Baklängeskedjning??

Carolininen

Trådstartare
Nu har jag försökt läsa mig till på flera ställen hur man baklängeskedjar och framlängeskedjar. Men guud vad trög jag måste va för jag fattar nada:banghead::o

Fick hyfsad koll på framlängeskedjning när jag läste "Med sikte på 10:an" men förstod däremot inte skillnaden gentemot baklängeskedjning.

Aaahrg:nailbiting: Kan nån förklara för mig?! Överpedagogiskt!

Sv: Baklängeskedjning??

Baklängeskedja = börja med det som kedjan ska sluta med och jobba mot starten. Alltså omvänd ordning.

Jag använder det väldigt mycket i agilityn. Tex om vi har svårt för slalom så när jag ska träna en bana så börjar jag med att bara köra slalom och sen lägger jag på hinder för hinder som ska vara framför innan jag kör hela sekvensen/banan.

I lydnaden kan man ju använda det på olika sätt men om du tex vill baklängeskedja lydnadsklass 1 så gör du i ordningen hopp - apportering - ställande - inkallning - läggande - linförighet genom att lägga till ett moment i taget.

Senast ändrad:

Ok!
Men då borde jag kunna baklängeskedja ett moment också?!
Vad är den stora poängen?
Att hunden behåller belöningsförväntan genom hela momentet/programmet?

Absolut kan du det.

Jag ser vinningen som antingen att man kan värdeladda slutet på en kedja alternativt att man kan säkra upp en kedja där man tror att det kan bli svårt att genomföra hela.
Jag använder det mest för det senare, och som sagt mest i agilityn.
I lydnaden är jag tudelad till att hunden lär sig ordningen i kedjan..

Aha...

Om jag baklängeskedjar i lydnaden hopp - apportering - ställande
och hunden plötsligt gör ett fel i hoppet men har gjort de andra två momenten felfritt, hur gör jag då med belöningen?

Baklängeskedja kan man även göra när man lär in moment. Behöver inte vara färdiga moment man kedjar.

Bryt upp ett moment i flera delar, t.ex. läggande under gång.

Under läggande under gång ska hunden:
1. Sitta i utgångsposition
2. Börja gå fot
3. Lägga hunden under gång.
4. Hunden ska ligga kvar (föraren lämnar hunden)
5. Föraren återgår till hunden (ska fortfarande ligga ner)
6. Sätta upp hunden

Sen börjar du bakifrån när du tränar.

När du har baklängeskedjat ihop ett moment så är belöningen för varje del att den får fortsätta i kedjan (mot slutbelöningen som hunden ju vet att den kommer när sista delen är klar).
Om det blir en miss under utförandet av hela kedjan så bryter du och tar om från början, helst innan nästa del i kedjan har påbörjats. Nästa kommando belönar ju det föregående utförandet.
Om någon viss del i kedjan inte fungerar så kan du plocka isär kedjan och träna just den delen separat och sedan kedja ihop igen.
Det här blev kanske obegripligt att läsa :p

Baklängeskedjning = Du börjar med att göra den sista delen i kedjan och dunder-belönar den. Sedan lägger du på den näst sista delen före den sista och därefter dunder-belöning och på det viset lägger du till del för del tills du har hela serien klar och det sista du lägger till i kedjningen är det som hunden ska göra först :)

Aha...

Om jag baklängeskedjar i lydnaden hopp - apportering - ställande
och hunden plötsligt gör ett fel i hoppet men har gjort de andra två momenten felfritt, hur gör jag då med belöningen?

Men hoppet gör du ju först om du baklängeskedjar. Så då har du ju inte hunnit göra de andra momenten?

Men hoppet gör du ju först om du baklängeskedjar. Så då har du ju inte hunnit göra de andra momenten?

Fast nej, inte om du gör hela kedjan. Nu förutsätter jag att hon kör momentordningen som är på tävling, annars finns det liten anledning att baklängeskedja.

Edit: Om det blir fel i en kedja får man nog ha bestämt sig innan för vad man vill acceptera eller inte. Det kommer alltid bli en försämring när du kedjar mot när du detaljtränar. Är felet inte acceptabelt bryter man kedjan, annars accepterar man felet, noterar att man kanske behöver träna mer detalj eller kortare kedja och fortsätter kedjan mot belöning.

Såklart, jag var inte riktigt på samma ställe i tankarna ;)

TS - en av fördelarna med baklängeskedjor är ju att man ökar sannolikheten för att det ska bli rätt. Men som paradox säger så måste man ha bestämt sig lite innan kring hur man vill göra :)

Senast ändrad:

Jag har shoppat mig en jakthund och har valt att baklängeskejda inkallningen. På så sätt bommar jag i princip ingen inkallning som för mig är A-O när man sen ska träna t ex på fågel.

Ungefär så här:
1. Ladda inkallningsordet, i det här fallet hundens namn+"kom", hunden namn är heligt och används i princip aldrig annars. Detta gör jag med hunden vid min sida. (Måste se lite märkligt ut, men det funkar)
2. Kalla in från 50cm
3. Sen backar du, kallar in från 2,4,6 meter osv.

När jag kommer upp till 10 använder jag lina, skulle hunden bomma, backar jag bara i min kedja.

Kl till alla:

Aaah nu har poletten trillat ner. Ska genast praktiseras eftersom vi har första tävlingen om 2 veckor och jag har funderat på hur jag ska hålla hans belöningsförväntan igång genom ett helt program.

Ja precis så var det jag tänkte!

För min del släpper jag väl igenom ganska mycket detaljer så länge han utför momentet tävlingsmässigt "korrekt".

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 212
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar