Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du visar en uppställningsbild så exemplet är inget bra, men om vi nu ska använda det som enda existerande bild.
Det jag kan se är att du ser ut att ta honom för mycket i munnen... Sen mer bakbensaktivitet? Bakbenen ska väll trampaöver frambenens spår (dåligt förklarat). Men mer bakbensaktivitet kan man ju alltid få.
Det är inte bara beroende av hästens förutsättningar, utan även om ryttaren rider i ett tempo där hästen får plats att trampa under sig.
Det säger sig självt att om den behöver ha x längd i varje steg men ryttaren håller tillbaka den så att den bara kan ta x-10 cm, så styr ryttaren hästens rörelsemönster.
I arbetstrav behöver den inte bära med bak o därmed vinkla om sitt bäcken. Travaren kan ha ett övertramp på 1 M. eller mer- där är det den höga farten som gör att den måste ta ut steget till max.
För att vinkla om sitt bäcken bör den först ha ett undertramp, annars är det lätt hänt att den inte vinklar om, utan att den fortsätter att ha bakbenen bakom sig.
Oki, jag är inte säker på om du med ditt inlägg menar att jag har helt fel eller lite rätt *ler*, men i vilket fall så ifrågasätter jag inte det du skriver då jag är fullt övertygad om att du är hästlängder bättre än mig på det här . Bra att någon korrigerar mig!
Tänkte inte på det där med ryttaren - tror det är ganska vanligt...
I början när en häst travar med ryttare på, så rör den sig som den gör naturligt-som den är byggd.Visste inte att hästen inte behöver vinkla bäckenet i arbetstrav - alls?? Är det först när man börjar samla upp traven från arbetstraven som bäckenet ska vinklas? Visst förstår jag att vinklingen i bäckenet beror på graden av samling och därför blir mer i samlade gångarter. Men vill man inte ha en viss vinkling i bäckenet även vid arbetstrav och t.o.m. ökad trav för att få rätt arbete i ryggen (bålen) och vikten mer förskjuten bakåt?
vet att det sägs HÄR o bara här, att man kan vinkla om bäckenet med bara sitt eget sådant
Först använder hästen skjutkraften, sen är det ryttaren som ska hjälpa o guida den till att sakta men säkert börja att bära lite mer.
Den måste då först bli stark o använda bakdelen ordentligt. Sen övergår man till att få bakbenen-med samma energi till att vinkla sig mer/sätta sig en aning-korta sträckor-halvhalter, där den ska bli MER energisk, inte bara stanna upp. Man bromsar upp framdelen snabbt o får bakbenen att lixom fortsätta o hamna mer inunder den.
Ökad trav är en maximal längning i samling. Mellantrav är bara en maximal längning, utan krav på samling, men om den går i framvikt tappar den ofta takten för att den går som en dragster..
Jag vet att det sägs HÄRFörstår inte alls det du säger om undertramp före vinklat bäcken, jag trodde det kom samtidigt?
om man inte har motorn PÅ därbak o gör en halvhalt-vad händer?
jo den bromsar o hamnar ännu mer i framvikt-sämre vinkel än från början.
/Whirlie som vill veta allt hon inte vet just nu!Känner att jag egentligen borde gå hem och läsa en bok istället för att spåra ur tråden (ursäkta, men det är ju ändå ett intressant sidospår (tycker jag)), men jag blir bara så nyfiken på hur du menar och vill fylla i mina kunskapsluckor NU! Ge gärna ett bra boktips också så kan jag vara tyst sedan !
G. Hedlunds bok "Detta är Ridning" är rikt illustrerad o har bilder som visar på exakta hjälper- även sätet.
Om man tror att detta är i lod, kan jag förstå att man tycker som nedanJo, denna ponny går korrekt med huvudet, men går i en form som inte är samlad. D v s nacken är inte välvd vilket beror på att den inte trampar under sig (lägre bak än fram). T ex en unghäst som inte trampar under sig går med nacken så rak.
Och ja, det stämmer att de flesta tyvärr rider bakom lod - på VM, OS mm