Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Finns en häst i vårt stall som är 15 år och ägaren säger att de inte ska kolla om hon har mask för att äldre hästar inte brukar få mask.

Någon som vet om detta stämmer?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Finns en häst i vårt stall som är 15 år och ägaren säger att de inte ska kolla om hon har mask för att äldre hästar inte brukar få mask.

Någon som vet om detta stämmer?

I en bra miljö, dvs där markerna tas om hand om avmaskning skett korrekt, är det ca 10% av de vuxna hästarna som behöver avmaskas regelbundet. Men för att veta det måste man ju ta prov i ett par år minst för att se vilka hästar det är som verkligen är starka nog. Dessutom kan det ändras om hästen blir nedsatt t.ex. av förkylning eller annat, flytt, stress osv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min syster ska ta hem två hästar till marker som är rena (dvs ej betade av häst de senaste 3 åren. Hästarna kommer inte från samma ställe.
Häst 1 är 5 år. Gjorde träckprov i våras och hade 650 lilla blodmasken och på samlingsprov förekomst av bandmask och avmaskades med ivomec comp i april.
Häst 2 är 9 år, okänt om träckprov, men avmaskad med bandmaskdos banminth i maj.
Hon kommer inte att hinna ta nytt träckprov innan de tas hem, men hade ni avmaskat dem på nytt innan de släpps på nya betet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Häst 1 borde avmaskats igen med ren ivermektin (inte comp) i juni så den är det ändå dax för. Häst 2 skulle jag tagit prov på.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är helt ny på detta med träckprover och vill gärna ha lite råd. Har precis fått provsvar på min fölmärr och hennes unge på 2 månader. Stoet hade 200 EPG av stora/lilla blodmasken och fölet hade 60 EPG av stora/lilla blodmasken. Noll på övriga och bådas prover är satta på odling för att utesluta stora blodmasken.

Fölet är ju, helt naturligt, aldrig avmaskad tidigare och stoet är inte avmaskad i min ägo (köpte henne i vintras). De går på marker som var helt rena innan hästarna flyttade hit i vintras, har inte varit betat på många år.

Det känns ju som låga nivåer, är det så pass låga att jag ska avvakta med avmaskning om stora blodmasken inte återfinns? Ska jag ta nytt träckprov om ett par månader igen? De är ganska utsatta för styngflugeägg, så en avmaskning mot dem kommer det ju ändå bli fram i höst.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fölet är det dax att avmaska ändå mot spolmask även om det inte syns några ägg än, det är en mask de alltid får och SKA få för att kunna utveckla eget försvar, men de behöver hjälp att bekämpa den.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

man behöver ej något täckprov för att få avmaskning utskriven bara till att ringa. Har aldrig behövt ta täckprov på mina hästar utan ringt in och fått avmaskning när jag tycker det är dags och det har aldrig varit något fel på mina pollar och min vet är kanon.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

man behöver ej något täckprov för att få avmaskning utskriven bara till att ringa. Har aldrig behövt ta täckprov på mina hästar utan ringt in och fått avmaskning när jag tycker det är dags och det har aldrig varit något fel på mina pollar och min vet är kanon.

Då gör din veterinär fel. Ni båda medverkar till en ökad resistenstakt och att det inte är fel på hästarna nu säger ju faktiskt ingenting. Vad gör du den dagen medlen inte verkar och dina hästar får en rejäl smitta av en ny häst? Eller om du har mer parasiter i hagarna än du tror och bara håller dem stången med din nuvarande strategi?

Tänk långsiktigt. Det är väl inte bara idag du ska ha häst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

är uppväxt med hästar och har alltid kört på samma sätt och det har aldrig varit nått fel på de. Dagens häst folk har blivit överbeskyddande (det kommer säkert tolkas fel) det jag menar är att de vill trycka in en massa piller och vitaminer på hästar som igentligen mår alldeles utmärkt. mina hästar blir inte utsatta för andra hästar därför känner jag mig hur lung som hälst vad det gäller det här med avmaskning de är desutom lite till åren och då brukar de inte få mask. Min vetrinär är kanon han ser till djurens bästa i första hand. Alla gör vi på våra egna sätt det kommer man inte ifrån och ingen kan säga att denns andra sätt är fel för uppenbarligen funkar det för den personen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

är uppväxt med hästar och har alltid kört på samma sätt och det har aldrig varit nått fel på de. Dagens häst folk har blivit överbeskyddande (det kommer säkert tolkas fel) det jag menar är att de vill trycka in en massa piller och vitaminer på hästar som igentligen mår alldeles utmärkt. mina hästar blir inte utsatta för andra hästar därför känner jag mig hur lung som hälst vad det gäller det här med avmaskning de är desutom lite till åren och då brukar de inte få mask. Min vetrinär är kanon han ser till djurens bästa i första hand. Alla gör vi på våra egna sätt det kommer man inte ifrån och ingen kan säga att denns andra sätt är fel för uppenbarligen funkar det för den personen.

Jo tyvärr ÄR det fel på det eftersom resistensen ökar.

Den som är felriktat överbeskyddande är du som avmaskar även om hästarna "inte brukar ha mask", varför avmaskar du då?

När stallar börjar ta träckprov är det MÅNGA som helt kan frångå att avmaska, dvs INTE ge sina hästar en massa "piller och vitaminer" hur nu det har med en hälsorisk som parasiter att göra.

Det spelar ingen roll hur bra det funkar för DIG just NU, det är hästarnas framtid vi pratar om. Vad ska vi göra den dagen inget medel fungerar för vi har nött ut det i onödan? Hur många hästar kommer få lida och dö för att vi inte tog tag i problemet i tid och tänkte att "det har alltid funkat förr, min häst mår bra nu".

Idag har vi ETT medel som säkrert tar lilla blodmasken, ett (1). Och inga fler utvecklas. Kraftig resistens finns mot den ena gruppen avmaskningsmedel och ökande resistens på den andra gruppen. En grupp kvar alltså. När har vi nött ut det? Och vad är din lösning då?

Uppenbarligen funkar inte det vi gjorde förr.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick (eller någon annan som har koll!), om ett preparat har 8 veckors, jag minns inte vad det heter, men innan parasiterna släpper ägg igen. Hur många dagar innan dessa exakta 8 veckor KAN det komma ut ägg ur hästen? Jag håller på och sanerar från stor blodmask, och har inte fått ut den på betena än (hästen smittad på annat ställe och varit maskad här hela tiden med noggrann mockning). Så jag vill absolut inte ha någon stor blodmask här heller. Funderar på hur många dagar innan dessa 8 veckor har gått som jag ska släppa hästen i mindre hage för att kunna mocka alla ev. parasiter som kommer ut. 4 dygn efter avmaskning kommer han gå i liten hage och jag kommer mocka super noga. Tänker mest om det är lämpligt att ha honom i liten "mask-hage" redan ett par dagar innan nästa maskning, eller ännu mer?

Hoppas själva frågan framgick, även om det blev lite rörigt!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Intervallen är beräknade på lilla blodmasken som är den vanligaste parasiten och den vi bekämpar mest under sommarhalvåret.

Stora blodmasken har en annan livscykel inuti hästen, 5-6 månader från att hästen ätit upp larven tills det finns vuxna äggläggande maskar. Ivomec (som är ett av de med 8v intervall) tar flera månaders stadier av stora blodmasken och "håller" längre än 8v.

Vad gäller frågan om hur tidigt det kan komma ägg så ska det vara 8 veckor, är det mindre är det resistensbörjan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tusen tack för svaret!

Så "egentligen" borde jag inte behövt maska så tätt som 8 v med Ivomec (med tabke på stora blodmasken)? Hur vet jag om det finns början till resistens? Enbart genom att skicka ett nytt träckprov på dagen 8 v efter förra avmaskningen?

Jag avmaskade den aktuella hästen i april med Ivomec, väntade 8 veckor, avmaskade igen i juni med Ivomec, och tänkte avmaska nu i slutet på veckan (på dagen 8 v från förra gången) med Cydectin comp för att få fler veckor innan han släpper ägg igen, och med förhoppning om att det frusit ute tills dess.

Vet du om det är något annat jag kan göra för att minimiera risken för att bli av med eländet? Annat än noggrann maskning, mockning osv. Putsar betena nu när det är så torrt också. Kört ena hagen än så länge.

Visst kan man odla för att påvisa om stora blodmasken finns kvar, även vintertid? Har för mig att den inte går i dvala.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hejsan
Undrar om man behöver ta ett träckprov för att påvisa larver av styngfluga? Vi har haft MKT gula ägg på hästarna nu i sommar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hejsan
Undrar om man behöver ta ett träckprov för att påvisa larver av styngfluga? Vi har haft MKT gula ägg på hästarna nu i sommar.

Nej, träckprov ser ägg, styngflugans ägg sitter ju utanpå hästen och ni har redan sett dem, och då behövs inget prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det beror ju på vilken veterinär/forskare/parasitolog man lyssnar på.

Främsta åtgärden om hästen får ägg på benen är att skrapa bort dem varje dag, då behövs ju ingen avmaskning. Om hästen har enstaka ägg är det heller ingen större fara. Är det störra mängd skulle inte jag riskera att hoppa över avmaskningen, jag har haft "maghäst" och det är inte något jag skulle vilja riskera i onödan.

Måste man ändå avmaska mot blodmask efter sommaren så behövs ju ingen extra avmaskning mot just styngflugan om man ändå använder ivermektin/moxidektin eftersom man blir av med även styngflugans larver då.

Jag har inte Ridsport, orkar du skriva ner vad som stod om just det? Eller sammanfatta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur länge finns parasiter kvar i marken? Är det i två år?
Spelar det någon roll hur mycket snö eller kyla det är?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 340
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp