Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, det ska räcka att berätta det för att få ivermektin av något slag utskrivet. Lämplig tid är när flugan gett sig för året så inte hästarna blir återsmittade, efter första frosten är det lugnt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga som jag fick av en stoägare, ni kanske vet mer än jag om detta... ?

Hon ger sina hästar ett örtpreparat som heter Verm-X och undrade om hon kan ge detta till sitt dräktiga sto. Jag hittade själv ingen komplett innehållsförteckning men det innehåller bland annat timjan, anis och alger så jag avrådde från att ge det. Tillverkaren svarade henne att det är helt riskfritt att ge till dräktiga.

Är det någon som vet mer om detta preparat? Många tror ju att bara för att det är naturliga örter är det helt safe, men örter kan vara nog så kraftiga...
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Alla hästar bör odlas iaf en gång. Är det ingen stor blodmask då så behövs det ingen ny odling förrän det dyker upp någon ny häst som visar sig ha det och kan ha smittat markerna.

Så om det var noll på odling i våras behöver jag inte göra det i höst igen? Tänkte skicka i slutet av september innan de flyttas till vinterhagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så om det var noll på odling i våras behöver jag inte göra det i höst igen? Tänkte skicka i slutet av september innan de flyttas till vinterhagarna.

Precis, odling behövs bara 1g/häst så länge det inte kommer in någon ny smitta i hagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi har pratat om det där med odling och tänker nog odla vid fynd nu i höst. När nu det blir.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga som jag fick av en stoägare, ni kanske vet mer än jag om detta... ?

Hon ger sina hästar ett örtpreparat som heter Verm-X och undrade om hon kan ge detta till sitt dräktiga sto. Jag hittade själv ingen komplett innehållsförteckning men det innehåller bland annat timjan, anis och alger så jag avrådde från att ge det. Tillverkaren svarade henne att det är helt riskfritt att ge till dräktiga.

Är det någon som vet mer om detta preparat? Många tror ju att bara för att det är naturliga örter är det helt safe, men örter kan vara nog så kraftiga...

Hade nog varit försiktig, vissa örter tex vanlig persilja kan ge sammandragningar av livmodern. Och det finns fler som inte är lämpliga för dräktiga ston. Jättesvårt att säga nåt utan innehållsförteckning, finns det inte på förp hade jag varit ännu försiktigare...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Måste bara berätta. Var inne på klinik o drog ut vargtänder på min häst. Veterinären/tandläkaren hittade styngflugelarv långt bak i munhålan på hästen. Tvi vad äckligt.
Han ska absolut avmaskas mot det.
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har flyttat till annan ort och skulle nu ringa och få recept på avmaskningsmedel till fölis, döm om min förvåning när Distriktarna inte kör med e-recept här...? Har de slutat med det sen apoteksmonopolet togs bort..?

Iallafall, frågade om hon kunde skriva ut andra preparat också, till de stora hästarna, men hon skrev inte ut någonting utan träckprov. Jättebra, men jag tar träckprov, ville mest bara slippa betala deras "lilla arvode" flera gånger.

Tar ni träckprov på era föl? Lilleman ska få mot spolmask nu, men annars?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Vill bara dela med mig av för mig en helt ny upptäckt/vetskap. Jag fick tyvär min häst smittad med stora blodmasken från ett annat stall under förra året. Och han är är nu avmaskad med Ivomec, sedan avvkatat 8 v, sedan Ivomec igen, avvaktat 8 veckor och sedan Cydectin comp. Ringer och kollar med SVA för att få reda på om de kan sätta odling för att se om det skulle vara några stora blodmaskar kvar. Hon säger då, med all säkerhet, att endast EN avmaskning med Ivomec/Cydectin tar ALLA stadier av stor blodmask och att de två andra avmaskningarna jag gjort varit helt överflödiga! Jag vet inte hur många andra som vet om att det är så.

Veterinärerna som skrivit ut dessa preparat till min häst sa inget om det någon av dem!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo så är det ju, även Axilur och Rintal tar stora blodmasken, det är lilla blodmasken som är resistent mot de medlen och som har stadier som inte nås med avmaskningsmedel. Däremot är det ju en fördel att fortsätta med provtagningen för att kolla att hästen inte blir återsmittad eller att någon av de andra blivit smittade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl, Träckprov på min häst visade 3425 (!) blodmask och odling är satt. Avmaskade med Noromectin och nu är frågan när jag borde göra träckprov igen för att se hur det tog? Alltså hur lång tid efter avmaskningen ska jag vänta innan jag gör ett nytt prov?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo så är det ju, även Axilur och Rintal tar stora blodmasken, det är lilla blodmasken som är resistent mot de medlen och som har stadier som inte nås med avmaskningsmedel. Däremot är det ju en fördel att fortsätta med provtagningen för att kolla att hästen inte blir återsmittad eller att någon av de andra blivit smittade.

Givetvis kommer jag att provta igen och även odla. Men på grund av att smittan inte kommer från de här markerna så borde vi förhoppningsvis klarat oss från återsmitta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl, Träckprov på min häst visade 3425 (!) blodmask och odling är satt. Avmaskade med Noromectin och nu är frågan när jag borde göra träckprov igen för att se hur det tog? Alltså hur lång tid efter avmaskningen ska jag vänta innan jag gör ett nytt prov?

Det finns inga resistens (än) mot Noromectin så du behöver inte kolla. Däremot skulle jag välja att avmaska igen om 8v när det vuxit till sig nya äggläggande maskar och använda Cydectin som går bra att använda även om det hunnit bli vinter. Nytt prov till våren.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu ska du göra träckprov för att se om du behöver byta medel för att komma åt även blodmask. Har fölet haft styngflugeägg på sig?

Grr, fick ju de här rekommendationerna av veterinären! Inga prov skulle behövas. Vilket medel kan jag använda om det nu skulle finnas blodmask? Cydectin fick man inte använda på föl under 6,5 månad, men jag har Noromectin på recept. Tänker såklart inte avmaska utan prov då, men vill ha koll med medlen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ivermektin funkar (som Noromectin) men då bara mot blodmask, inte spolmask. Gör prov först så kan vi ta detaljerna sen :-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så alla föl ska inte avmaskas mot spolmask? Vilka maskar behöver jag ta prov på när det gäller fölet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så alla föl ska inte avmaskas mot spolmask? Vilka maskar behöver jag ta prov på när det gäller fölet?
Jo, första avmaskningen vid 8-10v ålder görs mot bara spolmask, sen vid 16-18 v ålder görs träckprov för att se om det behövs både för spol- och blodmask och ev. bandmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Hur snabbt från det att en häst smittas av mask, kan det börja märkas i att den tappar hull osv ?

Den allra största delen hästar visar ingenting trots att de har mycket parasiter, därför är det också olika hur lång tid det tar innan något märks.

Bandmasken brukar synas tydligast vår och höst när den också släpper som flest ägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 342
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp