Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har flyttat ganska nyligen och är inte van vid styngflugor sen innan, men i år har kusen haft säkert hundratals ägg totalt på sig (som jag plockat bort såklart när jag sett dom). Av diverse anledningar är pållen precis avmaskad med Normectin (stavning?), så jag undrar om den kommer räcka för styngflugesäsongen eller om man bör avmaska igen senare i höst, mot styngflugelarver?
Är i mellansverige (strax söder om Stockholm).

Vore tacksam för svar! :bow:

Om du inte ser några fler ägg efter avmaskningen eller om du hinner ta bort varje dag så behöver du inte avmaska något mer.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Ni har säkert redan skrivit om det men tråden är så lång att läsa. Men om hästen nollade alla maskar på provet men ja har sett massa ägg från styngflugan på benen, behöver man avmaska då? Har försökt ta bort så mycket ja kunnat men de har ändå kommit nya ägg varje dag på benen..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Ni har säkert redan skrivit om det men tråden är så lång att läsa. Men om hästen nollade alla maskar på provet men ja har sett massa ägg från styngflugan på benen, behöver man avmaska då? Har försökt ta bort så mycket ja kunnat men de har ändå kommit nya ägg varje dag på benen..

Har du skrapat varje dag så behöver du inte avmaska. Det tar några dar innan larverna börjar röra sig och kliar på hästen så den slickar i sig dem.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tusen tack för svar!
Men hur skulle man märka om hästen eventuellt fått i sig larverna ändå? Läste att vissa skummade i munnen men skulle de kunna ske obemärkt så att säga och vad orsakar larverna inuti hästen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sitter och grubblar på hur jag skall göra med min spolmaskdam, japp hon fortsätter stadigt att få spolmask så hon prenumererar stadigt på Axilur sprutor. I år har vi haft massor av styngflugor här så blir tyvärr att dra över hela gänget med noromectin snart. MEN jag vet av erfarenhet att hennes spolmask reagerar med en enorm ökning när hon får ivermectin så hur sjutton gör jag måste väl på något sätt kombinera axilur och noromectin, skall man ge båda sprutorna på en gång eller axilur först och några dagar senare noromectin eller tvärtom ? Blir inte klok på vilket sätt som blir bäst. Hjälp............
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tusen tack för svar!
Men hur skulle man märka om hästen eventuellt fått i sig larverna ändå? Läste att vissa skummade i munnen men skulle de kunna ske obemärkt så att säga och vad orsakar larverna inuti hästen?

Normalt märker man ingenting. Larverna hakar fast och kryper in i tungan och kan orsaka inflammationer. Sen vandrar de ner genom tungan ner till magsäcken där de sätter sig fast och sitter hela vintern. På våren släpper de och åker med bajset ut, då förpuppas larverna och blir sen nya flugor som bara lever ett par dagar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden;)

Fått svar idag på maskprover,
Häst 1: 200-Blodmask & resten 0
Häst 2: 1350-Blodmask & resten 0
om jag avmaskar nu med cydectin så tar det stygnflugelarverna med?

Räcker det med odling i vår?

Vad tror du? :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden;)

Fått svar idag på maskprover,
Häst 1: 200-Blodmask & resten 0
Häst 2: 1350-Blodmask & resten 0
om jag avmaskar nu med cydectin så tar det stygnflugelarverna med?

Räcker det med odling i vår?

Vad tror du? :)

Cydectin tar styngflugelarverna nere i magen, inte de som vandrar. Har de haft mycket styngflugeägg på sig?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

På fjordingen har jag inte sett nåt, den svarta har haft en del. Vet inte om det är för att det syns mer på henne, fjorden har vart iväg i två månader med..

Veterinären som stallägaren pratade med idag gillade inte kollamasken prover och skrev bara ut det vi alltid haft på hösten..(noromectin?) jag är rädd att masken är resistenta?!

Bör odling göras på vårkanten?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

På fjordingen har jag inte sett nåt, den svarta har haft en del. Vet inte om det är för att det syns mer på henne, fjorden har vart iväg i två månader med..

Veterinären som stallägaren pratade med idag gillade inte kollamasken prover och skrev bara ut det vi alltid haft på hösten..(noromectin?) jag är rädd att masken är resistenta?!

Bör odling göras på vårkanten?

Vad tråkigt det är med veterinärer som inte förstår hur träckprov ska användas och dessutom sprider vidare sin okunskap och därmed ökar resistensutvecklingen.

Det finns idag ingen resistens mot ivermektin-preparat i Sverige. Med regelbundna träckprover och följande av PARASITKUNNIG veterinärs råd får man ner smittan på gården till minimalt på max två år.

Om du odlat för stora blodmasken tidigare och fått negativt behöver du inte göra det igen OM det inte kommer in någon ny häst som visar sig ha stora blodmasken eller om hästen har varit iväg där det är påvisat stora blodmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har precis avmaskat min häst med Cydectin, efter träckprov som visade 1200 EPG (lilla blodmasken). Jag vet inte hur hans "mask historia" har sett ut tidigare då jag tog in honom från Holland relativt nyligen.

Dom på maskkollen sa att jag skulle köra med Cydectin igen om tre månader. Men vad jag har läst så "väcker" man upp vilande maskar då eftersom att det är vinter? Jag är inte så "bra" på det här med maskar. Men jag bör alltså avmaska med Cydectin om tre månder igen, trotts att det är vinter?

:bump:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin är ett medel du kan använda även på vintern då det tar sena inkapslade larver. Frågan är bara varför... 1200 är inte farligt för hästen men ger ganska mycket smitta till markerna. Om 12v är det mitt i smällkalla vintern och de ägg som landar på marken då dör. Jag skulle inte avmaska då utan vänta tills det börjar bli tinat igen och göra nytt prov innan ny avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Funderar på om jag ska göra ett träckprov snart. 4 hästar har i sommar gått på väldigt stora beten och de avmaskades innan med Cydectin. 4-åringen hade 1200 EPG och de andra som är äldre hade 300 EPG.

Nu har de bytt till vinterhagen precis som de inte gått i sen i början av maj. Vi har alltid brukat göra två träckprov/år men det har aldrig varit mycket mask. Nu tänker jag främst eftersom 4-åringen är dräktig. Borde jag ta ett prov på henne?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Funderar på om jag ska göra ett träckprov snart. 4 hästar har i sommar gått på väldigt stora beten och de avmaskades innan med Cydectin. 4-åringen hade 1200 EPG och de andra som är äldre hade 300 EPG.

Nu har de bytt till vinterhagen precis som de inte gått i sen i början av maj. Vi har alltid brukat göra två träckprov/år men det har aldrig varit mycket mask. Nu tänker jag främst eftersom 4-åringen är dräktig. Borde jag ta ett prov på henne?

Det skulle jag absolut göra, särskillt om du bara avmaskade en gång.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Jag fick precis svar efter träckprovet på min 3-åring. Det visade 900 EPG blodmask + pos på bandmask. Ska man vänta tills odlingssvaret har kommit om 14 dagar eller kan jag ringa vet för recept redan nu? Tänkte ringa apovets avmaskningsrådgivning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Jag fick precis svar efter träckprovet på min 3-åring. Det visade 900 EPG blodmask + pos på bandmask. Ska man vänta tills odlingssvaret har kommit om 14 dagar eller kan jag ringa vet för recept redan nu? Tänkte ringa apovets avmaskningsrådgivning.

Avmaska nu. Skulle odlingen visa på stora blodmasken behövs fler åtgärder, men avmaska ska du göra oavsett. Equimax, Ivermectin Comp eller Cydectin Comp ska du få utskrivet. Equimax finns som tuggtabletter!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar! Jag får hemskickat Ivomec comp, ska ge två doser med en månads mellanrum. Om odlingen visar på stora blodmasken ska jag höra av mig igen, annars kunde jag vänta till våren med nytt träckprov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar! Jag får hemskickat Ivomec comp, ska ge två doser med en månads mellanrum. Om odlingen visar på stora blodmasken ska jag höra av mig igen, annars kunde jag vänta till våren med nytt träckprov.

NEEEEJ! Vad är det för idiotier de säger?!

"Comp" betyder att det är prazikvantel i och det ges med MINST 6 mån mellanrum. Det tar alla stadier inne i hästen av bandmasken och det krävs återsmitta för att det ska behöva avmaskas igen.

Ivermektin har ett ERP (egg reapperance period) på 8v och ska absolut inte ges tätare då det är det som skyndar på resistensutvecklingen allra mest.

Om hästen har stora blodmasken så ta kontakt med parasitologen på SVA istället, där vet de iaf vad de pratar om. PMa hemskt gärna namnet på den du pratade med idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hmm, kan jag ha hört fel? Han sa att det var samma som Cydectin comp fast ett billigare preparat. Fast det kanske är intervallet som är felet och inte preparatet? Jag får återkomma när jag fått hem det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 349
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp