Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sicket problem! det är unghästen som hade sneda ben också va?
Är boots inte ett alternativ pga hagarna? är det för lerigt eller? *tänka tänka*
Jag skulle försöka med kombination boots och promenader. Alternativt enbart promenader fast på "skonsamt" underlag. Beroende på vart ni har det halt nu.
Rörelse stimulerar hovtillväxten, och kan du få tillväxten att öka utan att slita nämnvärt på hovarna kommer du att kunna korrigera snedheten. Eventuellt kan man tunna ut hovväggen lite extra på den sida som är längre så att den slits mer lika som den andra.
Men det är svårt att avgöra hur mycket man kan "mixtra" såhär över internet
Annika_L skrev:Jag har ju följt dig lite grand med unghästen. Unghästar överlag växer ju hitan och ditan. Det påverkar ju hoven en hel del. Själv bryr jag mig inte så mycket när unghästarna sliter lite fel, för det gör dom i och med att kroppen breddas både "hit och dit". Det är ju faktiskt lite "hitan och ditan" med ungdjuren. Visst har jag koll men jag avvaktar ganska länge innan ev. korringering. Många är ju snabba att rätta till vid c:a 8 veckor efter födsel om fölis vinklar hoven lite "hit och dit" vilket jag tycker är fel, såvida inte det handlar om parelellförskjutningar, x-benthet eller andra allvarliga skelettfel.
Det blev mycket hit och dit men ungdjur växer faktiskt så och behöver några år på att räta upp sig och då följer hoven med, men det vet säkert.
emindy skrev:Jag tror nog att du kan vänta och se lite grann. De har ju som sagt mekanismer, bland annat är det nerver som känner av om hovarna slits för hårt. Rör sig fölis mycket i hagen kommer den nog att hinna ikapp med hovarna, men som du säger; ser du att han av någon anledning inte rör sig lika mycket så tycker jag att du genast bör aktivera genom promenader eller genom att sprida ut maten i hagen etc. För den största faran är om han slutar röra på sig.
Men det finns ALLTID alternativ till skor![]()
Lillsillen skrev:en allmän fundering till...
slutsaten JAG drar av denna diskussion, är att hästar som INTE används har svårare att gå barfota jämfört med barfotahästar i träning...
eftersom de inte används, så rör de sig inte tillräckligt mycket för att tillväxten ska vara tillfredsställande och därmed skapas problem med snednötning och plattfot....
Så, sko hästen om den bara strosar i hagen och slit av skorna om du tränar!!
Är det så?