Bakom hand

Sv: Bakom hand

i lod är en linje som går genom ögat och mungipan, om mungipan är framför ögats lodlinje så går hästen framför lod, om mungipan är bakom ögats lodlinje går hästen bakom lod..

denna ponny går i lod.. dvs rätt med huvudet..

Jag är fortfarande aldeles konfunderad och kan inte lägga ner det här med bilden och din förklaring. Jag vill gärna ha en källa till ditt påstående om att lodlinjen ska dras som ni påstår och visar. Bläddrar i mina gamla Tibblinbiblar och där går varenda häst bakom lod enligt denna definition.

hmm...vet inte vad ja ska säga mer än jag har ridit åt h*****e fel i mina år om en häst ska gå sådär...för det första så kommer formen bakifrån... o sen har ja lärt mig en annan lod än den där iaf....så då går min häst käpprätt fel när ja rider då???:devil:

2710582.jpg

Visserligen står han kanske lite bakom lod där...o titta för guds skull inte på bakbenet :banana: :bump: :D

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

asså,stämmer detta?:confused:

Vet inte än vad jag ska tro men följer disskussionen med stort intresse!!

alltså hade detta vatt sant att dom får syrebrist o hjärnfel med mera så hade väl inte Brink o co kommit så långt som dom gjort...så då rider han runt på en häst me hjärnfel i globen då? kan ju inte va bra alls.(ironi nu):banana: :bump:

det där vill ja ha underlag på innan ja tror ett smack på det....:devil:

hmm...vet inte vad ja ska säga mer än jag har ridit åt h*****e fel i mina år om en häst ska gå sådär...för det första så kommer formen bakifrån... o sen har ja lärt mig en annan lod än den där iaf....så då går min häst käpprätt fel när ja rider då???:devil:

2710582.jpg

Visserligen står han kanske lite bakom lod där...o titta för guds skull inte på bakbenet :banana: :bump: :D

Detta är ju ett ganska bra exempel på det här med lod. Här är huvvudet ganska ok om man bara tittar på lodplanet, kanske något bakom isf? (som jag har fått lära mig)
Men på resten utav bilden så står han ju med både sänkt rygg och bakbenen långt åt tjottaheiti. Alla hästar har väll olika förutsättingar?
Alltså kanske det här med lodplanet, så som jag har uppfattat det nu , bara ge en hint om hur "formen" är?

Tänker jag rätt om jag säger att en häst i "rätt lod" förmodligen skulle smälla i huvvvudet ända från pannan ner till nosen i väggen om en häst nu mot förmodan skulle ridas rakt in i en vägg?

*förvirrad ponnyryttare*

Är jag ute o cyklar?

Jag är fortfarande aldeles konfunderad och kan inte lägga ner det här med bilden och din förklaring. Jag vill gärna ha en källa till ditt påstående om att lodlinjen ska dras som ni påstår och visar. Bläddrar i mina gamla Tibblinbiblar och där går varenda häst bakom lod enligt denna definition.

Det vill jag åxå se.

Sitter och tittar i DressyrTR och där nämns ingen mungipa, endast "lodlinjen genom ögat"

mjo ja sa ju det...titta inte på bakdelen...han står ju som en håsa me bakdelen...snett,för långt bak..resultatet blir sänkt rygg..:banana: :bump:

Tänker inte säga nåt om formen eftersom det bara är en uppställningsbild, men hästen är ganska ordentligt bakom lod.

Jag har försökt förklara min idé med paint :idea:

Hästen är uppställd och står med huvudet en bit framför lodplanet (se rosa linje) Men om vi ur det läget sätter hästen i arbete och samlar den kommer överlinjen ändras (se blåa linjer) och voilá!
Den röda pilen betyder att när hästen är såpass samlad kommer nacken då vara lite längre bak eftersom hästens tyngdpunkt är flyttad bakåt. Självklart va:angel: Nu var väl inte det här artwork of the year men nån kanske fattar i alla fall:)

6402454.jpg

Men man kan ju inte dra en linje genom en punkt, då får man ju ingenting :crazy: För att TR's beskrivning ska vara nåt att gå efter måste man ha Två punkter. Annars kan jag ju dra en linje genom ögat så lodplanet blir a'la rollkur och säga "titta, min häst går i lod fast jag rider med nosen i bringan". Tycker TR har gjort en klar miss där.

Alltså, alla hästar är väll inte tillräckligt starka för att inta den där höga formen med ett spikrakt lod? eller? Då går dom väll i en lite lägre form osv? De ryttare som inte kommit så långt (jag) kan väll inte rida i den höga formen nu? kollade på annonser på hästar som var svindyra. Kolla där hur många som går bako lod. Helt sjukt...

Sen är väll överlinjen mkt viktigare än lodplanet? eller?

Snälla svara på mina konstiga frågor o rätta mig när ja har fel?

Nu kan man inte tala om arbetsform på en uppställningsbild, men om man tittar på linjer och vinklar i sig så går inte din häst rätt alls nej.
Huvudets position bestäms av bak och ryggens verksamhet, inte tvärtom. Är baken inte aktiverad, är inte ryggen det. Du kan av-aktivera bak och rygg genom att dra ner huvudet eller ihop det. Är baken och ryggen aktiverad så faller huvudet på plats "automatiskt", med 3.e nackkotan högst, och huvudets position strax före lodplan.

en häst som jobbar i för indragen/hopdragen form med huvudet har SÄMRE förutsättning att jobba och är mer på bogarna än en häst som är ÖVER lod - inte i "form" alls.

för mig så står din häst med huvudet i position som är ganska typiskt vid användande av graman. dvs den viker in huvudet djupt, utan att ha någon som helst undersättande av bakdelen eller vidare ryggverksamhet, helt enkelt därför att trycket kommer framifrån via tygeln - inte bakifrån via bakbenen/rumpan. återigen - du visar en uppställningsbild så exemplet är inget bra, men om vi nu ska använda det som enda existerande bild.

Senast ändrad:

Men man kan ju inte dra en linje genom en punkt, då får man ju ingenting :crazy: För att TR's beskrivning ska vara nåt att gå efter måste man ha Två punkter. Annars kan jag ju dra en linje genom ögat så lodplanet blir a'la rollkur och säga "titta, min häst går i lod fast jag rider med nosen i bringan". Tycker TR har gjort en klar miss där.

Det TR syftar på är var nosen befinner sig i förhållande till lodlinjen genom ögat. Missade att skriva det, ville bara klargöra att mungipan aldrig nämndes.

Och nej, du kan inte bara dra en linje genom ögat. Det ska vara en lodlinje, dvs en lodrät linje, och den går från marken och rakt upp.

Nej. Tredje nack kotan skall vara högsta punkten.

det är första nack kotan som ska vara högsta punkten.

första nackkotan ligger efter kraniumet, den tredje är en halskota och ligger halvägs ned i halsen.

du kanske ska ha lite koll på anatomin innan.....

Senast ändrad:

i lod är en linje som går genom ögat och mungipan, om mungipan är framför ögats lodlinje så går hästen framför lod, om mungipan är bakom ögats lodlinje går hästen bakom lod..

denna ponny går i lod.. dvs rätt med huvudet..

din ponny går FRAMFÖR lod.

Paint är inte ett precisionsverktyg, jag drog en linje över halsen och rättade resten av överlinjen efter den:angel: Självklart har inte alla styrkan att bära sig i den samlingen direkt, men spektrumet stillastående till levad är rätt stort. Själv rider jag inte alls i den formen, och lär väl aldrig göra det heller:( Hur samlad eller o-samlad hästen än är ska den i alla fall inte gå bakom lod. Då är nåt fel.

Jag vet.... jag tittade på Jessievegas bild där 3:e nackkotan nog är det som är det högsta på hästen, och skulle kommentera den formen, och skrev då fel. sorry.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur