Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 631
  • Visningar Visningar 166 763
Ingen fara! Bara så nyfiken på min ursprungsfråga 😁

Jag förstod det som att han jobbade med diagnostik av parasiter men det var en veterinärpodd så jag hängde inte helt med på allt i den biten 😅 Men de hade också en bit om råd till hästägare och då förstod jag det som att träckprovet med skulle vara för att skilja ut hästar som behövde MER avmaskning än 1-2 gånger/år med betande hästar. Samt inget alls om mockning av hage. Avsnittet var från 2022 och detta tillsammans med hans titel/forskningsområde gjorde mig ganska konfunderad. Jag vill inte direkt tänka konspiratoriskt om big pharma men podden hålls av Boehringer Ingelheim och detta var första avsnitten så har inget hum om innehållet ännu.
Som sagt så har de helt andra rekommendationer om avmaskning så blir svårt att jämföra. Generellt har ju usa en annan syn på mycket inom veterinärmedicin, jämfört med Europa.

https://www.vet.upenn.edu/veterinar...quine-field-service/deworming-recommendations

Som sagt så har de helt andra rekommendationer om avmaskning så blir svårt att jämföra. Generellt har ju usa en annan syn på mycket inom veterinärmedicin, jämfört med Europa.

https://www.vet.upenn.edu/veterinar...quine-field-service/deworming-recommendations

Ja precis. Fattar inte varför en svensk podd då gör avsnitt med någon de framställer som den mest framstående och snarare som att Sverige inte har bra rekommendationer som jag uppfattade avsnitten. Han var ju dansk i grunden så det diskuterades ju en del ändå skillnaderna här mot USA. Nåja!

Ja precis. Fattar inte varför en svensk podd då gör avsnitt med någon de framställer som den mest framstående och snarare som att Sverige inte har bra rekommendationer som jag uppfattade avsnitten. Han var ju dansk i grunden så det diskuterades ju en del ändå skillnaderna här mot USA. Nåja!
Det vore ju fint om de då utvecklat ja, varför det skulle vara bättre

Är det för tidigt att avmaska nu i mitten på mars mot bandmask och blodmask?
Tycker jag läser överallt om riskerna med att avmaska vintertid och att man om möjligt skall vänta till april/maj/betetssläpp? Befinner oss i Skåne och här har vi inte haft vinter i år, hunden hade en fästing häromdagen, vet inte om det är ljus eller tempereatur styr inälvsparasiterna.
Visst är det så att med Fyrantel måste hästen ha dubbel dos (2 hela sprutor samtidigt för stor häst) för att bli av med bandmask? Räcker en avmaskning om hästen har mycket epg eller bör man avmaska en gång till efter 4v för pyrantelpreparat?

Är det för tidigt att avmaska nu i mitten på mars mot bandmask och blodmask?
Tycker jag läser överallt om riskerna med att avmaska vintertid och att man om möjligt skall vänta till april/maj/betetssläpp? Befinner oss i Skåne och här har vi inte haft vinter i år, hunden hade en fästing häromdagen, vet inte om det är ljus eller tempereatur styr inälvsparasiterna.
Visst är det så att med Fyrantel måste hästen ha dubbel dos (2 hela sprutor samtidigt för stor häst) för att bli av med bandmask? Räcker en avmaskning om hästen har mycket epg eller bör man avmaska en gång till efter 4v för pyrantelpreparat?

Jag har iaf inte tagit träckprov ännu (vinterbetar snarare så har inget betessläpp eller hagbyte att vara klar till). Planerar att göra det när jag mockat hagarna rena och börjat begränsa gräset så att det är lätt att mocka allt dagligen om någon behöver avmaskning. Har hästarna i Flyinge.

Stoet är har blivit bukigt och smalt, typiskt parasitangripen, (bandmask?) därav min fråga om jag behöver vänta för att inte ställa till oreda och avmaska i onödan om det är fel tidpunkt i maskarnas livscykel osv osv. Hade helst avmaskat henne asap eftersom hon ser för bedrövlig ut trots fri tillgång på bra hö, lusern och kraftfoder.
:(
Är ju en djungel allting. Mina går på lösdrift och kommer i april flytta till en övergångshage (som vilat sen sept), sedan åker de iväg på betet i juni. Vill ju helst slippa avmaska i onödan vill inte få in ägg på sommarbetet.

Stoet är har blivit bukigt och smalt, typiskt parasitangripen, (bandmask?) därav min fråga om jag behöver vänta för att inte ställa till oreda och avmaska i onödan om det är fel tidpunkt i maskarnas livscykel osv osv. Hade helst avmaskat henne asap eftersom hon ser för bedrövlig ut trots fri tillgång på bra hö, lusern och kraftfoder.
Är ju en djungel allting. Mina går på lösdrift och kommer i april flytta till en övergångshage (som vilat sen sept), sedan åker de iväg på betet i juni. Vill ju helst slippa avmaska i onödan vill inte få in ägg på sommarbetet.
Om du träckprovar så vet du ju om avmaskning behövs.

Vi avmaskade vår mot konstaterad bandmask i Januari för några år sen. Han såg inte maskäten ut, men fick kolik.

Skicka träckprov kan du ju göra nu.

Om du träckprovar så vet du ju om avmaskning behövs.

Vi avmaskade vår mot konstaterad bandmask i Januari för några år sen. Han såg inte maskäten ut, men fick kolik.
Jojo, prov skall tas men är 99% säker på att hon är infektera igen. Ville mest bara veta om det är ok att avmaska nu med, men då verkar det som att det funkade för dig i januari då bör ja kunna avmaska nu.

Jojo, prov skall tas men är 99% säker på att hon är infektera igen. Ville mest bara veta om det är ok att avmaska nu med, men då verkar det som att det funkade för dig i januari då bör ja kunna avmaska nu.
Det man inte vill är ju få ett massuppvaknande av maskar i vilofas som jag förstår. Men de som syns på träckprov är ju "aktiva", dvs om träckprov visar att det behövs så är det ju bara avmaska?

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du... 99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
260 408
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 219
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 841
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka