Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi har fått svar på träckproverna.
Flera hästar har över 200 epg lilla blodmasken och en har hela 750 epg.
De kommer gå kvar i vinterhagarna 1-2 veckor och sedan släppas ut i beteshagarna. Vi mockar vinterhagarna.

Vilket avmaskingsmedel skulle du använda?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst visar 1450 på blodmask och förekomst av bandmask.
Så då krävs det ett kombinationsmedel.

Men hur många gånger ska jag avmaska henne i sommar?
Hon går nu i sin vinterhage och kommer i sommar gå i en hage som
inte använts på två år. Den vill man helst inte smitta ned.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Min hade 300 i blodmask, lilla. Har fått ut banminth. Men på förpackningen står mot rundmask och bandmask. Är rundmask detsamma som blodmask eller har det blivit fel.? Står också att jag ska ge var 6e vecka under betesperioden, men har fått en engångsdos? Verkar märkligt att ge kontinuerligt under hela sommaren öht?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Min valack har 0 epg på träckprovet, men nu skall han flytta till nytt stall och måste avmaskas innan. Hur får jag en veterinär att skriva ut recept på maskmedel, vad bör han avmaskas med och är det överhuvudtaget bra för honom? :confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om din häst har 0 i epg så ska den inte amaskas alls. Inte maska i onödan.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!
Ber om råd inför samtal med vet.

Fick provsvar idag. Båda nollade men den ena hade positivt för Bandmask.
Ska båda maskas mot det?

Vilket medel är bäst?

Tacksam för svar:laugh:

Mot bara bandmask finns bara ett medel, Droncit. Har den som inte visade positivt några symptom som kan tyda på att den också har det, som dåligt hull, tappat hull, svårfödd, kolikanfall, dålig päls? Om inte så avmaskar du bara den som visade positivt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi har fått svar på träckproverna.
Flera hästar har över 200 epg lilla blodmasken och en har hela 750 epg.
De kommer gå kvar i vinterhagarna 1-2 veckor och sedan släppas ut i beteshagarna. Vi mockar vinterhagarna.

Vilket avmaskingsmedel skulle du använda?

Cydectin, det skyddar mot ny smitta i 2v så det är lugnt att de går kvar ett par veckor i gamla hagen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst visar 1450 på blodmask och förekomst av bandmask.
Så då krävs det ett kombinationsmedel.

Men hur många gånger ska jag avmaska henne i sommar?
Hon går nu i sin vinterhage och kommer i sommar gå i en hage som
inte använts på två år. Den vill man helst inte smitta ned.

Mitt val skulle vara Cydectin Comp nu på en gång, och sen ren Cydectin om 12v, nytt prov 14v efter det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Min hade 300 i blodmask, lilla. Har fått ut banminth. Men på förpackningen står mot rundmask och bandmask. Är rundmask detsamma som blodmask eller har det blivit fel.? Står också att jag ska ge var 6e vecka under betesperioden, men har fått en engångsdos? Verkar märkligt att ge kontinuerligt under hela sommaren öht?

Oj...

Blodmaskar är rundmaskar, bandmask tar det bara i dubbel dos mot doseringen på sprutan.

Var 6e vecka blir galet eftersom Banminth bara tar vuxna maskar, dvs 4v efter avmaskningen kommer det ut ägg igen. Engångsdos med Banminth gör bara att du skyddar markerna i 4v sen är det full sula på äggspridningen igen. Ska du använda Banminth så ger du det var 4e vecka, och i mitten av augusti (istf fjärde omgången) nytt prov för att se hur det står till.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Min valack har 0 epg på träckprovet, men nu skall han flytta till nytt stall och måste avmaskas innan. Hur får jag en veterinär att skriva ut recept på maskmedel, vad bör han avmaskas med och är det överhuvudtaget bra för honom? :confused:

Nej, du ska inte avmaska bara för att du flyttar. Du tar med ditt nollade prov och visar upp. Däremot är det läge att göra nytt prov i höst eftersom det är vid flytten hästen kan få lägre immunförsvar ett tag och plocka på sig smitta från stället den kommer till.

Förklara att om hästen nollar provet finns det inget att avmaska bort, det är liksom det som är meningen med provtagningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mot bara bandmask finns bara ett medel, Droncit. Har den som inte visade positivt några symptom som kan tyda på att den också har det, som dåligt hull, tappat hull, svårfödd, kolikanfall, dålig päls? Om inte så avmaskar du bara den som visade positivt.
Tack!
Bara en anekdot...

första gången som min visade sig ha bandmask var den i jättefin kondition o blankast i stan;). kolik fick den o då först upptäcktes detta med bandmasken.

Trodde i min enfald att jag nu hade fått bukt på eländet...:crazy:
Nollade som sagt för blodmasken för tredje året på raken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förklara att om hästen nollar provet finns det inget att avmaska bort, det är liksom det som är meningen med provtagningen.

Jo, det var det jag också tyckte... Men då fick jag veta att han ändå skulle avmaskas för säkerhets skull. Får försöka förklara en gång till. :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, det var det jag också tyckte... Men då fick jag veta att han ändå skulle avmaskas för säkerhets skull. Får försöka förklara en gång till. :)

Du får berätta att det där "för säkerhets skull" är ett av de bästa sätten att snabba på resistensutvecklingen. De tar väl inte penicillin för säkerhets skull?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mot bara bandmask finns bara ett medel, Droncit. Har den som inte visade positivt några symptom som kan tyda på att den också har det, som dåligt hull, tappat hull, svårfödd, kolikanfall, dålig päls? Om inte så avmaskar du bara den som visade positivt.
Följdfråga. När ska de maskas igen?
Tar Droncit även äggen?
Vet kunde inte svara på det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Följdfråga. När ska de maskas igen?
Tar Droncit även äggen?
Vet kunde inte svara på det.

Droncit tar allt inuti hästen. Bandmasken har en mellanvärd - ett gräskvalster - som inte går att avmaska bort. Men så länge hästen inte blir återsmittad är den ren och normalt ska du inte behöva upprepa behandlingen. OM det blir återsmitta så är det tidigast efter 6 månader som hästen avmaskas om. Har man mycket bandmask är det lämpligt att avmaska mot den varje vår i ett par år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack igen.

Vet. läste nog i FASS under samtalets gång, men jag blev inte klokare- förrän nu. Tack för att du tar dig all tid:bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur lägga upp avmaskningsstrategi vid stora blodmasken?
Odlingen för min häst visade stora blodmasken, trots bara 100 epg :-( I samma hage går tre andra hästar, som hade 300, 900 och 0, ingen av dem hade stora blodmasken. De tre som har över 0 epg har nu avmaskats med Cydectin.
De fyra går i en stor gräshage, och det finns ingen annan hage att byta till, så vi ska försöka mocka den så gott det går.
Men frågan är om det lönar sig att ge dem en andra spruta Cydectin efter 12 veckor, då stora blodmasken tar mellan 5-11 månader från ägg till äggläggande mask? Den vet jag ringde till rekommenderade en andra spruta, men det borde bara funka om det finns larvstadier av stora blodmasken som Cydectin inte tar, som man kommer åt med en andra spruta?
Och ska man fortsätta avmaska även över vintern? Och när lönar det sig att ta nytt träckprov och odling?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag funderar på om det finns något sätt att kolla resistensen mot vissa maskmedel?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När och med vilka medel ska jag avmaska med?

Provet visade på 550 lilla blodmasken och påvisade förekomst av bandmaskägg.

Nu är hon borta på utbildning och ska vara det 2 veckor till minst och sen ska hon på bete. Min tanke är att stoppa i henne det några dagar innan flytten till betet, är det bra eller ska jag ta det när hon kommit hem?

Även förra året hade hon blodmask då över 1000...

Bör jag ta nytt prov igen sen i höst igen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 347
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp