Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Alexandra_W skrev:
Skavkänslig herre här med (vilket t ex gör att han inte kan ha botts (vanliga alltså) i hagen en hel dag för han får skav). Varf anser du Boabootsen vara bättre?

För att de inte trycker lika mycket på ballarna.

Tyvärr har jag inte provat dem själv bara klämt på dem.

Tror att de skulle kunna fungera bra, framförallt om man använder strumpor. (jag har Marquisestrumpor men man borde kunna klippa av foten på vanliga strumpor och använda istället.

Finns Gaiters (neoprenskydd) som man sticker ner i bootsen och som fästs rund karleden för att slippa grus och skav.

Det beror lite på hur stora och höga hovar hästen har också. Var kontaktytorna bildas.

Nej magproblemen med NSAID beror inte i huvudsak på lokalirritation utan fås även vid injektion. En "ren" COX 2 hämmare som metacam kanske är bättre men det finns en hel del frågetecken runt detta.
PL

Om jag skulle använda boots idag hade jag testat att dra en strumpa el dyl utanpå hela skon (inte under sulan naturligtvis) och sen en bit upp på benet, kanske färsta inder benskydden, för att hålla allt skräp ute.

Sulan hade spruckit framme i tån och ut vällde vit köttig vävnad. Sedan släppte sulan på höger framhov. Hon hade svåra smärtor och hög puls, stod i fångställning när hon inte låg.
:eek: :eek: :eek: Kände jag till en häst med liknande problem skulle den ägaren få de så hett om öronen att h*n aldrig skulle behöva mössa mer! :devil: :devil: HUR kan man medvetet utsätta en häst för så grym behandling. :cry:

Ja, det här säger ju allt. Är det så här folk resonerar kommer jag aldrig i livet att släppa en barfotataliban i närheten av mina hästar. De skulle inte ens få sätta sin fot på min mark! :mad:

HannaZ skrev:
med injektioner så undviker man ju det problemet.

Det kräver en medicin med intramuskulär injektion, annars måste vet åka dagligen. Och som sagt, jag är tveksam till Finadyne i det fallet som beskrivs, att det skulle vara tillräckligt..

(Jag har sett fånghäst med utbuktande sula pga av hovbenssänkning, som stod på hysteriska mängder Finadyne och ändå hade så satans ont att han inte kunde gå ett enda steg. Så jag tror inte Finadyne/Butta räcker i sammanhanget och jag vet inte OM det finns annan medicin som är tillämplig under omständigheterna)

Sen har du andra problem, t ex att du inte ska/kan spruta häst med Finadyne hur länge som helst.

Ur FASS.vet ang Finadyne i injektionsform:
Häst: Parenteralt: 1,1 mg per kg kroppsvikt = 1 ml per 45 kg kroppsvikt intramuskulärt eller intravenöst en gång per dygn. Behandlingen kan upprepas upp till 5 dygn.

mycket nyanserat :smirk:

Det kanske inte är barfotafolk i allmänhet som skulle utsätta sin häst för det här. Tänk lite innan du sätter fingrarna på tangentbordet.

Hur smärtlindrar man en fånghäst på traditionellt sätt?

:eek: :eek: :eek: Kände jag till en häst med liknande problem skulle den ägaren få de så hett om öronen att h*n aldrig skulle behöva mössa mer! :devil: :devil: HUR kan man medvetet utsätta en häst för så grym behandling. :cry:

Okunskap eller missriktad välvilja oftast. De förstår inte hur hästen lider, alt tror att 'snart kommer medicinen hjälpa'. ETT ÅR är oförsvarbart, men jag kan fullt ut förstå att det kan hända kortare perioder. Jag har sett det själv på nära håll.. Och då av person som var MYCKET mån om sina djur, men tyvärr kanske älskade dem lite FÖR mycket och hade lite FÖR svårt att släppa taget. Och som följde vets ord till punkt och pricka, men inte förmådde se att 'nej, det här går inte, det är dags att låta hästen somna' utan som när jag påpekade att 'För i helvete!* tyckte 'ja, men han har X dagar kvar av medicinen, den kanske hjälper snart?'

Det beh alltså inte vara av illvilja eller för man inte bryr sig, utan ett överslag åt andra hållet ihop med okunskap.

Ja, det här säger ju allt. Är det så här folk resonerar kommer jag aldrig i livet att släppa en barfotataliban i närheten av mina hästar. De skulle inte ens få sätta sin fot på min mark! :mad:

Det är såvitt jag vet BARA Strasser som förespråkar sådana idiotier, inte resten av barfotarörelsen. Men hör du Strasser nämnas - dra åt dig öronen ;)

HannaZ skrev:
Hur smärtlindrar man en fånghäst på traditionellt sätt?

Lite beroende på vem du frågar. Men av med skorna, in med hästen på box. Allra helst ska den stå på djup SAND (så den kan sticka ner tårna i underlaget och avlasta) annars spånbädd. Samt antiinflammatoriskt och smärtstillande, i generella fall butta alt finadyne.
Kylning av hovarna eller ej är lite olika bud om.

När den akuta fasen är över skos hästen med lämpligt sjukbeslag (efter rtg), det kan vara PG, kort tvärtå med sidokappor, med eller utan sula. Finns lite olika varianter, och en del olika bud. Samt en del experiment, t ex tvärtå och bakvänd järnåtta (öppna delen i tån). Under ev sula finns det också olika bud på vad man ska ha.
Fångponnyn fick PG fram och barfota bak, stoet fick först TVÄRtå med sidokappor, och senare (på klinik) tvärtå, vanlig järnsko, hel sula med 'cushion support' under, någon joxig tvåkomponentsmassa om var rätt cool, den blev som halvmjuk gummi med rejält stuns i. Man kan också ibland gipsa hoven, sko med kil etc, beror som sagt på tro och tycke och det individuella fallet och var du har hovbenet (dvs har du försänkt och roterat hovben, vilken grad etc)

Sen finns det olika bud om hur man gör sen, men enligt en av Sveriges ledande forskare på fång skall hästen förbli på boxvila tills den är smärtfri eller näranog smärtfri och rör sig obehindrat.

Man skall inte vara för rädd att använda finadyne längre än 5 dagar det finns inget som säger att det är skadligt men man har heller inte någon dokumentation på långtidsbehandlig. När det gäller butta så är knappast dokumentationen bättre men erfarenheten är större.
PL

Du missade det här: "Eftersom jag gillar barfota men inte heller har nåt emot skor så har jag ist skott när det behövts."

Just nu har jag en konvalecent efter två hovbensfrakturer (han har sjukbeslag på en fot) och en unghäst som inte går så mycket eller tränas och tävlas = skor av. För mig är barfota inget självändamål.

Senast ändrad:

Tänk efter lite själv. :smirk: Hur någon ens kan försvara sånt här djurplågeri är mer än vad jag begriper. :mad:

Jodå, att folk älskar sina djur till döds och i all välmening vet jag förekommer, men att utsätta en häst för sånna här plågor i ett år är för mig totalt ofattbart! När mina djur har ont lider jag, det värker i mig så jag kan gå sönder. Jag skulle aldrig klara av att se dem plågas på det här viset utan låta dem somna in istället, både för deras och min egen skull. :crazy:

Det är såvitt jag vet BARA Strasser som förespråkar sådana idiotier, inte resten av barfotarörelsen. Men hör du Strasser nämnas - dra åt dig öronen
Istället för att dra åt mig öronen kanske jag skulle dra i öronen, andras? :D

Senast ändrad:

Vem försvarar djurplågeriet? Det står en hel massa annat om barfotahästar i länken. Vibrationer som fortplantar sig upp i benen etc etc.

Tack, men nej tack. Jag har med stort intresse följt och även deltagit i bägge trådarna angående barfotagång och även om min unghäst kommer att gå oskodd så länge som möjligt, så har jag inget intresse av att utsätta mina djur för onödigt lidande genom att tvinga dem halta i månader. :crazy: Vårt ena sto gick barfota i över 6 månader då hon gick med föl i gräshage, men började halta redan första veckan vid igångsättningen och då åkte skorna på. Min gamling på 23 mår utmärkt och har mycket fina hovar "trots" att de är skodda. Även hon har gått barfota när hon gick med föl, men vi fick redan under lösdriften med föl sko henne för hon fick problem.

Halta hästar = problem, skor = inga problem alls. :bow:

varför följa trådarna med intresse om du inte är öppen för vad som säjs?

Du har din bild klar så jag tror knappast att ditt intresse är äkta.

Visst, alla som har sina hästar barfota är djurplågare.
Och dom som inte är det har fått tag i något av dom där sällsynta undantagen som råkar ha så pass bra hovar att dom klara att gå barfota utan att bli halta.

Att skor är "nödvändig ont" är knappast nåt som barfota-förespråkarna hittat på.

Jag vill inte ha några järnbitar fastspikade på min häst så enkelt är det.

Mia_R skrev:
Tack, men nej tack. Jag har med stort intresse följt och även deltagit i bägge trådarna angående barfotagång och även om min unghäst kommer att gå oskodd så länge som möjligt, så har jag inget intresse av att utsätta mina djur för onödigt lidande genom att tvinga dem halta i månader. :crazy: Vårt ena sto gick barfota i över 6 månader då hon gick med föl i gräshage, men började halta redan första veckan vid igångsättningen och då åkte skorna på. Min gamling på 23 mår utmärkt och har mycket fina hovar "trots" att de är skodda. Även hon har gått barfota när hon gick med föl, men vi fick redan under lösdriften med föl sko henne för hon fick problem.

Halta hästar = problem, skor = inga problem alls. :bow:

Om hon gick i gräshage i 6 månader så är det knappast konstigt att hon klarade andra underlag dåligt. Hennes hovar hade ju inte precis behövt växa sig starkare för att klara av det underlag hon gick på.

Skulle vara intressant att veta hur många av dem som tagit av skorna som har hästar som varit halta i flera månader.

Att ömma på vassa stenar tex är nåt helt annat.

HannaZ skrev:
Att skor är "nödvändig ont" är knappast nåt som barfota-förespråkarna hittat på.

Jag vill inte ha några järnbitar fastspikade på min häst så enkelt är det.

-Sämre stötdämpning
-vibrationer som fortplantar sig rakt in i vävnaderna via sömmarna
-en hov som inte kan utvidgas ordentligt
-en stråle som inte har markkontakt, vilket ger dåligt understöd till de inre vävnaderna i hoven
-sämre hornkvalitet
-sämre blodgenomströmning
-ökad belastning på hovväggen

etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka