Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har ju gått 6 månader nu i februari sen bandmask hittades (på ett vanligt prov).

Så frågan är om jag ska skicka enbart vanligt prov nu i vår eller ett vanligt prov och även ett för bandmask?
Får ju beställa de olika proverna samtidigt isåfall.

Så hästen avmaskades mot bandmask i höstas? Vilket medel? Jag skulle iaf inte lägga extra på att kolla det nu, den har ju knappast fått någon ny smitta över vintern :laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så hästen avmaskades mot bandmask i höstas? Vilket medel? Jag skulle iaf inte lägga extra på att kolla det nu, den har ju knappast fått någon ny smitta över vintern :laugh:

Han fick Equimax Vet, avmaskades den 10/9-12.

Men bör jag göra ett test enbart för bandmask till hösten? eller hoppas att om han blivit smittad igen, att det syns på den vanliga analysen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl.

Inte om avmaskning men en fråga om mask.

Det är ju inte så svårt att hitta info om hur länge markerna är smittade med ägg och vad man kan göra åt det men hur länge kan en mask leva i hästen? Hittar inget om det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Han fick Equimax Vet, avmaskades den 10/9-12.

Men bör jag göra ett test enbart för bandmask till hösten? eller hoppas att om han blivit smittad igen, att det syns på den vanliga analysen.

Då ska du inte behöva ta något prov nu eller avmaska nu på våren mot bandmasken. Däremot så kan man misstänka att det finns på markerna så en extrakoll i höst skulle jag göra, alltså tillägg på vanliga analysen. Annars kan du avvakta, om han inte visar några symptom utan verkar må bra och håller hullet som han ska så är det ingen fara.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mejla till SVA och fråga :) Det är ju olika beroende på vilken mask du undrar om.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Då ska du inte behöva ta något prov nu eller avmaska nu på våren mot bandmasken. Däremot så kan man misstänka att det finns på markerna så en extrakoll i höst skulle jag göra, alltså tillägg på vanliga analysen. Annars kan du avvakta, om han inte visar några symptom utan verkar må bra och håller hullet som han ska så är det ingen fara.

Det är det som är lite rörigt, var smittan finns.
Jag fick "hem" honom den 2/10 förra året och stallade upp honom i ett stall, alla hästarna gick i en och samma hyffsat stora hage året runt.
Deras avmaskningsrutiner var de från stenåldern;avmaskar varje vår och varje höst/vinter med det medel då får utskrivit av vetten. Sen fick hästarna stå inne 1 dygn efter maskningen för att inte smitta hagen! :grin::crazy:
Hon hade minnsann aldrig haft en häst som haft mask påstod hon när hon gick i taket för jag avmaskat min när hans provsvar sa över 2500 i blodmask, hur hon visste att hennes hästar aldrig haft mask vet i sjutton för de gör inga träckprov heller.

Jag flyttade hästen den 28/4 (tror jag) och han maskades med Cydectin den 26/4.
Sen fick hans kompis i nya stallet akut avlivas i början av juni och min kille fick flytta hem till min kompis i 3 veckor där han gick i egen hage.
Deras avmaskningsrutiner lyder; Vi avmaskar när hästarna har mask och vi ser på våra hästar när de har mask. :crazy:

I slutet av augusti visar det sig på träckprovet att han har noll i allt men positiv för bandmask.

Läste på lite om bandmasken då och har för mig att jag läste att det tog 6 månader ifrån det att hästen ätit kvalstert med bandmask i sig tills dess att det fanns könsmogna maskar i systemet som släppte ägg, stämmer det?

Jag har sen i augusti fram till snön kom mockat ur hans hage varje/varannan dag för att minska risk för åter smitta ner honom men frågan är var han fått smittan och veterinären snackade något om att det var jätte svårt att bli av med bandmasken om man hade den på markerna, plöja upp hagarna var det bästa... finns tyvärr inte möjlighet till det där vi står nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det möjligt?

För ganska exakt en månad sedan så avmaskades min 4 åriga ponny för springmask efter tejpprov. Avmaskades med Noromectin och nytt träckprov/tejpprov skulle göras tidigast 8 veckor efter.

Idag hittade jag maskägg i rumpan på honom, eller jag tror det var det i alla fall... Som vita "frön" precis under analöppningen. Upptäckte det när jag borstade ponnyn som lyfte på svansen när jag kom vid svansroten, något han gjorde "då" när han hade klåda i rumpan. Han har inte gjort det sedan avmaskning så därför reagerade jag så snabbt nu på varför han ville bli kliad, och ja, då hittade jag små gulvita frö-liknande saker under öppningen...
Sådana fanns då jag gjorde tejpprovet på honom och han konstaterades ha springmask.


Bör jag köra en kur till nu? 19 februari avmaskades han....?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Äggen är ju bevis för att det finns kvar, jag skulle köra en omgång av annat medel, t.ex. Fyrantel även om det är lite tidigt för avmaskning egentligen om man tänker på blodmask och resistensutveckling.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej, tack för svar.

Är det en engångskur? Hur länge bör man vänta innan man gör träckprov efter Fyrantel? (alla hästarna träckprovas runt april/maj normalt) I år får vi även göra tejpprov inser jag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

4v efter Fyrantel så det är lugnt.

Även Axilur tar springmask, det kan vara ett annat val för att inte bråka med blodmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Äggen är ju bevis för att det finns kvar, jag skulle köra en omgång av annat medel, t.ex. Fyrantel även om det är lite tidigt för avmaskning egentligen om man tänker på blodmask och resistensutveckling.

Gamle bond spåk
"när björkens knopp vill sprätta som bäst, då är tid att maska av häst"
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Pratade med vidilabs veterinär idag för jag skulle ringa om recept men hon tyckte jag skulle avvakta och badda rumpan med jodlösning och "hoppas på det bästa" i och med att det var så nära inpå förra avmaskningen. Men om han ändå började klia sig sönder och samman skulle jag återkomma. + göra rent ännu en gång även om det är svårt med lösdrift och minusgrader. Rengöra vattenkoppen i hagen och ingångarna till ligghallen som vi vet hästarna använder att klia sig på. + skötselboxarna...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det tidiga i fallet är hur nära det är till förra avmaskningen. För täta avmaskningar är en mycket stor resistensrisk.

Jag prata om gamle bonde språk Madick, som på hösten "när dom första 3-dager frys har kommit då ska man maska av".

Om det är misstänk för resistance (som jag inte tro på) då för man byta medal och ta ny prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Här har vi åtminstone inge björkknoppar på gång än så långt ögat når *skådar ut genom fönstret, det är -7 grader och kräksnöar i Roslagen* ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 351
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp