Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hmm, kan jag ha hört fel? Han sa att det var samma som Cydectin comp fast ett billigare preparat. Fast det kanske är intervallet som är felet och inte preparatet? Jag får återkomma när jag fått hem det.

Intervallet galet, preparatet rätt för EN behandling, inte upprepning. Om du skulle upprepa skulle du få "rent" Ivomec, inte comp-varianten. Frågan är också varför du skulle upprepa öht. 900 EPG är inte en stor mängd, det skadar inte hästen och snart är det så kallt att den smittan som kommer ut ändå dör.

Cydectin Comp och Ivovec Comp är INTE samma förrutom att de tillhör samma resistensgrupp, makrocykliska laktoner (+prazikvantel som är för sig själv). Cydectin ges max var 3e månad och Ivomec max varannan månad. De verkar på likartade sätt men inte helt lika. De påverkar också styngflugans larver olika. Denna info kan man läsa enkelt själv på FASS, en veterinär borde verkligen ha bättre kunskap.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej, vi kan ju hoppas att det är min gravid-hjärna som har snurrat ihop det :D Den vet jag pratade med har nämligen avmaskningsrådgivning på Apovet, alltså borde han ju ha koll? Jag hoppas att det är jag som missförstått. Dock upprepade jag det han sagt för att dubbelkolla så att jag uppfattat rätt. Men i vilket fall som, så återkommer jag när jag fått hem "facit". En dos Ivomec comp eller Cydectin comp borde vara rätt att ge honom nu? Sen får jag se efter vad han skrev ang intervall osv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har mailat dig och frågat om det är en viss person. Det är nämligen inte alls säkert att veterinärer har nån koll och jag har stött på detta tidigare med just Apovet. De råd du fått är helt uppåt väggarna och får mig att undra hur många som följer dessa galna råd. Det är liksom inte bara två utan femton steg tillbaka i kampen mot resistensutvecklingen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gällande Apovet har jag helt slutat att be om medel utskrivet och hemskickat av dem. Flera gånger har det blivit helt fel medel och fel råd när jag själv kollat upp det närmare här i tråden, på FASS osv... Flera gånger har de skickat något helt annat än vad som varit sagt också. Jag ringer min hemmavet. istället.

kl
Träckproven har kommit här hemma och det var inte alls glada nyheter. Stoet som brukar nolla hade plötsligt massvis med mask (över 2000), och hingsten också en hel del (1250). Ingen odling är satt eftersom det har visat negativt på stora tre år i rad. Ingen bandmask i alla fall, skönt att äntligen vara av med den!(hingsten fick rejäla problem med bandmask när vi flyttade hit till gården)

Stoet utan föl hade fortfarande 0 konstigt nog... så då avmaskar jag ju inte henne förstås.

Nu är det ju mitten av oktober redan, tänker jag rätt om jag avmaskar nu och sedan avvaktar med nytt träckprov till våren, eller bör jag kolla även de vuxna igen när det ändå är dags för fölets "16-veckors-koll", dvs om knappa två månader?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De vuxna skulle jag inte prova mer nu utan vänta till våren.

Varken att ett par har fått massor nu eller att en är ren är konstigt faktiskt. Normalt har hästarna bra egen motståndskraft och kan gå på rejäla smittade marker utan att plocka upp något. Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i massor av år och sen vakna till när det är läge, och den här sommaren har verkligen varit läge när det varit så blött, eller så kanske de fått nån förkylning i det hemska sommarvädret och då har maskarna passat på.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick svaret idag på 4-åringens träckprov: 25 EPG blodmask. 25 EPG är väl jäkligt lite? Men då krävs ingen avmaskning antar jag ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Jag står i ett stall som för nuvarande har 10 hästar installade.
De har under sommaren gått på sommarbete och växelbetat.
Vi har fått tillbaka träckproven och alla har mask och vissa väldigt högt (nästan 2000 epg).

Vi är på G att ta upp hästarna i vinterhagarna.
Hur ska vi göra? Ska vi avmaska dem och ha kvar dem i sommarhagarna 3-4 dagar eller ska vi avmaska och ta upp dem i vinterhagarna direkt?
Vinterhagarna mockas flera gånger i veckan medans sommarhagarna är för stora för att mockning ska vara genomförbart.

Känner mig lite förvirrad, olika sidor på nätet säger olika gällande detta. :confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaska med Cydectin som skyddar mot återsmitta i 14 dagar, flytta när ni vill inom denna tid. Eftersom ni mockar vinterhagarna skulle jag flytta dem så snart som möjligt efter avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De vuxna skulle jag inte prova mer nu utan vänta till våren.

Varken att ett par har fått massor nu eller att en är ren är konstigt faktiskt. Normalt har hästarna bra egen motståndskraft och kan gå på rejäla smittade marker utan att plocka upp något. Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i massor av år och sen vakna till när det är läge, och den här sommaren har verkligen varit läge när det varit så blött, eller så kanske de fått nån förkylning i det hemska sommarvädret och då har maskarna passat på.

Nu lärde jag mig något nytt igen, tack för svaret :bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl
Tack för svar Madick! Det var som jag gissade.
Tycker du att vi ska avmaska dem på nytt inom 8 veckor eller blir det för sent? Vissa hästar har närmare 2000 epg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Hoppar in och ställer en fråga kring vår situation.
Kortfattat är läget följande: 6 hästar i kollektivstall, relativt små hagar och ingen möjlighet att låta markerna vila eller växelbetas. Däremot mockas de mer eller mindre regelbundet. Blodmask (lilla, vi har testat för stora en gång och den ska inte finnas där) finns i hagarna.

Senaste träckprovet taget för ~2 veckor sedan. Två hästar 0 EPG, de övriga mellan 500-2000 EPG lilla blodmasken, inga andra maskar.
De fyra med mask hade även i våras, avmaskades då med Noromectin. Nu senast fick vi Cydectin Comp. på veterinärs inrådan, samt råd om att ta nytt träckprov om 8 veckor.

Ställer fråga här om hur vi borde göra/gjort eftersom varken jag eller någon annan i stallet är särskilt kunniga, även om jag försöker läsa på lite. Det gör det också svårt att bedöma ifall vet. vet vad hen pratar om. Var intressant att läsa ovanstående om Comp, innebär det (och det faktum att det kanske är vinter då) att ett träckprov om 8 veckor är "onödigt"? Är det bättre att vänta till våren?

Tacksam för alla råd!


Edit: kan också lägga till att hästarna är avmaskade med också ivermektin(?)-preparat senaste 2-3 åren, eftersom det är vad vår vet. rekommenderat.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl
Tack för svar Madick! Det var som jag gissade.
Tycker du att vi ska avmaska dem på nytt inom 8 veckor eller blir det för sent? Vissa hästar har närmare 2000 epg.

Nej, Cydectin har ett intervall på 12v och då är det slutet av januari och då ska ni inte avmaska. Däremot relativt tidigt träckprov i vår är lämpligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Hoppar in och ställer en fråga kring vår situation.
Kortfattat är läget följande: 6 hästar i kollektivstall, relativt små hagar och ingen möjlighet att låta markerna vila eller växelbetas. Däremot mockas de mer eller mindre regelbundet. Blodmask (lilla, vi har testat för stora en gång och den ska inte finnas där) finns i hagarna.

Senaste träckprovet taget för ~2 veckor sedan. Två hästar 0 EPG, de övriga mellan 500-2000 EPG lilla blodmasken, inga andra maskar.
De fyra med mask hade även i våras, avmaskades då med Noromectin. Nu senast fick vi Cydectin Comp. på veterinärs inrådan, samt råd om att ta nytt träckprov om 8 veckor.

Ställer fråga här om hur vi borde göra/gjort eftersom varken jag eller någon annan i stallet är särskilt kunniga, även om jag försöker läsa på lite. Det gör det också svårt att bedöma ifall vet. vet vad hen pratar om. Var intressant att läsa ovanstående om Comp, innebär det (och det faktum att det kanske är vinter då) att ett träckprov om 8 veckor är "onödigt"? Är det bättre att vänta till våren?

Tacksam för alla råd!


Edit: kan också lägga till att hästarna är avmaskade med också ivermektin(?)-preparat senaste 2-3 åren, eftersom det är vad vår vet. rekommenderat.

Varför Comp? Det är ju för att ta även bandmasken... finns inte den finns det ju heller ingen anledning att avmaska mot den.

Träckprov 8v efter Cydectin är helt meningslöst eftersom ERP (egg reapperance period) är 12v, det tar alltså minst 12v innan det syns ägg i träcket igen och det går att se något på provet. Dessutom är det då mitt i smällkalla vintern, så vänta till våren. Dessutom läge att kanske byta veterinär i avmaskningsfrågor.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

åh, suck. Lite som jag började misstänka då. Det där med 8 vs. 12 veckor kom jag ihåg från ett annat tillfälle då jag använt Cydectin och där någonstans har jag börjat fundera på om vi verkligen ska lita blint på vår veterinär. Hen är annars alltid noga med att man som hästägare ska ta träckprov och ber alltid att få veta resultatet, så där någonstans börjar man ju tänka att personen vet vad den pratar om.

"Skadan" är ju redan skedd den här gången (vad gäller avmaskningsmedlet), men då vet jag att vi i vart fall kan vänta till våren med nytt träckprov. (Eller, vad räknas förresten till vinter i avmaskningssammanhang? :p Är det under nollan? Ponera att det blir en väldigt ljummen vinter här i sydvästra skåne, är det samma läge ändå?) *avdelningen dumma frågor*
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ingen dum fråga alls. Är det en mild vinter så gör vårprovet tidigt. Är det kallt och fruset och snö så kan man vänta längre.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick: Jag har en fyraåring importerad från Holland som föl. Hon hade mycket spolmask när hon kom hit och har fortsatt att samla på sig mask trots att spolmasken oftast angriper föl och unghästar. Träckprovet har alltid visat över 1000 EPG och det har kommit ut mängder med döda spolmaskar efter avmaskning. Maskade senast med Banmint (17 sept).
Pratade med vet om problemet och han skrev ut Cydectin Comp. Läser nu att det verkar ha en viss resistens mot spolmask?

Kan jag avmaska med Banminth nu igen och med Cydectin Comp efter några veckor? (Vi har haft mycket styngflugor)

Jag vet att du förespråkar "Kolla masken" först, men eftersom hon haft så mycket varje gång vill jag avmaska ändå nu. Hon är rund och fin, men jag har lärt mig "tecknet" på att hon är infekterad. Hon får lätt svampiga ben och en liten "bulle" vid flanken, som försvinner efter avmaskning. Tack på förhand!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin Comp har ingen större effekt på spolmasken så varför vet sa det kan jag inte förstå. "Comp" delen tar bandmask, spolmasken är en rundmask. Banminth eller för den delen Axilur/Rintal är bättre att använda.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tänkte väl det...men kan man använda Banminth nu och Cydectin Comp efter några veckor? Det är drygt fyra veckor sedan förra avmaskningen med Banminth.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 349
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp