Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag passar på att fråga här eftersom jag trodde att jag visste hur det funkade, men blev emotsagd av flera.

Granntjejen hade en sommarhäst här hos mig under sommaren. Innan hästen släpptes i en av mina hagar träckprovade jag och avmaskade. Provet visade på blodmask runt 800 EPG och bandmask. Hästen avmaskades med Cydectin Comp. Nu är hästen tillbaka hos sin ägare och har avmaskats igen efter träckprov - 700 EPG blodmask. Vet ej om de har kollat bandmask igen.

Nu säger de att maskmedlet jag gav i våras nog inte fungerade, att jag gav för lite eller fel sort eftersom hästen fortfarande har mask. Jag hävdade att det ju också kan vara så att det inte tog allt, att blodmasken har olika utvecklingsstadier och att hästen nog redan från början behövde flera behandlingar för att bli av med allt, men blir som sagt emotsagd. Har jag helt fel? :(

Sen ytterligare en fråga - behöver jag verkligen träckprov på fölet vid första avmaskning? Jag passade på att be om avmaskningsmedel till honom när jag ändå pratade med vet. om en annan sak men de frågade efter träckprovsresultat... fölet är nu bara fem veckor och jag planerar första avmaskningen till 8 veckors ålder.

Mina egna träckprovspåsar ligger klara för provtagning och skick på måndag.


Det finns INGET medel som tar all blodmask i hästen, 12v efter avmaskning med Cydectin (comp gäller bara bandmask, där tas alla bandmaskar i hästen) finns det alltså nya äggläggande vuxna maskar igen. Helt normalt. Cydectin tar vuxna, ungdomar och 25% av de inkapslade larverna, alltså väcks det flera som tar ca 12v på sig att utvecklas till vuxna.

Fölet behöver inte provas innan eftersom det inte finns något som kan synas på träckprov än, däremot behöver man ta spolmasken innan den syns på träckprov när de är 8-10v gamla.

Du har alltså helt rätt och kan faktiskt hänvisa till t.ex. SVAs sida, eller FASS för den delen...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

tack! Jag var så säker först men blev faktiskt osäker sedan när flera sa emot. Jag ska skriva ut informationen och visa dem. Det känns aldrig bra att bli anklagad för att ha gjort fel med någon annans häst. :crazy:

Tack för svaret om fölet också, jag blev så konfunderad när veterinären frågade om träckprov på honom... jag har aldrig varit med om att man kollar så små, men det är ju flera år sedan jag hade nåt att göra med föl så jag tänkte att det kanske har ändrats då...

Liten följdfråga: menar du att jag bör avmaska fölet innan 8-10 v. eller att man bör avmaska innan det syns på träckprov, och alltså bör göra det vid 8-10 v?
Jag har planerat in avmaskning av den lille vid 8 och 16 veckors ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

tack! Jag var så säker först men blev faktiskt osäker sedan när flera sa emot. Jag ska skriva ut informationen och visa dem. Det känns aldrig bra att bli anklagad för att ha gjort fel med någon annans häst. :crazy:

Tack för svaret om fölet också, jag blev så konfunderad när veterinären frågade om träckprov på honom... jag har aldrig varit med om att man kollar så små, men det är ju flera år sedan jag hade nåt att göra med föl så jag tänkte att det kanske har ändrats då...

Liten följdfråga: menar du att jag bör avmaska fölet innan 8-10 v. eller att man bör avmaska innan det syns på träckprov, och alltså bör göra det vid 8-10 v?
Jag har planerat in avmaskning av den lille vid 8 och 16 veckors ålder.

Först avmaskning mot spolmask, använd Rintal eller Axilur, det gör man vid 8-10 v ålder. Sen vid ca 16v ålder är det träckprov först för att se om det även behövs något mot blodmask, då behöver man i så fall nämligen byta medel till Banminth/Fyrantel (ivermektin är inte alltid effektivt mot spolmask).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Hur är det med träckprov och avmaskning i höst/vinter, hur ska man göra?

Det beror på vad som hänt tidigare. Hur såg provet ut i våras, har du avmaskat i så fall med vad och när, hur har proven sett ut tidigare, hur högt smittryck har ni i hagarna, har något ändrats (ni har flyttat eller det har kommit nya hästar) osv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick
Du som har koll på detta ämne. Vi hade pos på stor blodmask i träckproven som togs innan sommaren (det togs ett grupp prov - så oklart vilken individ eller om det var flera). Min häst har tidigare alltid haft 0 EPG i flera år, men detta år ca 200 EPG (kommer inte ihåg exakt värde) - Stallägaren tyckte inte att min behövde maskas, men jag gjorde det i alla fall då det ev handlade om stora blodmasken. Gav Noromectin innan betet + efter 8 veckor. Vinterhagen har mockats för hand och vilat under sommaren.
Behöver vi maska fler gånger eller vidta andra åtgärder? Att plöja upp eller låta vinterhagen vila går inte, då det inte finns mer mark.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ha hade lite av lilla blodmasken i våras, maskad då, kommer inte ohåg vilket preparat, men har förpackningen kvar i bilen, den är blå och silver... Sedan har han gått själv i "stor" gräshage. Några nya hästar har kommit men inga han har gått tillsammans med om det påverkar, hade ca ett 20-tal flugägg på benen som jag tog bort så fort jag såg dem. I höstas hade han mycket blodmask, 1100epg om jag inte minns fel. Då maskad med Cydectin Comp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick
Du som har koll på detta ämne. Vi hade pos på stor blodmask i träckproven som togs innan sommaren (det togs ett grupp prov - så oklart vilken individ eller om det var flera). Min häst har tidigare alltid haft 0 EPG i flera år, men detta år ca 200 EPG (kommer inte ihåg exakt värde) - Stallägaren tyckte inte att min behövde maskas, men jag gjorde det i alla fall då det ev handlade om stora blodmasken. Gav Noromectin innan betet + efter 8 veckor. Vinterhagen har mockats för hand och vilat under sommaren.
Behöver vi maska fler gånger eller vidta andra åtgärder? Att plöja upp eller låta vinterhagen vila går inte, då det inte finns mer mark.

Jag skulle ta prov och därefter avgöra om mer avmaskning behövdes. Odling även nästa år. Och du har helt rätt, alla positiva ska avmaskas när stora blodmasken finns.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ha hade lite av lilla blodmasken i våras, maskad då, kommer inte ohåg vilket preparat, men har förpackningen kvar i bilen, den är blå och silver... Sedan har han gått själv i "stor" gräshage. Några nya hästar har kommit men inga han har gått tillsammans med om det påverkar, hade ca ett 20-tal flugägg på benen som jag tog bort så fort jag såg dem. I höstas hade han mycket blodmask, 1100epg om jag inte minns fel. Då maskad med Cydectin Comp.

Noromectin låter det som att du använde.

Om jag var du skulle jag ta nytt träckprov nu för att se hur det står till. Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i många år, så bäst att hålla koll så det inte "blossar upp" en massa smitta igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Madick, min unghäst ligger tydligen på 1450 epg ska såklart ringa veterinär imorgon men skulle vilja ha lite kött på benen så han inte lurar på mig något dumt, för läste i något inlägg tidigare att man skulle behöva avmaska på ett speciellt sätt när dom har så mkt för att undvika att dom blir dåliga av masken. Kan även tillägga att hon har haft stygnflugslarver på sig i sommar som då oxå behövs avmaskas emot. kanske ska tilläggas att hon är född 2009, hon ska ha blivit avmaskad hos lösdrift ägarna aug 2011 och under sommaren.

hur skulle ni gå tillväga med hagarna, jag själv känner ju att dom skulle behövas saneras men tror inte stallägaren tycker att det är en bra idee.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej,

Vi har tre hästar i stallet som provtogs (träckprov hos SVA) i måndags. Svaren blev följande:

Häst 1: 24 år, förekomst av bandmask och enstaka ägg av blodmask
Häst 2: 12 år, förekomst av bandmask och måttlig mängd blodmask
Häst 3: 10 år, ingen förekomst av bandmask och enstaka ägg av blodmask

Alla tre har avmaskats med Banminth (häst 1 och 2 med dubbla sprutor, pga bandmasken). Alla hagar är mockade!

Häst 1 har tidigare under flera år haft 0 EPG i blodmask. Häst 2 har vi haft problem med tidigare, då hon har haft riklig mängd blodmask under många år (ändå uppåt 2400 EPG), trots avmaskning på veterinärs inrådan. Häst 3 visade sig efter odling ha stora blodmasken i våras, dock inte i stor mängd utan 125 EPG - avmaskning med Equimax vid ett tillfälle precis innan betessläpp i slutet av maj). Odling pågår just nu på måndagens träckprov, så vi har inte svaret på om någon häst har stora blodmasken än.

Hur går vi vidare med avmaskning/tröckprov? Vad innebär intervallet på fyra veckor som Banminth har, behövs det avmaskas igen eller bör vi göra ett nytt träckprov efter ett visst antal veckor i stället (isf, hur långt fram)? Gäller intervallet omavmaskning både för blod- och bandmask?

Många frågor och jag tackar på förhand!

/Maja
Hej,

Vore väldigt tacksam för svar på detta! :bow:

/Maja
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Först avmaskning mot spolmask, använd Rintal eller Axilur, det gör man vid 8-10 v ålder. Sen vid ca 16v ålder är det träckprov först för att se om det även behövs något mot blodmask, då behöver man i så fall nämligen byta medel till Banminth/Fyrantel (ivermektin är inte alltid effektivt mot spolmask).
Liten fråga angående detta. Mitt föl (nu 16 v.) har jag precis fått provsvar på, han har 150 EPG blodmask och 125 EPG spolmask och jag undrar vilket avmaskningsmedel jag ska använda. Han blev avmaskad vid 8 veckors ålder med Axilur. Tar Banminth/Fyrantel båda masksorterna?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Liten fråga angående detta. Mitt föl (nu 16 v.) har jag precis fått provsvar på, han har 150 EPG blodmask och 125 EPG spolmask och jag undrar vilket avmaskningsmedel jag ska använda. Han blev avmaskad vid 8 veckors ålder med Axilur. Tar Banminth/Fyrantel båda masksorterna?

Jupp, helt rätt medel som tar båda. Tänk på att det bara håller äggen borta i 4v bara. Det är inte mycket mask alls.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jupp, helt rätt medel som tar båda. Tänk på att det bara håller äggen borta i 4 v bara. Det är inte mycket mask alls.
Ringde vet i morse o tyckte hon sa att hon skulle skriva ut Cydectin. Läste sen att det ej får ges till föl under 4 mån. Men han är 4 månader nu. Hoppas att det är ok. preparat. Ska jag avmaska igen efter 4 v?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ringde vet i morse o tyckte hon sa att hon skulle skriva ut Cydectin. Läste sen att det ej får ges till föl under 4 mån. Men han är 4 månader nu. Hoppas att det är ok. preparat. Ska jag avmaska igen efter 4 v?

NEJ - VAD motiverade vet det medlet med? Byt vet i avmaskningsfrågor. Ditt föl har väldigt lite och det är i första hand spolmasken fölet behöver hjälp med och då är det inte makrocykliska laktoner (ivermektin och moxidektin) som är förstahandsval.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är jag som är lite snurrig! :crazy: Veterinären hade skrivit ut Banminth till fölet samt till 2-åringen med enbart blodmask. Men det går kanske, har dock kvar en dos Noromectin hemma, är det kanske bättre att ge 2-åringen av det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du kan ju ge 2 åringen Banminth nu tillsammans med fölet och sen Noromectinet om drygt 4v så har du skyddat hagarna ända till nyår.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har flyttat ganska nyligen och är inte van vid styngflugor sen innan, men i år har kusen haft säkert hundratals ägg totalt på sig (som jag plockat bort såklart när jag sett dom). Av diverse anledningar är pållen precis avmaskad med Normectin (stavning?), så jag undrar om den kommer räcka för styngflugesäsongen eller om man bör avmaska igen senare i höst, mot styngflugelarver?
Är i mellansverige (strax söder om Stockholm).

Vore tacksam för svar! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 348
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp