Bakom hand

Sv: Bakom hand

nej, det där är rätt..

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

Det ända jag har kunnat hitta som iaf likar detta är följande ur boken dressyrskola av anders lindgren:

" Ofta verkar en spänd och nervös häst vara väldgit hård i munnen. I den här situationen blockerar hästen atlanto-axis leden (allmänt kallad axixleden) dvs leden mellan första nackkotan atlas (C1) och den andra kotan axis (c2. När man ber hästen ställa huvudet antingen åt höger eller vänster verkar hästen säga >nej!<. När hästen slappnar av i axixleden börjar de normalt lyssna till ryttarens hjälper."

kul me kommentarer...vad tycker ni om formen o lodet på honom då? skit nu i hur ja sitter m.m...

6404968.jpg

Det jag kan se är att du ser ut att ta honom för mycket i munnen... Sen mer bakbensaktivitet? Bakbenen ska väll trampaöver frambenens spår (dåligt förklarat). Men mer bakbensaktivitet kan man ju alltid få.

Du efterlyste bilder på bra lod. Jag upprepar mina två länkar från början av inlägget. Dessa två ekipage tycker jag visar på god form vad gäller huvudet i lodplanet vid två olika grader av samling:

http://www.delerstuteri.com/450x340/nicole_saba_trav.jpg
Lägre grad av samling, är inte duktig på detta men gissningsvis LB-LA (gärna kommentarer på min gissning).

http://www.sperlingsholm.se/dressyr/bilder/bild.jpg
Hög grad av samling

Tycker det är onödigt att kommentera ridningen i övrigt (om någon skulle vilja det). Det är bara lod vi diskuterar här *ler*.

Åh! Jättebra tråd tycker jag. De här två exempelbilderna med skimlar tycker jag ser ut att vara lösgjorda hästar som går i bra form.

de korrekta e som på bb"s bild framför lod. bakom lod. och lod...men de e helt olika vad olika individer"människor" tycker...kanske en smaksak?
Men jag instämmer:) ;)

Bakbenen ska väll trampaöver frambenens spår (dåligt förklarat). Men mer bakbensaktivitet kan man ju alltid få.

det beror ju på vilken gångart...:crazy:

Trav är en tvåtaktig rörelse med ett mellanliggande svävningsmoment. där sker inget övertramp av bakhoven över framhovens spår, rörelsen är liksidig, dvs benparen rör sig diagonalt, dvs de diagonala fötterna lyfts upp samtidigt.

skritt däremot är 4-taktig, fötterna flyttas diagonalt i ordningen - höger bak- höger fram- vänster bak - vänster fram. Vänster bakfot lyfter från marken i samma ögonblick som höger fram sätts ned. (eller tvärtom om hästen börjar med vänster bak). Bakhovarna skall sättas ned framför framhovarnas spår.

Alltså. Jag är med på hur du menar med att traven är tvåtaktig och sådär, men min häst trampar alltid över sitt fotspår i traven! Då snackar vi alltså ett 15 centimeters mellanrum mellan de trampade hovarna i sanden. Hur går det ihop?

det beror ju på vilken gångart...:crazy:

Trav är en tvåtaktig rörelse med ett mellanliggande svävningsmoment. där sker inget övertramp av bakhoven över framhovens spår, rörelsen är liksidig, dvs benparen rör sig diagonalt, dvs de diagonala fötterna lyfts upp samtidigt.

Men nu svamlar du:confused: Både mellan o ökad trav visar på övertramp.
Diagonalerna landar samtidigt, men då har redan det andra paret lyft.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama