Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 622
  • Visningar Visningar 166 296
Är odling bättre även när hästen inte brukar ha liten blodmask?
Det ska inte spela någon roll såvitt jag vet. Vill du ha svar från experter så går det säkert att fråga SVA.
Tänk på att inte ta provet för tidigt bara! Det tar minst 6-7 månader från att hästen smittats med stor blodmask tills dess att den urskiljer ägg i träcken. Man brukar rekommendera provtagning tidigast i april.

Ska skicka in årets prov, o det ska ju göras i början på veckan. Men nästa vecka har ju en första maj mitt i som förstör🙄 Vågar man skicka in på måndagen? Känns lite sent att vänta till veckan därpå, iom odlingen tar lite tid....(mailade företaget i fredags, men har ej fått svar)

Jag väcker denna gamla tråd (eller borde jag ha skapat en ny?)
Detta på bilden är väl ingen av hästens inälvsparasiter? Eller?
Känns som någon insekt?

Sedan hittade jag en bandmaskbit med i annan hög (ny häst som redan maskats men väntar på bandmaskanalys. Fick ju dock bevis ändå mest sannolikt). Veterinär kommer hit imorgon så ska fråga om jag behöver göra nåt mer än mocka och maskningen som redan är gjort.
Men om någon vet nåt speciellt får ni gärna berätta.
1000010626.jpg

En fråga till 😇. Om en häst skulle haft angrepp av bandmask att den fått kolik (och ev skador på tarmslemhinnan) läker de eller kan det bli bestående skador?
Nu tror jag inte min häst hade så många, inga symptom på kolik heller. Bara en fundering.

Puttar upp tråden med en ny/följdfråga:

Jag hittade också styngflugelarver i träcket efter avmaskning av ena unghästen (med ivomec), och pratade med min veterinär som skrev ut maskmedel till de andra hästarna med pga vi haft ganska mycket styngflugor under sommaren och det vore bra att få ner bestånden. Receptet jag fick var dock på Embotape vet, som verkar vara ett pyrantelpreparat.... Kommer det ha effekt alls mot styngflugelarvarna??

Puttar upp tråden med en ny/följdfråga:

Jag hittade också styngflugelarver i träcket efter avmaskning av ena unghästen (med ivomec), och pratade med min veterinär som skrev ut maskmedel till de andra hästarna med pga vi haft ganska mycket styngflugor under sommaren och det vore bra att få ner bestånden. Receptet jag fick var dock på Embotape vet, som verkar vara ett pyrantelpreparat.... Kommer det ha effekt alls mot styngflugelarvarna??
Såhär skriver SVA

"SVA rekommenderar inte längre att man rutinmässigt avmaskar mot styngflugans larver, som man förr gjorde om senhösten. Anledningen är att man ska vara återhållsam med avmaskningsmedel för att bromsa upp resistensutvecklingen hos blodmaskar, som kan orsaka större skada än styngfluga. Vid kraftiga angrepp med styngflugelarver kan avmaskning utföras med ivermektin i september–oktober."

Så känns som både "fel" preparat och fel tid?

Såhär skriver SVA

"SVA rekommenderar inte längre att man rutinmässigt avmaskar mot styngflugans larver, som man förr gjorde om senhösten. Anledningen är att man ska vara återhållsam med avmaskningsmedel för att bromsa upp resistensutvecklingen hos blodmaskar, som kan orsaka större skada än styngfluga. Vid kraftiga angrepp med styngflugelarver kan avmaskning utföras med ivermektin i september–oktober."

Så känns som både "fel" preparat och fel tid?
Oj, trodde att jag svarat på detta men jag måste ha glömt att posta...

Jag ringde min veterinär i oktober och frågade om det var lämpligt att avmaska då, eftersom ena hästen verkade något besvärad i munnen. Men då fick jag svar att man helst skulle vänta tills januari, när masken kommit ner till magsäcken. Så det verkar vara olika bud, minst sagt....

Lyssnar på en podd med Martin Krarup Nielsen och jämfört med vad han säger så låter ju svenska rekommendationer otroligt restriktiva. Han nämner bla en häst som kanske inte avmaskats på 5 år (som om det vore jättelänge) I samband med risk att plocka upp stor blodmask och få problem av bandmask. Är hans uttalanden bara väldigt präglade av att jobba i USA eller vad?

Lyssnar på en podd med Martin Krarup Nielsen och jämfört med vad han säger så låter ju svenska rekommendationer otroligt restriktiva. Han nämner bla en häst som kanske inte avmaskats på 5 år (som om det vore jättelänge) I samband med risk att plocka upp stor blodmask och få problem av bandmask. Är hans uttalanden bara väldigt präglade av att jobba i USA eller vad?
De är helt horribla hur de avmaskar i usa.

Vad skulle risken vara med hästen som inte avmaskats på 5 år så länge den träckprovats och vid behov odlats?

De är helt horribla hur de avmaskar i usa.

Vad skulle risken vara med hästen som inte avmaskats på 5 år så länge den träckprovats och vid behov odlats?

Jo det vet jag men nu verkade ju han vara en riktigt framstående person inom detta fältet? Känner att något måste jag missuppfattat (antingen hans forskningsfält/titel eller rekommendationerna) därav frågan här.

Precis det jag skrev alltså, plockat upp stor blodmask eller få tex kolikproblem av bandmask som missats av nollade träckprov.

Jo det vet jag men nu verkade ju han vara en riktigt framstående person inom detta fältet? Känner att något måste jag missuppfattat (antingen hans forskningsfält/titel eller rekommendationerna) därav frågan här.

Precis det jag skrev alltså, plockat upp stor blodmask eller få tex kolikproblem av bandmask som missats av nollade träckprov.
Men om du fortsätter träckprova och odla vid behov kommer du ju märka ev stor blodmask. Du kan ju även testa mot bandmask om du är orolig.

Dvs du tar träckprov. Du odlar (för du ska ju odla även nollprov!). Endera står du så att inget förändras (tex som för dig, samma hästar och samma marker). Ja då kan du efter x år sluta. För var skulle de plocka upp den där stora blodmasken då?

Om du däremot står där det är rotation på hästar eller du flyttar till nya marker etc - ja då får man fortsätta ta träckprov och odla. Även nollprov

Däremot behöver folk i högre grad förstå att nollprov inte betyder exakt noll utan pyttelite och att man bör odla även nollprov

När det gäller bandmask är det ju lite samma, har du testat och de är negativa så om inget förändras ska de inte plötsligt bli positiva. Nu är ju bandmask lite lynnigt hitta i prov (kanske pcr gjort det bättre?) men är hästen symptomfri och nollar så finns väl ingen anledning till oro. Det har ju inte avmaskats förebyggande mot bandmask direkt tidigare heller?

Så sålänge man använder verktygen som finns - träckprov och odling - så kommer man ju att hitta både ev bandmask och ev stor blodmask på odlingen

Men om du fortsätter träckprova och odla vid behov kommer du ju märka ev stor blodmask. Du kan ju även testa mot bandmask om du är orolig.

Dvs du tar träckprov. Du odlar (för du ska ju odla även nollprov!). Endera står du så att inget förändras (tex som för dig, samma hästar och samma marker). Ja då kan du efter x år sluta. För var skulle de plocka upp den där stora blodmasken då?

Om du däremot står där det är rotation på hästar eller du flyttar till nya marker etc - ja då får man fortsätta ta träckprov och odla. Även nollprov

Däremot behöver folk i högre grad förstå att nollprov inte betyder exakt noll utan pyttelite och att man bör odla även nollprov

När det gäller bandmask är det ju lite samma, har du testat och de är negativa så om inget förändras ska de inte plötsligt bli positiva. Nu är ju bandmask lite lynnigt hitta i prov (kanske pcr gjort det bättre?) men är hästen symptomfri och nollar så finns väl ingen anledning till oro. Det har ju inte avmaskats förebyggande mot bandmask direkt tidigare heller?

Så sålänge man använder verktygen som finns - träckprov och odling - så kommer man ju att hitta både ev bandmask och ev stor blodmask på odlingen

Alltså jag undrar inte, jag följer svenska rekommendationer och veterinären jag haft kontakt med många år.

Jag undrade om någon kände till varför rekommendationerna skilde sig så åt från Martin Krarup Nielsen, har uppfattat det som att ni är en del väldigt insatta i denna tråden :)

Alltså jag undrar inte, jag följer svenska rekommendationer och veterinären jag haft kontakt med många år.

Jag undrade om någon kände till varför rekommendationerna skilde sig så åt från Martin Krarup Nielsen, har uppfattat det som att ni är en del väldigt insatta i denna tråden :)
Jag menade mer allmänt, som svar på om inte bandmask/blodmask skulle missas av fem års nollprov. Inte personligt mot dig, sorry.

Sa han något om odla nollprov? Det fanns ju ingen sådan rekommendation i Sverige tidigare heller - men sen märkte man att stor blodmask ökade. Kan USA ligga "efter" och det är samma utveckling man upptäckt eller befarar där och därför diskuterar? För om man INTE odlar nollprov kan man ju missa

Jag menade mer allmänt, som svar på om inte bandmask/blodmask skulle missas av fem års nollprov. Inte personligt mot dig, sorry.

Sa han något om odla nollprov? Det fanns ju ingen sådan rekommendation i Sverige tidigare heller - men sen märkte man att stor blodmask ökade. Kan USA ligga "efter" och det är samma utveckling man upptäckt eller befarar där och därför diskuterar? För om man INTE odlar nollprov kan man ju missa

Ingen fara! Bara så nyfiken på min ursprungsfråga 😁

Jag förstod det som att han jobbade med diagnostik av parasiter men det var en veterinärpodd så jag hängde inte helt med på allt i den biten 😅 Men de hade också en bit om råd till hästägare och då förstod jag det som att träckprovet med skulle vara för att skilja ut hästar som behövde MER avmaskning än 1-2 gånger/år med betande hästar. Samt inget alls om mockning av hage. Avsnittet var från 2022 och detta tillsammans med hans titel/forskningsområde gjorde mig ganska konfunderad. Jag vill inte direkt tänka konspiratoriskt om big pharma men podden hålls av Boehringer Ingelheim och detta var första avsnitten så har inget hum om innehållet ännu.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du... 99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
260 347
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 217
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 549
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 837
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V