Vad krångligt det ska vara att få rätt recept på avmaskningsmedel, trots träckprov (såklart). Vi har sån galen veterinärbrist där jag bor så jag förstår att de inte har mängder med tid att sitta och skriva ut recept. Men jag hörde av mig till en veterinär för två veckor sedan med träckprovsresultat, fick svar att de skulle skriva ut till två hästar - dock var det tre hästar som behövde avmaskas. Fick höra av mig igen, ja jo då skulle de skriva ut till tre hästar. Hände ingenting på över en vecka, hörde av mig igen, fick utskrivet dagen efter... fel preparat. Ivermektin till häst som har fått positivt på bandmask. Trots att jag specifikt skrev till dem att hästen har bandmask (bifogade träckprovsresultatet också) och behöver t.ex. prazikvantel. Och jag kände mig så jäkla dum som satt och skrev det till en veterinär, duktigredig liksom. Ändå blev det fel.
Nu har det varit så många turer hit och dit med dem att jag inte vill höra av mig till dem igen. Egentligen kan man väl höra av sig till vilken veterinär som helst i landet gällande avmaskningsmedel. Jag skulle bara vilja ha tag i någon som faktiskt har kunskap om detta och inte rekommenderar/skriver ut fel preparat. Detta har hänt förr, när hästarna hade spolmask fick jag också ivermektin. Funderar på onlineveterinär (videosamtal), men tycker att det är dyrt bara för att få ett recept utskrivet. Hur gör ni andra, har era "ordinarie" veterinärer bra koll på detta?
Jag har bara kontakt med Lötsberga, Vidilabs rekommendation. Brukar svara jättebra på frågor och skriver ut recept vid behov.