Bakom hand

Sv: Bakom hand

Jag har på senare tider fått lära mig att lod går genom mungipa-öga och INTE nosryggen som alla (även jag) fått lära sig.

Med andra ord är den här hästen bakom lod?
http://www.sperlingsholm.se/dressyr/bilder/bild.jpg

Och den här??
http://www.delerstuteri.com/450x340/nicole_saba_trav.jpg

(hoppas ryttarna har överseende med att jag använder dessa fina hästar som exempel)

Bäst jag åker hem och konsulterar mina Tiblinböcker. Kanske är bäst att kasta dem och Kyrafilmerna - eller mig själv som missförstått allting i alla år!

i lod är en linje som går genom ögat och mungipan, om mungipan är framför ögats lodlinje så går hästen framför lod, om mungipan är bakom ögats lodlinje går hästen bakom lod..

denna ponny går i lod.. dvs rätt med huvudet..

Nej, jag skulle säga att den där ponnyn går framför lod, och med mindre eftergift än vad man skulle önska.
Som jag har fått lära mig ska den lodräta linjen gå mellan pannan och näsborren. Hästens nosrygg kommer således att vara liiite framför lodplan. Dvs som på Whirlies bilder.

Var har ni hört detta med mungipan?

Senast ändrad:

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

:bow: :bow:

Ser fram emot när "experterna" hittar den här tråden (hoppas de orkar) och börjar förklara och berätta för oss som inte vet så mycket. Jag kommer ha popcornen poppade ikväll! :)

Jaa! Usch! Helt förkastligt! Hästarna ska ju gå med nosen mycket mer uppe i vädret! Och varför har dom bakbenen så långt in?

OBS! Ironi! OBS! :smirk:

nej, det där är rätt..

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

Har jag aldrig hört förut. Det var nåt nytt.
Däremot vet jag att det skapar ett tryck på nacken, vilket leder till hästens käke, tänder = spänningar, ojämhet, tom hälta.

Helt förvirrad är jag nu. Har jag lärt mig fel? För en kommentar är att pannan på hästen ska vara parallell med nosen. Nu blir jag verkligen konfundersam!

Shit.

Men du har rätt.
Går hästen på annat sätt gör han det av en anledning.

Går undan ryttarens hand
Går undan bettet
Lat
Saknar framåtbjudning etc etc

Ops, dubbelpost.
Men Teacuptoy menade du min häst eller fuxen ?:)

Senast ändrad av en moderator:

Hon.

Ja, tycker också sista bilden är bättre, dock gapar hon på den, hade den ovanan förut pga. att hon gått med för långt bett innan, tog tid att bli av med.
Iofs är båda bilderna gamla ;)

i lod är en linje som går genom ögat och mungipan, om mungipan är framför ögats lodlinje så går hästen framför lod, om mungipan är bakom ögats lodlinje går hästen bakom lod..

denna ponny går i lod.. dvs rätt med huvudet..

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

nej, det där är rätt..

HAHAHA! :rofl: :rofl:
Detta var dagens ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur