteriör är av sådan art att dom helt enkelt får led,muskel,sen,ligament,hovproblem om dom inte "balanseras upp" utifrån det onaturliga som dom utsätts för när dom börjar arbetas för hand främst på böjda spår samt den vikt,balans,obalans, som ryttaren skapar.

2. Deras hovar utsätts för större slitning avseende bärranden än den hinner producera utifrån dels underlag,intencitet avseende rid,arbetspass,belastning,nötning.

Det finns inga vilda islänningar så det har nog ingen sett, det är vanligen bara unghästarna som inte har ett visst mått av tämjning.

Såvida hästen inte är tämjd av människan så klassas den mer som vild då den fortfarande besitter en högre grad av sitt naturliga flockbeteende, vildhästbeteende.Då islänningen heller inte räknas som färdigvuxen förän vid fem års ålder så har heller inte majoriteten av dessa individer (på Island) hanterats av människan förän den anses mogen för inridning. Det jag tänke mera på avseende det du citerade va deras naturliga

Citat: Lobelia
Visst har jag sett importerade islänningar som farit illa, men de flesta klarar sig utan totalhaveri och många mycket bra, inte är importerade isläningar kända för dålig hovkvalitet Slut citat: Lobelia

Det är allmänt känt att det utifrån deras mineralrika miljö har stora svårigheter att ställa om sig till våran mera mineralfattiga.

Citat: Lobelia
Vid en undersökning på island så visade det sig att ca hälften av de undersökta hästarna hade förändingar i hasleden. Jag antar att det är de hästarna som klantiga svenska turister rider

Att hästarna som importeras, åtminstone på röntgen, är fria från spatt vid importen är knappast något konstigt, spattrötgen tillhör den vanliga proceduren i samband med import. Däremot så har inte så att större delen av islandsimporterna drabbas av spatt under första året här, hur många som gör det har jag ingen koll på, men jag kan garantera dig att importen hade minskats mycket drastiskt i synnerhet om de dessutom varit vrak inom 6 månader.

Var har du hittat dessa uppgifter Slut citat: Lobelia

Det konstiga är inte att dom vid export är friröntgade avseende spatt,det som är oroveckande är att dom är så tidigt utsatta för just spatt. Spatt kan och finns inom alla hästraser, Islänningen däremot står för en onaturligt hög frekvent avseende just denna ledskada. Jag tycker i alla fall att om var fjärde islänning innehar spatt problem så är det alldeles för mkt. Dom är enligt dagens forskning KLART överrepresenterade.

Var jag har "hittat" dessa uppgifter? Ja du prova själv o sök om du vill införskaffa dig mera fakta. Ett par tips är Sök: SLU, Spatt, Forskning anseende Spatt,Islandshästen, t.e.x.

Kunskap är aldrig jobbigt att bära. :smirk:

Det är allmänt känt att det utifrån deras mineralrika miljö har stora svårigheter att ställa om sig till våran mera mineralfattiga
Mineralrik hur då.
Island består av basalt o nyare vulkaniska bergarter, knappast mineralrika.
Att hästar är frilevande är inte detsamma som att de är vildhästar.
PL

Hästarna som går fria på island är inte vilda, många av dem är tämjda dock hanterar man av tradition unghästarna minimal, men helt vilda är de inte. Alla är däremot flockuppfostrade och har lärt sig fungera i flock och har flockinstinkten kvar. I stor sett alla friska hästar oavsett ras har kvar flockinstinkten, det har inget att göra med om de är vilda eller inte utan snarare ett arv som är så grundläggande att det nog är svårt att avla bort.

Vad har den eventuellt mineralrika marken på island att göra med om majoriteten av hästarna är vrak inom ett år eller inte. I sverige får de vanligen minneraltillskott vilket sällan sker på island vad jag vet. Ingen skulle bry sig om att importera islandshästar om de som du menar att flertalet inte klara omställningen utan att större delen blir verk inom ett år. Visst finns det problem med importer meninte i närheten av dinna gissningar.

Jag tror jag läste om undersökningen jag reffererar till i Islandshästen och dessutom har jag läst om en annan i "Islandshästar - Skötsel, hälsa, gångarter" av Åse Ericson, Rebecka Frey, Lena Lennartsson. som visar att 33 procent (eller något i den stilen) av en grupp slaktade föl hade förändringar i hasleden. Det finns en undersökning som stöder teorin att vissa hingstar är överrepresenterade när det gäller spattavkommor (källa tidningen Islandhästen) och ytterliggaren en undersökning som jag tror pressenterats i islandshästen som kommit fram till att det inte spelar någon roll hur man ridit hästen när det gäller spatt.

Var har du fått dina uppgifter om att

1. Islandhästenlever som vildhäst på island.
2. "...hur både deras exteriör,hovar,totalhavererar inom 6 månaders vistelse i Sverige"
3. "...den största delen av imp. islänningar är fria från spatt vid exp. men inom ett år innehar aktiv spatt kan inte vara nedärft utan endast bero på den hantering,ridning den utsätts för."

Allt detta är nyheter för mig och jag har trots att jag träffat på många nyimporter inte sett något som stödjer dina påstående tvärrt om.

Du har däremot rätt i att spatt är ett problem för islandhästpopulationen men det har de oavsett var hästarna är födda och oavsett vad de aanvänds till. Taskikga hovar är mig veterligen inte särskill vanligt förekommande, utan islandhästar har enligt min erfarenhet normalt okej hovkvalite möjligen något över snittet om man jämför med andra hästraser.

Senast ändrad:

Var jag har "hittat" dessa uppgifter? Ja du prova själv o sök om du vill införskaffa dig mera fakta. Ett par tips är Sök: SLU, Spatt, Forskning anseende Spatt,Islandshästen, t.e.x.

Den forskning du får upp där har inte enbart ett underlag av importer, forskningen som bedrivs på SLU omfattar hästar som följdes under en 10 års period. Bland dessa hästar fanns såväl svenskfödda som importer, och man har ännu inte gjort en fullvärdig studie på enbart importer. Här finns bara antaganden på såväl spatt som eksem.

Ja bland dessa undersökningar hittar man knappast några fakta om hovkvalitet 6 månader efter importen, hur minneralhalten i isländskt gräs/foder skiljer sig från det svenska eller att större delan av importerna skaffat sig spatt på ett år. Om detta säger undersökningarna ingenting alls. Det är troligen samma undersökningar som jag läst om i Islandshästen.

Lite snabbt nu så att jag inte glömmer bort att svara;
ang din plattfotade häst
Går hon bra i hagen och du bara rider ibland så är det bra om hon kan fortsätta gå barfota i hagen. Är du orolig för hovarna kan du ta ut någon som är duktig så kan dom se om hon sliter snett, men det är faktiskt målet att de själva skall slita hovarna! Alltså är det bara att gratulera om hon sliter helt jämt och helt själv!
Med tiden kan hon nog skåla upp sulan om hon tycker att det behövs och hon får fortsätta gå barfota, så kan hon ridas med boots de få gånger hon rids tills hon inte behöver dem längre ;)

Med mycket rörelse går rehabiliteringen snabbare, men den kan gå framåt även om hästen mest går i hagen.

iva skrev:
Vårt fångverkning har nu till och med blivit godkänd av djurskyddsmyndigheten. Välkomna med era frågor. :idea:

Hej alla.

Vet faktiskt inte hur jag skall utrycka mej men...

Vore det inte bättre att moderator till denna tråd kollar upp om mitt citat av ivas inlägg är sant eller falskt? istället för med näbbar och klor diskutera om islänningens hovkvalite, markens beskaffenhet på island osv.

Personligen tycker jag det är av större värde att få veta om iva ljuger rakt ut, än att läsa ert pesonliga gnabb.

Gör en insats nu va, och kolla upp detta på djurskyddsmyndigheten omgående och medela sen svaret på denna tråd tack.

Mvh stuv

Jag har skrivit det redan i början av tråden. Djurskyddsmyndigheten har inget mandat att "godkänna" en verkningsmetod. Om det sen innebär att Iva ljuger rent ut, bara upprepar vad ngn annan sagt eller inte fattar vill jag låta vara osagt.
Ring själv Djurskyddsmyndigheten istället för att mena att ngn annan skall göra det.
Att en tråd far iväg i lite olika riktningar behöver väl inte vara helt ointressant.
PL

peter_lundin skrev:
Ring själv Djurskyddsmyndigheten istället för att mena att ngn annan skall göra det.

PL

Sorry om jag uttrykte mig lite klumpigt, sakfrågan i mitt inlägg va inte om iva ljuger eller ej, sakfrågan skulle va om det är så fallet som iva skriver.

Dessutom trodde jag att frågan skulle ha ett allmänt intresse.

Vad Peter lundin skriver kan i en betraktares ögon tolkas hur som helst, precis som iva´s inlägg, eller vet alla utom jag vem peter lundin är?

Men om däremot en moderator för detta eminenta forum skulle lägga ett inlägg som lyder :Jag har varit i kontakt med ....... på ..........och kan härmed dementera inlägg nr ??? av ??? eftersom detta ej överensstämmer med de uppgifter jag fått på ........

Då tror jag att de flesta skulle sluta att undra hur det egentligen är.

Tacksam för svar på denna tråd i denna fråga från en moderator ;)

Mvh stuv

Bra sagt stuv!!!Det vill jag oxå ha svar på!!

Jag blir lite fundersam på detta forum ibland för vissa personer verkar vara mer värda än andra??(hemska tanke)
Nåt som gör mig väldigt fundersam är att en del inlägg bara försvinner??
Flera intressanta trådar har bara försvunnit??Varför??Hur??
:confused: :confused: :confused:

Då föreslår jag att ni kontaktar djurskyddsmyndigheten och ställer frågan direkt till dom, enklaste och säkraste sättet att få svar på sina undringar direkt från källan sas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka