Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Dubbel dos Banminth tar ett stadie av blodmasken, dvs 4 veckor senare hade ni lika mycket ägg ut i hagen igen, däremot tog den ev. bandmask. Odlingen är för att se om ni har stora blodmasken och den ska ni absolut göra på nya hästar!

Styngflugan avmaskar man emot på senhösten, nu är det för sent, larverna har redan kommit ut och håller på att utvecklas till nya flugor.

Sambete med får är suveränt, det får bort mycket smitta.

Vad är hysterin med stora blodmasken? Om hästarna avmaskas och betet ligger i träda/betas av får under hela betessäsongen, kommer stora blodmasken överleva till slutet av nästa vinter? Likaså i den nya hagen, efter 4 veckor betas den återigen av fåren och troligen kommer inte hästarna att vistas där igen förren slutet på sommaren eller året efter.

Det var egentligen emot min vilja som vi bara lät denna hage vila 1 år från hästar men då maskantalet minskade från 2000 till 325 bör det vi gjorde under 2010 fungerat väldigt väl? Och angående odling så fanns det ingen i min närhet som ansåg att det behövdes men såhär i efterhand hade det kanske varit bra att ha gjort.

Jag ringde och pratade med avmaskningsvetr. som skriver ut Ivomectin i 1 omgång samt rådde mig till att göra ett nytt prov i höst. Han ansåg inte att vi behövde ta det i flera omgångar med tanke på växelbetet.

Bra eller dåligt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stora blodmasken är en av de få parasiter som kan döda sin värd, därav "hysterin". Den kan också göra permanent skada i krösroten och orska problem långt efter den är bortmaskad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu kommer även jag med lite korkad fråga, har läst första inlägget men blev osäker ändå...

Tog prov på våra två och den ena hade 50 på blodmask och min hade 25 och JA på bandmask, ska hon avmaskas med en sån där comp-variant då???
*hjälp*
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Måste fråga: Det har häromkring poppat upp fler och fler veterinärer som inte godtar träckprov som görs med tex Kolla Masken. Utan proverna ska skickas till SLU. Varför är det så? Är de bättre på att räkna på SLU?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Frågade du inte veterinären varför och var han fått sina uppgifter ifrån?
Jag tror inte SLU är bättre på att räkna, jag har bara haft lägre värden från dom :cool::D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eller Droncit som bara tar bandmasken. För hade dom inte haft bandmask så hade ni ju ändå inte maskat ändå menar jag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nä mina hästar har inte haft mask på några år så jag har inte varit i kontakt med veterinär angående detta men jag har hört av vänner och bekanta att det ska vara så
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Måste fråga: Det har häromkring poppat upp fler och fler veterinärer som inte godtar träckprov som görs med tex Kolla Masken. Utan proverna ska skickas till SLU. Varför är det så? Är de bättre på att räkna på SLU?
Just KollaMasken (Vidilab) och SVA är likvärdiga då de "kalibrerar" sig regelbundet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lång tråd och orkar inte leta.

Men "Kolla masken" testar bara rundmask (blodmaskar)? Eller har jag fel? Hur testar man bandmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lång tråd och orkar inte leta.

Men "Kolla masken" testar bara rundmask (blodmaskar)? Eller har jag fel? Hur testar man bandmask?

Grundtestet kan även se bandmask och om de ser något får du självklart veta det. Det går att kryssa för om man vill ha bandmask kollat också, då görs ett utökat prov. Dock är det inte säkert att bandmasken hittas ändå. Man kan ta blodprov också.

Om det inte syns något på utökade träckprovet och hästen inte har några problem som kunde bero på bandmask skulle jag inte bekymra mig över det. OM jag var orolig (hästen visar symptom som koliker, avmagring, svårt att hålla hull, dålig päls) skulle jag välja ett kombinationsmedel som första avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick svar på träckprov på min treåring som ska iväg på bete. Hon hade 350 blodmask och förra året riklig mängd blodmask o förekomst av bandmask. Räcker det att avmaska henne en gång mot blodmasken nu innan hon åker eller ska hon avmaskas under betet också?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om hon hade mycket förra året skulle jag köra intervall i år också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Är det "någon ideé" att avmaska min häst om ingen av de andra 6 i stallet avmaskas?
Vad innebär det för mig?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det innebär att den smittan din häst har iaf inte kommer ut i hagen, men hon kommer plocka i sig samma smitta som de andra släpper ut. Varför avmaskar inte de andra?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

så kom då svaren på träckproven... Förra året var de rena alla tre nu var det värre :cry:
sto 5 år: 800 EPG lilla blodmasken
dräktigt sto 5 år: 600 EPG lilla blodmasek
vallack 17 år: 1375 EPG lilla blodmasken :eek:
Eländes elände! Men jag skyller på att två av hästarna var iväg 2 månader förra sommaren/hösten och tog med sig smittan hem. Så imorrn blir det till att ringa vet. och be om avmaskningsmedel tänkte mig Cydectin i år eller är jag fel ute? Förrförra året avmaskades dom med Noromectin
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vart Noromectin som vanligt för mina hästars del. De ska avmaskas nu omgående sen ska de två som inte är dräktiga avmaskas om 6 veckor och i samband med det flyttar den dräktiga till fölhagen och avmaskas sedan om ca. 8 veckor
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst hade 925 lilla blodmasken. En annan häst 425 och en 375. Två hästar (Nytillkommna) hade 0. Vi har avmaskat med Noromectin.
Jag blev förfärad då hon ökar i mängd av mask hela tiden. Hästarna går i stora hagar året runt. Vi mockar men som alltid är det svårt att få alla med sig att göra det, så det slarvas och stallägaren är för snäll och säger inget. Man är maktlös som inackorderad och i övrigt är det ett underbart stall!
Behöver man avmaska igen efter 8 veckor? Känns ju inte bra med tanke på marken. Ska man göra om det på alla smittade hästar eller bara på min som har högst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

För tre år sen (tror jag) hade bara en av mina rikligt med mask då avmaskade jag två gånger med 8 veckors mellanrum tror man ska göra det då avmaskningsmedlet inte tar maskar i alla stadier om jag fattat rätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 339
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp