Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inte här heller, komma att dröja ett tag, källt och sno på vägen in, känns som November....inte March! jäkla förkyllning på köpet.

Kontsig inställning den vet har? likna en cancer patient där doctorn vill inte ger behändling för ängslan av B-Verkning.
Hästen komma inte att bli bättre med "avaktning" om den är full av mask!
Du för gjöra vad du tänke är bäst för din häst Sea.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*knapplån*

Kan det vara mask om hästen äter av sitt eget bajs?
Han har gott om hö (äter inte ens upp allt) och äter mycket lusern och annat så bör ha sina behov tillfredställda i övrigt. Så inget av det vanliga brist på grovfoder eller protein.
Så jag började fundera på om det kunde vara mask?

Han hade för 3-4 år sen 150epg av stora blodmasken men det är det enda han haft på prover.. (året före 100 och året efter 0)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stora blodmasken?

Att äta bajs är vad jag vet inte något tecken på parasiter, däremot någon störning. Obalans eller brist på någon vitamin eller mikromineral kanske?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ja heter den inte så?

jag googlade och vissa svar sa mask så därför undrade jag =).
Han äter hösilage, lusern (pellets och hack), betfor, kraft groov 125, rapsolja, foderjäst och nypon och det borde rimligtvis vara tillräckligt.. och foderjäst ska väl vara bra för obalans?
möjligen brist på mineral eller nått, det finns ingen analys på det..

eller så äter han kanske bajs för att det är skoj.. eller nått..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det hans eget bäjs han äter?
För att återställer tarmflor är det vanlig för häster att äte av varändras avferning (that dont look right?), det är oxå där vi få den storsta mask smittning, nya häster som kommer in i groupen och har inte blivit avmaskad innan.

Vård av sjuk häst:
Hö & Vatten
Temp
Mjölig avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hoppas du menar lilla blodmasken, för stora är riktigt farlig.

Var äter han bajs? I hagen eller boxen? Äter han bajs även om han har hö tillgängligt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det hans eget bäjs han äter?
För att återställer tarmflor är det vanlig för häster att äte av varändras avferning (that dont look right?), det är oxå där vi få den storsta mask smittning, nya häster som kommer in i groupen och har inte blivit avmaskad innan.

Vård av sjuk häst:
Hö & Vatten
Temp
Mjölig avmaskning.

sitt eget. han får inte tag på någonannans. går ensam i hage

Hoppas du menar lilla blodmasken, för stora är riktigt farlig.

Var äter han bajs? I hagen eller boxen? Äter han bajs även om han har hö tillgängligt?

Nej då hade jag väl ändå skrivit lilla om det är den som han haft? det var 150 epg för 3-4 år sen och han avmaskades då med cydectin eller vad den heter i två omgångar och nollade sen året efter.

bara sett i hagen. han har hö kvar i hagen. Han gick och noppade i bajset lite som om det vore gräs typ.. en liten tugga där och en där.. sen stog han och vilade/solade en stund, osv
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästar äter inte bajs för att återställa tarmfloran. Det enda man kunnat bevisat vad gäller bajsätning på tamhästar är fiber eller proteinbrist. Vildhästar äter endast bajs vid grav näringsbrist, dvs vid svält. Föl äter bajs av andra anledningar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästar äter inte bajs för att återställa tarmfloran. Det enda man kunnat bevisat vad gäller bajsätning på tamhästar är fiber eller proteinbrist. Vildhästar äter endast bajs vid grav näringsbrist, dvs vid svält. Föl äter bajs av andra anledningar.

Bevis för påståendet.

När var du i närheten av en vild häst sist?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

helt normalt.. eller ja den som han åt i hagen är söndersmulad och torkad (hackad av fåglar eller söndertrampad/sönderfrusen och som nu så tinat upp och torkat)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det låter inte som non problem Sweep, lite majs olja, test och avmaska innan släppet.
Tro det är ingen fel på hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Att äta bajs är vad jag vet inte något tecken på parasiter, däremot någon störning. Obalans eller brist på någon vitamin eller mikromineral kanske?


Fast kan hästar verkligen känna av obalans annat än vad det gäller vätskebalansen?

Det verkar helt ologiskt att de kan känna av vad de behöver och sedan välja att äta sådant som är giftigt för dem, eller tänker jag helt galet :confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Nu skulle jag behöva ha lite mer information om avmaskning och om att sköta om sina hagar.

Vi diskuterade nämligen idag när stallägaren kom och skulle avmaska ena hästen + hagkompisen. De ville att mina också skulle avmaskas men jag tyckte att vi först skulle göra prov på mina för att se om det verkligen behövs och i så fall mot vad. Mina går med med stallägarens två andra ponnyer, så de skulle avmaskas utan något prov.

Det jag då tänker är att de går i hagar som de gått i sedan jag kom dit för 5år sedan. De har varit avmaskade några gånger sedan dess (även mina, utan prov). Ena ponnyn som gick själv för några år sedan i en av hagarna som används idag, avmaskades eftersom det konstaterades med blod? prov att ponnyn hade mask. Hagen hände det ingenting med. Borde det inte bli så att om vi avmaskar idag så kommer de snart vara infekterade igen om vi inte gör något med hagarna? Och vad är det man kan göra med hagarna? Hagarna är inte gödslade, har inte vilat från betande djur eller liknande.

Det är inte mitt stall så jag kan inte påverka mer än att ta prov på mina hästar. Men jag blir förundrad över när veterinären säger, utan att ha sett hästarna eller några provsvar, att de andra också ska ha för att de kan vara smittade. Vad hände med att försöka minimera risken för att maskarna ska bli resistenta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästar äter inte bajs för att återställa tarmfloran. Det enda man kunnat bevisat vad gäller bajsätning på tamhästar är fiber eller proteinbrist. Vildhästar äter endast bajs vid grav näringsbrist, dvs vid svält. Föl äter bajs av andra anledningar.
Jag har aldrig sett hästar äta bajs mer än enstaka bollar, men min grannes hästar äter upp ALLT. Sen det har fryst. Verkar vara ett betéende som de lärt sig av varandra. De får inte mer än lunch ute. Först sedan flera fått kolik får de nu vatten.
Bekvämt kanske när man inte prioriterar mockning någonsin o hagar som används året om av olika hästar.
Det är illa när man bara tar vissa delar ur koncept
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det jag ifrågasätter är att veterinären säger det utan att ha sett vare sig prov eller häst. Veterinären grundar det på att hästägarna anser sig behöva maskmedel till en häst som är lite tunn.

Jag menar inte att de inte ska ge hästen maskmedel OM den behöver det. Men man kanske ska testa hästen först. För om veterinärer skriver ut utan att testa hästarna så vore det enklare om vi återgick till det gamla systemet med att kunna köpa ut maskmedel utan recept.

Och är det ett bra avmaskningsprogram om de går i samma hagar jämt och ständigt? Nu pratar vi om en hage på 2,5-3ha (uppdelat på mindre hagar som går att stänga men som i prinip alltid är öppna) som ingen går och mockar ur. Och som det har gått hästar i under alla de år jag har stått där.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 352
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp