Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon som vet om man "måste" byta preparat eller om man kan avmaska med samma år efter år?
Jag har nu kört cydectin de senaste två åren (1 ggr/år) och ska nu ringa om nytt recept.

Gör du träckprov? På två år borde ni i stallet kommit ner på nivåer så att bara en eller ett par behöver avmaskas regelbundet.

Men för att svara på din fråga så beror det på hur det ser ut hos er. Avmaskar man bara en gång per år spelar det ingen större roll, det är utnötningen (använda ofta) som är en av de stora bovarna i resistensutvecklingen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är Prazikvanlel som gör att det heter "comp", detta medel tar bandmask, och har du väl avmaskat med det tar det lång tid innan hästen EVENTUELLT blir återsmittad.

Det går att ge till dräktiga ston, men jag misstänker att det inte finns tillräckligt mycket tester som kan bevisa att det är säkert.

När det gäller Ivomec comp, så är det inte rekommenderat till hingstar i avel.
Vad gäller ston har jag pratat med Merial och det finns mycket riktigt inga tester gjorda på ston i tidig dräktighet, däremot kan man ge det efter 4:e dräktighetsmånaden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När det gäller Ivomec comp, så är det inte rekommenderat till hingstar i avel.
Vad gäller ston har jag pratat med Merial och det finns mycket riktigt inga tester gjorda på ston i tidig dräktighet, däremot kan man ge det efter 4:e dräktighetsmånaden.

Fick du veta varför det inte var bra för hingstar i avel? Intressant!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Tänkte kapa tråden lite med en fråga ang blodmask. Min valack som jag haft i ca 3 veckor har fått via träckprov + odling konstaterat 850 på lilla blodmasken och 0 på allt annat. Ska kontakta vet och fråga vad för preparat man bör använda, men antar att det blir Ivomec eller liknande som gäller.

Dock undrar jag om det blir till att mocka ur hela hagen i samband med avmaskningen? Han går ihop med en annan häst på 0,5 hektar bete, den andra hästen hade 0 på alla prover och hästarna har gått i hagen i 3 veckor. Hagen har tidigare aldrig blivit betad av häst utan det är första gången i "modern tid" som det betar hästar där.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, vi har kört träckprov så här ser det ut:

17 år:
090526 725 EPG avmaskas med cydectin
091008 25 EPG
100518 1000 EPG avmaskas med cydectin
110523 275 EPG ska avmaskas med?

2 år:
091008 25 EPG
100518 450 EPG avmaskas med cydectin
110523 1500 EPG ska avmaskas med?

Ska ringa om recept imorgon. Har ej gjort träckprov eller avmaskat unghästen mot spolmask, ska jag byta till något annat än cydectin för att ev. komma åt den? Hästen är tunn och bukig och släpper ej vinterpäls.
Tips på preparat?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick du veta varför det inte var bra för hingstar i avel? Intressant!

Samma anledning som Merial gav ang ston innan 4:e dräktighetsmånaden ang FASS iaf:

Försiktighet
Ivomec Comp rekommenderas inte till föl yngre än 2 månader eller avelshingstar då säkerhetsstudier för dessa kategorier saknas.

Dräktighet och laktation
[..]
Kombinationen ivermektin och prazikvantel kan användas från fjärde dräktighetsmånaden och under laktation. Skall endast användas under de tre första dräktighetsmånaderna i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning då säkerhetsstudier för denna period saknas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Har hört och sett att avmaskningen inte är receptbelagd. Inte bara hos en veterinär. Har det skett någon ändring eller varför är det annorlunda enligt TS?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur menar du? Avmaskningsmedel för häst är receptbelagt. Däremot får t ex en veterinär/klinik sälja receptbelagd medicin till djurägare som veterinären rekommenderat det till. På samma sätt som klinik/DV kan lämna ut medicin till dig, endera doser så du klarar dig tills du kommer till apoteket, eller för en hel kur.

Så, menar du att du sett att man kan köpa en tub avmaskningsmedel X direkt av veterinären? Det är helt okej (sålänge de inte säljs på andra grunder än ett recept skrivs ut), men påverkar inte att avmaskningsmedel fortfarande är receptbelagt. Om du får ett recept av vet för att köpa medlet av tredje part (något apotek) eller får varan direkt av vet är sak samma. Men du måste ha 'tillstånd' av veterinären för att få fatt i den.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det jag syftar på är att innan betet beställer stallet jag står på avmaskning till alla som vill ha. Vi gör inga träckprov eller liknande. Vet också fler som gör på samma sätt. Därför jag blev en aning förvirrad när jag läste att det är receptbelagt och att man på något sätt måste visa att hästen har mask för att få av vet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Aha, då är jag med. Det är receptbelagt och ska bara skrivas ut när det finns indikation, sen kan det ju i vissa fall finnas andra indikationer än just träckprov. Men det slarvas av vissa veterinär HEMSKT med på vilken grund recept skrivs ut ja - tyvärr.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Krav på träckprov finns inte och olika veterinärer har olika kriterier. Det finns dock veterinärer som vägrar skriva ut utan träckprov.

Hur som helst har din stallägare/ansvariga fått recept på avmaskningsmedlet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag ringde veterinären idag eftersom mitt högdräktiga sto hade 150 epg med lilla blodmasken på senaste träckprovet och alltså ville avmaska nu. Han tyckte väl att hon egentligen inte behövde avmaskas men att jag kunde göra det om jag ville. Fick rekommendationen att avmaska dagen innan eller efter fölning för att fölet ska få lite avmaskninsmedel genom mjölken. Han skrev ut ivomec.

Kan tillägga att stoet varit nollad sen hon var ett år, är nu sex år. Hon fick antagligen med sig mask från anläggningen dit hon var på betäckning förra året för hon var nollad innan betäckning och kom hem med 60 epg. Därför kände jag att jag ville avmaska henne trots lågt epg denna gång.

Jag frågade om det är rätt tänkt av mig att jag tar träckprov på sto och föl efter ca 8 veckor och utgå från det då men fick svaret att fölet ska avmaskas mot spolmask utan träckprov i höst och att stoet ska avmaskas ytterligare två gånger efter avmaskningen som görs nu, med 6 veckors mellanrum.

Hur låter det egentligen, ni som kan? Tar man normalt sett verkligen inte träckprov på föl? Och det är väl ingen mening att avmaska stoet två gånger till om hon blir nollad efter den här gången? Eller är det inte möjligt att ta "alla" maskarna med en avmaskning?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halvrätt blev det iaf.

Ska du avmaska så gör det inom 24 timmar efter fölningen, då kommer du åt ev. fölmask i juvret. Fölet avmaskas utan prov ungefär vid 8-10v ålder med Axilur mot spolmask, sen träckprov drygt 8v efter det för att se om det behövs ett annat preparat (Axilur tar inte blodmask). Första avmaskningen görs innan det syns några ägg, därför är det ingen mening att göra prov på så unga föl, men de behöver avmaskas eftersom alla får (ska få) spolmask när de är små. 6 mån efter första smittan har de utvecklat egen immunitet mot spolmasken.

Stoet har så pass lite och hon ska INTE avmaskas igen och absolut inte med bara 6v mellanrum, det är 8v ERP (egg reapperance period) på ivermektin och att avmaska oftare än så snabbar på resistensutvecklingen! Jag skulle avmaska direkt efter fölning och sen skicka med ett prov på henne igen tillsammans med fölets prov vid 16-18v ålder.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har en liten fråga ang cydectin comp vs banminth, har fått provsvar på våra 4 hästar,
1åring 275lillablodmask plus bandmask stog ej hur mycket bara förekomst(hon är ny hos oss sen en vecka och jag har aldrig haft häst förut med bandmask)Hon är förövrigt skabbig i pälsen och har stor bukmage.
1åring 790 lilla blodmask
2åring 790lillablodmask
9åring 200 lilla blodmask

Villket är Avmaskningsmedel bör användas, distrikt vet skriver inte ut cydectin utan att det finns stora blodmasken, utan denne tyckte att vi skulle ta banminth och avmaska var fjärde vecka. Kändes inte som att det var någon större kunnig vet heller då hon inte vissste att det behövs att dubbla dosen mot bandmasken, så fick ju ändå förlite medel utskrivet :(, vill ju inte stoppa i småttingarna medel hela sommarn.

Hagarna mockas reglbundet för hand och putsas under torkperioder.

någon som har något förslag?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förutom Banminth, Cydectin comp, kan man använda sig av Equimax eller Ivomec comp. Skulle hästarna enbart haft bandmask använder man Droncit.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När är det dags att göra träckprov igen?
Min 1 åring gjordes det träckprov på i senvintern, 0ade på allt mer eller mindre.
På vets inrådan avmaskades hon med Cydectin comp i april.

Vad bör hända nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Va ? Rådde veterinären dig att maska trots att hästen nollade, och med ett medel som Cydectin ? Otroligt ! Ja, inte mycket händer väl nu förutom att du måste vänta 12 veckor om du tänkt ta ett nytt prov. Nångång i Juli ungefär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 340
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp