Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej ingen avmaskningshistorik tyvärr. Visar träckprovet ingenting nu när det är kallt o fruset ute? Om det gör det kan man ju göra prov nu och till våren, sommaren och hösten?
Om det inte visar något är det ju ingen idé men jag är så otålig! Vill veta nuuu! :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag gjorde ett träckprov på hästen i onsdags och skickade in eftersom han har börjat klia i svansen. Tänkte inte avmaska i onödan och det är första gången jag gör träckprov faktiskt:o

Men han hade 1450 blodmask och en odling skall ske, svar inom 14 dagar.

Min fråga är; skall jag vänta med att avmaska tills odlingen är klar eller ta det med en gång och vilket maskmedel skall jag ta, som är bäst? Fick ingen klarhet till detta då jag läste, har recept på fyranthel och ivomec eller novomectin tror jag.

Jag skulle inte vänta. Hästen behöver avmaskas oavsett om stora blodmasken finns eller inte. Däremot om den har stora är det läge för sanering och prov med odling även på de andra hästarna som kan ha fått i sig smitta från din häst.

Mitt val på vintern är Cydectin som även tar en del inkapslade larver.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej ingen avmaskningshistorik tyvärr. Visar träckprovet ingenting nu när det är kallt o fruset ute? Om det gör det kan man ju göra prov nu och till våren, sommaren och hösten?
Om det inte visar något är det ju ingen idé men jag är så otålig! Vill veta nuuu! :)

Jodå, det är bara 6 av 30 sorters lilla blodmask som går i dvala. Gör ett prov nu du :-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

en liten fråa om mask och kolik... jag blev tillfrågad här om dagen om en ridskolehäst som har återkommande kolikanfall. Jag har själv dålig koll på kolik eftersom jag har i princip noll erfarenhet - och verkligen ingen alls av återkommande anfall... dock vet jag att mask kan orsaka det hela så jag tänkte be dem att träckprova hästen. Bär de sätta odling på stora blodmasken direkt och oavsett vad det andra provet visar, eller är det främst bandmask som kan orsaka såna problem?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Främst bandmask, men tar man ändå prov så kör hela rubbet. Odling går bara att göra om det finns något att odla på.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

jo det är klart förstås, men jag har för mig att man från början ska kryssa i om man vill att odling sätts eller inte :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått svar på kolla masken och han
hade 1100 egp på blodmasken :eek: (prov satt)

Ska ringa vet för recept på måndag men ska jag vänta med att avmaska tills jag vet om det är lilla eller stora?
Vad ska man avmaska med och med vilken intervall? Nytt prov när?


Tusen tack för hjälpen :laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Min gammelman (f-81) nollade på sitt prov i okt.
Flyttade nu i slutet av feb till nytt stall. Går i egen hage, troligen använd i höstas:confused:
När ska jag ta träckprov på honom?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått svar på kolla masken och han
hade 1100 egp på blodmasken :eek: (prov satt)

Ska ringa vet för recept på måndag men ska jag vänta med att avmaska tills jag vet om det är lilla eller stora?
Vad ska man avmaska med och med vilken intervall? Nytt prov när?


Tusen tack för hjälpen :laugh:

Du behöver inte vänta, avmaska ska du göra oavsett. Om det finns stora blodmasken behöver ni odla på de andra också och städa hagarna så mycket det bara går, mocka alltså.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du behöver inte vänta, avmaska ska du göra oavsett. Om det finns stora blodmasken behöver ni odla på de andra också och städa hagarna så mycket det bara går, mocka alltså.

Tack för svar! Vi mockar hagarna (grushagar) flera gånger i veckan. Är det cydectin som gäller?
 
Städa hagen - mocka eller harva?

Jag undrar om det räcker att harva ut bajshögarna i hagen? Dvs att man inte mockar utan bara sprider ut dem. För mig känns det inte som att det borde göra någon skillnad på parasittrycket om man bara harvar. Då drar man ju bara ut maskäggen?

Jag hade tänkt att mocka de värsta områdena (runt grinden främst, växer nästan inget gräs där alls) men stallägaren tycker att det räcker att harva ut det. Mina hästar brukar nolla på maskproverna. De går i denna hage på vintern och åker iväg på bete till en hage som de bara går i på sommaren. Oftast är vinterhagen tom under sommaren, men ibland släpps det in andra hästar där ändå... På vintern går mina hästar där.
 
Sv: Städa hagen - mocka eller harva?

Harva regelbundet NÄR DET ÄR TORRT är bra. Men att bara göra nån gång och nu när det är blött gör skadan värre.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svaret! :)Så om vi harvar nu när det det blivit lite torrare (bajshögarna är torra, men det är lite lätt lerigt i hagen) och så ytterligare en gång närmare sommaren och kanske en gång på sensommaren/hösten, så behöver jag inte mocka rator-områdena?
Har jag förstått dig rätt i så fall? :)

(jag skulle inte vilja äta min mat där min toa har blivit utspridd, men hästarna är väl inte så känsliga?)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nja, en gång i veckan. En hel rata skulle jag inte sprida ut. Slå det höga gräset med trimmer och försök skotta bort istället. Eller köp en hagdammsugare!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 346
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp