Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Till båda ovanför: jag skulle välja Cydectin när det är såhär kallt, det tar även sena inkapslade larver och risken att orska massuppvak är extremt liten.


Tack för ditt svar! MEN jag har bara Normectin hemma och undrar om jag kan använda det. Är det någon fara med massuppvak och gör det ens någon nytta nu? Ska/törs jag vänta till våren för hästens skull?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Och den är okej för dräktiga ston också va? Det är compen som inte är bra?

Det ska inte vara något problem med comp heller, att det står att de avråder är för att det inte finns tillräckliga studier på just det medlet som är gjorda på dräktiga ston. Men har du inte bandmaskproblem så behöver du ju inte comp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för ditt svar! MEN jag har bara Normectin hemma och undrar om jag kan använda det. Är det någon fara med massuppvak och gör det ens någon nytta nu? Ska/törs jag vänta till våren för hästens skull?

Hästen klarar av att ha den smittan utan problem. De ägg som landar på snön nu dör. Så vänta du tills det börjar tina upp igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Precis fått svar på träckprov och min 4:a åring har 200 EPG blodmask. Avmaskades i våras med Cydectin.
Har även haft MASSOR av stygnflugeägg i år och inte fått bort alla ägg. Vad ska jag avmaska med nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Precis fått svar på träckprov och min 4:a åring har 200 EPG blodmask. Avmaskades i våras med Cydectin.
Har även haft MASSOR av stygnflugeägg i år och inte fått bort alla ägg. Vad ska jag avmaska med nu?

Såhär års: Cydectin.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halvt kl*
Hej!
Nu har jag tagit första träckprovet på min unghäst. Tyckte hon var lite ur balans i magen. Hon avmaskades av förra ägaren i våras och nu fick jag lite av en chock.
Hon har 2150 EPG lilla och/eller stora blodmasken!
Försökt få tag på min veterinär under dagen för avmaskningsmedel men får göra ett nytt försök på telefontiden imorgon.
Men nu funderar jag på om våra marker är smittade eller om hon hade med sig detta från förra ägaren.
Hur som helst har jag börjat mocka som en tok, har gjort ett försök tidigare men jag står inhyrd och det är bara jag som mockar så det blev ganska tufft (hästarna går ute dygnet runt).
Inte kul att vara den enda som mockar jättestora hagar med tre stora hästar plus min ponny. Men mindre kul med smittade marker såklart.
Hur mycket skada kan masken ha gjort på ponnyn? Vad ska man tänka på nu efter avmaskningen?
/Amanda (som tycker fruktansvärt synd om sin ponny och är grymt nojig)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halvt kl*
Hej!
Nu har jag tagit första träckprovet på min unghäst. Tyckte hon var lite ur balans i magen. Hon avmaskades av förra ägaren i våras och nu fick jag lite av en chock.
Hon har 2150 EPG lilla och/eller stora blodmasken!
Försökt få tag på min veterinär under dagen för avmaskningsmedel men får göra ett nytt försök på telefontiden imorgon.
Men nu funderar jag på om våra marker är smittade eller om hon hade med sig detta från förra ägaren.
Hur som helst har jag börjat mocka som en tok, har gjort ett försök tidigare men jag står inhyrd och det är bara jag som mockar så det blev ganska tufft (hästarna går ute dygnet runt).
Inte kul att vara den enda som mockar jättestora hagar med tre stora hästar plus min ponny. Men mindre kul med smittade marker såklart.
Hur mycket skada kan masken ha gjort på ponnyn? Vad ska man tänka på nu efter avmaskningen?
/Amanda (som tycker fruktansvärt synd om sin ponny och är grymt nojig)

Så den avmaskades i våras och sen inget? Det är inte så konstigt att det blir mycket efter en flytt. Det är ingen större fara för hästen. Visst är det mycket men inte nån katastrof. Mocka noggrannast där de äter och tipsa gärna de andra om att deras hästar kan bli smittade och att det är bäst att de hjälper till.

Du ska be att få Cydectin och två sprutor så du har till nu och om 12v igen. Sen nytt prov 13v efter det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för ditt svar!
Ja, hon fick banminth i våras. Skäms lite för att jag glömde kolla träcket i höstas men gjort är gjort.
Har sagt till den som har resten av hästarna och hon ska ta träckprov på dom nu. Vad bra då har jag tänkt rätt, började mocka där dom äter och står mest. Mycket kvar att mocka men en bra början.
Då ska jag göra som du skrev, toppenhjälp!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Puttar upp tråden då det blivit aktuellt för mig.

Idag gjordes spolmaskfynd i en hästs bajs.

Det går 6 hästar i hagen vilka alla är träckprovade senast förra våren, de som flyttat dit efter det är träckprovade de också, också nollade....

Men i alla fall, nu finns det en (minst) häst som har det och den ska avmaskas. Hur bör vi andra göra med våra hästar? Träckprova som vanligt och avmaska efter resultat?
hur gör vi med hagen? Hästarna går på lösdrift och temperaturen ute är runt nollan plus minus nån grad. Hästarna utfodras 3ggr/dygn på marken. Har en ligghall med halm.... om det gör någon skillnad...

Syns spolmask på vanligt träckprov grund eller är det tillval? Någon som kan förbarma sig över mina frågor?

tacksam
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det ingår i grundprovet, spolmasken är en rundmask. Hur gammal är hästen som hade spolmask, var det bara en mask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det kan vara så att det är springmask också, träckprov på den hästen är skickat....

Den hästen är gammal, 10+ år vilket vi tyckte var konstigt för spolmask är väl föl och unghästar mer väl?

Min unghäst, 4 år i år, går i samma hage men var nollad på träckprov i augusti... (men det har alla varit som flyttat dit under förra året...)

Vi ska träckprova alla pållarna i hagen i veckan nu..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja spolmasken går på väldigt unga hästar, äldre hastar har i allmänhet ett eget försvar mot den. Springmasken är smalare i ändarna och inte lika stor som spolmasken, den är dessutom vit medan spolmasken är mer gulgråaktig.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

masken_zpse533e09a.jpg


gissningsvis var den runt 8cm lång
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Springmask. Skrubba boxarna så mycket det går. Träckprov visar inte, men skicka tejpprov på de andra och var uppmärksamma på om ngn kliar sig.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu är jag tillbaka igen efter att ha fått nya provresultat på maskkollen.

Han hade ju som sagt över 2000epg i våras och odlingen visade lilla blodmadesken.
Avmaskades med Cydectin vet den 23/4.

Flyttade till nya stallet och stod där tills den 6/7, blev tvungen att panik flytta hem honom till en kompis då hans hästkompis fick avlivas p.g.a. en skada och min blev ensam kvar.
Hos min kompis fick han gå ensam i egen hage sidan om deras 2 hästar till den 23/7.
Då ägaren till den avlivade hästen nya häst kom, de har inte gått ihop utan i egna hagar.
Vi tog träckprov den 21/8, postat den 22/8 och provsvaren kom idag.
Både hade noll på blodmask, spolmask och fölmask.
Men min visar positivt på bandmask.

Kan han ha blivit smittad med det hos min kompis eller kan det finnas i hagarna i vårt stall men att den nya gått för kort tid för det ska ge utslag på hans träckprov.

Min vet kommer på måndag så kommer visa henne provresultatet, så får väl maskmedel utskrivet då.
Ska vi avmaska den nya också?

Satt idag och funderade på om jag borde ta en extra analys för enbart bandmask nu i vår när det är dax att kolla maskstatus igen?

Eller det kanske ska vänta tills höstkollen?
Kanske bara rent utslängda pengar för speciell analys för bandmask?

Om jag förstod det rätt så kollar de inte efter bandmask i den vanliga analysen utan det var tydligen ren tur att de sett bandmask förekomsten sist.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jodå, syns bandmasken på vanliga provet får du veta det. Kryssar du i bandmaskprov så görs ett "större" prov där chansen att hitta bandmasken är mycket högre. Låt det ha gått 6 månader innan du kollar efter bandmask igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har ju gått 6 månader nu i februari sen bandmask hittades (på ett vanligt prov).

Så frågan är om jag ska skicka enbart vanligt prov nu i vår eller ett vanligt prov och även ett för bandmask?
Får ju beställa de olika proverna samtidigt isåfall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 351
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp