Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har fått resultatet från en av de andra; 1050 EPG! (nollade sist och det är första vintern vi använder hagen?). Övriga hästar har jag inte tagit prov från än. De går på lösdrift och har inte behagat skita så jag sett det. Men det ska göras.

Suck! Hade tänkt låta stoet föla i den hagen (slutet av maj) eftersom hon då hade haft tillgång till ligghallen, men det är väl inte att tänka på nu...

Smittan kan ligga från många år tillbaka i tiden. Mocka hagen så mycket du kan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

I vårt stall har vi köpt in träckprovsmaterial i februari med "lågsäsongspris". Vi har ett stall med sex hästar, där de är fördelade i fyra hagar (fyra hästar går två och två och två hästar går ensamma). Alla hästar har haft samma hage hela vintern. I maj tänkte vi dock släppa dem samman i en större hage för att i juni sedan flytta dem till en stor sommarhage.

Vi skall göra individprov för grundanalys och bandmask. När är lämpligt att vi gör dessa två prov? Blir det fel säsong att kolla bandmask i slutet av april/början av maj?

Om någon häst visar sig ha mask och vi avmaskar, måste man då hålla denna häst separerad från de andra och behövs nytt prov göras innan hösten (vi träckprovar alltid vår och höst, innan hemflytt från sommarbetet)?

Kan tillägga att vi mockar alla vinterhagar så gott det går.

Tack på förhand!

Någon som vet? :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

För första gången har inte min häst nollat, känns trist, men väntat då jag vet att de inte har koll på parasittrycket i nya stallet. Men bara 125 EPG iaf och jag mockar hennes hage kontinuerligt. Nu flyttar vi till ett annat stall där alla hästar kollas, så det ska bli intressant vad höstens prov visar.

Blev dock lite trött på en stallkompis som inte riktigt fattade grejen med det här med maskprov "jag avmaskar vår och höst, det har jag alltid gjort". Men vi pratade ett tag i vänlig ton och i slutet frågade hon faktiskt mig var jag skickar träcket, så kanske ett genombrott!:D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fått svar från övriga:
dräktig 12-åring: 30 EPG, blodmask (0 övrigt)
7-åring: 60 EPG, blodmask (0 övrigt)
24-åring: 0 på allt.

Känns lite bättre nu, när de inte var så fulla med mask. Dessa avmaskar jag väl bara om det visar sig vara stora blodmasken på odlingen?

Tack!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Fick provsvar nu på mina två
Häst 1 - 0 epg på allt
Häst 2 - 950 epg blodmask,odling satt. 0 epg på allt annat

Dom går fortfarande i vinterhagen,vet inte när dom kommer
få byta hage. Maj-Juni skulle jag tro.
Avmaska nu? Hagen mockas inte pga att det bara e lera i den typ..:crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, avmaska häst nr 2 så det slutar komma ut mer smitta i vinterhagen. Cydectin skulle jag välja, det skyddar också mot ny smitta i 2v, iom att det är så pass mycket skulle jag ta en omgång till 12v senare och sen prov i höst för att se hur det står till (helst 14v efter andra avmaskningen).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Vi har en häst i stallet som har springmask. De första maskarna (äggen) syntes i höstas. Hästen har sedan dess avmaskats ett flertal gånger med olika preparat.
Hon avmaskades senast för två veckor och nu i veckan såg ägaren ägg i ändtarmsöppningen.
När den första masken dök upp skickades den in till lab där de konstaterade att det är springmask. Hästen kliar sig väldigt mycket om baken och visar stort missnöje med vad som händer "där bak".

Nu närmar det sig betessläpp och vi ställer oss frågande till om den hästen verkligen ska släppas ut i sommarhagarna? Olika veterinärer, laboratorieföretag och dylikt har rådfrågats och enligt de alla är det inte möjligt att ha en så långdragen och allvarlig smitta av springmask. Vissa säger att det inte smittar så länge hästen inte kan klia sig och vissa andra säger att det kan smitta (till andra hästar i samma hage). Vi vet inte vilket ben vi ska stå på.

Vinterhagarna mockas dagligen och det gör väl att smitta till hagkompisar minskar. Sommarhagarna brukar vi inte mocka.

Någon som har en idé?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Springmask har en livscykel på ca 4-5 månader och är SVÅR att bli av med. Äggen lossnar när hästen kliar sig så smittan kan finnas precis överallt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, jag har förstått att den är svår att bli av med..
I vinterhagarna finns det inga träd att klia sig emot. Jag har dock sett att hästen ifråga kommer åt marken med rumpan (gnuggar den mot marken) när hon ska ställa sig upp efter att ha legat ner och i mitt huvud borde det kunna göra att äggen lossnar också? Om äggen lossnar i hagen kan väl andra hästar plocka upp dem?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Fått svar på träckproven:

Häst 1, 12 år: Blodmask 400 EPG, 0 på övriga.
Häst 2, 4 år: Blodmask 850 EPG, testad positivt på bandmask, 0 på övriga.
Häst 3, 4 år: Blodmask 750 EPG, 0 på övriga.

Jag funderar på Equimax. Bra eller bör jag tänka om?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Fått svar på träckproven:

Häst 1, 12 år: Blodmask 400 EPG, 0 på övriga.
Häst 2, 4 år: Blodmask 850 EPG, testad positivt på bandmask, 0 på övriga.
Häst 3, 4 år: Blodmask 750 EPG, 0 på övriga.

Jag funderar på Equimax. Bra eller bör jag tänka om?

Har häst 1 och 3 några symptom som kan tyda på att de har bandmask? Annars ren ivermektin till dem och Equimax till häst 2. Ren ivermektin 8v senare och nytt prov på sensommaren. Så skulle jag göra iaf.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL..

Hur fort kan jag förvänta mig hull-resultat på en häst som har tydliga spår av mask i form av dåligt hull och fick sitt resultat igår, 1600 på blodmask och är avmaskad igår kväll..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Fick provresultat på min herre igår
Han har 2325 EPG Blodmaskar.
Odling satt och får svar om ca 2 veckor om det är stora eller lilla.

Har kontaktat vet för recept och får det måndag eller tisdag nästa vecka.

Nu till min fundering.
Kommer troligtvis flytta till nytt stall nästa helg och undrar då hur jag ska göra med avmaskningen.
Alla hästar i nuvarande stall går i samma hage (en stor) och jag vet inte hur övriga i stallet tänker göra med sina hästar (om de tänker ta träckprov eller bara avmaska som på gamla tider).

Om jag då avmaskar i början av veckan och övriga inte gör det kommer väl min troligtvis smittas på nytt och även då ta med smittan till nya stallet?

Stallägaren i nya stallet sa när vi pratade sist att vi kunde dela av hage till min när han kommer så kanske bättre jag avmaskar där och sen mockar rent i hans hage några dagar?

Hur lång tid tar det innan medlet verkat klart i hästen och hur många dagar tar det innan all mask/ägg som kommer ut är garanterat döda?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL..

Hur fort kan jag förvänta mig hull-resultat på en häst som har tydliga spår av mask i form av dåligt hull och fick sitt resultat igår, 1600 på blodmask och är avmaskad igår kväll..

Om det dåliga hullet verkligen är pga mask (blodmask brukar inte påverka hullet på de flesta hästar, däremot bandmask) och du får bort den så borde du se resultat på en-två veckor redan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ingen aning, vet ska ringa in receptet till Apovet och jag lär väl ha det hemma mån eller tis.

Snackat med en av de andra i stallet, hon kommer kolla upp sin häst med träckprov i början av veckan.

Annars hade hon och stallägaren snackat om att bara avmaska som vanligt men nu övertygade jag henne om fördelen med träckprov först så hon tänker som sagt göra det och hon ska även försöka få med stallägaren till samma sak nu när hon beställer.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När är det "för sent" att avmaska?
Vi vet inte riktigt hur vi kommer att ha hästarna i sommar, beror lite på gräset och när vi hinner få rent dem (en del slarvade förra året :mad: ). Mina kommer antagligen gå i samma hage som de går i nu. Ena hästen är kollad och nollad, den andra aldrig kollad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du får hem medlet direkt från Apovet med faktura, så då får det väl bli en överraskning vad det blir... kanske inte alltid vad man tänkt sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 347
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp