Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det jag ifrågasätter är att veterinären säger det utan att ha sett vare sig prov eller häst. Veterinären grundar det på att hästägarna anser sig behöva maskmedel till en häst som är lite tunn.

Jag menar inte att de inte ska ge hästen maskmedel OM den behöver det. Men man kanske ska testa hästen först. För om veterinärer skriver ut utan att testa hästarna så vore det enklare om vi återgick till det gamla systemet med att kunna köpa ut maskmedel utan recept.

Och är det ett bra avmaskningsprogram om de går i samma hagar jämt och ständigt? Nu pratar vi om en hage på 2,5-3ha (uppdelat på mindre hagar som går att stänga men som i prinip alltid är öppna) som ingen går och mockar ur. Och som det har gått hästar i under alla de år jag har stått där.

Jag misstänker veternären grunda på "Rational Logik" av stallets miljör, "pest smitted! bäst att behändla alla"!
Du ska vara tacksom att du hamna i ett kontrol group där du kan få utt medlet och skydda hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Jag skriver till alla nu, vill ha all hjälp vi kan få :)
Min häst hade stora blodmasken i höstas, avmaskades mot det och blev katastrofdålig! Hon åt ekollon samtidigt så tarmfloran var redan i obalans men med lite hjälp av avmaskningsmedel så höll vi på att förlora henne, men nu lever hon! Hon hade kolik och förgiftningsfång.
Men nu till kruxet, hon skall avmaskas igen mot blodmasken (legat latent under vintern) och jag är så rädd att hon ska bli dålig igen!! Det är cydectin vi ska ge henne.

Tips på vad vi ska ge för tillskott för att minska risken att in blir dålig? Idag får hon en jäkla massa hö och lucern med mineraler i krubban..

Hjälp mig, ska avmaska i morgon..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu förstår jag inte dig riktigt;

Menar du att jag ska vara glad över att de avmaskar mina hästar utan att ta prov först?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är just hur jag ska behålla tarmfloran som jag funderar på mest, så det inte slår ut henne helt.. Vilket medel man avmaskar med är nog skitsamma, hon lär reagera på alla :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu förstår jag inte dig riktigt;

Menar du att jag ska vara glad över att de avmaskar mina hästar utan att ta prov först?

Tycka du lägga för mycket vikt på själva testning som kan bara ger ett vägledning.
Man avmaska inte bara för en typ av mask.
Hästen komma inte att dö av en avmaskning och när det gäller "resistans" som är inte trolig!.....rör det sig om Benzimidazolas som är inte aktuallt här.
Det verka som SVA har fått för sig att kör detta år med Cydektin som verka lika bra för häster som för ko, get, får och kamelar som det var främtaget för :)
Har inte fått klar för mig vilket mask den ska ta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är just hur jag ska behålla tarmfloran som jag funderar på mest, så det inte slår ut henne helt.. Vilket medel man avmaskar med är nog skitsamma, hon lär reagera på alla :(

Gick du in till site?
Man kan kör ett Benzimidalzolas 5-dager kur som är ett mucker medel.
Du kan google på se, häst avmaskning, men den information man få tycka jag är rätt så klen, det rör sig om General Info och hänvisning till din vetrenär.
Grännen kom hem från Häst Massa med en massa Mask info papper från dom som gjöra tester och ärlig talat efter nogran läsning bli man inte klok??
Man kan inte bygga upp en god hästvård med sånt resonering tycka jag.
Dom English siten ger dig ett mer Inn Depth Info om masker, medel och behandling.

Du för prata med din vetrenär om hur ni ska gjöra med din häst.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast som jag skrev så är jag intresserad av att veta hur man ska behålla tarmfloran när man avmaskar.
Avmaskningsprogram har jag redan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gick du in till site?
Man kan kör ett Benzimidalzolas 5-dager kur som är ett mucker medel.
Du kan google på se, häst avmaskning, men den information man få tycka jag är rätt så klen, det rör sig om General Info och hänvisning till din vetrenär.
Grännen kom hem från Häst Massa med en massa Mask info papper från dom som gjöra tester och ärlig talat efter nogran läsning bli man inte klok??
Man kan inte bygga upp en god hästvård med sånt resonering tycka jag.
Dom English siten ger dig ett mer Inn Depth Info om masker, medel och behandling.

Du för prata med din vetrenär om hur ni ska gjöra med din häst.

Nej nej nej. Ingen "power pack" som de kör i USA. Det orsakar just det man är rädd för ska hända, dvs att de inkapslade larverna massemigrerar och orsakar stora sår i tarmarna. Cydectin (moxidektin) tar inte alla inkapslade larver, men de den tar "smälter" bort och orskar inga skador i tarmen.

Stora blodmasken har heller inga vilande stadier utan kan nås året runt, dock eftersom den oftast plockas upp på betet så är den könsmogen och börjar släppa ägg på senvintern. Alla medel, även Axilur och Rintal, tar stora blodmasken då det inte finns några resistensproblem mot just stora blodmasken, det är lilla som är snabb att utveckla resistens tack vare sin möjlighet att lägga sig i vilostadier.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast som jag skrev så är jag intresserad av att veta hur man ska behålla tarmfloran när man avmaskar.
Avmaskningsprogram har jag redan.

Om din häst hade stora blodmasken och är avmaskad mot den, varför ska du avmaska nu igen? Det är olika livscykler på stora och lilla blodmasken.

En häst som reagerat så på en avmaskning skulle jag INTE avmaska utan positivt prov och odling för att se om det fortfarande finns stora blodmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tycka du lägga för mycket vikt på själva testning som kan bara ger ett vägledning.
Man avmaska inte bara för en typ av mask.
Hästen komma inte att dö av en avmaskning och när det gäller "resistans" som är inte trolig!

Må så vara men anledningen till att man numera är tvungen att ha recept är för att undvika att maskarna ska bli resistenta. Och då kan jag för allt i världen inte begripa varför en veterinär kan skriva ut recept hur som helst utan att kontrollera det på något sätt.

Och sen kan det inte bli bra om det inte görs något åt hagarna? Avmaskar vi så kommer det ut i hagen (vi har vår här och snön är nästan helt borta) där hästarna går alltid. Ibland flyttas våra hästar för att en annan häst ska gå där över sommaren dvs det går alltid minst en häst i hagen/hagarna. Om maskarna/larverna/äggen kommer ut i hagen och hästen betar där och får i sig dom igen, då borde vi väl göra mer än att bara avmaska?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej nej nej. Ingen "power pack" som de kör i USA. Det orsakar just det man är rädd för ska hända, dvs att de inkapslade larverna massemigrerar och orsakar stora sår i tarmarna. Cydectin (moxidektin) tar inte alla inkapslade larver, men de den tar "smälter" bort och orskar inga skador i tarmen.

Stora blodmasken har heller inga vilande stadier utan kan nås året runt, dock eftersom den oftast plockas upp på betet så är den könsmogen och börjar släppa ägg på senvintern. Alla medel, även Axilur och Rintal, tar stora blodmasken då det inte finns några resistensproblem mot just stora blodmasken, det är lilla som är snabb att utveckla resistens tack vare sin möjlighet att lägga sig i vilostadier.

Så man kan ta ett Cydectin Kure, great, hur långt är behandling?
Ta den spolmask, bandmask oxå?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Må så vara men anledningen till att man numera är tvungen att ha recept är för att undvika att maskarna ska bli resistenta. Och då kan jag för allt i världen inte begripa varför en veterinär kan skriva ut recept hur som helst utan att kontrollera det på något sätt.

Och sen kan det inte bli bra om det inte görs något åt hagarna? Avmaskar vi så kommer det ut i hagen (vi har vår här och snön är nästan helt borta) där hästarna går alltid. Ibland flyttas våra hästar för att en annan häst ska gå där över sommaren dvs det går alltid minst en häst i hagen/hagarna. Om maskarna/larverna/äggen kommer ut i hagen och hästen betar där och får i sig dom igen, då borde vi väl göra mer än att bara avmaska?

Det låter som du har för lite areal för att har häster Myzan, därför måste h-n skriva utt mask medal till alla. Det är såna häst tätthet som leda till resistans.

Förslå du följer med avmaskning, ta ett fulstandig efter kontrol och hitta ett bra summer bite så att hästen kommer ur ett ond circle.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Må så vara men anledningen till att man numera är tvungen att ha recept är för att undvika att maskarna ska bli resistenta. Och då kan jag för allt i världen inte begripa varför en veterinär kan skriva ut recept hur som helst utan att kontrollera det på något sätt.

Och sen kan det inte bli bra om det inte görs något åt hagarna? Avmaskar vi så kommer det ut i hagen (vi har vår här och snön är nästan helt borta) där hästarna går alltid. Ibland flyttas våra hästar för att en annan häst ska gå där över sommaren dvs det går alltid minst en häst i hagen/hagarna. Om maskarna/larverna/äggen kommer ut i hagen och hästen betar där och får i sig dom igen, då borde vi väl göra mer än att bara avmaska?

Min fetning

Men det är innan avmaskning som äggen kommer ut. Efter avmaskning är allt som kommer ut dött eller döende.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag kryssar i dem vid varje kolla masken som är en gång på våren och en gång på hösten.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för ditt svar!
Vi ska avmaska henne igen eftersom hon fortfarande har det :(

Ni har alltså tagit prov och odlat igen?

Det du beskriver att den ligger latent är lilla blodmasken, stora blodmasken har inget sådant stadie och den avmaskningen du gjorde i höstas ska ha tagit all stor blodmask om hon inte blivit återsmittad och det ser ni inte än i så fall.

Eftersom din häst blev så pass dålig, se till att ta reda på exakt vad det är din häst har (det du beskriver går inte ihop nämligen) och prata gärna med t.ex. SVA för att få riktiga fakta. Din veterinär låter inte som om den har kunnat beskriva ordentligt för dig eller så är hen fel i sin bedömning.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 352
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp