Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

1 Häst 23år: 200 EPG blodmask, 0 bandmask
2 häst 16år: 750 EPG blodmask, 0 bandmask
3 häst 1,5år: 850 EPG blodmask, 0 bandmask

odling är satt för att se villken blodmask.
Frågan är då om man måste vänta på svar v. 21 eller kan jag avmaska ändå? (hör olika)
Villket avmasknings medel rekomenderar ni?
Ringer vet imorgon.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur lägga upp avmaskningsstrategi vid stora blodmasken?
Odlingen för min häst visade stora blodmasken, trots bara 100 epg :-( I samma hage går tre andra hästar, som hade 300, 900 och 0, ingen av dem hade stora blodmasken. De tre som har över 0 epg har nu avmaskats med Cydectin.
De fyra går i en stor gräshage, och det finns ingen annan hage att byta till, så vi ska försöka mocka den så gott det går.
Men frågan är om det lönar sig att ge dem en andra spruta Cydectin efter 12 veckor, då stora blodmasken tar mellan 5-11 månader från ägg till äggläggande mask? Den vet jag ringde till rekommenderade en andra spruta, men det borde bara funka om det finns larvstadier av stora blodmasken som Cydectin inte tar, som man kommer åt med en andra spruta?
Och ska man fortsätta avmaska även över vintern? Och när lönar det sig att ta nytt träckprov och odling?

Den med 900 skulle jag avmaska igen om 12v, inte de andra två. Jag skulle ta prov med odling nästa vår igen, kanske ngt tidigare än nu, alltså april. Stora blodmaskens alla stadier i hästen kommer du åt med en avmaskning Cydectin.

Jag skulle i första hand koncentrera mig på att få rent hagen, slå rator och verkligen sköta om den.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När och med vilka medel ska jag avmaska med?

Provet visade på 550 lilla blodmasken och påvisade förekomst av bandmaskägg.

Nu är hon borta på utbildning och ska vara det 2 veckor till minst och sen ska hon på bete. Min tanke är att stoppa i henne det några dagar innan flytten till betet, är det bra eller ska jag ta det när hon kommit hem?

Även förra året hade hon blodmask då över 1000...

Bör jag ta nytt prov igen sen i höst igen?

Ett kombinationsmedel, Ivomec comp, Cydectin Comp eller Equimax. 8-12v (beroende på medel) ytterligare en avmaskning, dock med "rent" ivermektin eller moxidektin. Nytt prov till hösten.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

1 Häst 23år: 200 EPG blodmask, 0 bandmask
2 häst 16år: 750 EPG blodmask, 0 bandmask
3 häst 1,5år: 850 EPG blodmask, 0 bandmask

odling är satt för att se villken blodmask.
Frågan är då om man måste vänta på svar v. 21 eller kan jag avmaska ändå? (hör olika)
Villket avmasknings medel rekomenderar ni?
Ringer vet imorgon.

Eftersom det ändå är nivåer nog att ni behöver avmaska och alla medel som kommer åt lilla blodmasken (den vanligaste) även tar stora finns det ingen anledning att vänta. Skulle det visa sig finnas stora blodmasken är det sanering i hagar som gäller.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack Maddick!
Men min fundering är att vi inte borde behöva ge en andra spruta Cydectin för att skydda hagen, då ingen häst borde ha äggläggande stora blodmaskar 12 veckor efter att avmaskats med Cydectin. (Hästen med 900 epg får en andra spruta pga lilla blodmasken.)
Men vad jag funderade på var om hästarna ev kan få i sig nya ägg av stora blodmasken, som om 12 veckor är larver? Och eftersom stora blodmaskens larver kan ge skador på hästarna (vilket inte är så stor risk med lilla blodmasken vad jag har läst?) så skulle det kunna vara en bra ide att ge en andra spruta Cydectin efter 12 veckor för att få bort de ev nya stora blodmask-larverna i hästarna?

Ytterligare en fråga gäller att en vet som skrev ut Cydectin tyckte vi skulle ta ett annat avmaskningsmedel nästa gång pga resistensrisken, men den enda andra gruppen är ju Pyrantel då Moxidextin och Ivermectin hör till samma, och eftersom Pyrantel inte tar larvstadierna så verkar det ju vara lätt obra för att få bort stora blodmasken? Är denna vet inte påläst, eller är det något jag har missat?

Tack för att du tar dig tid :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

OK, nu är jag med på hur du menar. Jo, du tänker helt rätt. Blir de återsmittade finns det ju larvstadier att döda om 12v.

Samma med byte av grupp, OM man ska byta grupp så görs det inte samma år, utan nästa år. Dessutom läge att kolla upp med träckprov efter avmaskning med pyrantel eftersom det har börjat visa sig resistens, i Norge påvisat, men troligtvis på väg hitåt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så det enda man kan göra är att beta sig igenom de maskmedel som finns på marknaden och sen ta träckprov efter varje och se om det hjälpt?

Det är ju inte så många. Det är inte märket som är det viktiga utan gruppen, alltså HUR avmaskningsmedlet verkar. Bolagen själva göra sådana undersökningar.

Fenbendazoler VET vi att lilla blodmasken är kraftigt resistent mot (Axilur, Rintal).

Pyrantel (Banminth, Fyrantel) finns det påvisad resistens i Norge, det lär bli undersökningar här också inom snar tid.

Ivermektin och moxidektin (Ivomec, Cydectin mfl) tillhör samma grupp, makrocykliska laktoner, och det finns ingen påvisad resistens. Dock utebliven verkan på spolmask.

Det är alla de medel som finns som tar rundmaskar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om man har en häst som påvisar 0 epg och en som påvisar så hög epg att den måste avmaskas (går i samma hage). När är det lämpligt att göra ett träckprov igen på den som "nollade" för att försäkra sig om att den hästen inte hann smittas? Anledningen till att jag frågar är att jag vägrar avmaska min häst som "nollar" :) Men vill ju givetvis inte orsaka någon olägenhet för den andra som nu måste avmaskas. Det råder nämligen delade meningar om hur avmaskningen ska gå till i just detta fallet :)
Tillägg: pratar om blodmask (lilla och ev stora, odling satt men ej fått svar)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad har den som nollade visat förrut? Det normala är att 10% av hästarna behöver avmaskas, således mer normalt att hästarna nollar än har högt...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den har nollat i över två år, är inte avmaskad på så lång tid heller. Träckprov tar jag vanligtvis både vår och höst på mina. Enligt labbet så behöver jag inte ta något nytt prov förrän i höst, men jag tänkte om jag ska göra ett träckprov tidigare för hagkompisens skull?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den har nollat i över två år, är inte avmaskad på så lång tid heller. Träckprov tar jag vanligtvis både vår och höst på mina. Enligt labbet så behöver jag inte ta något nytt prov förrän i höst, men jag tänkte om jag ska göra ett träckprov tidigare för hagkompisens skull?

Vad är hagkompisen rädd för? Det är inte din häst som är det farliga i sammanhanget, utan smittan på marken som redan finns. Har hon/ni mockat ut varenda bajshög och vet att marken är superren, ja då kanske det kan vara värt att ta nytt prov i sommar om hagen inte är tillräckligt stor för att hästarna ska ha ordentligt att äta utan går nära ratorna, men annars, nej.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Japp hagen är helt renmockad :) det är inte hagkompisen som oroar sig utan snarare stallansvariga som fått för sig att alla hästar i samma hage måste avmaskas utifall någon av dem påvisar hög epg. Jag är helt inne på din linje, därav min vägran att trycka i min häst avmaskningsmedel i onödan. Det är dessutom lerhagar så de äter inte särskilt mkt gräs från marken där heller :) och lunchhö serveras i bajsfria bingar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Japp hagen är helt renmockad :) det är inte hagkompisen som oroar sig utan snarare stallansvariga som fått för sig att alla hästar i samma hage måste avmaskas utifall någon av dem påvisar hög epg. Jag är helt inne på din linje, därav min vägran att trycka i min häst avmaskningsmedel i onödan. Det är dessutom lerhagar så de äter inte särskilt mkt gräs från marken där heller :) och lunchhö serveras i bajsfria bingar.

Att avmaska alla i hagen är GAMMALT och helt tvärs emot dagens kamp mot resistensutvecklingen.

Får jag fråga hur mycket den andra hästen har?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar! Jag håller helt med du.
Den andra är en unghäst och hade 1000 epg, själv är jag inte ett dugg orolig för att min vuxna häst plötsligt skulle få nån slags explosionsartad smitta.
Min andra häst har nollat i över fem år utan att ha avmaskats, trots att den har gått med hästar som haft massförekomst av ägg i träcken vid prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej

Har en fråga ang avmaskning. Har en unghäst som snart ska släppas i sommarhagen. Han har 150 i lilla blodmasken. Förra året avmaskades han med cydektin comp. Måste byta grupp nu och undrar då om det är till Pyrantel som finns i Banminth och i Fyrantel eller om det finns någon annan grupp. Tacksam för svar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej

Har en fråga ang avmaskning. Har en unghäst som snart ska släppas i sommarhagen. Han har 150 i lilla blodmasken. Förra året avmaskades han med cydektin comp. Måste byta grupp nu och undrar då om det är till Pyrantel som finns i Banminth och i Fyrantel eller om det finns någon annan grupp. Tacksam för svar.

Pyrantel är den enda gruppen som finns att växla med. Tänk på att det bara tar vuxna äggläggande maskar, dvs om 4v släpper hästen ut lika mycket ägg igen till skillnad mot Cydectin som håller äggen borta i 12v.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för snabbt svar. Innebär det att jag måste avmaska honom på nytt efter en månad med samma medel?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 348
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp