Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, men det stora problemet är spolmasken. Jag är lite skeptisk till provsvaren, lämnade in prov senast i februari som visade 400 på blodmask (lilla) och 0 spolmask. Bandmask vet jag inte. Hoppade över den avmaskningen och maskade av i början av maj med Banminth. Då vällde det ut spolmask, kan det komma stora mängder så pass fort?
Nästa avmaskning gjordes i sept med stora mängder igen....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är ju 3 mån och det är lång tid för spolisarna att utvecklas. Det svåra är ju att motståndskraften inte verkar finnas och spolmaskarnas ägg är riktiga överlevnadskonstnärer. Enda sättet jag skulle kunna tänka mig är att avmaska var 8e vecka med t.ex. Axilur och flytta till totalt rena marker där det aldrig gått hästar förrut och sen aldrig ta hästen nånstans... men det är ju inte riktigt något man gör precis.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har lite frågor ang avmaskning. Jag tog kollamasken i våras på min valack som är tre år. Det visade då på 150 EPG på lilla blodmasken, inget annat. Veterinären sa det var så lite så det behövdes inte avmaskas. Nu har jag gjort Kollamasken igen och det visade då 60 EPG på stora/lilla blodmasken (ingen odling togs då det var mindre än 100). Förekomst av bandmask. Nu undrar jag hur masken (om det nu bara är lilla blodmasken han har nu) kan minska i antal? Sen undrar jag vad för avmaskningsmedel jag ska använda. Förra våren och våren innan det hade jag Cydektin comp. Ska nämna också att han har mkt känslig mage, reagerar på väldigt lite och får lätt foderränder på hovarna, så jag undrar vilket medel (om det finns något sånt) som är snällast för magen? Tacksam för svar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Att masken minskar är ju inte så konstigt om man låter naturen sköta sin gång, man har en frisk häst och låg smitta på markerna. Maskarna lever ju inte för evigt. Bandmasken vill du komma åt, jag skulle ge Droncit som bara påverkar bandmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad skönt! Vi tog prov på några i stallet som hade mycket i somras, däribland min på 1700, och resultatet den här gången visade under 100. Så då vet jag att jag kan lita på det och vara lugn. Tack för svaret!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En nyfiken fråga. Jag vet ett stall där det går ett gäng hästar i samma hagar år efter år.

Dom är 6-7 stycken och dom har en vinterhage och tre olika sommarhagar som det varieras mellan under årets månader. (Vinterhagen på vintern och de tre olika sommarhagarna mellan april/maj-sept/okt).

Hästarna träckprovas varje vår och höst och alltid alltid är det en av hästarna som har massor med mask.
Dom andra hästarna har legat mellan 0-200 senaste 5 åren i alla fall. Men den här ena hästen ligger alltid på minst 800 och har varit uppe runt 2000 ibland också har jag för mig.

Nu vet jag inte vad ägaren har fått för rek. men jag tror hon maskar hästen med intervall under sommaren. Men han har ju likförbannat mask på höst-träcket sen.



Kan man misstänka då att denna häst är resistent mot maskmedel?

Vad ska man hitta på då i så fall?
Är det någon idé att fortsätta maska?

Tilläggas bör att jag är inte 100 på vilka rekomendationer ägaren fått eller vad hon maskat med. Det är ingen nära vän till mig så mer info kan jag inte ge. Jag blev bara nyfiken på vad man gör i det läget med en sådan häst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, hästen blir inte resistent, det är maskarna som blir det. Däremot är det vissa hästar som inte utvecklar något vidare eget försvar mot parasiterna, det är för att hitta dessa det är viktigt att göra individuella prover för. De behöver absolut avmaskas regelbundet, de släpper ju ut smitta så fort medlets intervall gått ut och så smittar den ner de andra mer och sig själv ännu mer.

Jag skulle avmaska med Cydectin under 1½ år (var 3e månad) och sen se hur det ser ut.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svaret. Har en följdfråga. Min häst ska gå ihop med en annan häst som de inte har kollat masken på ännu, de ska göra. Om denna häst inte har någon mask så är det ju inga problem att släppa in min i den hästens hage, men om den hästen har mask (tex bandmask) räcker det då att mocka i denna hästs hage efter avmaskning (hur spelar frosten in?) eller måste de ha en helt ny hage? Tacksam för svar
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mockningen tar bort den smitta som hästen släppt ut innan, så hagbyte är inte nödvändigt. Bandmasken har dessutom ett gräskvalster som mellanvärd så det som hästen ev. sprider nu kan inte din häst plocka upp förrän i vår när det börjar komma gräs igen. Att man pratar om frosten är för att styngflugan ska ha gett sig för året.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en 5-åring som i fjol våras nollade på träckprovet. Till hösten hade han drygt 1000 EPG.
I år hade han 25 EPG i våras och 1325 EPG nu i höst.
Han är inte avmaskad på våren för att han hade så lite. Men så exploderar det till hösten, varför?
Ett år är väl inget konstigt men två år i rad?
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en 5-åring som i fjol våras nollade på träckprovet. Till hösten hade han drygt 1000 EPG.
I år hade han 25 EPG i våras och 1325 EPG nu i höst.
Han är inte avmaskad på våren för att han hade så lite. Men så exploderar det till hösten, varför?
Ett år är väl inget konstigt men två år i rad?
// Linda

För att det är mycket smitta under försommaren som sen visar sig på hösten. Det tar ungefär 12v för smittan att synas i träckprov. Sen avmaskar du på hösten och så blir det ingen mer smitta = lågt på våren. Ut på bete, i med ny smitta = högt på hösten.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej
fick provsvar igår (30/10) gäller en 9 årig häst som hade 350epg
ingen odling satt, ska jag maska el ej.
Förra året (våren 2011) var det 450 & då maskade vi med Cydectin, kollade inte mask på hösten.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej
fick provsvar igår (30/10) gäller en 9 årig häst som hade 350epg
ingen odling satt, ska jag maska el ej.
Förra året (våren 2011) var det 450 & då maskade vi med Cydectin, kollade inte mask på hösten.

Det är inte mycket men jag skulle avmaska eftersom det ändå blir en del smitta som kommer ut. Vad visade provet i våras?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Banminth tog vi då vi misstänkte bandmask & det kom ut 2st 10cm långa maskar, efter det kunde jag inte äta bandspagetti på flera månader :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 350
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp