Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Då ska du inte behöva ta något prov nu eller avmaska nu på våren mot bandmasken. Däremot så kan man misstänka att det finns på markerna så en extrakoll i höst skulle jag göra, alltså tillägg på vanliga analysen. Annars kan du avvakta, om han inte visar några symptom utan verkar må bra och håller hullet som han ska så är det ingen fara.
Det är det som är lite rörigt, var smittan finns.
Jag fick "hem" honom den 2/10 förra året och stallade upp honom i ett stall, alla hästarna gick i en och samma hyffsat stora hage året runt.
Deras avmaskningsrutiner var de från stenåldern;avmaskar varje vår och varje höst/vinter med det medel då får utskrivit av vetten. Sen fick hästarna stå inne 1 dygn efter maskningen för att inte smitta hagen!
Hon hade minnsann aldrig haft en häst som haft mask påstod hon när hon gick i taket för jag avmaskat min när hans provsvar sa över 2500 i blodmask, hur hon visste att hennes hästar aldrig haft mask vet i sjutton för de gör inga träckprov heller.
Jag flyttade hästen den 28/4 (tror jag) och han maskades med Cydectin den 26/4.
Sen fick hans kompis i nya stallet akut avlivas i början av juni och min kille fick flytta hem till min kompis i 3 veckor där han gick i egen hage.
Deras avmaskningsrutiner lyder; Vi avmaskar när hästarna har mask och vi ser på våra hästar när de har mask.
I slutet av augusti visar det sig på träckprovet att han har noll i allt men positiv för bandmask.
Läste på lite om bandmasken då och har för mig att jag läste att det tog 6 månader ifrån det att hästen ätit kvalstert med bandmask i sig tills dess att det fanns könsmogna maskar i systemet som släppte ägg, stämmer det?
Jag har sen i augusti fram till snön kom mockat ur hans hage varje/varannan dag för att minska risk för åter smitta ner honom men frågan är var han fått smittan och veterinären snackade något om att det var jätte svårt att bli av med bandmasken om man hade den på markerna, plöja upp hagarna var det bästa... finns tyvärr inte möjlighet till det där vi står nu.