Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så man kan ta ett Cydectin Kure, great, hur långt är behandling?
Ta den spolmask, bandmask oxå?

EN spruta räcker. Den tar i viss mån spolmask (statusen efter avmaskning behöver kollas då det finns stammar av spolmask som är resistenta mot makrocykliska laktoner som Cydectin och Ivomec tillhör), behöver man ta bandmask också väljer man Cydectin Comp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men problemet är inte att det finns lite mark eftersom det finns finns fler hagar (uppskattningsvis 6-7ha till) som inte används eftersom de ligger för 'långt' från stallet. Problemet ligger i okunskap och ovilja. Där finns hagar att nyttja på sommaren för att låta dessa hagar vila.

MonteRose: Tack för upplysningen! :) Läste lite för snabbt i länken i något tidigare inlägg och har fått det om bakfoten. Men en följd fråga; får inte hästarna i sig äggen som redan ligger i hagarna innan vi avmaskade? Och blir det inte så att vi måste avmaska snart igen för att för att hagarna inte riktigt sköts?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, hästarna kan bli smittade igen. Därför är det bästa att i samband med avmaskningen mocka ur hagen noga eller byta till annan hage.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men problemet är inte att det finns lite mark eftersom det finns finns fler hagar (uppskattningsvis 6-7ha till) som inte används eftersom de ligger för 'långt' från stallet. Problemet ligger i okunskap och ovilja. Där finns hagar att nyttja på sommaren för att låta dessa hagar vila.

MonteRose: Tack för upplysningen! :) Läste lite för snabbt i länken i något tidigare inlägg och har fått det om bakfoten. Men en följd fråga; får inte hästarna i sig äggen som redan ligger i hagarna innan vi avmaskade? Och blir det inte så att vi måste avmaska snart igen för att för att hagarna inte riktigt sköts?

Nej det låter ingen vider stall situation Myzan, all kundskap hjälper inte om ingenting göras!
Du för starta ett "Mask Information Kurs", ladda ner info och bilderna om maskängrepp häster, det viktiga med att testa, avmaska, sjuk haga, vinter haga, summer bete.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

EN spruta räcker. Den tar i viss mån spolmask (statusen efter avmaskning behöver kollas då det finns stammar av spolmask som är resistenta mot makrocykliska laktoner som Cydectin och Ivomec tillhör), behöver man ta bandmask också väljer man Cydectin Comp.

Tack, google.se intressant läsning om makrocykliska.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej det låter ingen vider stall situation Myzan, all kundskap hjälper inte om ingenting göras!
Du för starta ett "Mask Information Kurs", ladda ner info och bilderna om maskängrepp häster, det viktiga med att testa, avmaska, sjuk haga, vinter haga, summer bete.

Det är det inte. För där finns resurser till att ha ett bra maskfritt bete. Och tyvärr hjälper det inte att lägga fram brochyrer med information för det görs inte mer för det :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, hästarna kan bli smittade igen. Därför är det bästa att i samband med avmaskningen mocka ur hagen noga eller byta till annan hage.

Den värsta smittan finns redan i hagen och är inte den som kommer ut efter avmattning. Mockning varannan dag är suveränt för att skydda hästarna mot smitta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad kostar dessa prover?

Jag har vanligtvis bara avmaskat utan att ta reda på om det verkligen behövs, som rutin. Det gör de flesta här omkring..

Våran vinterhage är som två medelstora padocks och de går nästan bara på en fjärdedel/Max halva ut av hagen och den mockas inte ur (möjligtvis när snön och isen smält) det går två hästar där.
Ska jag kolla masken och ev maska nu i vår och sen kolla igen i sommar före bete och ev maska om det behövs och sedan kolla masken en sista gång efter betet i höst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den värsta smittan finns redan i hagen och är inte den som kommer ut efter avmattning. Mockning varannan dag är suveränt för att skydda hästarna mot smitta.

:bow:
Dock de flesta äggen frysa i den har kyllen, bli aldrig non vår.
Det vikdigesta är att dom inte komma utt till summer hagen.
Hope your feeling better :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad kostar dessa prover?

Jag har vanligtvis bara avmaskat utan att ta reda på om det verkligen behövs, som rutin. Det gör de flesta här omkring..

Våran vinterhage är som två medelstora padocks och de går nästan bara på en fjärdedel/Max halva ut av hagen och den mockas inte ur (möjligtvis när snön och isen smält) det går två hästar där.
Ska jag kolla masken och ev maska nu i vår och sen kolla igen i sommar före bete och ev maska om det behövs och sedan kolla masken en sista gång efter betet i höst?

Taktisk Avmaskning:
provtagning - avmaskning - efter provtagning.
Man vill vet om medlets verkning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Nu börjar snön äntligen smälta undan här så om nån vecka är det nog dags att avmaska. Jag skickade in träckprov från min häst och fick svar idag, 225 EPG liten blodmask. Jag är tveksam om jag ska avmaska eller inte och vill ha lite synpunkter från er.
Stallsituationen är så här: 9 hästar i varierande ålder som går på lösdrift, hagen är ca 10 ha och det har gått hästar där året runt i åtminstone 30 år så det är inget rent och maskfritt bete precis. Övriga hästägare skiter fullständigt i rekommendationerna kring avmaskning, tycker träckprov är att kasta pengarna i sjön, håller sig inte till samma preparat utan "tager vad de haver" och avmaskar med samt följer ändå inte avmaskningsintervallerna för respektive preparat.
Därför känns det som att det gör varken till eller från om jag avmaskar min häst mot hennes 225 EPG när ingen annan sköter sig, hon kommer ju få i sig smitta från de andra hästarna ändå. Och jag låter ju gärna bli att trycka i henne kemikalier om jag kan. Så just nu lutar jag åt att inte avmaska i år. Vad tror ni om det?
/Arwen
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inget att tvycka på, postitive svar....hästen har mask och säkert inte bara blod mask.
Gamle visdom:
När björken knopper till då är det dax att avmaska.
Det kan drjöja 2-3 veckor till.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Fick svar igår på kolla masken

Denna gång hade hon 350 och fortfarande spår av bandmask, hur ska jag avmaska?

Förra våren hade hon 550 och då spår av bandmask.
Avmaskade med ivomec comp och sen efter 8 veckor (27/7) med noromectin vet.

Jag tog även prov i höstas och då var hon helt ren.

Sen en fråga till, hur blir man av med bandmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Fick svar igår på kolla masken

Denna gång hade hon 350 och fortfarande spår av bandmask, hur ska jag avmaska?

Förra våren hade hon 550 och då spår av bandmask.
Avmaskade med ivomec comp och sen efter 8 veckor (27/7) med noromectin vet.

Jag tog även prov i höstas och då var hon helt ren.

Sen en fråga till, hur blir man av med bandmask?

Kombinationspreparat första gången nu också. Bandmasken har en mellanvärd, ett gräskvalster, så den är svår att bli av med tyvärr. Smittan finns kvar på markerna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hi:
det som jag kan få främ för bandmask är non preperat med Praziquantal i som:
Equimax Paste
Zimerterin Gold (med praziquantel)
Quest Plus Gel ( moxdectin med praziquantel)

Madick borda vet vilket medel som finn här i Sweden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl
Har en häst som ständigt får 0 på träckprov och en som brukar ha mask, i år 100 blodmask. Bör den avmaskas? Borde man göra odling för stora blodmasken? Jag vill inte att den andra smittas eller att vi får parasiter i markerna. Vi kommer att mocka men frågan är om det räcker?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 352
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp