Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

10cm, omogna spolmaskar eller springmask. Var de kritvita eller mer gulgråvita?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok det är inte bandmask menar du, nu var det ett tag sen & det kom inga nästa gång vi maskade, vill nog minnas att de var mer vita än grå/vita men de var platta 6mm.

Nä nu har jag googlat o det var klart bandmask, platta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Aha, 6mm, jag läste 10 cm, det är ju lite skillnad. Platta 6mm är absolut bandmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst är kollad hela tiden med "kolla masken" och har visat på 0 sen jag vet inte när, tror att hon hade 100 nångång som liten av typ lilla blodmasken..

Nu har hon blivit rejält lös i magen och vissa dagar är det riktigt illa alltså! Jag är nästan 100 på att det är vårt blöta hösilage som ställer till det för henne! MEN, borde jag göra ett kolla masken för säkerhets skull?
Kollade i somras och då vart det inget!
(Annars är hon kanonfin i kroppen, pigg som aldrig förr, äter & dricker jättebra, klippt men glansig stubb!)

Vad tycker du? :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Om hästen avmaskades i oktober (början-mitten, pga flytt) med ett preparat som tar styngflugans larver, behöver den avmaskas nu igen mot styngfluga? Vad mer behöver jag ta reda på?

Förutsatt att hästen haft ägg som inte skrapats bort alltså!
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst är kollad hela tiden med "kolla masken" och har visat på 0 sen jag vet inte när, tror att hon hade 100 nångång som liten av typ lilla blodmasken..

Nu har hon blivit rejält lös i magen och vissa dagar är det riktigt illa alltså! Jag är nästan 100 på att det är vårt blöta hösilage som ställer till det för henne! MEN, borde jag göra ett kolla masken för säkerhets skull?
Kollade i somras och då vart det inget!
(Annars är hon kanonfin i kroppen, pigg som aldrig förr, äter & dricker jättebra, klippt men glansig stubb!)

Vad tycker du? :)

Jag skulle börja med att byta till torrhö innan jag skulle gå vidare till parasiter på en häst som visat så lågt jämt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Om hästen avmaskades i oktober (början-mitten, pga flytt) med ett preparat som tar styngflugans larver, behöver den avmaskas nu igen mot styngfluga? Vad mer behöver jag ta reda på?

Förutsatt att hästen haft ägg som inte skrapats bort alltså!

Bara om hästen haft nya ägg på sig efter avmaskningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med andra ord måste jag ta reda på vilket preparat den andra hästen fick.

Om den hästen fick ett preparat som INTE tog styngfluga, behöver min också maskas mot styngfluga nu? Min fick bimectin som jag läst mig till tar styngfluga.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med andra ord måste jag ta reda på vilket preparat den andra hästen fick.

Om den hästen fick ett preparat som INTE tog styngfluga, behöver min också maskas mot styngfluga nu? Min fick bimectin som jag läst mig till tar styngfluga.

Om hästen inte haft fler ägg på sig behövs ingen mer avmaskning om den fått Bimectin redan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är två olika hästar :-D

Min har fått bimectin, den andra vet jag inte vad den fått. Därav min fråga om båda måste maskas igen om den andra inte fått preparat mot styngfluga/haft ägg efter det. Om det redan kunnat smitta min häst liksom?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle börja med att byta till torrhö innan jag skulle gå vidare till parasiter på en häst som visat så lågt jämt.

Jo det har jag i stort sett gjort nu! Tar en liten del blött, men mest torrt, annars äter inte kräsna damen...

Funderar på att testa bakjäst nu också...:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är två olika hästar :-D

Min har fått bimectin, den andra vet jag inte vad den fått. Därav min fråga om båda måste maskas igen om den andra inte fått preparat mot styngfluga/haft ägg efter det. Om det redan kunnat smitta min häst liksom?

Styngflugans larver smittar inte genom andra hästar, utan bara genom att en styngflugehona sprutar ägg på hästen som den sen slickar i sig. Den smitta hästarna kan ha fått i sig i år och inte avmaskas bort kommer ut nästa år och blir nya flugor. Har du redan avmaskat och din häst inte fått nya ägg så behöver du inte göra om avmaskningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo det har jag i stort sett gjort nu! Tar en liten del blött, men mest torrt, annars äter inte kräsna damen...

Funderar på att testa bakjäst nu också...:)

Jag skulle faktiskt börja med att ta bort allt blött och se vad som händer.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Har ett litet dilemma!

Ska byta stall och stallägaren vill att jag skall avmaska hästarna 3 dagar innan flytten.
Båda hästarna träckprovades i höstas med resultatet:
Häst 1: 2400 epg
Häst 2: 2200 epg
Avmaskades med Noromectin den 18/10.

Ska jag ta ett nytt träckprov efter 8 veckor eller ska de bara avmaskas direkt eller är det inte ens någon idé med tanke på att kylan kom hit nu?

Flytten kommer antagligen att ske 8-9 , erp:en på noromectinet "går ut" runt den 13:e...

Hur göra?

//S (som borde sätta sig in i det här ämnet lite bättre...)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Iom kylan skulle jag antingen avmaska med Cydectin när de hade så mycket, även om det är kallt och det som landar på marken dör så skulle jag försöka rensa ut så mycket som möjligt nu. Cydectin är säkert att använda även på vintern. Träckprov hyfsat tidigt i vår igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En liten fråga.. kan jag avmaska med Normectin nu? ( 950 epg, testades innan kölden) Tog ett tag innan jag kunde hämta ut....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Hur är det att avmaska nu när kölden och vintern kommit, bättre att avvakta? Tänker främst mot styngflugelarverna. Blev en rejäl miss i planeringen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Till båda ovanför: jag skulle välja Cydectin när det är såhär kallt, det tar även sena inkapslade larver och risken att orska massuppvak är extremt liten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 349
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp