Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halloj!

Har en treårig ponny som hade 350epg lilla blodmasken och en sjuårig arabkille som nollade.
Vi har haft lite styngflugeägg på hästarna också.
Jag tänkte om det räcker med att jag avmaskar för styngflugeäggen när frosten kommer, eller måste ponnyn avmaskas redan nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad visade proven i våras och har ni avmaskat och i så fall hur? Har ni styngfluga?

2 av 5 hästar ( förutom min som nu tillkommit i flocken) hade runt 300-350 EPG och avmaskades, osäker på med vad, men har sett Banminth-kartonger i stallet.

Min visade 100 EPG om jag inte minns fel, hon har alltid, alltid nollat innan. Avmaskades inte.

Vi har styngfluga, vet att de andra hästarna haft ägg på sig, inte sett på min, men hon är vit så det kan vara svårt. Vi mockar beteshagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halloj!

Har en treårig ponny som hade 350epg lilla blodmasken och en sjuårig arabkille som nollade.
Vi har haft lite styngflugeägg på hästarna också.
Jag tänkte om det räcker med att jag avmaskar för styngflugeäggen när frosten kommer, eller måste ponnyn avmaskas redan nu?

350 är så pass att jag inte skulle vilja ha ut den smittan i hagen mer än absolut nödvändigt. Jag skulle avmaska nu och OM det skulle komma nya styngflugeägg skulle jag skrapa noga varje dag, då behöver han inte avmaskas om.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

2 av 5 hästar ( förutom min som nu tillkommit i flocken) hade runt 300-350 EPG och avmaskades, osäker på med vad, men har sett Banminth-kartonger i stallet.

Min visade 100 EPG om jag inte minns fel, hon har alltid, alltid nollat innan. Avmaskades inte.

Vi har styngfluga, vet att de andra hästarna haft ägg på sig, inte sett på min, men hon är vit så det kan vara svårt. Vi mockar beteshagarna.

Om de bara avmaskats en gång med Banminth kan de ha släppt ut mycket i hagarna, men mockning är ju alltid bra.

Jag skulle ta prov nu, det börjar redan bli kallt så ev nya styngflugeägg efter avmaskning skulle jag skrapa bort och inte avmaska om.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga;
Jag fick svar i början av sommaren att min häst hade 550 i blodmask (lilla) och spår av bandmaskägg i provet.

Avmaskade med ivomec comp och sen efter 8 veckor (27/7) med noromectin vet.

När kan man ta nytt prov för analys?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om hästarna har haft positivt för bandmask i våras- när ska de maskas igen?

Har mockat hagarna rätt frekvent, men iom allt regn så undrar jag om inte det blir fler ev. ägg som överlever:confused::o
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om de bara avmaskats en gång med Banminth kan de ha släppt ut mycket i hagarna, men mockning är ju alltid bra.

Jag skulle ta prov nu, det börjar redan bli kallt så ev nya styngflugeägg efter avmaskning skulle jag skrapa bort och inte avmaska om.

Ska vi avmaska alla för styngfluga då oavsett provet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga;
Jag fick svar i början av sommaren att min häst hade 550 i blodmask (lilla) och spår av bandmaskägg i provet.

Avmaskade med ivomec comp och sen efter 8 veckor (27/7) med noromectin vet.

När kan man ta nytt prov för analys?

I början av oktober är lämpligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om hästarna har haft positivt för bandmask i våras- när ska de maskas igen?

Har mockat hagarna rätt frekvent, men iom allt regn så undrar jag om inte det blir fler ev. ägg som överlever:confused::o

Om du avmaskade med ett medel som innehåller prazikvantel behöver du inte göra något mer i år.

Den här sommaren som aldrig blev rejält varm och upptorkad har gjort att det är mer smitta än vanligt, men det märks snarare i vår om inte redan i höst. Bandmasken smittar mest vår och höst så ev. smitta plockar de mest troligt upp nu och då märks den i så fall av i vår.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Oj oj.. Fick min hästs provsvar nu, 1550 EPG!!!:eek::eek::eek:
Det var 1550 blodmask och ingen spolmask.
Ska ringa vet imorgon och be om recept på avmaskning. Detta blir första gången jag avmaskar en häst (har alltså inte haft hästen så länge).

Brukar man ge flera omgångar med avmaskningsmedel?
Gör man ett nytt prov igen efter avmaskning eller kan man lita på att de är borta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Oj oj.. Fick min hästs provsvar nu, 1550 EPG!!!:eek::eek::eek:
Det var 1550 blodmask och ingen spolmask.
Ska ringa vet imorgon och be om recept på avmaskning. Detta blir första gången jag avmaskar en häst (har alltså inte haft hästen så länge).

Brukar man ge flera omgångar med avmaskningsmedel?
Gör man ett nytt prov igen efter avmaskning eller kan man lita på att de är borta?

Blodmasken har flera utvecklingsstadier inne i hästen, inget medel tar alla stadier. Med så pass mycket och ingen historik skulle jag gå lugnt fram, Banminth nu och om 4v, sen 4v efter det Cydectin inför vintern. Banminth tar bara vuxna äggläggande maskar, dvs kanske 25% av de maskar som finns i hästen, vid avmaskningen blir det plats för nya maskar som vaknar upp ur tarmslemhinnan och efter två sådana omgångar har det gått bort så pass mycket att det är läge att ta ett medel som tar fler stadier. Cydectin tar vuxna, ungdomar och 25% av de inkapslade larverna. Sen nytt prov i vår. Är vårprovet rent så ett prov till på sommaren.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Blodmasken har flera utvecklingsstadier inne i hästen, inget medel tar alla stadier. Med så pass mycket och ingen historik skulle jag gå lugnt fram, Banminth nu och om 4v, sen 4v efter det Cydectin inför vintern. Banminth tar bara vuxna äggläggande maskar, dvs kanske 25% av de maskar som finns i hästen, vid avmaskningen blir det plats för nya maskar som vaknar upp ur tarmslemhinnan och efter två sådana omgångar har det gått bort så pass mycket att det är läge att ta ett medel som tar fler stadier. Cydectin tar vuxna, ungdomar och 25% av de inkapslade larverna. Sen nytt prov i vår. Är vårprovet rent så ett prov till på sommaren.

Tack för ditt svar! Då vet jag lite mer inför när jag ska ringa till veterinären :) Vad är anledningen till att man inte använder Cydectin direkt som "dödar mer"?
Jag vet ju som sagt ingenting om hur han har avmaskats innan, polsk import..
Han avmaskades i nov när han kom hit, (vet ej med vilket medel, stallägaren där avmaskar alla nya hästar, utan prov innan eller efter...). Och då bajsade han ut röda, korta, tjocka maskar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jaha, jag är ju lite trög ;) Anledningen att man inte tar ett medel som dödar fler stadier först är att man vill ha död på så många vuxna som möjligt innan man går på med ett "starkare" medel? Så att man har så få ägg som möjligt när man tar t.ex Cydecin (som tar 25% av de inkapslade larverna)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jaha, jag är ju lite trög ;) Anledningen att man inte tar ett medel som dödar fler stadier först är att man vill ha död på så många vuxna som möjligt innan man går på med ett "starkare" medel? Så att man har så få ägg som möjligt när man tar t.ex Cydecin (som tar 25% av de inkapslade larverna)?

Det är för hästens skull man tar det lite gradvis när de har mycket. För att undvika både massdöd och massuppvaknande av parasiter, hästen kan bli sjuk av det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När maskarna dör avger de toxiner (gift) och i små mängder är det ingen fara, men en känslig häst och stora mängder döda maskar kan göra hästen dålig. Därför lite i taget.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det beror på om ägarna varit frekventa i äggbortplockning. Om det är bortplockat minst varannan dag behövs ingen avmaskning.

Det har nog varit lite svajjigt med det... Min har dock inte haft några ägg tex, men hon kan ju gå och klia på de andra ändå. Vad tar vi för medel mot styngfluga?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej,

Vi har tre hästar i stallet som provtogs (träckprov hos SVA) i måndags. Svaren blev följande:

Häst 1: 24 år, förekomst av bandmask och enstaka ägg av blodmask
Häst 2: 12 år, förekomst av bandmask och måttlig mängd blodmask
Häst 3: 10 år, ingen förekomst av bandmask och enstaka ägg av blodmask

Alla tre har avmaskats med Banminth (häst 1 och 2 med dubbla sprutor, pga bandmasken). Alla hagar är mockade!

Häst 1 har tidigare under flera år haft 0 EPG i blodmask. Häst 2 har vi haft problem med tidigare, då hon har haft riklig mängd blodmask under många år (ändå uppåt 2400 EPG), trots avmaskning på veterinärs inrådan. Häst 3 visade sig efter odling ha stora blodmasken i våras, dock inte i stor mängd utan 125 EPG - avmaskning med Equimax vid ett tillfälle precis innan betessläpp i slutet av maj). Odling pågår just nu på måndagens träckprov, så vi har inte svaret på om någon häst har stora blodmasken än.

Hur går vi vidare med avmaskning/tröckprov? Vad innebär intervallet på fyra veckor som Banminth har, behövs det avmaskas igen eller bör vi göra ett nytt träckprov efter ett visst antal veckor i stället (isf, hur långt fram)? Gäller intervallet omavmaskning både för blod- och bandmask?

Många frågor och jag tackar på förhand!

/Maja
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag passar på att fråga här eftersom jag trodde att jag visste hur det funkade, men blev emotsagd av flera.

Granntjejen hade en sommarhäst här hos mig under sommaren. Innan hästen släpptes i en av mina hagar träckprovade jag och avmaskade. Provet visade på blodmask runt 800 EPG och bandmask. Hästen avmaskades med Cydectin Comp. Nu är hästen tillbaka hos sin ägare och har avmaskats igen efter träckprov - 700 EPG blodmask. Vet ej om de har kollat bandmask igen.

Nu säger de att maskmedlet jag gav i våras nog inte fungerade, att jag gav för lite eller fel sort eftersom hästen fortfarande har mask. Jag hävdade att det ju också kan vara så att det inte tog allt, att blodmasken har olika utvecklingsstadier och att hästen nog redan från början behövde flera behandlingar för att bli av med allt, men blir som sagt emotsagd. Har jag helt fel? :(

Sen ytterligare en fråga - behöver jag verkligen träckprov på fölet vid första avmaskning? Jag passade på att be om avmaskningsmedel till honom när jag ändå pratade med vet. om en annan sak men de frågade efter träckprovsresultat... fölet är nu bara fem veckor och jag planerar första avmaskningen till 8 veckors ålder.

Mina egna träckprovspåsar ligger klara för provtagning och skick på måndag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 348
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp