Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Nu blir det lite av en samvetsfråga känner jag... Pållen visade 250epg blodmask.

Går fortfarande kvar i vinterhage och jag har inget emot egentligen att hålla kvar honom ett par veckor till, men så illa som hagarna sköts ur parasit-aspekt och hur dålig koll det överlag verkar vara på avmaskningsrutinerna i stallet så funderar jag på om jag ska skippa avmaskning helt enkelt för att smittan lär finnas där ändå, oavsett vad min gör (som ju ändå har rätt lite). Och OM han får mer så lär det knappast bero på att jag inte avmaskat nu, utan för att hagarna är för små vintertid i förhållande till antal hästar, inte mockas, inte får vila, inte betesputsas, hästarna flyttas runt lite då och då, och att kollen på hästar som kommer dit och på avmaskningsrutinerna inte är någon höjdare.
Med risk för att det är snålheten som talar så känns det halvt meningslöst att slänga pengar på avmaskning om det ändå garanterat finns smitta i hagarna.
Eller vad tycker du/ni? Är det högt nog för att avmaska enbart för hästens skull?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag tog träckprov på mitt 15-åriga sto nu i veckan, som påvisade 900 epg. Eftersom hon tidigare har haft bandmaskrelaterad kolik har jag, på vets rekommendation, avmaskat med dubbel dos banminth 1 gång på våren och sedan träckprov på hösten (150-250 sista 2 åren, dvs ingen avmaskning då).

Vet har nu skrivit ut Equimax, och sa att jag skulle ta träckprov efter 6 v. Men är detta verkligen korrekt? Om jag uppfattat det hela rätt, har Equimax ett intervall på 8 v, och dessutom så "ska" man följa intervallen under betessäsongen?

Vet ej om det spelar roll, men hon ska på bete efter avmaskningen nästa vecka, och ska inte stallas in förrän augusti/september.

Bonusfråga: Träckprovet visade även förekomst av sand. Hon gick i sandhage mellan 1 april och 1 maj, kan det visas nu? Eller borde jag vidta åtgärder? Vet sa inget nämligen. (ber om ursäkt om jag borde startat ny tråd, då får mod gärna ta bort den här delen).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Equimax ska du ge en gång, sen är det rent ivermektin var 8e vecka. Träckprov efter 6v är helt onödigt, det finns ingen resistensbild mot ivermektin just nu och ingenting mot prazikvantel heller.

Mot sand kan man ge loppfrö!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Slänger in en fråga här.

Fick hem min häst i går. Fodervärden hade tagit träckprov och det visade på 200 epg stora och /eller lilla blodmasken. Hon satte ingen odling på vet. inrådan och sedan gav hon Fyrantel. Tar Fyrantel även stora blodmasken?

Nu är det så oxå att min häst garanterat väger över 600 kg (närmare 700 kg) men hon har bara fått för 600 kg. Alltså har hon gett för lite avmaskningsmedel. Hur gör man nu. Ska jag avvakta och ge rätt dos nästa gång för man måste väl hålla avmaskningens intervaller på var fjärde vecka?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oj... inte bra med för lite avmaskningsmedel. Nu var det ju inga större mängder men jag skulle absolut avmaska nästa gång med en större dos, det går att överdosera rejält utan problem med Fyrantel.

Det tar också stora blodmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Liten fråga igen, min fick ju konstaterat bandmask och fick cydectin. Ska den göras om efter ett tag?

Och hur länge efter avmask kan man förvänta sig resultat? Hon har haft lite svårt med hullet bara, ingen kolik eller annat...När ska man se att de ökar i vikt om det är masken som är/var problemet?

tacksam för hjälp...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Liten fråga igen, min fick ju konstaterat bandmask och fick cydectin. Ska den göras om efter ett tag?

Och hur länge efter avmask kan man förvänta sig resultat? Hon har haft lite svårt med hullet bara, ingen kolik eller annat...När ska man se att de ökar i vikt om det är masken som är/var problemet?

tacksam för hjälp...

Om det var bandmask hoppas jag du fick Cydectin Comp, annars har du inte kommit åt bandmasken alls. Om det var det du fick så borde du se resultat ganska snabbt, 1-2 veckor, om det inte är så att hon fått för lite mat och därför är tunn (det förekommer tyvärr).

Hur mycket blodmask fanns det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ops, glömde skriva comp!
Men det var det hon fick!
Blodmask 125.
Och det var förra fredagen hon fick, så helt omöjligt att det går åt rätt håll är det ju inte!

Har bett utomstående/tränare kika och de anser inte att hon är för tunn, men några kilon till vore trivsel!
Svårt med fullblod, de är ju inte så maffiga alltid och hon har aldrig gett ett "fettigt" intryck... Ur vissa vinklar ser hon så rund och trevlig ut, och andra vinklar ser man revben...

Har ökat maten för säkerhetsskull. Men stort bete med fri tillgång på hö med 6,7 kvot som komplement och en rejäl fodergiva per dygn borde duga...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ah, det låter bra, då ska du inte behöva avmaska mer i år.

Fullblod kan vara knepiga, "strunta" i revbenen, titta på nacke, rygg och rumpa, där ska det vara runt och utfyllt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Just de partierna är finfina, liiite rumpa till ska det bli, men inget alarmerande...

Stort tack för hjälpen!:bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

<Var går gränserna för avmaskning?

Min 3åring hade 150blodmask 0 spolmask...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det finns inga absoluta gränser. Det beror på en massa faktorer som hur stor hagen är, hur många hästar som går där, vad har tidigare prov visat, hur är hästen avmaskad tidigare osv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Här blev det en nolla på Minnie och unghästen hade 125 (odling satt). Ingen avmaskning för någon av dem eftersom vi har stora rena beten och betesväxlar med får.:bump:

Har dock skickat ett PM om bandmask till dig Madick! Hoppas du kan svara!:idea:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej
Har två stycken tvååringar som jag flyttade till nytt stall sep 2010. Mina två avmaskades för bandmask samt lilla blodmasken våren 2010 med Cydectin comp. De fick även en andra avmaskning med samma medel 12 veckor senare. Kollade även upp dem under senhösten och då visade provsvaren ingenting. Nu tog vi kollamasken på alla 6 hästar i stallet (detta har de andra i detta stallet aldrig gjort tidigare utan bara avmaskat någon gång tidigare). Mina två hade 150-200 på lilla blodmasken samt förekomst av bandmask. De andra hästarna hade från 150-1300 i lillablodmasken samt förekomst av bandmask. Nu är frågan; ska jag avmaska med Cydektin comp i år igen eller ska jag välja något annat medel?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kör på Cydectin Comp igen du. Men om du vill göra om om 12v så är det INTE Comp som ska användas, det ger man max var 6e månad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför är det så?
Att man inte ska ge compen oftare, är det bara pga intervallen eller är det nåt lurigt i? Varför ska man inte ge det till dräktiga ston men vanlig går bra?

*bara nyfiken*
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

17 år:
090526 725 EPG avmaskar med cydectin
091008 25 EPG
100518 1000 EPG avmaskar med cydectin
110523 275 EPG ska avmaska med?

2 år:
091008 25 EPG
100518 450 EPG avmaskar med cydectin
110523 1500 EPG ska avmaska med?

Ska jag byta preparat? Borde kanske ta spolmask på unghästen eftersom det inte blev någon koll i höstas/vintras?
Jag har två tuber öppnade cydectin, men de kanske är för gamla nu?

Hoppas på svar (madick?). Brukar alltid få hjälp här:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför är det så?
Att man inte ska ge compen oftare, är det bara pga intervallen eller är det nåt lurigt i? Varför ska man inte ge det till dräktiga ston men vanlig går bra?

*bara nyfiken*

Det är Prazikvanlel som gör att det heter "comp", detta medel tar bandmask, och har du väl avmaskat med det tar det lång tid innan hästen EVENTUELLT blir återsmittad.

Det går att ge till dräktiga ston, men jag misstänker att det inte finns tillräckligt mycket tester som kan bevisa att det är säkert.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon som vet om man "måste" byta preparat eller om man kan avmaska med samma år efter år?
Jag har nu kört cydectin de senaste två åren (1 ggr/år) och ska nu ringa om nytt recept.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 340
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp