Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Infekterade hästar som avmaskas kan utskilja fullt viabla ägg med träcken upp till 4 dagar efter de maskats. Banminth har en intervall på 4 veckor. Alltså, maska 1 gång/månaden under betesperioden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Infekterade hästar som avmaskas kan utskilja fullt viabla ägg med träcken upp till 4 dagar efter de maskats. Banminth har en intervall på 4 veckor. Alltså, maska 1 gång/månaden under betesperioden.


Okej så jag ska avmaska alla hästar igen varje månad nu.
Jag avmaskade i söndags så jag kan alltså flytta dem till ny hage nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bara liten fråga varför du fick Banminth? Och ja, då avmaskar du var 4e vecka hela sommaren.

Jag ringde vet och sa hur mycket epg hästarna hade och sen sa vet att jag kunde hämta ut avmaskningsmedlen vid apoteket på eftermiddagen.
Har ingen aning om varför jag fick banminth?

Skulle det ha varit bättre med ett annat medel?
Och måste jag ta nya prover varje månad eller räcker det att ringa vet och säga att jag behöver mer?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ringde vet och sa hur mycket epg hästarna hade och sen sa vet att jag kunde hämta ut avmaskningsmedlen vid apoteket på eftermiddagen.
Har ingen aning om varför jag fick banminth?

Skulle det ha varit bättre med ett annat medel?
Och måste jag ta nya prover varje månad eller räcker det att ringa vet och säga att jag behöver mer?

Ett annat medel hade du inte behövt avmaska med så ofta. Ja, du ber att få recept för 3 omgångar till, du behöver inte ta träckprov inför varje. Har ni styngflugeägg på hästarna i sommar behöver du en spruta ivermektin till dem i oktober också, om du inte kan skrapa av äggen varje dag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag avmaskade min ponny för en vecka sen. Hon hade 1600 i epg. Hon har varit lite påverkad av så mycket mask. Bla slö blodbrist och vita slemhinnor. Första veterinären skrev ut Fyrantel som jag gav henne förra fredagen. Hon visar fortfarande ingen förbättring (är fortfarande slö) Andra veterinären som jag pratade med sa att jag nog hade fått fel avmaskningsmedel och att hon behövde ett annat medel (Cydektin). Jag undrar hur snabbt man kan avmaska igen med ett annat medel efter första omgången avmaskning?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fyrantel har 4 veckors intervall, således kan du maska om 4 veckor igen. Fast man ska ju inte byta mellan en grupp sådär bara. Gjordes någon odling på stora blodmasken ? Tänkte på den då du skrev blodbrist, slö.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag undrar som Mynta, gjordes odling för stora blodmasken?

Att byta medel är ingen fara så länge det är koll på det hela. Ibland när hästen har mycket kan det vara en fördel att börja med en omgång pyrantel som bara tar de vuxna och sen efter 4v ta Cydectin som tar fler stadier.

Om det inte togs odling skulle jag ta prov igen drygt 4v efter du avmaskade och göra odling på det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Odling på stora blodmasken gjordes men jag har inte fått svar än. Är det vanligt att det är stora blodmasken när dom visar så högt epg? Förra året så visade hon 0 epg. Hon har inte bytt hage eller hagkompisar sen dess.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

som jag skrev så vet jag inte vad den avmaskats med för medel. men har för mig att den maskats med cydekti då de andra maskade med det.

känner att man vill börja om för att försöka få ordning på markerna och hästarna. trots att de inte är mina marker men min häst ska juh vistas där.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Idag upptäckte jag en styngflugelarv i min ponnys avföring. Hur kan den ha påverkat hennes allmäntillstånd? Är det vanligt att de överlever avmaskningen man gör på hösten? Ska jag avmaska henne nu mot den eller är det redan för sent?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Idag upptäckte jag en styngflugelarv i min ponnys avföring. Hur kan den ha påverkat hennes allmäntillstånd? Är det vanligt att de överlever avmaskningen man gör på hösten? Ska jag avmaska henne nu mot den eller är det redan för sent?

Nu är det ingen mening att avmaska mot styngflugelarverna, ev skada är redan gjord. Din häst kan ha fått nya ägg på sig efter avmaskningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu var det så länge sedan jag gjorde inlägg här på Buke så nu kanske jag har gjort helt fel och svarat på något - då ber jag om ursäkt!! Jag vill ställa en fråga till alla er duktiga, kloka människor här! :-)
Kan man genom att under hela betesperioden avmaska alla de hästar som har parasiter minska det totala antalet parasiter på betet? Eller kommer det ändå vara lika "illa" nästa vår? Är det bara genom att växelbeta alt. plöja upp och så om alt. låta vila ett par år som man kan minska antalet parasiter på ett bete?
Tack på förhand! :-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om det inte kommer ut några nya parasiter tack vare avmaskningen så blir smittan mindre till året efter.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

I vilken ålder har ni börjat avmaska fölena?
Vad har ni använt för medel då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

I vilken ålder har ni börjat avmaska fölena?
Vad har ni använt för medel då?

De ska avmaskas mot spolmask med Axilur vid ca 8-10v ålder och sen träckprov vid ca 16v ålder för att se om de även behöver hjälp med blodmask, då måste man byta medel. Träckprov i januari för att se om det finns spolmask kvar som fölet behöver hjälp att bli av med.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för svaret! :)

Men är det alltid Januari som gäller oavsett när fölet är född på året?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för svaret! :)

Men är det alltid Januari som gäller oavsett när fölet är född på året?

Januari/februari är lagom för de allra flesta med tanke på att avmaskningarna mot blodmask bara görs under grässäsongen och då halkar oftast ev spolmaskar med också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 348
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp