Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Har läst runt lite på maskkoll-sidan och där står det att om man inte har specifika vinterhagar så ska man vänta med att ta träckprov till det blir kallare ute och parasittrycket minskar.

När räknas det som kallare? Minusgrader hela dygnet eller när det ligger under +10 mer eller mindre konstant?

Någon som kan hjälpa mig med det här?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Helt galet! Det kan vara EN häst av 20 som behöver avmaskas och släpper ut mask, det är därför det är viktigt att ta enskilda prover för att hitta den individen. Banmint tar ett stadie (vuxna äggläggande) av blodmasken, 4v efter är det alltså en ny generation igång och släpper ut ägg. Att ERA hästar, där den nya stått en månad, är rena spelar ingen roll för den nya nu eftersom den smitta hästen fått i sig som kan komma ut är från tidigast 12 veckor sen, alltså i somras. Dessutom kan lilla blodmasken ligga vilande i många år i tarmslemhinnan, så resonemanget från hästägaren är helt vilse. Banminth tar dessutom inte styngflugans larver.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Maskkoll som i Equippo? Sök mer info, kolla med SVA. Kanske skicka frågan till den som påstår det och fråga vad som menas, om det gäller alla och varför.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej,

Jag får inget grepp om det här med smittade hagar. I vårat stall har vi ett begränsat antal hagar och behöver använda de vi har till de fyra hästarna som bor där. Tråkigt nog visade det sig att en av hästarna hade 2400 EPG blodmask (lilla blodmasken) i våras. De övriga tre hästarna visade 0 EPG. Den smittade hästen avmaskades (och flyttades efter tre dygn till en renmockad hage). Samtliga hästar flyttades därefter inom kort på sommarbete så alla vinterhagar har vilat i nästan fem månader.

Nu tog vi nytt träckprov (rundmask- och bandmaskprov) inför hemflytt till stallet och två av hästarna visade 0 EPG och ingen förekomst av bandmask, en av hästarna visade 0 EPG av rundmask men förekomst av bandmask (avmaskades med Droncit, stängdes in i en liten rasthage dagtid som mockades flera gånger om dagen och flyttades efter tre dygn till en renmockad hage) och den fjärde (tidigare smittade hästen) visade 400 EPG blodmask (avmaskades mot blodmask och flyttades efter tre dygn till en renmockad hage).

Vi har mockat ur vinterhagarna så gott vi har kunnat. Frågan är dock om vi törs använda den hage som den smittade hästen har gått i under hela förra hösten, vintern och våren, trots att den är urmockad? Jag vet att den annars måste vila 1,5 år men det ställer tyvärr till problem eftersom vi har begränsad mark vid stallet (därav beteshagar på annat ställe).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det du skriver visar tydligt på hur viktigt det är med individuella prover. Bara för att en häst har stor smitta betyder det inte att de andra kommer plocka upp mer smitta. Jag skulle inte fundera över att använda hagarna, särskillt som ni mockat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det du skriver visar tydligt på hur viktigt det är med individuella prover. Bara för att en häst har stor smitta betyder det inte att de andra kommer plocka upp mer smitta. Jag skulle inte fundera över att använda hagarna, särskillt som ni mockat.

Ja, i vårat stall är det obligatoriskt med individuella träckprov höst och vår (och ytterligare vid särskilda behov).

Ok, det låter jättebra! Är det stor risk att hästarna smittas om vi använder hagen som den smittade hästen (2400 EPG lilla blodmasken) använde i våras, trots att vi har mockat den? Hästarna som är tänkta att gå i den hagen är 19 och 23 år gamla (om det kan ha någon betydelse). Bör man göra ett ytterligare träckprov på de två hästarna efter X antal veckor i hagen för att vara på den säkra sidan, eller räcker det med träckprov i vår? Jag har blivit extremt nojig... :grin:

TUSEN TACK för svar, Madick - guld värt!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det tar ca 3 mån innan smittan syns på träckprov, men har ni mockat har ni fått bort massor av smitta så jag skulle släppa ut dem där och göra prov som vanligt i vår igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min unghäst (3 år) fått lite mask, 175 lilla blodmasken (odling gjord) och 50 spolmask. Övriga hästar visade 0 epg.
Hon har inte visat någon spolmask sedan hon var 1,5 år, har tidigare haft 25 epg lilla blodmasken och då inte avmaskats.


Tackar på förhand för hjälp! :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har första svaret på träckprov kommit.

B (7 år) 200 epg
M (13 år) 50 epg
P (16 år) 275 epg
L (8 år) 0 epg
J (21 år) 350 epg

Odling är satt för stora blodmasken.

Ska man avvakta tills det svaret kommer eller kan man avmaska tidigare?

21-åringen avmaskades i våras men dom andra 0-de eller hade ytterst lite.

Den gamla hästen har svårare att hålla hullet. Kan man misstänka att hon kanske har bandmask? Tar man särskilt prov på det eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har första svaret på träckprov kommit.

B (7 år) 200 epg
M (13 år) 50 epg
P (16 år) 275 epg
L (8 år) 0 epg
J (21 år) 350 epg

Odling är satt för stora blodmasken.

Ska man avvakta tills det svaret kommer eller kan man avmaska tidigare?
Jag undrar detsamma eftersom jag precis fått svar på träckprov:

2½ åringen 1050 epg
7 åringen 150 epg
19 åringen 700 epg
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Hej Madick!

I mitt stora avmaskningskrig mot hela omvärlden i allmänhet och stallägarna i synnerhet, känns det som i alla fall, brukar jag referera till dig som "Den Stora Maskgurun".
Tyvärr biter inte det mycket på dem utan de litar mer på gamla, fullständigt parasitokunniga veterinärer och outbildade kompisar. Så jag undrar om du har nån tjusig titel jag kan slå dem i huvudet med?

Har du nån koll på när våra kära parasiter blir helt resistenta mot avmaskningsmedel om vi fortsätter avmaska helt okontrollerat i denna hastighet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sorry, ingen tjusig titel. Men jag kan hänvisa dig till den mycket trevliga Dan Christensson på SVA så får du dels riktigt kunnig hjälp, dessutom en mycket tjusig titel att bänga till dem med :-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar!

Har skrivit ut en del material från SVA's hemsida som jag ska ha berett om/när diskussionen dyker upp igen. Tyvärr är jag tveksam till hur bra de tar till sig skriftlig information.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hittade styngflugelarver i en ny bajshög vid hagmockning idag. Inget att bry sig om, eller..?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad tidiga de är ut! Larverna brukar komma ut på våren och sen förpuppas. Förhoppningsvis kläcks de och sen tvärdör när vintern kommer på riktigt :-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast temperaturen är ju helt knäpp, så de trodde väl det var vår;)

Idag fick jag reda på att hagkompisarna avmaskats med Cydectin förra veckan (utan träckprov:mad: ) så det skulle väl kanske vara anledningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förvånar inte mig, fakta går in genom ena örat och ut genom andra... Samma med analys på grovfoder...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 344
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp