Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla hästar bör odlas iaf en gång. Är det ingen stor blodmask då så behövs det ingen ny odling förrän det dyker upp någon ny häst som visar sig ha det och kan ha smittat markerna.
Så om det var noll på odling i våras behöver jag inte göra det i höst igen? Tänkte skicka i slutet av september innan de flyttas till vinterhagarna.
En fråga som jag fick av en stoägare, ni kanske vet mer än jag om detta... ?
Hon ger sina hästar ett örtpreparat som heter Verm-X och undrade om hon kan ge detta till sitt dräktiga sto. Jag hittade själv ingen komplett innehållsförteckning men det innehåller bland annat timjan, anis och alger så jag avrådde från att ge det. Tillverkaren svarade henne att det är helt riskfritt att ge till dräktiga.
Är det någon som vet mer om detta preparat? Många tror ju att bara för att det är naturliga örter är det helt safe, men örter kan vara nog så kraftiga...
Tar ni träckprov på era föl? Lilleman ska få mot spolmask nu, men annars?
Jo så är det ju, även Axilur och Rintal tar stora blodmasken, det är lilla blodmasken som är resistent mot de medlen och som har stadier som inte nås med avmaskningsmedel. Däremot är det ju en fördel att fortsätta med provtagningen för att kolla att hästen inte blir återsmittad eller att någon av de andra blivit smittade.
Kl, Träckprov på min häst visade 3425 (!) blodmask och odling är satt. Avmaskade med Noromectin och nu är frågan när jag borde göra träckprov igen för att se hur det tog? Alltså hur lång tid efter avmaskningen ska jag vänta innan jag gör ett nytt prov?
Nu ska du göra träckprov för att se om du behöver byta medel för att komma åt även blodmask. Har fölet haft styngflugeägg på sig?
Jo, första avmaskningen vid 8-10v ålder görs mot bara spolmask, sen vid 16-18 v ålder görs träckprov för att se om det behövs både för spol- och blodmask och ev. bandmask.Så alla föl ska inte avmaskas mot spolmask? Vilka maskar behöver jag ta prov på när det gäller fölet?
KL
Hur snabbt från det att en häst smittas av mask, kan det börja märkas i att den tappar hull osv ?