Bakom hand

Sv: Bakom hand

:rofl:
Man kan inte generalisera, men nog bör en häst som ej är samlad trampa över lite OM den ARBETAR i arbetstraven

Nästa person får göra en fältstudie och lägga sig på backen och mäta övertrampet i trav på sina hästar i a) arbetstrav b) mellantrav c) ökad trav och d) ren allmän raket trav ute på rak grusväg :D

Här står min häst och visar ett praktexempel på bakom lod

(hon "böjer med" i min hälsning :D )

STILL0011.jpg

lite trådlån..

har hon något övertramp i trav?
5630207.jpg

Eller ni kanske menar något annat?
För hur ska hon kunna trampa ännu längre in med bakhoven när framhoven är i vägen? :angel:

Nej, du ska kunna dra en linje från öga ner till backen och nosen ska vara ngt framför lod linjen med nacken som högsta punkt... BB bild är över lod de andra är mer eller mindre bakom lod. (De bilder som man inte behöver klicka för att få fram)

Nu har jag kollat på bilder...Titta på "Whirlies" ursäkta stavningen. 1:a bilden helt perfekt...2:a bilden på gränsen men helt ok (ser dock ut som hästen lägger huvudet ngt på sne...)

Så om man tänker på lodplanet så är det rätt här?

Behöver inga fler kommentarer om att han går på bogarna osv, nu frågar jag om lodplanet :)

OT men jag kunde inte låta bli att svara dig. Misstolkade nog ditt inlägg tidigare, trodde att du ville ha bilder med bra exempel på lod... Citerar stycket jag missförstog nedan :)

du visar en uppställningsbild så exemplet är inget bra, men om vi nu ska använda det som enda existerande bild.

OT igen (eller?)
Angående övertramp i traven så tror jag att en hästs övertramp i trav (liksom i skritt) beror på hästens individuella förutsättningar, hur vig den är. Att hästen "sätter bakbenen under sig" är inte direkt kopplatt till hur långt under sig hästen sätter det främre bakbenet, utan hur långt in det bakre bakbenet är. Man pratar om frånskjut (? hittar nog inte rätt ord så här på morgonen... eller??) och bärighet. Om det bakre bakbenet är "långt" bakom rumpan har hästen "bra" påskjut, t.ex. travare ska ha mycket påskjut för att kunna springa fort men en dressyrhäst ska ha mycket bärighet för att kunna samla sig. För att få bärighet, dvs bakre bakbenet in under kroppen, behöver hästen vinkla sitt bäcken. Så om man ska titta på något i bakkärran så tycker jag att det är bäckenet.

Det är inte bara beroende av hästens förutsättningar, utan även om ryttaren rider i ett tempo där hästen får plats att trampa under sig.

Det säger sig självt att om den behöver ha x längd i varje steg men ryttaren håller tillbaka den så att den bara kan ta x-10 cm, så styr ryttaren hästens rörelsemönster.

I arbetstrav behöver den inte bära med bak o därmed vinkla om sitt bäcken. Travaren kan ha ett övertramp på 1 M. eller mer- där är det den höga farten som gör att den måste ta ut steget till max.

För att vinkla om sitt bäcken bör den först ha ett undertramp, annars är det lätt hänt att den inte vinklar om, utan att den fortsätter att ha bakbenen bakom sig.

Det jag kan se är att du ser ut att ta honom för mycket i munnen... Sen mer bakbensaktivitet? Bakbenen ska väll trampaöver frambenens spår (dåligt förklarat). Men mer bakbensaktivitet kan man ju alltid få.

det ser nog kanske ut som om ja tar honom i munnen men hagen svänger precis efter den stolpen nästan o ja böjer bara honom lite extra i hörnan..ser lite konstigt ut...o sen traven.han e bara 4 år på bilden o jag rider i lugn arbetstrav så ja vet inte riktigt hur mycke han ska trampa under/över sig me baken där? men ja kan hålla med om att han hade super aktivitet i bakdelen. men d är svårt o se på ett foto på en häst i frusen bild om aktiviteten är bra i en bakdel...men ja förstår va du mena iaf...:banana: :banana:

Det är inte bara beroende av hästens förutsättningar, utan även om ryttaren rider i ett tempo där hästen får plats att trampa under sig.

Det säger sig självt att om den behöver ha x längd i varje steg men ryttaren håller tillbaka den så att den bara kan ta x-10 cm, så styr ryttaren hästens rörelsemönster.

I arbetstrav behöver den inte bära med bak o därmed vinkla om sitt bäcken. Travaren kan ha ett övertramp på 1 M. eller mer- där är det den höga farten som gör att den måste ta ut steget till max.

För att vinkla om sitt bäcken bör den först ha ett undertramp, annars är det lätt hänt att den inte vinklar om, utan att den fortsätter att ha bakbenen bakom sig.

Oki, jag är inte säker på om du med ditt inlägg menar att jag har helt fel eller lite rätt *ler*, men i vilket fall så ifrågasätter jag inte det du skriver då jag är fullt övertygad om att du är hästlängder bättre än mig på det här :) . Bra att någon korrigerar mig!

Tänkte inte på det där med ryttaren - tror det är ganska vanligt...

Visste inte att hästen inte behöver vinkla bäckenet i arbetstrav - alls?? Är det först när man börjar samla upp traven från arbetstraven som bäckenet ska vinklas? Visst förstår jag att vinklingen i bäckenet beror på graden av samling och därför blir mer i samlade gångarter. Men vill man inte ha en viss vinkling i bäckenet även vid arbetstrav och t.o.m. ökad trav för att få rätt arbete i ryggen (bålen) och vikten mer förskjuten bakåt?

Förstår inte alls det du säger om undertramp före vinklat bäcken, jag trodde det kom samtidigt? :confused:

Känner att jag egentligen borde gå hem och läsa en bok istället för att spåra ur tråden (ursäkta, men det är ju ändå ett intressant sidospår (tycker jag)), men jag blir bara så nyfiken på hur du menar och vill fylla i mina kunskapsluckor NU! Ge gärna ett bra boktips också så kan jag vara tyst sedan :) !

/Whirlie som vill veta allt hon inte vet just nu!

Oki, jag är inte säker på om du med ditt inlägg menar att jag har helt fel eller lite rätt *ler*, men i vilket fall så ifrågasätter jag inte det du skriver då jag är fullt övertygad om att du är hästlängder bättre än mig på det här :) . Bra att någon korrigerar mig!

Tänkte inte på det där med ryttaren - tror det är ganska vanligt...

Visste inte att hästen inte behöver vinkla bäckenet i arbetstrav - alls?? Är det först när man börjar samla upp traven från arbetstraven som bäckenet ska vinklas? Visst förstår jag att vinklingen i bäckenet beror på graden av samling och därför blir mer i samlade gångarter. Men vill man inte ha en viss vinkling i bäckenet även vid arbetstrav och t.o.m. ökad trav för att få rätt arbete i ryggen (bålen) och vikten mer förskjuten bakåt?
I början när en häst travar med ryttare på, så rör den sig som den gör naturligt-som den är byggd.
vet att det sägs HÄR o bara här, att man kan vinkla om bäckenet med bara sitt eget sådant:crazy:
Först använder hästen skjutkraften, sen är det ryttaren som ska hjälpa o guida den till att sakta men säkert börja att bära lite mer.

Den måste då först bli stark o använda bakdelen ordentligt. Sen övergår man till att få bakbenen-med samma energi till att vinkla sig mer/sätta sig en aning-korta sträckor-halvhalter, där den ska bli MER energisk, inte bara stanna upp. Man bromsar upp framdelen snabbt o får bakbenen att lixom fortsätta o hamna mer inunder den.

Ökad trav är en maximal längning i samling. Mellantrav är bara en maximal längning, utan krav på samling, men om den går i framvikt tappar den ofta takten för att den går som en dragster..
Förstår inte alls det du säger om undertramp före vinklat bäcken, jag trodde det kom samtidigt? :confused:
Jag vet att det sägs HÄR:mad:
om man inte har motorn PÅ därbak o gör en halvhalt-vad händer?
jo den bromsar o hamnar ännu mer i framvikt-sämre vinkel än från början.
Känner att jag egentligen borde gå hem och läsa en bok istället för att spåra ur tråden (ursäkta, men det är ju ändå ett intressant sidospår (tycker jag)), men jag blir bara så nyfiken på hur du menar och vill fylla i mina kunskapsluckor NU! Ge gärna ett bra boktips också så kan jag vara tyst sedan :) !
/Whirlie som vill veta allt hon inte vet just nu!
G. Hedlunds bok "Detta är Ridning" är rikt illustrerad o har bilder som visar på exakta hjälper- även sätet.

Jo, denna ponny går korrekt med huvudet, men går i en form som inte är samlad. D v s nacken är inte välvd vilket beror på att den inte trampar under sig (lägre bak än fram). T ex en unghäst som inte trampar under sig går med nacken så rak.

Och ja, det stämmer att de flesta tyvärr rider bakom lod - på VM, OS mm.

Senast ändrad av en moderator:

i lod är en linje som går genom ögat och mungipan, om mungipan är framför ögats lodlinje så går hästen framför lod, om mungipan är bakom ögats lodlinje går hästen bakom lod..

denna ponny går i lod.. dvs rätt med huvudet..

Jo, denna ponny går korrekt med huvudet, men går i en form som inte är samlad. D v s nacken är inte välvd vilket beror på att den inte trampar under sig (lägre bak än fram). T ex en unghäst som inte trampar under sig går med nacken så rak.

Och ja, det stämmer att de flesta tyvärr rider bakom lod - på VM, OS mm.

Där tycker jag att din häst går i lod- det man normalt eftersträvar är att hästens nos ska vara ngt framför lod...Det ska inte vara enkelt! :rofl:

Om man tror att detta är i lod, kan jag förstå att man tycker som nedan:crazy:
Och ja, det stämmer att de flesta tyvärr rider bakom lod - på VM, OS mm

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama