Axlar/cykelstyre i ridningen?

Roxanna

Trådstartare
Hur ligger det egentligen till med axlarna enligt ”facit” eller vad som är ”rätt”? Jag får ofta höra att jag är för rörlig i axlarna och därav lätt faller in i ”cykelstyre” om ni förstår vad jag menar. Vissa vill hävda att man aldrig ska röra axlarna så mycket när man t.ex. svänger. Vill gärna höra åsikter :)

Hur ligger det egentligen till med axlarna enligt ”facit” eller vad som är ”rätt”? Jag får ofta höra att jag är för rörlig i axlarna och därav lätt faller in i ”cykelstyre” om ni förstår vad jag menar. Vissa vill hävda att man aldrig ska röra axlarna så mycket när man t.ex. svänger. Vill gärna höra åsikter :)

Axlarna ska vara på den linje man rider. En del pratar om ögon vid nyckelbenen som ska se vägen. Det är rätt bra beskrivning. :)

• Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Senast: Tofs
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 100
Senast: Hedinn
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 334
Senast: Nevermind
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 576
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18